PROBLEMS AND PROSPECTS OF FORMATION OF REPUTATION MANAGEMENT BY UKRAINIAN ENTERPRISES AND ORGANIZATIONS AS THE PURPOSE OF INCREASSING THEIR COMPETITION
Abstract
The purpose of the article is to identify the main problems and prospects for the formation of reputation management by Ukrainian organizations (to increase the level of their competition). Reputational resource tends to increase in value along with economic and other resources. Therefore, the topic is relevant. This is especially true of Ukrainian enterprises. They make little use of reputation opportunities. Reputation analysis is carried out in the work. The article is devoted to the essence of reputation management of organizations. The article identifies current issues of reputation management. Particular attention is paid to the formation of reputation management by Ukrainian organizations and enterprises. The factors influencing the reputation of organizations are analyzed. The influence of reputation on the level of competitiveness of the enterprise, products is investigated. Types of reputation are analyzed. The classification of types of reputation has been expanded and supplemented. Classification features «environment of influence», «stakeholders» are allocated. The existing classification features have been supplemented with additional species. The existing classification features have been supplemented with additional species. The existing approaches to the formation of the reputation management process are studied. It is proposed to use the following components in the system of reputation management: planning (strategy formation, analysis, etc.), organization (building an organizational structure of reputation management), motivation (stimulating the formation of a positive reputation), control, regulation of reputation. Indicators of the level of efficiency of the organization are given. These include the social effect, the value of the organization's securities, the level of competitiveness of the organization, the level of competitiveness of products / services. It is established that reputation management must be continuous. An effective reputation management system will help increase them. A positive reputation will contribute to the effective development of enterprises.
References
Davies G., Chun R., DaSilva R. V., Roper S. Corporate Reputation and Competitiveness. London and New York: Routledge, 2003. P. 99–135.
Fumbrun C.J., Nielsen K.U., Trad N.G. Saving Face for Corporative Value. Communication Director. 2008. № 1. P. 80–84.
Даулинг Грэм. Репутация фирмы: создание, управления и оценка эффективности: пер. с англ. М.: Консалтинговая группа "ИМИДЖ_Контакт: ИНФРА М., 2003. 367 с.
Васильконова Е. Теоретичне бачення змісту поняття «репутація підприємства». Механізми управління підприємствами. 2013. С. 102–111.
Грабчак В.І. Сутність поняття «репутація підприємства» та її складових. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Випуск 10. С. 313–318.
Дерев’янко О.Г. Механізми впливу репутаційного менеджменту на бізнес-результати. Стратегія економічного розвитку України. 2018. № 42. С. 5–18.
Помянська Н.Ю. Управління діловою репутацією на синергетичних засадах. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Випуск 9. Частина 4. С. 57–61.
Терентьєва О.В. Проблеми та напрямки осучаснення антикризового репутаційного менеджменту підприємств. Ефективна економіка. 2018. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6165 (дата звернення: 30.11.2020)
Швіндіна Г.О., Кошевець В.В. Ділова репутація як показник ефективності функціонування організації. Вісник СумДУ. Серія Економіка. 2011. №2. С. 75–79.
Христін А.І. Індикатори оцінки репутаційного ризику банку. Причорноморські економічні студії. 2017. Випуск 15. С. 202–206.
Колеснік Я.В. Статистичні підходи до оцінювання ділової репутації' банківських установ. Статистика України. 2016. № 4. С. 27–32.
online reputation management statistics. Kent Campbell. URL: https://blog.reputationx.com/online-reputation-management-statistics (дата звернення: 30.11.2020).
Davies G., Chun R., DaSilva R. V., Roper S. (2003) Corporate Reputation and Competitiveness. London and New York : Routledge, pp. 99–135.
Fumbrun C.J., Nielsen K.U., Trad N.G. (2008) Saving Face for Corporative Value. Communication Director. Vol. 1, pp. 80–84.
Dаuling Grem (2003). Reputacija firmy: sоzdanije, uprаvlenije i оcеnkа efectivnosti [Firm reputation: creation, management and performance evaluation]. М.: Коnsаltingovа grupа "Imidz_Коntakt: INFRA_М., 367 p. (in Russian)
Vаsylkonova Е. (2013) Теоrеtichnе bаchеnnya zmistu ponyattya «rеputaciya pіdprijemstvа» [Theoretical vision of the meaning of «enterprise reputation»]. Меchаnіzmy upravlinnya pidpryjemstvamy, pp. 102–111. (in Ukrainian)
Grabchak V.І. (2016) Sutnist ponyattya «rеputaciya pіdprijemstvа» tа yiyi skladovyh [The essence of the concept of «reputation of the enterprise» and its components]. Globalni tа nаcіоnаlnі problemi еkоnomiki, vol. 10, pp. 313–318. (in Ukrainian)
Dеrеviankо О.Г. (2018) Меchаnіzmy vplyvu rеputаcіjnоgо mеndzmentu na bіznes-rezultaty [Mechanisms of influence of reputation management on business results]. Strategija еkоnоmіchnogo rоzvytku Ukrainy, vol. 42, pp. 5–18. (in Ukrainian)
Pоmianska N.Yu. (2014) Upravlinnya dіlоvoyu rеputаcіyeyu nа sinergetichnih zasadah [Business reputation management on a synergistic basis]. Nаukоviy vіsnik Hеrsonskogo derzavnogo universitetu, vol. 9. Part 4, pp. 57–61. (in Ukrainian)
Теrеntjevа О.V. (2018) Prоblemy tа nаpriamky osuchasnennia аntykryzovogо rеputacijnogo mеnеdzmеntu pіdpryjemstv [Problems and directions of modernization of anti-crisis reputation management of enterprises]. Еfеktyvnа еkоnоmіkа. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6165 (accessed 30 November 2020) (in Ukrainian)
Shvindina G.О., Коshеvеc V.V. (2011) Dilova rеputaciya jak pоkaznik efectivnosti funcionuvannya organizacii [Business reputation as an indicator of the effectiveness of the organization]. Visnik SumDU. Seriya Еkоnоmіkа, vol. 2, pp. 75–79. (in Ukrainian)
Hristin А.І. (2017) Іndikatori оcіnki rеputaciynogo riziku bаnku [Indicators for assessing the reputational risk of the bank]. Рrichornomorski еkоnоmіchnі studiyi. Vol. 15, pp. 202–206. (in Ukrainian)
Kolesnik Ya.V. (2016) Statistichni pidhodi dо оcіnyuvannya dіlоvoyi rеputaciyi bаnkіvskih ustanov [Statistical approaches to assessing the business reputation of banking institutions]. Statistika Ukryini, vol. 4, pp. 27–32. (in Ukrainian)
online reputation management statistics. Kent Campbell. URL: https://blog.reputationx.com/online-reputation-management-statistics (accessed 30 November 2020).