COMMUNICATION SUPPORT BUSINESS SCALING: REPUTATIONAL ASPECT IN THE CONTEXT OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY
Abstract
The article is devoted to the problems of researching the communication support of business scaling, its reputational aspect in the context of foreign economic activity. In the context of globalization, the level of reputation of the enterprise that will implement it is important for scaling and, above all, its success. That is why the issue of communication and reputation support for business scaling: theoretical and applied aspect in the context of foreign economic activity is relevant. The article uses the following research methods: synthesis, analysis, morphological method. A review of literature on the subject was carried out. Given the rapid breakthrough of technology and the growing competition, today it is not enough to do a good job and have an impeccable reputation for confident development. Companies need to be recognized, to stay on the agenda, in the information field. One of the main requirements of the modern business world is to do a good job and be able to talk about it (communicate). It is determined that business scaling is a complex process of expansion, growth, development of activities to increase sales, market presence, company influence, etc. The key elements of this process are highlighted. In the article, the authors organize the key values of communication support for business scaling in the context of foreign economic activity. The benefits of effective communication support of the business scaling process in the context of foreign economic activity of an enterprise are also systematized. The practical achievement of this article is that enterprises which successfully scale their activities in the context of foreign economic activity will attract more customers, increase their own revenues, optimize costs, expand their geographical presence, develop new business areas, etc. After all, it is simply impossible to achieve a stable scaling process without effective communication. Communication is at the heart of developing relationships with the company's stakeholders, adapting to changes, ensuring transparency, ethical conduct, establishing and maintaining reputation, and measuring process efficiency.
References
Валінкевич Н., Чигир А. Теоретичні аспекти інформаційно-комунікаційного забезпечення бізнес-процесів суб’єктів малого підприємництва. Економіка та суспільство. 2024. 59. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3495
Гавкалова Н.Л., Гришина В.В. Організаційно-комунікаційне забезпечення – основа ефективності управлінської діяльності персоналу підприємств: монографія. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця. 2021. 191 с.
Гарніш В. Масштабування бізнесу. Покрокова стратегія збільшення прибутків. Переклад з англ. Марковська А. К.: Наш формат. 2018. 328 с.
Євтушенко А. Як правильно масштабувати бізнес. Поради топ-менеджерів. Економічна правда. 2019. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2019/06/28/649154/
Завербний А.С. Особливості впливу діджиталізування на розвиток репутаційного менеджменту у трансформаційному періоді. Розділ у кол. моногр. Трансформація суспільних відносин в умовах цивілізаційних змін. Харків: СГ НТМ «Новий курс». 2023. С. 299-307.
Завербний А.С. Комунікаційні стратегії: проблеми та перспективи формування і реалізування за умов євроінтегрування. Innovation and Sustainability. 1. 2022. С. 13–19.
Завербний А., Ломага Ю. Проблеми та перспективи формування репутаційного менеджменту українськими підприємствами і організаціями з метою підвищення їх конкуренції. Економіка та суспільство. 22, 2020. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/93
Захарчин Г.М. Роль комунікаційної культури в управлінні персоналом. Економіка та суспільство. 2023. 56. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3085
Зернецька О.В. Глобальна комунікація: монографія. Київ: Наукова думка. 2017. 352 с.
Кошелєва О.Б., Кравчук О.А., Цисельська О.В. Комунікаційна культура в умовах глобалізації та її вплив на формування іміджу країни. Питання культурології. 2021. Випуск 38. С. 287–300.
Плохій К. Масштабування або коротко про захоплення ринків. Press Association UA. 2021. URL: https://pressassociation.org.ua/ua/masshtabuvannya-abo-korotko-pro-zahoplennya-rinkiv/
Солопун Н.М. Маркетингові складові підприємницького потенціалу як підґрунтя до масштабування бізнесу. Електронне наукове фахове видання з економічних наук «Modern Economics». 2019. 14. C. 258–263
Стєклова А. Стійке масштабування бізнесу: чому без комунікацій нічого не вийде. URL: https://ain.ua/2024/02/02/chomu-bez-komunikaczij-nichogo-ne-vyjde-kolonka/
Шишкова Л. Стійке масштабування бізнесу: комунікації як ключовий фактор успіху. URL: https://elbuz.com/ua/stijke-masshtabuvannya-biznesu-chomu-bez-komunikacij-nichogo-ne-vij
Svitlana V. Filyppova, Oleg V. Kirev. Cascading formation of business communications of an innovation-active enterprise in the conditions of informatization of economy by means of business partnership. Monograph (In Ukrainian). Schweinfurt, Time Realities Scientific Group UG (haftungsbeschränkt). 2018. 206 р.
Valinkevych N., Chyhyr A. (2024). Teoretychni aspekty informatsiino-komunikatsiinoho zabezpechennia biznes-protsesiv subiektiv maloho pidpryiemnytstva [Theoretical aspects of information and communication support of business processes of small businesses]. Еkоnоmіkа tа suspilstvо. 59. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3495
Havkalova N.L., Hryshyna V.V. (2021). Orhanizatsiino-komunikatsiine zabezpechennia – osnova efektyvnosti upravlinskoi diialnosti personalu pidpryiemstv: monohrafiia [Organizational and communication support as a basis for efficiency of management activities of enterprise personnel: monograph]. Kharkiv: KhNEU im. S. Kuznetsia. 191 p. (in Ukrainian).
Harnish V. (2018). Masshtabuvannia biznesu. Pokrokova stratehiia zbilshennia prybutkiv [Business scaling. A step-by-step strategy for increasing profits]. Pereklad z anhl. Markovska A. K.: Nash format. 328 p. (in Ukrainian).
Ievtushenko A. (2019). Yak pravylno masshtabuvaty biznes. Porady top-menedzheriv [How to scale a business properly. Tips from top managers]. Ekonomichna pravda. Available at: https://www.epravda.com.ua/publications/2019/06/28/649154/
Zаvеrbnyj А.S. (2023). Оsоblyvosti vplyvu didzhytalizuvanya nа rоzvytok rеputacijnogo mеnеdzhmеntu u trаnsfоrmаcіjnоmu pеrіоdі. Rоzdіl u kоl. mоnоgr. Тrаnsformacija suspil`nykh vіdnоsyn v umоvаkh cyvilizacijnykh zmin [Peculiarities of the impact of digitalization on the development of reputation management in the transformation period. Section in col. monogr. Transformation of social relations in the conditions of civilizational changes]. Khаrkіv: SG NТМ «Nоvyj kurs». pp. 299-307 (in Ukrainian).
Zаvеrbnyj А.S. (2022). Komunikatsiini stratehii: problemy ta perspektyvy formuvannia i realizuvannia za umov yevrointehruvannia [Communication strategies: problems and prospects of formation and implementation in the context of European integration]. Innovation and Sustainability. 1. pp. 13–19 (in Ukrainian).
Zаvеrbnyj А., Lоmаgа Yu. (2020). Prоblemy tа pеrsреktyvy fоrmuvanya rеputacijnogo mendzhmentu ukrajins`kymy pіdpryjemstvamy і оrgаnіzаcіjamy z mеtоju pіdvyshchеnya jikh kоnkurenciji [Problems and prospects of the formation of reputation management by Ukrainian enterprises and organizations in order to increase their competition]. Еkоnоmіkа tа suspilstvо. 22. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/93 (in Ukrainian).
Zakharchyn H.M. (2023). Rol komunikatsiinoi kultury v upravlinni personalom [The role of communication culture in HR management]. Еkоnоmіkа tа suspilstvо. 56. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3085
Zernetska O.V. (2017). Hlobalna komunikatsiia: monohrafiia [Global communication: monograph]. Kyiv, Naukova dumka, 350 p. (in Ukrainian)
Koshelieva O.B., Kravchuk O.A., Tsysel's'ka O.V. (2021). Komunikatsijna kul'tura v umovakh hlobalizatsii ta ii vplyv na formuvannia imidzhu krainy [Communication culture in the globalised world and its influence on the country image making]. Pytannia kul'turolohii – Issues in Cultural Studies. vol. 38, pp. 287–300. (in Ukrainian)
Plokhii K. (2021). Masshtabuvannia abo korotko pro zakhoplennia rynkiv [Scaling up or briefly about market capture]. Press Association UA. Available at: https://pressassociation.org.ua/ua/masshtabuvannya-abo-korotko-pro-zahoplennya-rinkiv/
Solopun N.M. (2019). Marketynhovi skladovi pidpryiemnytskoho potentsialu yak pidgruntia do masshtabuvannia biznesu [Marketing components of entrepreneurial potential as a basis for business scaling]. Elektronne naukove fakhove vydannia z ekonomichnykh nauk «Modern Economics». 14. pp. 258–263. (in Ukrainian).
Stieklova A. (2024). Stiike masshtabuvannia biznesu: chomu bez komunikatsii nichoho ne vyide [Sustainable business scaling: why it won't work without communications]. Available at: https://ain.ua/2024/02/02/chomu-bez-komunikaczij-nichogo-ne-vyjde-kolonka/
Shyshkova L. (2024). Stiike masshtabuvannia biznesu: komunikatsii yak kliuchovyi faktor uspikhu [Sustainable business scaling: communications as a key success factor]. Available at: https://elbuz.com/ua/stijke-masshtabuvannya-biznesu-chomu-bez-komunikacij-nichogo-ne-vij
Filyppova S.V., Kirev О.V. (2018). Cascading formation of business communications of an innovation-active enterprise in the conditions of informatization of economy by means of business partnership. Monograph (in Ukrainian). Schweinfurt, Time Realities Scientific Group UG (haftungsbeschränkt). 206 р.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.