MARKETING STRATEGY FOR THE AGRICULTURAL ENTERPRISES ACTIVITIES IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION
Abstract
The article considers the theoretical essence and significance of the marketing strategy of agricultural enterprises. Emphasis is placed on the exceptional importance of marketing strategy in their activities. The formation of strategy is the main stage in the process of strategic management of an agricultural enterprise. Among the existing variety of enterprise strategies, marketing strategy plays a very important role. The main goals of marketing strategy in market conditions are considered. The main goals of the marketing strategy: to attract more customers or increase the number of orders, as a result to increase sales; make the offered product more attractive to the target audience; provide an increase in profits; capture a large market share; to become a leader in the selected segment. The marketing-oriented definition of the concept of "digitalization" is considered and its role in the marketing activities of agricultural enterprises is determined. It is the digitalization and application of digital marketing technologies and tools that are now becoming of paramount importance for modern enterprises in the agricultural sector. The main obstacles to the use of digital technologies in building the marketing strategy of agricultural enterprises are considered. Digital inequality is, firstly, the lack of access to high-speed Internet. Despite the fact that all rural areas (district centers) have main fiber-optic communication channels, many rural settlements have not yet had good enough Internet access. Second, the widespread use of the Internet in agriculture is hampered by traditional conservatism and farmers' distrust of new marketing technologies. Third, ignorance and lack of qualifications of some direct performers. Practical recommendations were given to farmers on Internet marketing tools, in particular on the feasibility of using the Internet to study the market of agricultural products, advertising on social networks and sales through special Internet sites. The strategic guidelines of agricultural enterprises according to the components of the marketing complex in the conditions of digitalization are determined.
References
Безугла Л.С. Державне регулювання розвитку малого та середнього підприємництва в умовах інформаційного суспільства: автореф. дис. канд. наук з держ. управління: 25.00.02. Київ, 2011. 20 с.
Войтович С.Я., Потапюк І.П. Сутність і зміст поняття «маркетингова стратегія». Економічна теорія та історія економічної думки. Економіка і регіон. № 4 (31). 2011. С. 77-81.
Гаркавенко С.С. Маркетинг: підручник. Київ : Лібра, 2004. 712 с.
Застрожнікова І.В. Вплив діджиталізації на кадрову політику в аграрному секторі. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 4. С. 77–81. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.4.77
Застрожнікова І.В. Пріоритети державної інформаційної політики у розвитку аграрного сектору економіки України. Збірник матеріалів ІІ Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції молодих вчених та студентів «Сучасні інформаційні системи та технології». Херсон. 30 листопада 2019 р. C. 51-52.
Івченко Є.А. Дослідження підходів щодо визначення сутності маркетингової стратегії підприємства. Механізм регулювання економіки. 2009. № 4. С. 90-96.
Муртазіна Н.В. Напрями стратегічного розвитку сільськогосподарських підприємств. Агросвіт. 2011. № 22. С. 60-62.
Клівець П.Г. Стратегія підприємства: навч. посібн. К.: Академвидав, 2007. 320 с.
Ільченко Т.В. Роль маркетингових інструментів в інноваційному розвитку аграрних підприємств. Бізнес-інформ. 2020. № 10. С. 460-468.
T. Ilchenko, L. Bezugla. Trend and priorities change in the European agricultural products market. Журнал «Інвестиції: практика та досвід». 2019. № 24. С. 35-42.
Bezuhla, L.S. (2011). Derzhavne rehuliuvannia rozvytku maloho ta serednoho pidpryiemnytstva v umovakh informatsijnoho suspilstva [State regulation of small and medium-sized businesses development in the information society]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Voitovych, S.Y., & Potapiuk, I.P. (2011). Sutnist i zmist poniattia «marketynhova stratehiia» [The essence and content of the concept of marketing strategy]. Ekonomichna teoriia ta istoriia ekonomichnoi dumky. Ekonomika i rehion - Economic theory and history of economic thought. Economy and region, Vol. 4 (31), pp. 77-81 [in Ukrainian].
Garkavenko, S.S. (2004). Marketynh [Marketing]. Kyiv : Libra [in Ukrainian].
Zastrozhnikova, I.V. (2021). Vplyv didzhytalizatsii na kadrovu polityku v ahrarnomu sektori [The impact of digitalization on human resources policy in the agricultural sector]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid - Investments: practice and experience. Vol. 4, pp. 77-81. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.4.77 [in Ukrainian].
Zastrozhnikova, I.V. (2019). Priorytety derzhavnoi informatsijnoi polityky u rozvytku ahrarnoho sektoru ekonomiky Ukrainy [Priorities of the state information policy in the development of the agricultural sector of the economy of Ukraine]. Zbirnyk materialiv II Vseukrainskij naukovo-praktychnij internet konferentsii molodykh vchenykh ta studentiv "Suchasni informatsijni systemy ta tekhnolohii" [Proceedings of the II All Ukrainian scientific practical Internet conference of young scientists and students Modern information systems and technologies], Kherson, 20th of November. pp. 51-52 [in Ukrainian].
Ivchenko, E.A. (2009). Doslidzhennia pidkhodiv schodo vyznachennia sutnosti marketynhovoi stratehii pidpryiemstva. [Investigation of approaches to determine the essence of enterprise marketing strategy]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky – The mechanism of economic regulation. Vol. 4, pp. 90-96 [in Ukrainian].
Murtazina, N.V. (2011). Napriamy stratehichnoho rozvytku silskohospodarskykh pidpryiemstv. [Areas of strategic development of agricultural enterprises]. Ahro' svit - Agrosvit. Vol. 22, pp. 60-62 [in Ukrainian].
Klivets, P. G. (2007). Stratehiia pidpryiemstva [Enterprise strategy]. Kyiv : Akademvydav [in Ukrainian].
Ilchenko, T.V. (2020). Rol marketynhovykh instrumentiv v innovatsijnomu rozvytku ahrarnykh pidpryiemstv [The role of marketing tools in the innovative development of agricultural enterprises]. Biznes-inform - Business inform. Vol.10. pp.460-468 [in Ukrainian].
Ilchenko, T. & Bezugla, L. (2019). Trends and priorities change in the European agricultural products market. Investytsiyi: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience. Vol. 24, pp. 35-42. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.24.35