FACTORS OF INFLUENCE AND METHODS OF THEIR STUDY IN THE PROCESS OF STRATEGIC ANALYSIS
Abstract
Complex and dynamic socio-economic conditions necessitate the continuous development of theories and methodological frameworks for strategic management to substantiate the selection of an enterprise's development strategy. This article aims to enhance strategic analysis by identifying its contemporary features and methods of implementation. The essence of strategic analysis is defined as a comprehensive study of the state and development prospects of the external environment to identify opportunities and threats to an enterprise’s activities, as well as internal factors representing its strengths, which can mitigate adverse trends in the external environment, and problematic aspects (its weaknesses) for timely resolution of their negative impacts. The article identifies and characterizes the main subsystems of the internal environment, including marketing, innovation, finance, production, personnel, and management. The external environment is analyzed through two subsystems: the remote external environment and the proximate external environment. The approaches of various scholars to delineate the components of these subsystems are reviewed, their analysis is conducted, and appropriate levels of strategic analysis under modern conditions are determined. It is noted that in analyzing the remote external environment, the following analytical directions are appropriate: demographic, economic, natural-geographical, technological, political, sociocultural, and international. The primary components of the proximate external environment include competitors, suppliers, consumers, marketing intermediaries, and financial-credit institutions. The article provides a comparative analysis of specific methods of strategic analysis, including PEST, SWOT, SPACE, Porter’s Five Forces, industry analysis, and SOAR. Their common features and distinctive characteristics are identified, enabling the selection of the most appropriate method depending on the objectives and conditions of the analysis. The research conducted and the results obtained contribute to improving the quality of strategic analysis outcomes, enhancing the rationale for setting strategic objectives for enterprises, and defining strategies to achieve them. Keywords: strategic analysis, factors of influence, external environment, internal environment, methods of strategic analysis, objectives, strategy.
References
Chandler, A. D. Strategi and Structure. Cambridge : MIT Press, Mass., 1962. 287 p.
Mintzberg Н. The Strategy Process. Quinn. Imprint Harlow : FT Prentice Hall, 1988. 493 р.
Steiner G.A. Strategic Planning: What Every Manager Must Know, Free Press, NY, 1979
Porter, M. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New-York : Free Press, 1980. 186 р.
Мінцберг Г. Зліт і падіння стратегічного планування: перекл. з англ. К. Сисоєвої. Видавництво Олексія Капусти. 2008. 412 с.
Пастухова В. В. Стратегічне управління підприємством: філосо-фія, політика, ефективність: монографія: Київ. КНТЕУ, 2002. 302 с.
Сталінська О. В. Стратегічне планування діяльності промислово-го підприємства . Вісник економічної науки України. 2015. № 1 (28). С. 127-133.
Костецька І. Н. Стратегічне планування діяльності підприємств: теоретичні аспекти . Інноваційна економіка. 2020. № 7-8. С. 65-71. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_7-8_10
Куліш Д. Сучасні реалії стратегічного планування діяльності під-приємств . Вісник Хмельницького національного університету. Серія: еко-номічні науки. 2022. № 6. Том 2. С. 142-150.
Гречан· А. П., Шатіло О.В. Передумови застосування стратегіч-ного управління на сучасних підприємствах . Науковий вісник Ужгородсь-кого університету. 2020. серія Економіка. Випуск 1 (55).
С. 90-96.
Довбня С. Б., Найдовська А.О., Письменна О.О. Стратегія підприємства: навч. посібник. частина 1. Дніпро: НМетАУ, 2021. 98 с.
Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу: Перекл. P англ. К.: «Новий Світ». 2020. 880 с.
Карпіщенко О. І. Стратегічне планування: навч. посіб. Суми : Сумський державний університет. 2013. 446 с.
Саєнко М. Г. Стратегія підприємства. підручник. Тернопіль: «Економічна думка». 2006. 390 с.
Сумець О. М. Стратегічний менеджмент : підручник. Харків : ХНУВС, 2021. 208 с.
Довбня С.Б., Пономаренко Р.В. Еволюція стратегічного плану-вання: від бюджетування до партнерства. Економіка підприємства: сучасні проблеми теорії та практики. Одеса: ОНЕУ, 13.09.2024. С. 157-158.
Chandler, A. D. (1962) Strategi and Structure. Cambridge : MIT Press, Mass., 287 p.
Mintzberg Н. (1988) The Strategy Process. Quinn. – Imprint Harlow : FT Prentice Hall, 493 р.
Steiner G.A. (1979), Strategic Planning: What Every Manager Must Know, Free Press, NY.
Porter, M. (1980) Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New-York : Free Press, 186 р.
Mintsberh H. (2008) Zlit i padinnya stratehichnoho planuvannya [Rise and fall of strategic planning]. perekl. z anhl. K. Sysoyevoyi. Vydavnytstvo Oleksiya Kapusty. 412 р.
Pastukhova V. V. (2002) Stratehichne upravlinnya pidpryyem-stvom: filosofiya, polityka, efektyvnistʹ [Strategic management of an enter-prise: philosophy, policy, efficiency]. мonohrafiya [a monograph]. Kyiv. KNTEU, 309 р. (in Ukrainian)
Stalinsʹka O. V. (2015) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti promyslovoho pidpryyemstva [Strategic planning of industrial enterprise ac-tivity]. Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny № 1 (28) рр. 127-133.
Kostetsʹka I. N. (2020) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti pidpryyemstv: teoretychni aspekty [Strategic planning of enterprises: theoreti-cal aspects]. Innovatsiyna ekonomika. № 7-8. рр. 65-71. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_7-8_10
Kulish D. (2022) Suchasni realiyi stratehichnoho planuvannya di-yalʹnosti pidpryyemstv . [Modern realities of strategic planning of enterprises] Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya: ekonomichni nauky № 6. tоm 2. рр. 142-150.
Hrechan A. P., Shatilo O.V. (2020) Peredumovy zastosuvannya stratehichnoho upravlinnya na suchasnykh pidpryyemstvakh [Prerequisites for the application of strategic management in modern enterprises]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho universytetu. seriya Ekonomika. Vypusk 1 (55).
рр. 90-96.
Dovbnya S. B., Naydovsʹka A.O., Pysʹmenna O.O. (2021) Stratehi-ya pidpryyemstva [Enterprise strategy]. navch. posibnyk. chastyna 1[training manual. part 1]. Dnipro: NMetAU. 98 р. (in Ukrainian)
Kotler F., Аrmstrong G. (2020) Оsnovi marketing [Marketing basics]: Perekl. P anhl. K.: «Novyy Svit». 880 р.
Karpishchenko O. I. (2013) Stratehichne planuvannya [Strategic planning]: navch. рosibnyk [training manual]. Sumy : Sumsʹkyy derzhavnyy universytet. 446 р. (in Ukrainian)
Sayenko M. H. (2006) Stratehiya pidpryyemstva [Enterprise strate-gy]. рidruchnyk [textbook]. Ternopil: Ekonomichna Dumka. 390 р. (in Ukrainian)
Sumetsʹ O. M. (2021) Stratehichnyy menedzhment [Strategic management]. рidruchnyk [textbook]. Kharkiv : KHNU. 208 р. (in Ukrainian)
Dovbnya S.B., Ponomarenko R.V. (2024) Evolyutsiya stratehichno-ho planuvannya: vid byudzhetuvannya do partnerstva [Evolution of strategic planning: from budgeting to partnership]. Ekonomika pidpryyemstva: suchasni problemy teoriyi ta praktyky. Odesa: ONEU. рр. 157-158.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.