ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНІ СИСТЕМИ В ОБЛІКУ МАРКЕТИНГОВИХ ПРОЦЕСІВ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
У статті здійснено теоретико-методологічний аналіз застосування інформаційно-аналітичних систем (ІАС) у супроводі маркетингових процесів аграрних підприємств в умовах цифрової трансформації. Встановлено, що ІАС формують ядро аналітичної інфраструктури управління, забезпечуючи безперервність, достовірність і стратегічну релевантність даних для прийняття рішень в агромаркетингу. Цифрові інструменти обліку й аналітики визначено каталізаторами трансформації маркетингових функцій – від дослідження ринку та формування попиту до управління клієнтським досвідом і вимірювання ROMI. Виокремлено переваги цифровізації: зменшення людського чинника, підвищення точності даних, скорочення циклу зворотного зв’язку, зниження витрат. Запропоновано концепцію поступової діджиталізації обліку маркетингової діяльності з урахуванням масштабів виробництва, спеціалізації та технологічної готовності. Підкреслено, що синергія ІАС та аналітики підсилює ефективність управління й формує конкурентоспроможність агробізнесу.
Посилання
Сазонець, І. Л., & Кузьменко, Т. М. Інформаційно-аналітичне забезпечення маркетингового управління аграрним підприємством: концептуальні основи. Економіка АПК. 2021. № 7. С. 65–71.
Єфіменко, В. І. Особливості впровадження інформаційно-аналітичних систем у системі обліку аграрних підприємств. Бухгалтерський облік і аудит. 2020. № 12. С. 22–27.
Малюта, Н. М. Інформаційні технології в системі маркетингового обліку сільськогосподарських підприємств. Облік і фінанси. 2021. № 3. С. 34–39.
Глущенко, Є. Б. (2022). Інформаційно-аналітична система як інструмент обліково-аналітичного супроводу маркетингової діяльності підприємств. Економіка та держава. 2022. № 9. С. 79–84.
Trifanova, S., Lytvynchuk, I., & Holovach, O. (2023). Integration of digital technologies into agricultural enterprises’ marketing: challenges and opportunities. Scientific Papers Series. Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development. 2023. № 23(1). С. 649–654.
Бритвєнко, А. С., Семенов, А. В., & Тулопов, Д. В. Маркетингові інформаційні системи в АПК. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2017. № 4. С. 34–38.
Варченко, О., Артімонова, І., & Герасименко, І. Інформаційно-аналітичне забезпечення екологічного маркетингу в системі управління аграрними підприємствами. Економічний аналіз. 2022. № 32(2). С. 33–44.
Loures, L. C., Teixeira, A., & Carvalho, M. L. Smart farming and data-driven agriculture: The role of ICT in the sustainable transformation of the agribusiness sector. Sustainability. 2021. № 13(9), Article 4780.
Макаренко, Н. О., Лишенко, М. О., Моїсеєнко, В. С., & Жук, Р. І. Особливості використання інформаційних маркетингових систем у збутовій діяльності аграрних підприємств. Подільський вісник: сільське господарство, техніка, економіка. 2024. № 42. С. 137–143.
Скрипник, С. В. Застосування ефективних інформаційних систем в аграрній сфері. Наука й економіка. 2015. № 3. С. 68–72.
Sazonets, I. L., & Kuzmenko, T. M. (2021). Informatsiino-analitychne zabezpechennia marketynhovoho upravlinnia ahrarnym pidpryiemstvom: kontseptualni osnovy [Information and analytical support for marketing management of an agricultural enterprise: conceptual foundations]. Ekonomika APK, vol. 7, pp. 65–71.
Iefimenko, V. I. (2020). Osoblyvosti vprovadzhennia informatsiino-analitychnykh system u systemi obliku ahrarnykh pidpryiemstv [Features of the implementation of information and analytical systems in the accounting system of agricultural enterprises]. Bukhhalterskyi oblik i audit, vol. 12, pp. 22–27.
Maliuta, N. M. (2021). Informatsiini tekhnolohii v systemi marketynhovoho obliku silskohospodarskykh pidpryiemstv [Information technologies in the marketing accounting system of agricultural enterprises]. Oblik i finansy. vol. 3, pp. 34–39.
Hlushchenko, Ye. B. (2022). Informatsiino-analitychna systema yak instrument oblikovo-analitychnoho suprovodu marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv [Information and analytical system as a tool for accounting and analytical support of marketing activities of enterprises]. Ekonomika ta derzhava, vol. 9, pp. 79–84.
Trifanova, S., Lytvynchuk, I., & Holovach, O. (2023). Integration of digital technologies into agricultural enterprises marketing: challenges and opportunities. Scientific Papers Series. Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development. vol. 23(1), pp. 649–654.
Brytvienko, A. S., Semenov, A. V., & Tulopov, D. V. (2017). Marketynhovi informatsiini systemy v APK [Marketing information systems in agriculture]. Visnyk Berdianskoho universytetu menedzhmentu i biznesu, vol. 4, pp. 34–38.
Varchenko, O., Artimonova, I., & Herasymenko, I. (2022). Informatsiino-analitychne zabezpechennia ekolohichnoho marketynhu v systemi upravlinnia ahrarnymy pidpryiemstvamy [Information and analytical support for environmental marketing in the management system of agricultural enterprises]. Ekonomichnyi analiz, vol. 32(2), pp. 33–44.
Loures, L. C., Teixeira, A., & Carvalho, M. L. (2021). Smart farming and data-driven agriculture: The role of ICT in the sustainable transformation of the agribusiness sector. Sustainability, vol. 13(9). Article 4780.
Makarenko, N. O., Lyshenko, M. O., Moiseienko, V. S., & Zhuk, R. I. (2024). Osoblyvosti vykorystannia informatsiinykh marketynhovykh system u zbutovii diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv [Features of using information marketing systems in the sales activities of agricultural enterprises]. Podilskyi visnyk: silske hospodarstvo, tekhnika, ekonomika, vol. 42, pp. 137–143.
Skrypnyk, S. V. (2015). Zastosuvannia efektyvnykh informatsiinykh system v ahrarnii sferi [Application of effective information systems in the agricultural sector]. Nauka y ekonomika, vol. 3, pp. 68–72.
Авторське право (c) 2025 Валерій Бондаренко, Андрій Музиченко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.