THEORETICAL APPROACHES TO THE FORMATION OF MARKETING SERVICES OF AN INDUSTRIAL ENTERPRISE

Keywords: sales management, market, service marketing, products, sale, sales channel, marketing complex

Abstract

The article examines the sphere of services, which occupies a leading place in the modern economy, serving as a key indicator of the level of economic development of any country. Its importance is so great that the modern economy is often called the "service economy". This industry shows stable growth in sales and the number of employees, which is the basis of its dynamic development. An equally important aspect in the development of the service sector is the use of marketing approaches. Marketing is an integral element of the successful operation of companies in this sector. Effective use of marketing tools contributes to success in the market, ensuring adaptation to changes in demand, increasing competitiveness and integration of modern digital technologies. A high concentration of computerized systems and the ability to quickly respond to market challenges are key factors for companies to achieve success in today's dynamic economy. The methodological aspects of the formation of the service marketing complex are considered. The current stage of economic development is characterized by the growing role of the service sector, which is an important indicator of socio-economic progress. In the world economy, the service sector occupies a leading place, providing a significant share of GDP and employment of the population. At the same time, the importance of the marketing approach as the main tool for ensuring the competitiveness of enterprises is growing. This is especially relevant for industrial enterprises that expand the range of services in response to market challenges, such as globalization, digitalization and changing consumer demands. Improving the marketing of services at industrial enterprises is an important direction of their development, as it allows not only to increase the level of customer satisfaction, but also to ensure stable growth of profitability and competitive advantages. A feature of services marketing is the emphasis on the human factor, quality service, long-term relationships with consumers and individualization of approaches. In the service sector, improving the quality of service, adapting to changes in the external environment, implementing innovative approaches to providing services, as well as creating long-term relationships with consumers are of great importance. Effective services marketing ensures the achievement of competitive advantages by improving quality, productivity and customer satisfaction. Special attention should be paid to the motivation and training of personnel, who play a key role in ensuring quality service.

References

Овдіюк О.М., Швець Т.В. Теорія та методологія формування маркетингу послуг у діяльності підприємств. Ефективна економіка. 2023. № 11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2023_11_36

Мельник Т.С., Красноштан О.М. Маркетингові дослідження та оцінка задоволення споживачів транспортних послуг: методичний і практичний аспекти. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2019. № 6. С. 80-86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drep_2019_6_17

Багорка М.О., Довбій А.О. Маркетингове забезпечення діяльності промислового підприємства. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2018. Вип. 5 (17). С. 56-62. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evzdia_2018_5_12.

Лошенюк І., Зеленюк О. Сучасні маркетингові інструменти просування товарів і послуг. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2023. Вип. 1. С. 130-140. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2023_1_12

Рожко В.І. Використання сучасних маркетингових технологій при просуванні товарів та послуг. Бізнес Інформ. 2023. № 3. С. 246-252. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2023_3_36

Голівець А. С. Дослідження та удосконалення мобільного маркетингу у сфері послуг. Ефективна економіка. 2023. № 12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2023_12_70

Хурдей В. Д., Даценко В.В. Стратегія розвитку глобального маркетингу послуг. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2021. № 6(2). С. 216-219. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2021_6(2)__37

Андрієнко М.М., Корж Л.О. Економічна діагностика конкурентоспроможності підприємства на ринку транспортних послуг. Бізнес Інформ. 2022. № 11. С. 149-154. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2022_11_18

Виноградова О.В., Шендерівська Л.П., Кулик А.А., Закусило В.В. Безпекове управління маркетинговими процесами та стартапів інноваційно орієнтованих підприємств сфери послуг в умовах діджиталізації. Ефективна економіка. 2023. № 10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2023_10_22

Борблік К.Е. Формування механізму конкурентоспроможності бізнесу у сфері послуг на основі інструментів M&A-концепції. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2022. Вип. 45. С. 50-56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_en_2022_45_8

Пашкевич С.М., Никончук В.М., Сорока В.С., Кристопчук М.Є. Конкурентоздатність транспортно-експедиційних компаній на ринку транспортних послуг. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2023. № 2. С. 174-179. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ctmbt_2023_2_22

Ovdiiuk O.M. & Shvets T.V. (2023). Teoriia ta metodolohiia formuvannia marketynhu posluh u diialnosti pidpryiemstv [Theory and methodology of forming services marketing in the activities of enterprises]. Effective economy, no. 11.

Melnyk T.S. & Krasnoshtan O.M.(2019). Marketynhovi doslidzhennia ta otsinka zadovolennia spozhyvachiv transportnykh posluh: metodychnyi i praktychnyi aspekt [Marketing research and assessment of consumer satisfaction with transport services: methodological and practical aspects]. State and regions. Series: Economy and Entrepreneurship, no. 6, pp. 80-86.

Bahorka M.O. & Dovbii A.O. (2018). Marketynhove zabezpechennia diialnosti promyslovoho pidpryiemstva [Marketing support of the activities of an industrial enterprise]. Economic Bulletin of the Zaporizhzhia State Engineering Academy, no. 5 (17), pp. 56-62.

Losheniuk I. & Zeleniuk O. (2023). Suchasni marketynhovi instrumenty prosuvannia tovariv i posluh [Modern marketing tools for promoting goods and services]. Bulletin of the Chernivtsi Trade and Economic Institute. Economic Sciences, no. 1, pp. 130-140.

Rozhko V.I. (2023).Vykorystannia suchasnykh marketynhovykh tekhnolohii pry prosuvanni tovariv ta posluh [Using modern marketing technologies in promoting goods and services]. Business Inform, no. 3, pp. 246-252.

Holivets A. S. (2023). Doslidzhennia ta udoskonalennia mobilnoho marketynhu u sferi posluh [Research and improvement of mobile marketing in the service sector]. Efficient economy, no. 12.

Khurdei V. D. & Datsenko V.V. (2021). Stratehiia rozvytku hlobalnoho marketynhu posluh [Strategy for the development of global services marketing. Bulletin of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, no. 6 (2), pp. 216-219.

Andriienko M.M. & Korzh L.O. (2022). Ekonomichna diahnostyka konkurentospromozhnosti pidpryiemstva na rynku transportnykh posluh [Economic diagnostics of the competitiveness of an enterprise in the transport services market]. Business Inform, no. 11, pp. 149-154.

Vynohradova O.V., Shenderivska L.P., Kulyk A.A. & Zakusylo V.V. (2023). Bezpekove upravlinnia marketynhovymy protsesamy ta startapiv innovatsiino oriientovanykh pidpryiemstv sfery posluh v umovakh didzhytalizatsii. [Security management of marketing processes and startups of innovative service enterprises in the context of digitalization]. Efficient economy, no. 10

Borblik K.E. (2022). Formuvannia mekhanizmu konkurentospromozhnosti biznesu u sferi posluh na osnovi instrumentiv M&A-kontseptsii [Formation of a mechanism for business competitiveness in the service sector based on M&A concept tools]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Economic Sciences, no. 45, pp. 50-56.

Pashkevych S.M., Nykonchuk V.M., Soroka V.S. & Krystopchuk M.Ie. (2023). Konkurentozdatnist transportno-ekspedytsiinykh kompanii na rynku transportnykh posluh [Competitiveness of freight forwarding companies in the transport services market]. Modern technologies in mechanical engineering and transport, no. 2, pp. 174-179.

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2024-12-30
How to Cite
Bahorka, M., Yurchenko, N., & Vovk, D. (2024). THEORETICAL APPROACHES TO THE FORMATION OF MARKETING SERVICES OF AN INDUSTRIAL ENTERPRISE. Economy and Society, (70). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-24
Section
MARKETING