ФАКТОРИ ВПЛИВУ ТА МЕТОДИ ЇХ ДОСЛІДЖЕННЯ В ПРОЦЕСІ СТРАТЕГІЧНОГО АНАЛІЗУ

  • Світлана Довбня Український державний університет науки і технологій https://orcid.org/0000-0002-0669-1522
  • Руслан Пономаренко Український державний університет науки і технологій
Ключові слова: стратегічний аналіз, фактори впливу, зовнішнє середовище, внутрішнє середовище, методи стратегічного аналізу, цілі, стратегія

Анотація

Метою статті є удосконалення стратегічного аналізу з урахуванням сучасних тенденцій розвитку суб’єктів господарювання. В статті визначено сутність стратегічного аналізу як комплексного дослідження стану зовнішнього та внутрішнього середовища підприємств. Виділено та охарактеризовано основні підсистеми внутрішнього середовища, до яких відносяться: маркетинг, інновації, фінанси, виробництво, персонал та управління. Зовнішнє середовище розглянуто у складі двох підсистем: дальнє зовнішнє середовище і ближнє зовнішнє середовище. Визначено доцільні аналітичні напрямки дальнього зовнішнього середовища: демографічний, економічний, природньо-географічний, техніко-технологічний, політичний, соціокультурний, міжнародний. Основними складовими ближнього зовнішнього середовища є: конкуренти, постачальними, споживачі, маркетингові посередники, фінансово-кредитні інститути. Наведено порівняльну характеристику специфічних методів стратегічного аналізу: PEST, SWOT, SPAcE, SOAR тощо. Виконані дослідження сприятимуть підвищенню об’єктивності та якості стратегічного аналізу.

Посилання

Chandler, A. D. Strategi and Structure. Cambridge : MIT Press, Mass., 1962. 287 p.

Mintzberg Н. The Strategy Process. Quinn. Imprint Harlow : FT Prentice Hall, 1988. 493 р.

Steiner G.A. Strategic Planning: What Every Manager Must Know, Free Press, NY, 1979

Porter, M. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New-York : Free Press, 1980. 186 р.

Мінцберг Г. Зліт і падіння стратегічного планування: перекл. з англ. К. Сисоєвої. Видавництво Олексія Капусти. 2008. 412 с.

Пастухова В. В. Стратегічне управління підприємством: філосо-фія, політика, ефективність: монографія: Київ. КНТЕУ, 2002. 302 с.

Сталінська О. В. Стратегічне планування діяльності промислово-го підприємства . Вісник економічної науки України. 2015. № 1 (28). С. 127-133.

Костецька І. Н. Стратегічне планування діяльності підприємств: теоретичні аспекти . Інноваційна економіка. 2020. № 7-8. С. 65-71. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_7-8_10

Куліш Д. Сучасні реалії стратегічного планування діяльності під-приємств . Вісник Хмельницького національного університету. Серія: еко-номічні науки. 2022. № 6. Том 2. С. 142-150.

Гречан· А. П., Шатіло О.В. Передумови застосування стратегіч-ного управління на сучасних підприємствах . Науковий вісник Ужгородсь-кого університету. 2020. серія Економіка. Випуск 1 (55).

С. 90-96.

Довбня С. Б., Найдовська А.О., Письменна О.О. Стратегія підприємства: навч. посібник. частина 1. Дніпро: НМетАУ, 2021. 98 с.

Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу: Перекл. P англ. К.: «Новий Світ». 2020. 880 с.

Карпіщенко О. І. Стратегічне планування: навч. посіб. Суми : Сумський державний університет. 2013. 446 с.

Саєнко М. Г. Стратегія підприємства. підручник. Тернопіль: «Економічна думка». 2006. 390 с.

Сумець О. М. Стратегічний менеджмент : підручник. Харків : ХНУВС, 2021. 208 с.

Довбня С.Б., Пономаренко Р.В. Еволюція стратегічного плану-вання: від бюджетування до партнерства. Економіка підприємства: сучасні проблеми теорії та практики. Одеса: ОНЕУ, 13.09.2024. С. 157-158.

Chandler, A. D. (1962) Strategi and Structure. Cambridge : MIT Press, Mass., 287 p.

Mintzberg Н. (1988) The Strategy Process. Quinn. – Imprint Harlow : FT Prentice Hall, 493 р.

Steiner G.A. (1979), Strategic Planning: What Every Manager Must Know, Free Press, NY.

Porter, M. (1980) Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New-York : Free Press, 186 р.

Mintsberh H. (2008) Zlit i padinnya stratehichnoho planuvannya [Rise and fall of strategic planning]. perekl. z anhl. K. Sysoyevoyi. Vydavnytstvo Oleksiya Kapusty. 412 р.

Pastukhova V. V. (2002) Stratehichne upravlinnya pidpryyem-stvom: filosofiya, polityka, efektyvnistʹ [Strategic management of an enter-prise: philosophy, policy, efficiency]. мonohrafiya [a monograph]. Kyiv. KNTEU, 309 р. (in Ukrainian)

Stalinsʹka O. V. (2015) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti promyslovoho pidpryyemstva [Strategic planning of industrial enterprise ac-tivity]. Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny № 1 (28) рр. 127-133.

Kostetsʹka I. N. (2020) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti pidpryyemstv: teoretychni aspekty [Strategic planning of enterprises: theoreti-cal aspects]. Innovatsiyna ekonomika. № 7-8. рр. 65-71. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_7-8_10

Kulish D. (2022) Suchasni realiyi stratehichnoho planuvannya di-yalʹnosti pidpryyemstv . [Modern realities of strategic planning of enterprises] Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya: ekonomichni nauky № 6. tоm 2. рр. 142-150.

Hrechan A. P., Shatilo O.V. (2020) Peredumovy zastosuvannya stratehichnoho upravlinnya na suchasnykh pidpryyemstvakh [Prerequisites for the application of strategic management in modern enterprises]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho universytetu. seriya Ekonomika. Vypusk 1 (55).

рр. 90-96.

Dovbnya S. B., Naydovsʹka A.O., Pysʹmenna O.O. (2021) Stratehi-ya pidpryyemstva [Enterprise strategy]. navch. posibnyk. chastyna 1[training manual. part 1]. Dnipro: NMetAU. 98 р. (in Ukrainian)

Kotler F., Аrmstrong G. (2020) Оsnovi marketing [Marketing basics]: Perekl. P anhl. K.: «Novyy Svit». 880 р.

Karpishchenko O. I. (2013) Stratehichne planuvannya [Strategic planning]: navch. рosibnyk [training manual]. Sumy : Sumsʹkyy derzhavnyy universytet. 446 р. (in Ukrainian)

Sayenko M. H. (2006) Stratehiya pidpryyemstva [Enterprise strate-gy]. рidruchnyk [textbook]. Ternopil: Ekonomichna Dumka. 390 р. (in Ukrainian)

Sumetsʹ O. M. (2021) Stratehichnyy menedzhment [Strategic management]. рidruchnyk [textbook]. Kharkiv : KHNU. 208 р. (in Ukrainian)

Dovbnya S.B., Ponomarenko R.V. (2024) Evolyutsiya stratehichno-ho planuvannya: vid byudzhetuvannya do partnerstva [Evolution of strategic planning: from budgeting to partnership]. Ekonomika pidpryyemstva: suchasni problemy teoriyi ta praktyky. Odesa: ONEU. рр. 157-158.

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2024-10-28
Як цитувати
Довбня, С., & Пономаренко, Р. (2024). ФАКТОРИ ВПЛИВУ ТА МЕТОДИ ЇХ ДОСЛІДЖЕННЯ В ПРОЦЕСІ СТРАТЕГІЧНОГО АНАЛІЗУ. Економіка та суспільство, (68). вилучено із https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5017
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають