МАРКЕТИНГ РОЗУМНИХ СИСТЕМ: КОНЦЕПЦІЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ
Анотація
У статті розглянуто теоретико-практичні засади формування маркетингу розумних систем як інноваційного напряму в сучасному бізнес-середовищі. Обґрунтовано актуальність дослідження, зумовлену стрімким розвитком технологій штучного інтелекту, Інтернету речей, кіберфізичних систем, а також зміною споживчих моделей поведінки в умовах цифрової економіки. Уточнено поняття «розумна система» з технічного, бізнесового та філософського підходів. Визначено ключові особливості маркетингу розумних систем, серед яких – інтерактивність, адаптивність, побудова на основі даних, персоналізація та формування цінності в режимі реального часу. Проведено порівняльний аналіз класичного маркетингу та маркетингу smart-систем за такими критеріями, як продукт, життєвий цикл, роль клієнта, моделі продажу, аналітика тощо. У роботі також проаналізовано кейси провідних компаній (Target, Nest, Amazon Go, Synerise), які ефективно впроваджують інструменти маркетингу розумних систем у своїй діяльності. Автором доведено, що маркетинг розумних систем виходить за межі звичних стратегій просування, перетворюючись на комплексну систему взаємодії між інноваційним продуктом і споживачем, засновану на даних, прозорості, етиці та довірі. Особливу увагу приділено концепції користувача як активного учасника створення цінності (co-creation), що кардинально змінює логіку ринку. Запропоновано трактувати маркетинг розумних систем як спеціалізований напрям маркетингу інновацій, що інтегрує технологічні, поведінкові та культурні аспекти. Виокремлено перспективні напрями подальших досліджень: етика й кібербезпека, моделі оцінки ефективності, міжгалузева інтеграція, локалізація рішень. Отримані результати мають прикладне значення для підприємств, що прагнуть підвищити конкурентоспроможність у цифровій економіці.
Посилання
Shubham Mahajan, Álvaro Rocha, Amit Kant Pandit, Paras Chawla (2025), Smart Systems: Engineering and Managing Information for Future Success. Navigating the Landscape of Intelligent Technologies. 230 р.
Goknur Arzu Akyuz; Dursun Balkan (2024), Review of Technologies and Disruptive Business Strategies. Emerald Publishing Limited. Available at: https://doi.org/10.1108/S2754-586520240000003013 (Accessed 20.09.2025)
Tsmots I. G., Tkachenko R. O., Teslyuk V. M., Riznyk O. I., Casimir I. I. (2022). Smart systems: technologies, architectures, data processing, protection and coding: monograph Ministry of Education and Science of Ukraine, Lviv Polytechnic National University. 218 p.
Ahras G. (2000). «Smart Materials and Smart Systems of the Future», Canadian War Journal Available at: https://www.journal.forces.gc.ca/vo1/no3/doc/25-32-eng.pdf (Accessed 20.09.2025)
What is a smart system? Available at: https://silicon-saxony.de/en/what-is-a-smart-system (Accessed 20.09.2025)
What is Smart Systems. Available at: https://www.igi-global.com/dictionary/smart-systems (Accessed 10.09.2025)
Smart and Connected Systems. Available at: https://www.nist.gov/programs-projects/smart-and-connected-systems?utm_source (Accessed 20.09.2025)
Smart Systems. Available at: https://energy.sustainability-directory.com/term/smart-systems/?utm_source (Accessed 20.09.2025)
Yashchyshina I. IN. (2018). The essence and features of smart enterprises. Scientific notes of the National University «Ostroh Academy». Series «Economics»: scientific journal. Ostrog: NAUOA Publishing House, December. vol. 11(39). pp. 14–18.
Maytus V. YU. (2019). Smart enterprises – the basis of the digital economy/Proceedings of the round table «Neurosciences and cognitive systems in the economy» /edited by. O. IN. Humenna; National University «Kyiv-Mohyla Academy», Faculty of Economic Sciences, Department of Marketing and Business Management. Kyiv: NaUKMA, рр. 19-22.
New Target Store Takes You Inside the Connected Home Available at: https://www.wired.com/2015/07/new-target-store-takes-inside-home-future/ (Accessed 20.09.2025)
Successful Implementation Of Iot In Marketing Campaigns. Available at: https://fastercapital.com/topics/successful-iot-marketing-campaigns.html/1 (Accessed 20.09.2025)
The Most Impactful IoT Case Studies of the Decade. Available at: https://blog.emb.global/impactful-iot-case-studies-of-the-decade/ (Accessed 20.09.2025)
Rozwój technologii wnioskowania oraz predykcji zachowań konsumenckich dla automatyzacji procesów marketingowych oraz sprzedażowych. Available at: https://mapadotacji.gov.pl/projekty/761091/ (Accessed 20.09.2025)
Shubham Mahajan, Álvaro Rocha, Amit Kant Pandit, Paras Chawla. Smart Systems: Engineering and Managing Information for Future Success. Navigating the Landscape of Intelligent Technologies. 2025. 230 с.
By Goknur Arzu Akyuz; Dursun Balkan. Review of Technologies and Disruptive Business Strategies. Emerald Publishing Limited. 2024. URL: https://doi.org/10.1108/S2754-586520240000003013 (дата звернення 20.09.2025)
Смарт-системи: технології, архітектури, опрацювання, захист та кодування даних: монографія / І. Г. Цмоць, Р. О. Ткаченко, В. М. Теслюк, О. Я. Різник, І. Я. Казимира ; Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». 2022. 218 с.
Akhras G. Smart materials and smart systems for the future. Canadian Military Journal. 2000. Autumn. С. 25-32. URL: https://www.journal.forces.gc.ca/vo1/no3/doc/25-32-eng.pdf (дата звернення 20.09.2025)
What is a smart system? URL: https://silicon-saxony.de/en/what-is-a-smart-system (дата звернення 20.09.2025)
What is Smart Systems. URL: https://www.igi-global.com/dictionary/smart-systems (дата звернення 10.09.2025)
Smart and Connected Systems. URL: https://www.nist.gov/programs-projects/smart-and-connected-systems?utm_source (дата звернення 20.09.2025)
Smart Systems. URL: https://energy.sustainability-directory.com/term/smart-systems/?utm_source (дата звернення 20.09.2025)
Ящишина І. В. Суть та особливості смарт-підприємств. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА, 2018. № 11(39). С. 14–18.
Мейтус В. Ю. Розумні підприємства - основа цифрової економіки/ Матеріали круглого столу "Нейронауки та когнітивні системи в економіці" (НаУКМА, 19 лютого 2019 р.) / упоряд. О. В. Гуменна ; Національний університет «Києво-Могилянська академія», Факультет економічних наук, Кафедра маркетингу та управління бізнесом. Київ : НаУКМА, 2019. С. 19-22.
New Target Store Takes You Inside the Connected Home. URL: https://www.wired.com/2015/07/new-target-store-takes-inside-home-future/ (дата звернення 20.09.2025)
Successful Implementation Of Iot In Marketing Campaigns. URL: https://fastercapital.com/topics/successful-iot-marketing-campaigns.html/1 (дата звернення 20.09.2025)
The Most Impactful IoT Case Studies of the Decade. URL: https://blog.emb.global/impactful-iot-case-studies-of-the-decade/ (дата звернення 20.09.2025)
Rozwój technologii wnioskowania oraz predykcji zachowań konsumenckich dla automatyzacji procesów marketingowych oraz sprzedażowych. URL: https://mapadotacji.gov.pl/projekty/761091/ (дата звернення 20.09.2025)
Авторське право (c) 2025 Наталія Буга, Тетяна Янчук

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.