METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF GOAL-SETTING IN STRATEGIC PLANNING
Abstract
This article aims to develop a procedure for establishing a hierarchical system of strategic goals for an enterprise within the framework of strategic analysis. The proposed approach categorizes goals into two groups based on their scope and alignment with the set of strategies: primary strategic goals and strategy-aligned goals. Primary strategic goals reside at the highest hierarchical level, reflecting the interests of business owners regarding the economic performance of the enterprise and the interests of key stakeholders, compliance with which is essential for sustainable operations and primarily pertains to non-economic considerations. The article substantiates the potential composition of primary strategic goals, encompassing the interests of owners and top managers (e.g., added value, return on assets or equity, business valuation, net profit) and stakeholders (e.g., specific volume of pollutant emissions, investment in environmental protection, number of jobs created). Strategy-aligned goals are closely interrelated and reflect the outcomes of selecting corporate, business, and functional strategies. A phased procedure is proposed for developing a hierarchical system of strategic goals, aligned with the formulation of the enterprise’s set of strategies. The article outlines recommended sets of strategy-aligned goals corresponding to corporate and business strategy levels. The composition and substantive characteristics of the enterprise’s functional strategies are defined. For marketing, production, investment, financial, and human resource strategies, an indicative set of strategic goals is proposed, providing a methodological foundation for their development tailored to the enterprise’s specifics. The integrated goal-setting and strategizing procedure ensures a systematic approach to forming a hierarchical system of strategic goals and the set of strategies, serving as a methodological basis for the critical stage of strategic planning—the establishment of the enterprise’s key strategic objectives and its multilevel strategy system.
References
Chandler, A. D. Strategi and Structure. Cambridge : MIT Press, Mass., 1962. 287 p.
Steiner G.A. Strategic Planning: What Every Manager Must Know, Free Press, NY, 1979.
Porter, M. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New-York : Free Press, 1980. 186 р.
Mintzberg Н. The Strategy Process. Quinn. Imprint Harlow : FT Prentice Hall, 1988. 493 р.
Мінцберг Г. Зліт і падіння стратегічного планування: перекл. з англ. К. Сисоєвої. Видавництво Олексія Капусти. 2008. 412 с.
Карпіщенко О. І. Стратегічне планування: навч. посіб. Суми : Сумський державний університет. 2013. 446 с.
Костецька І. Н. Стратегічне планування діяльності підприємств: теоретичні аспекти. Інноваційна економіка. 2020. № 7-8. С. 65-71. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_7-8_10
Куліш Д. Сучасні реалії стратегічного планування діяльності підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: економічні науки. 2022. № 6. Том 2. С. 142-150.
Сталінська О. В. Стратегічне планування діяльності промислового підприємства. Вісник економічної науки України. 2015. № 1 (28). С. 127-133.
Пастухова В. В. Стратегічне управління підприємством: філософія, політика, ефективність: монографія: Київ : КНТЕУ, 2002. 302 с.
Довбня С. Б., Найдовська А.О., Письменна О.О. Стратегія підприємства: навч. посібник. частина 1. Дніпро : НМетАУ, 2021. 98 с.
Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу: Перекл. P англ. Київ : «Новий Світ», 2020. 880 с.
Саєнко М. Г. Стратегія підприємства. підручник. Тернопіль : «Економічна думка», 2006. 390 с.
Сумець О. М. Стратегічний менеджмент : підручник. Харків : ХНУВС, 2021. 208 с.
Довбня С.Б., Пономаренко Р.В. Еволюція стратегічного планування: від бюджетування до партнерства. Економіка підприємства: сучасні проблеми теорії та практики. Одеса: ОНЕУ, 13.09.2024. С. 157-158.
Chandler, A. D. (1962) Strategi and Structure. Cambridge : MIT Press, Mass., 287 p.
Steiner G.A. (1979), Strategic Planning: What Every Manager Must Know, Free Press, NY.
Porter, M. (1980) Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New-York : Free Press, 186 р.
Mintzberg Н. (1988) The Strategy Process. Quinn. – Imprint Harlow : FT Prentice Hall, 493 р.
Mintsberh H. (2008) Zlit i padinnya stratehichnoho planuvannya [Rise and fall of strategic planning]. perekl. z anhl. K. Sysoyevoyi. Vydavnytstvo Oleksiya Kapusty. 412 р.
Karpishchenko O. I. (2013) Stratehichne planuvannya [Strategic planning]: navch. рosibnyk [training manual]. Sumy : Sumsʹkyy derzhavnyy universytet. 446 р. (in Ukrainian)
Kostetsʹka I. N. (2020) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti pidpryyemstv: teoretychni aspekty [Strategic planning of enterprises: theoretical aspects]. Innovatsiyna ekonomika. № 7-8. рр. 65-71. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_7-8_10
Kulish D. (2022) Suchasni realiyi stratehichnoho planuvannya diyalʹnosti pidpryyemstv . [Modern realities of strategic planning of enterprises] Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya: ekonomichni nauky № 6. tоm 2. рр. 142-150.
Stalinsʹka O. V. (2015) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti promyslovoho pidpryyemstva [Strategic planning of industrial enterprise activity]. Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny № 1 (28) рр. 127-133.
Pastukhova V. V. (2002) Stratehichne upravlinnya pidpryyemstvom: filosofiya, polityka, efektyvnistʹ [Strategic management of an enterprise: philosophy, policy, efficiency]. мonohrafiya [a monograph]. Kyiv: KNTEU, 309 р. (in Ukrainian)
Dovbnya S. B., Naydovsʹka A.O., Pysʹmenna O.O. (2021) Stratehiya pidpryyemstva [Enterprise strategy]. navch. posibnyk. chastyna 1 [training manual. part 1]. Dnipro: NMetAU. 98 р. (in Ukrainian)
Kotler F., Аrmstrong G. (2020) Оsnovi marketing [Marketing basics]: Perekl. P anhl. Kyiv: «Novyy Svit». 880 р.
Sayenko M. H. (2006) Stratehiya pidpryyemstva [Enterprise strategy]. рidruchnyk [textbook]. Ternopil: Ekonomichna Dumka. 390 р. (in Ukrainian)
Sumetsʹ O. M. (2021) Stratehichnyy menedzhment [Strategic management]. рidruchnyk [textbook]. Kharkiv : KHNU. 208 р. (in Ukrainian)
Dovbnya S.B., Ponomarenko R.V. (2024) Evolyutsiya stratehichnoho planuvannya: vid byudzhetuvannya do partnerstva [Evolution of strategic planning: from budgeting to partnership]. Ekonomika pidpryyemstva: suchasni problemy teoriyi ta praktyky. Odesa: ONEU. рр. 157-158.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

