СУЧАСНИЙ СТАН ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВІЙНИ
Анотація
У статті досліджено сучасний стан та особливості організації готельного бізнесу України в умовах війни. Актуальність теми зумовлена необхідністю забезпечення стійкості підприємств гостинності в кризовому середовищі. Метою дослідження є визначення основних чинників, що впливають на функціонування готельного ринку, та розроблення практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності управління. Використано методи аналізу, синтезу, систематизації та порівняння. Установлено, що ключовими напрямами адаптації є орієнтація на внутрішній ринок, цифровізація управління, диверсифікація послуг і підвищення рівня безпеки. Результати дослідження свідчать про поступову стабілізацію готельного ринку та посилення його конкурентоспроможності. Практичне значення полягає у формуванні рекомендацій щодо вдосконалення організаційних механізмів і забезпечення сталого розвитку галузі.
Посилання
Безручко Л., Білоус С., Філь М. Готельне господарство України в умовах війни: сучасний стан та перспективи розвитку. Економіка та суспільство. 2023. №47. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2145/2074
Баженова С., Пологовська Ю., Канцур І. Розвиток готельно-ресторанного бізнесу в умовах сьогодення. Економіка та суспільство. 2022. №38. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1287
Подаков Є. С. Сучасний стан, інвестиційна привабливість та перспективи розвитку готельного бізнесу в Україні. Економічний простір. 2024. №191.
Лупашко А. Заощаджуємо та примножуємо: як власникам бізнесу змусити гроші працювати в умовах війни. Delo.ua. 2024. URL: https://www.delo.ua
Чорний О. Ласкаво просимо: чому готельєри полюбили домашніх улюбленців. Mind.ua. 2024. URL: https://mind.ua
Ribas Hotels Group. Огляд готельного ринку України 2025. Одеса, 2025. URL: https://ribashotelsgroup.ua
Sigala M. Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research. Journal of Business Research. 2020. Vol. 117. P. 312–321. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.015
Gursoy D., Chi C. Effects of COVID-19 pandemic on hospitality industry: Review of the current situations and a research agenda. Journal of Hospitality Marketing & Management. 2020. Vol. 29(5). P. 527–529. DOI: https://doi.org/10.1080/19368623.2020.1788231
Baum T., Hai N. Hospitality, tourism, human rights and the impact of COVID-19. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 2021. Vol. 33(8). P. 3002–3019. DOI: https://doi.org/10.1108/IJCHM-03-2021-0274
Kim J., Han H. The influence of perceived risk on customers’ intentions to use hotel services during crisis. Tourism Management Perspectives. 2021. Vol. 40. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100879
Chen M.-H. The response of hotel industry to crises: Lessons from COVID-19. International Journal of Hospitality Management. 2021. Vol. 94. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102815
Baker M. Small hotel resilience during the pandemic: Adaptation and innovation. Tourism Review. 2022. Vol. 77(2). DOI: https://doi.org/10.1108/TR-09-2020-0451
Pappas N. Crisis management in hospitality: Strategic lessons from global disruptions. International Journal of Hospitality Management. 2023. Vol. 109. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103392
Goh E., Sigala M. Digital transformation in hospitality: Crisis-driven innovation and sustainability. Tourism Management. 2023. Vol. 94. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2022.104659
UNWTO. Tourism Recovery Tracker 2024. Madrid: World Tourism Organization, 2024. URL: https://www.unwto.org/tourism-recovery-tracker
Kock F., Nørfelt A., Jensen J. Organizational resilience in tourism: Leadership under crisis. Annals of Tourism Research. 2023. Vol. 97. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2022.103481
Filimonau V. Post-war recovery of tourism and hospitality: Sustainability perspectives. Tourism Economics. 2023. Vol. 29(7). DOI: https://doi.org/10.1177/13548166231161275
Державне агентство розвитку туризму України. Аналітичний звіт про стан туристичної галузі в умовах воєнного стану. Київ, 2024. URL: https://www.tourism.gov.ua
Forbes Ukraine. В Україні зростає кількість готелів та хостелів: внутрішній туризм стає драйвером розвитку індустрії. Forbes.ua. 2024. URL: https://forbes.ua/news/v-ukraini-zrostae-kilkist-goteliv-ta-khosteliv-vnutrishniy-turizm-e-drayverom-rozvitku-industrii-doslidzhennya-03102024-23985
Bezruchko, L., Bilous, S., & Fil, M. (2023). The hotel industry of Ukraine in wartime: Current state and development prospects. Economy and Society, (47). Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2145/2074
Bazhenova, S., Pologovska, Yu., & Kantsur, I. (2022). Development of the hotel and restaurant business in today’s conditions. Economy and Society, (38). Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1287
Podakov, Ye. S. (2024). Current state, investment attractiveness, and prospects for further development of the hotel business in Ukraine. Economic Space, (191).
Lupashko, A. (2024). Saving and growing: How business owners can make money work during wartime. Delo.ua. Retrieved from https://www.delo.ua
Chornyi, O. (2024). Welcome: Why hoteliers have embraced pets. Mind.ua. Retrieved from https://mind.ua
Ribas Hotels Group. (2025). Overview of the Hotel Market in Ukraine 2025. Odesa: Ribas Hotels Group. Retrieved from https://ribashotelsgroup.ua
Sigala, M. (2020). Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research. Journal of Business Research, 117, 312–321. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.015
Gursoy, D., & Chi, C. (2020). Effects of COVID-19 pandemic on hospitality industry: Review of the current situations and a research agenda. Journal of Hospitality Marketing & Management, 29(5), 527–529. https://doi.org/10.1080/19368623.2020.1788231
Baum, T., & Hai, N. (2021). Hospitality, tourism, human rights and the impact of COVID-19. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(8), 3002–3019. https://doi.org/10.1108/IJCHM-03-2021-0274
Kim, J., & Han, H. (2021). The influence of perceived risk on customers’ intentions to use hotel services during crisis. Tourism Management Perspectives, 40. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100879
Chen, M.-H. (2021). The response of hotel industry to crises: Lessons from COVID-19. International Journal of Hospitality Management, 94. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102815
Baker, M. (2022). Small hotel resilience during the pandemic: Adaptation and innovation. Tourism Review, 77(2). https://doi.org/10.1108/TR-09-2020-0451
Pappas, N. (2023). Crisis management in hospitality: Strategic lessons from global disruptions. International Journal of Hospitality Management, 109. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103392
Goh, E., & Sigala, M. (2023). Digital transformation in hospitality: Crisis-driven innovation and sustainability. Tourism Management, 94. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2022.104659
UNWTO. (2024). Tourism Recovery Tracker 2024. Madrid: World Tourism Organization. Retrieved from https://www.unwto.org/tourism-recovery-tracker
Kock, F., Nørfelt, A., & Jensen, J. (2023). Organizational resilience in tourism: Leadership under crisis. Annals of Tourism Research, 97. https://doi.org/10.1016/j.annals.2022.103481
Filimonau, V. (2023). Post-war recovery of tourism and hospitality: Sustainability perspectives. Tourism Economics, 29(7). https://doi.org/10.1177/13548166231161275
State Agency for Tourism Development of Ukraine. (2024). Analytical report on the state of the tourism industry under martial law. Retrieved from https://www.tourism.gov.ua
Forbes Ukraine. (2024). The number of hotels and hostels in Ukraine is growing: Domestic tourism is becoming a driver of the industry’s development. Retrieved from https://forbes.ua/news/v-ukraini-zrostae-kilkist-goteliv-ta-khosteliv-vnutrishniy-turizm-e-drayverom-rozvitku-industrii-doslidzhennya-03102024-23985

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

