BEHAVIORAL FEATURES OF MANAGERIAL DECISION-MAKING
Abstract
The article examines the behavioral features of managerial decision-making in the in a brittle, anxious, non-linear and іncomprehensible business environment. It is demonstrated that traditional rational models of decision-making are losing their effectiveness in unstable and unpredictable environments, whereas behavioral and cognitive aspects of leaders’ activities are gaining increasing significance. The authors propose a behavioral model of managerial decision-making, which is based on the concepts of bounded rationality, the "black box of consciousness," and behavioral economics. This model emphasizes the role of the manager’s personality, cognitive biases, emotions, and social context in shaping decisions. The study identifies the main decision-making traps related to cognitive distortions and irrationality that hinder rational choices and reduce management efficiency. Methods for overcoming these traps are outlined, including raising awareness of cognitive biases, applying structured and diverse decision-making techniques (scenario analysis, group methods, strategic sessions, statistical modeling), developing emotional intelligence and resilience, and conducting specialized training in critical thinking and decision-making. The findings highlight the importance of considering behavioral factors in managerial decision-making processes, as they directly affect adaptability, organizational resilience, and leadership effectiveness in complex and turbulent environments. Cognitive distortions are considered as systematic errors in thinking that affect various aspects of human cognitive activity: perception, attention, memory, the process of analyzing information and choice, as well as behavioral aspects of decision-making, in particular, the process of their implementation. The behavioral model suggested in the article provides a conceptual and practical framework for enhancing decision-making quality, minimizing risks, and fostering organizational sustainability in the context of global transformations.
References
Kahneman, Daniel & Tversky, Amos (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica. Vol. 47. № 2. Р. 263-91.
Бутенко Н.В. Маркетинг. Навчальний посібник. URL: https://textbook.com.ua/marketing/1473451002 (дата звернення: 15.10.2025 р.)
Карамушка Л.М. Психологія управління. Навч. посіб. К. 2023. 344 с.
Прищак М. Д., Лесько О. Й. Психологія управління в організації: навч. посіб. Вінниця, 2012. 141 с.
Бандурка О. М., Бочарова С.П., Землянська О.В. Психологія управління. Харків: Фортуна-прес, 2008. 464 с.
Жалінська І.В. , Артерчук В.О. Сучасні підходи до розвитку особистості керівника. Економіка і суспільство. 2016. № 6/2016. С. 148-153.
Вартанова О.В. Діагностика раціональності в економічній поведінці майбутніх менеджерів. Економіка і суспільство. 2021. № 34. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/965/923 (дата звернення 08.09.2025).
Вартанова, О., & Ровнягін, О. (2022). Ревіталізація концепції економічної поведінки та ірраціональності її суб’єктів у прийнятті рішень. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, (13), 9-15. http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/257 (дата звернення 09.09.2025).
Вартанова, О., & Повзун, Д. (2024). Особистісні чинники задоволення життям та їх вплив на прийняття рішень в контексті забезпечення стійкості персоналу компаній в умовах війни. Економіка та суспільство, (68). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-38
Вартанова О.В., Рівнягін О.В. Економічна поведінка суб'єктів прийняття рішень. Інноватика в освіті, науки і бізнесі: виклики та можливості. Матеріали ІІІ Міжнар. конф. Здобувачів вищої освіти та молодих вчених. 17 жовт. 2022 р.
Kahneman, Daniel & Tversky, Amos (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica. Vol. 47. № 2. Р. 263-91.
Butenko N.V. Marketynh [Marketing]. Navchalnyi posibnyk. URL: https://textbook.com.ua/marketing/1473451002 (дата звернення: 07.10.2025 р.)
Karamushka L.M. Psykholohiia upravlinnia [Psychology of management]. Navch. posib. K. 2023. 344 s.
Pryshchak M. D., Lesko O. Y. Psykholohiia upravlinnia v orhanizatsii [Psychology of management in the organization]: navch. posib. Vinnytsia, 2012. 141 s.
Bandurka O. M., Bocharova S.P., Zemlianska O.V. Psykholohiia upravlinnia [Psychology of management]. Kharkiv: Fortuna-pres, 2008. 464 s.
Zhalinska I.V. , Arterchuk V.O. Suchasni pidkhody do rozvytku osobystosti kerivnyka [Modern approaches to the development of a manager's personality]. Ekonomika i suspilstvo. 2016. № 6/2016. S. 148-153.
Vartanova O.V. Diahnostyka ratsionalnosti v ekonomichnii povedintsi maibutnikh menedzheriv [Diagnostics of rationality in the economic behavior of future managers]. Ekonomika i suspilstvo. 2021. № 34. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/965/923 (дата звернення: 07.10.2025 р.)
Vartanova, O., & Rovniahin, O. (2022). Revitalizatsiia kontseptsii ekonomichnoi povedinky ta irratsionalnosti yii subiektiv u pryiniatti rishen [Revitalization of the concept of economic behavior and irrationality of its subjects in decision-making]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika, (13), 9-15. http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/257 (дата звернення: 07.10.2025 р.)
Vartanova, O., & Povzun, D. (2024). Osobystisni chynnyky zadovolennia zhyttiam ta yikh vplyv na pryiniattia rishen v konteksti zabezpechennia stiikosti personalu kompanii v umovakh viiny [Personal factors of life satisfaction and their influence on decision-making in the context of ensuring the stability of company personnel in war conditions]. Ekonomika ta suspilstvo, (68). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-38 (дата звернення: 07.10.2025 р.)
Vartanova O.V., Rivniahin O.V. Ekonomichna povedinka subiektiv pryiniattia rishen. Innovatyka v osviti, nauky i biznesi: vyklyky ta mozhlyvosti [Economic behavior of decision-making subjects]. Materialy III Mizhnar. konf. Zdobuvachiv vyshchoi osvity ta molodykh vchenykh. 17 zhovt. 2022 r.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

