CURRENT STATUS, FACTORS AND CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF DUAL EDUCATION IN UKRAINE

Keywords: dual education, university-business cooperation, professional training, education and industry integration, modernization of education

Abstract

This article examines the current state, factors, and conditions influencing the development of dual education in Ukraine. The research is based on an analysis of the implementation of the dual form of education in higher education institutions within the framework of a pilot project initiated by the Ministry of Education and Science of Ukraine. The study highlights the key trends in the development of dual education, the degree of its integration into the system of professional training, and the impact of external factors such as COVID-19 restrictions and the ongoing war on the implementation of DFE. The findings indicate that the adoption of dual education in Ukraine remains uneven, with significant variations across regions and fields of study. The highest levels of engagement in dual education have been observed in technical and economic disciplines, particularly in fields such as electrical engineering, mechanical engineering, automation, finance, and management. In contrast, there is limited integration of DFE into areas such as law, marketing, tourism, and the hospitality industry, which signals the need for broader sectoral expansion. Despite the proven benefits of dual education, several challenges hinder its full-scale implementation in Ukraine. These include insufficient collaboration between universities and employers, the absence of standardized legal regulations governing dual education programs, and the need for flexible educational models that align with the rapidly changing labor market. Additionally, the war has introduced new difficulties, such as disruptions in employer partnerships, logistical challenges for students, and reduced institutional capacity to maintain dual education initiatives. To address these issues, the study emphasizes the importance of strengthening partnerships between universities and businesses, revising educational curricula to ensure they align with labor market needs, and enhancing the legal framework supporting dual education. The research suggests that the digitalization of educational processes, including the use of virtual simulations, online internships, and remote monitoring tools, can significantly enhance the effectiveness of dual education. Moreover, increasing public awareness and promoting dual education among new industries and enterprises will facilitate higher graduate employability rates and foster sustainable economic development.

References

Завадська Діана Володимирівна. Дуальна форма здобуття освіти: особливості реалізації в Україні. Економіка, фінанси, банківська справа та освіта: сучасні виклики та інновації: збірник матеріалів VIІ Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції (Одеса 26-27 травня 2022 р.): Одеса: ОНЕУ, 2022. 258 с. С. 253 – 256.

Наказ №850 від 23.09.2022 р. про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки про переліку закладів фахової передвищої та вищої освіти для впровадження упродовж 2019-2023 року пілотного проєкту з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти за обраними спеціальностями, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 15.10.2019 № 1296. URL: https://surl.li/vqggsu

Кузнецова І.О. Дуальна освіта як складова інтеграції України у міжнародний освітній простір // «Виклики та перспективи розвитку міжнародного бізнесу та вищої освіти»: тези доповідей, міжнар. наук.–практ. конф., 28-29 жовтня 2021 р. Львів, Національний лісотехнічний університет України. С. 153-155.

Аналітичний звіт за результатами третього року пілотного проєкту, що реалізується відповідно до Наказу МОНУ від 15.10.2019 № 1296 «Щодо запровадження пілотного проєкту в закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти» / автори: О. Бучинська, О. Давліканова, Т. Іщенко, І. Лилик, А. Чайковська, О. Яшкіна. – Київ: ТОВ «Вістка», 2022. – 100 с. URL: https://surl.li/brumiu

Канаш О.Є., Жукова О.Ю. Дуальна освіта як інструмент розв’язання актуальних економічних проблем. Причорноморські економічні студії, № 54. Одеса, 2020. С. 172-180.

Канаш О.Є., Парсяк В.Н. Дорожня карта імплементації дуальної форми навчання у закладах вищої освіти. Науковий погляд: економіка та управління, №2 (78), 2022. С. 38-45.

Кузнєцова О.В., Шикіна О.В. Сучасний стан розвитку дуальної освіти України / Глокалізаційні аспекти інноваційного розвитку економіки: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених (Одеса, 18 жовтня 2024 р.). Одеса: ОНЕУ, 2024. 360 с. С. 181-182.

Шикіна О., Кузнєцова О. (2024). Дуальна освіта як інструмент інтеграційного розвитку готельних мереж. Економіка та суспільство, (60). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-27 URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3566/3498

Zavadskа D. V. (2022) Dualna forma zdobuttia osvity: osoblyvosti realizatsii v Ukraini [Dual form of education: features of implementation in Ukraine]. Ekonomika, finansy, bankivska sprava ta osvita: suchasni vyklyky ta innovatsii: zbirnyk materialiv VII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii (Odesa, May 26-27, 2022). Odesa: ONEU, pp. 253–256. (in Ukrainian)

Nakaz №850 vid 23.09.2022 r. pro vnesennia zmin do nakazu Ministerstva osvity i nauky pro perelik zakladiv fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity dlia vprovadzhennia uprodovzh 2019–2023 roku pilotnoho proiektu z pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity za obranymy spetsialnostiamy, zatverdzheno nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 15.10.2019 № 1296 [Order No. 850 dated September 23, 2022, on amendments to the order of the Ministry of Education and Science on the list of vocational and higher education institutions for the implementation of the pilot project on training specialists under the dual education system during 2019–2023, approved by the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated October 15, 2019, No. 1296]. Available at: https://surl.li/vqggsu (accessed January 29, 2025). (in Ukrainian)

Kuznetsova I. O. (2021) Dualna osvita yak skladova intehratsii Ukrainy u mizhnarodnyi osvitnii prostir [Dual education as a component of Ukraine’s integration into the international educational space]. Vyklyky ta perspektyvy rozvytku mizhnarodnoho biznesu ta vyshchoi osvity: tezy dopovidei, Mizhnar. nauk.-praktychna konf. (Lviv, October 28-29, 2021). Lviv: Natsionalnyi lisotekhnichnyi universytet Ukrainy, pp. 153–155. (in Ukrainian)

Analitychnyi zvit za rezultatamy tretioho roku pilotnoho proektu, shcho realizuietsia vidpovidno do Nakazu MONU vid 15.10.2019 № 1296 «Shchodo zaprovadzhennia pilotnoho proektu v zakladakh fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity z pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity» [Analytical report on the results of the third year of the pilot project implemented in accordance with the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated October 15, 2019, No. 1296 “On the introduction of a pilot project in vocational and higher education institutions for training specialists under the dual education system”] / Authors: O. Buchynska, O. Davlikanova, T. Ishchenko, I. Lylik, A. Chaikovska, O. Yashkina. Kyiv: TOV "Vistka", 2022, 100 p. Available at: https://surl.li/brumiu (accessed January 29, 2025). (in Ukrainian)

Kanash O. Ye., Zhukova O. Yu. (2020) Dualna osvita yak instrument rozviazannia aktualnykh ekonomichnykh problem [Dual education as a tool for solving current economic problems]. Prychornomorski ekonomichni studii, no. 54, pp. 172–180. (in Ukrainian)

Kanash O. Ye., Parsyak V. N. (2022) Dorozhnia karta implementatsii dualnoi formy navchannia u zakladakh vyshchoi osvity [Roadmap for the implementation of the dual form of education in higher education institutions]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia, no. 2(78), pp. 38–45. (in Ukrainian)

Kuznietsova O. V., Shykina O. V. (2024) Suchasnyi stan rozvytku dualnoi osvity Ukrainy [The current state of development of dual education in Ukraine]. Hlokalizatsiini aspekty innovatsiinoho rozvytku ekonomiky: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii molodykh vchenykh (Odesa, October 18, 2024). Odesa: ONEU, pp. 181–182. (in Ukrainian)

Shykina O., Kuznietsova O. (2024) Dualna osvita yak instrument intehratsiinoho rozvytku hotelnykh merezh [Dual education as a tool for the integration development of hotel chains]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-27. Available at: https://surl.li/wqfopd (accessed January 29, 2025). (in Ukrainian)

Article views: 10
PDF Downloads: 4
Published
2025-01-27
How to Cite
Shykina, O., & Kuznietsova, O. (2025). CURRENT STATUS, FACTORS AND CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF DUAL EDUCATION IN UKRAINE. Economy and Society, (71). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-27
Section
MARKETING

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>