FEATURES OF THE ORGANIZATION OF HOTEL SERVICES FOR PERSONS WITH SPECIAL NEEDS

Keywords: hotel service, inclusive services, persons with special needs, inclusive hotel service, barrier-free environment

Abstract

In today's world, tourism and hospitality are increasingly focused on the needs of different categories of people, in particular persons with disabilities. The growing demand for accessibility and inclusiveness in the field of hotel services requires hotel enterprises to create special conditions that provide comfort and safety for people with special needs. This includes not only physical accessibility, but also taking into account the psychological, social and cultural aspects of service. The development of inclusive tourism is becoming an important stage in the formation of the modern hotel industry, where attention to the needs of people with disabilities should become the standard, not the exception. Taking into account the specific requirements of such guests not only increases the level of their comfort, but also contributes to the formation of a positive image of a hotel institution focused on social responsibility. Taking into account the specific requirements of such guests not only increases the level of their comfort, but also contributes to the formation of a positive image of a hotel institution focused on social responsibility. Successful implementation of this goal involves an integrated approach, including the correct selection of personnel, specialized training of employees and the provision of the necessary equipment. Ensuring the availability of hotel services for people with special needs is not only an important component of business social responsibility, but also an opportunity to create competitive advantages in the tourism market. Taking into account the needs of people with disabilities requires a systematic approach that covers all aspects of the work of hotels: from the design and reconstruction of buildings to the adaptation of services and communications. This includes the creation of barrier-free space, specially equipped rooms, the availability of auxiliary vehicles, as well as a sensitive approach to interaction with such guests. The article will consider how these factors can improve the quality of service and provide comfort for persons with disabilities, while maintaining high standards of hotel service.

References

Гостинність без бар'єрів. Довідник зі створення безбар'єрного середовища у закладах HoReCa. URL: https://drive.google.com/file/d/12EabNqq9KgYYs28Xv8el_Fp_MAN50-Iy/view (дата звернення: 12.03. 2025)

Готелі зі зручностями для осіб з інвалідністю в Україні. URL: https://www.booking.com/accessible-traveling/country/ua.uk.html (дата звернення: 14.03. 2025)

Важливість інклюзивності для готельного бізнесу. URL: https://hotel-solution.com.ua/news/vazhlyvist-inklyuzyvnosti-dlya-hotelnoho-biznesu (дата звернення: 15.03.2025)

Конфедерація роботодавців України. URL: https://employers.org.ua/news/id2642 (дата звернення: 11.03.2025)

Мілашовська О. І., Паш В. Й., Соскіда І. М. Організація обслуговування людей з особливими потребами на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу. Економіка і регіон. № 3 (90). 2023. С.61-66. URL: file:///C:/Users/Inna/Downloads/anna_angelyuk,+%D0%A0%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80+%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%83,+11%20(5).pdf (дата звернення: 15.03.2025)

Поворознюк І. М. Психологічні особливості обслуговування споживачів на підприємствах індустрії гостинності. Варіативні моделі й технології трансформації професійного розвитку фахівців в умовах відкритої освіти: зб. матер. Всеукр. наук.- практ. інтернет-конф., 23 червня 2022 р. К. : ДЗВО «Ун-т менеджменту освіти». 2022. С. 297-302. URL:

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732214/1/ЗБІРНИК%20матеріалів%20конференції%20.pdf#page=298 (дата звернення: 14.03.2025)

Повoрознюк І. М. Управління якістю послуг на підприємствах індустрії гостинності під час кризи. Економіка та суспільство. 2022. Вип. № 42. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1656/1593 (дата звернення: 15.03.2025)

Попит на інклюзивні готелі зростає. Як бізнес адаптується до реалій. URL: https://biz.liga.net/ua/all/all/article/popyt-na-inkliuzyvni-hoteli-zrostaie-yak-biznes-adaptuietsia-do-realiy (дата звернення: 11.03. 2025)

Чернишова Т. М., Мутасова С. А. Ринок готельних послуг України для клієнтів з особливими потребами в умовах сучасних викликів. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. Вип. 9. С. 80-87. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1465/1379 (дата звернення: 11.03.2025)

Яка кількість людей з інвалідністю в Україні у 2024 році. URL: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20241022-yaka-kilkist-lyudej-z-invalidnistyu-v-ukrayini-u-2024-roczi/ (дата звернення: 14.03.2025)

Hostynnist bez barieriv. Dovidnyk zi stvorennia bezbariernoho seredovyshcha u zakladakh HoReCa [Hospitality without barriers. Guide to creating a barrier-free environment in HoReCa institutions]. Аvailable at: https://drive.google.com/file/d/12EabNqq9KgYYs28Xv8el_Fp_MAN50-Iy/view (аccessed 12 March 2025) [in Ukrainian].

Hoteli zi zruchnostiamy dlia osib z invalidnistiu v Ukraini [Hotels with amenities for people with disabilities in Ukraine]. Аvailable at: https://www.booking.com/accessible-traveling/country/ua.uk.html (аccessed 14 March 2025) [in Ukrainian].

Vazhlyvist inkliuzyvnosti dlia hotelnoho biznesu [The importance of inclusivity for hospitality businesses]. Аvailable at: https://hotel-solution.com.ua/news/vazhlyvist-inklyuzyvnosti-dlya-hotelnoho-biznesu (аccessed 15 March 2025) [in Ukrainian].

Konfederatsiia robotodavtsiv Ukrainy [Confederation of Employers of Ukraine]. Аvailable at: https://employers.org.ua/news/id2642 (аccessed 11 March 2025) [in Ukrainian].

Milashovska O. I., Pash V. Y., Soskida I. M. (2023) Orhanizatsiia obsluhovuvannia liudei z osoblyvymy potrebamy na pidpryiemstvakh hotelno-restorannoho biznesu [Organization of service for people with special needs at the enterprises of hotel and restaurant business]. Ekonomika i rehion. № 3 (90). 2023. рр .61-66. Аvailable at: file:///C:/Users/Inna/Downloads/anna_angelyuk,+%D0%A0%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80+%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%83,+11%20(5).pdf (аccessed 15 March 2025) [in Ukrainian].

Povorozniuk I. M. (2022) Psykholohichni osoblyvosti obsluhovuvannia spozhyvachiv na pidpryiemstvakh industrii hostynnosti [Psychological features of consumer service at the enterprises of the hospitality industry]. Variatyvni modeli y tekhnolohii transformatsii profesiinoho rozvytku fakhivtsiv v umovakh vidkrytoi osvity: zb. mater. Vseukr. nauk.- prakt. internet-konf., 23 chervnia 2022 r. K. : DZVO «Un-t menedzhmentu osvity». рр. 297-302. Аvailable at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732214/1/ЗБІРНИК%20матеріалів%20конференції%20.pdf#page=298 (аccessed 14 March 2025) [in Ukrainian].

Povorozniuk I. M. (2022) Upravlinnia yakistiu posluh na pidpryiemstvakh industrii hostynnosti pid chas kryzy [Management of quality of services at the enterprises of the hospitality industry during the crisis]. Ekonomika ta suspilstvo. 2022. Vyp. № 42. Аvailable at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1656/1593 (аccessed 15 March 2025) [in Ukrainian].

Popyt na inkliuzyvni hoteli zrostaie. Yak biznes adaptuietsia do realii [The demand for inclusive hotels is growing. How business adapts to reality]. Аvailable at: https://biz.liga.net/ua/all/all/article/popyt-na-inkliuzyvni-hoteli-zrostaie-yak-biznes-adaptuietsia-do-realiy (аccessed 11 March 2025) [in Ukrainian].

Chernyshova T. M., Mutasova S. A. (2023) Rynok hotelnykh posluh ukrainy dlia kliientiv z osoblyvymy potrebamy v umovakh suchasnykh vyklykiv [The market of hotel services of Ukraine for customers with special needs in today's challenges]. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi. Vyp. 9. рр. 80-87. Аvailable at: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1465/1379 (аccessed 11 March 2025) [in Ukrainian].

Yaka kilkist liudei z invalidnistiu v Ukraini u 2024 rotsi [What is the number of people with disabilities in Ukraine in 2024]. Аvailable at: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20241022-yaka-kilkist-lyudej-z-invalidnistyu-v-ukrayini-u-2024-roczi/ (аccessed 14 March 2025) [in Ukrainian].

Article views: 5
PDF Downloads: 1
Published
2025-02-24
How to Cite
Povorozniuk, I. (2025). FEATURES OF THE ORGANIZATION OF HOTEL SERVICES FOR PERSONS WITH SPECIAL NEEDS. Economy and Society, (72). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-72-59
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS

Most read articles by the same author(s)