FORMATION OF A SYSTEM OF MARKETING RESEARCH AND INFORMATION SUPPLY OF AGRICULTURAL ENTERPRISES

Keywords: marketing research, marketing activity, agricultural enterprise, marketing information, information processing, market research

Abstract

The article reveals the theoretical features of marketing research, defines the main components of market research, establishes the objective necessity and value of marketing research, and analyzes the structural elements of ensuring the competitive advantages of agricultural enterprises. The work deepens the understanding of the concept of market research and information provision, improves the principles and methods of their implementation. It has been established that market research can be interpreted as a systematic collection, accounting and analysis of data about marketing and marketing issues in order to improve the quality of decision-making and control procedures in the environment. It has been established that currently the market research of the market and its structural elements is the basis of successful agribusiness. The concept and main provisions of the introduction of an effective mechanism of marketing market research are considered, its structures are substantiated by the elements that are analyzed in the process of researching the demand for goods. It is established that research should be carried out on an ongoing basis, because it is important to follow market trends, understand the target market and increase sales. Constant monitoring of information flows, formation of an information system based on the principles of relevance of factors of entrepreneurial activity to promote maximum use of potential is extremely important for adaptation of agricultural enterprises to changes in the environment. The information system should ensure that management decisions are made, first of all, based on the production and economic features of the current state of the enterprise and the market environment. Internal factors must be fully adapted to external. At the same time, it is the information system that creates a reliable basis for substantiating new marketing decisions aimed at qualitatively changing the market environment in the desired direction for the company.

References

Селезньова О.О. Сучасні тенденції маркетингу. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Вип. 7. Ч.3. С. 174–177.

Ткаченко В.В., Громова А.М. Ринок маркетингових досліджень в Україні. Економіка та держава. 2018. №3. С. 84–87. URL: http://www.economy.in.ua/ pdf/3_2018/20.pdf

Крикавський Є.В., Косар Н.С., Притуляк Н.С. Маркетингові дослідження тенденцій ринку фармацевтичних препаратів. Наукові праці Донецького національного технічного університету. Сер.: Економічна. 2014. № 5. С. 175–184.

Житник О.В. Маркетингові дослідження в Україні: тенденції та прогнози. Маркетинг в Україні. 2011. №1 (65). С. 12–15.

Багорка М.О. Комплексна аналітична оцінка маркетингової діяльності підприємств як основа прийняття антикризових управлінських рішень. Вісник соціально-економічних досліджень: зб. наук. праць. Одеса: Одеський національний економічний університет. 2023. № 1-2 (84-85). С. 91–102 DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.1-2(84-85).2023.106-117

Старостіна А.О., Зозульов О.В. Маркетинг: навч. посіб. 3-тє вид. перероб. Київ.: Знання, 2006. 327 с.

Сабецька Т.І. Необхідність застосування маркетингових досліджень при формуванні виробничої програми промислового підприємства. Електронне наукове фахове видання: Ефективна економіка. 2013. № 2. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/11111/1

Сохецька А.В. Сучасні тенденції маркетингових досліджень. Бізнес Інформ. 2020. №7. C. 346–352.

AMA (2015) https://www.ama.org/AboutAMA/Pages/Definition-of-Marketing.aspx (10.30.2015).

Сорока К.О., Макаренко А.А., Стовба Я.С. Місце та роль маркетингових досліджень на підприємствах малого бізнесу. Економіка. Фінанси. Право. 2007. № 6. C. 7–12.

Лопащук І.А., Данилюк М.І. Роль маркетингових досліджень у функціонуванні вітчизняних підприємств. Молодий вчений. 2016. Випуск № 12.1 (40). С. 874–877.

Рзаєв Г.І., Дубік І.Г. Маркетингові технології: сутність та мета використання. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. №5. С.188–190. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2019_5_40

Яковенко Т.І., Педченко Н.С. Система маркетингової інформації як умова забезпечення ефективної маркетингової діяльності підприємств рекламної галузі. Бізнес Інформ. 2014. № 7. С. 384–388.

Багорка М.О., Кадирус І.Г., Якубенко Ю.Л. Напрями підвищення обробки інформації в системі маркетингових досліджень підприємства. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського. Серія «Економіка і управління». 2022. Том. 33 (72). № 2. С. 28–36.

Лилик І. Ринок маркетингових досліджень в Україні, 2017 рік: експертна оцінка та аналіз УАМ. Маркетинг в Україні. 2018. № 1. С. 4–24.

Seleznova O.O. (2014) Suchasni tendentsii marketynhu [Modern marketing trends]. Scientific Bulletin of Kherson State University, no. 7, vol.3, pp. 174–177 [in Ukrainian].

Tkachenko V.V., Hromova A.M. (2018) Rynok marketynhovykh doslidzhen v Ukraini [The market of marketing research in Ukraine]. Economy and the state, no. 3, pp. 84–87 [in Ukrainian].

Krykavskyi Ye.V., Kosar N.S., Prytuliak N.S. (2014) Marketynhovi doslidzhennia tendentsii rynku farmatsevtychnykh preparative [Marketing research of pharmaceutical market trends]. Scientific works of the Donetsk National Technical University. Average: Economic, no. 5, pp. 175–184 [in Ukrainian].

Zhytnyk O.V. (2011) Marketynhovi doslidzhennia v Ukraini: tendentsii ta prohnozy [Marketing research in Ukraine: trends and forecasts]. Marketing in Ukraine, no. 1(65), pp. 12–15 [in Ukrainian].

Bahorka, M. (2023) Kompleksna analitychna otsinka marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv yak osnova pryiniattia antykryzovykh upravlinskykh rishen [Comprehensive analytical assessment of enterprises marketing activity as a basis for accepting anti-crisis management decisions], Bulletin of socio-economic research: coll. of science works Odesa: Odesa National University of Economics, no. 1-2 (84-85), pp. 106–117 [in Ukrainian].

Starostina A.O., Zozulov O.V. (2006) Marketynh: navchalnyi posibnyk [Marketing: textbook, 3rd edition. Rework]. Kyiv .: Knowledge, 327 p. [in Ukrainian].

Sabetska T.I. (2013) Neobkhidnist zastosuvannia marketynhovykh doslidzhen pry formuvanni vyrobnychoi prohramy promyslovoho pidpryiemstva [Necessity of applying marketing research when forming the production program of an industrial enterprise. Electronic scientific publication: Effective economy, no. 2 URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/11111/1 [in Ukrainian].

Sokhetska A.V. (2020) Suchasni tendentsii marketynhovykh doslidzhen. Biznes Inform [Modern trends in marketing research]. Business Inform, no. 7, pp. 174–177 [in Ukrainian].

AMA (2015) https://www.ama.org/AboutAMA/Pages/Definition-of-Marketing.aspx (10.30.2015).

Soroka K.O., Makarenko A.A., Stovba Ya.S. (2007) Mistse ta rol marketynhovykh doslidzhen na pidpryiemstvakh maloho biznesu [The place and role of marketing research in small businesses]. Economy. Finances. Right, no. 6, pp. 7–12 [in Ukrainian].

Lopashchuk I.A., Danyliuk M.I. (2016). Rol marketynhovykh doslidzhen u funktsionuvanni vitchyznianykh pidpryiemstv [The role of marketing research in the functioning of domestic enterprises]. Young scientist, no. 12.1 (40), pp. 874-877 [in Ukrainian].

Rzaiev H.I., Dubik I.H. (2019) Marketynhovi tekhnolohii: sutnist ta meta vykorystannia [Marketing technologies: essence and purpose of use]. Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Economic sciences, no. 5, pp. 188–190 [in Ukrainian].

Yakovenko T.I., Pedchenko N.S. (2014) Systema marketynhovoi informatsii yak umova zabezpechennia efektyvnoi marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv reklamnoi haluzi [The marketing information system as a condition for ensuring effective marketing activities of enterprises in the advertising industry]. Business Inform, , no. 7, pp. 384–388 [in Ukrainian].

Bahorka M.O., Kadyrus I.H., Yakubenko Yu.L. (2022) Napriamy pidvyshchennia obrobky informatsii v systemi marketynhovykh doslidzhen pidpryiemstva [Directions for improving information processing in the company's marketing research system]. Scientific notes of the Tavri National University named after V.I. Vernadskyi. Series "Economics and Management", no. 2, vol.33 (72), pp. 28–36 [in Ukrainian].

Lylyk I. (2018). Rynok marketynhovykh doslidzhen v Ukraini, 2017 rik: ekspertna otsinka ta analiz UAM [Market research market in Ukraine, 2017: expert assessment and analysis of UAM]. Marketing in Ukraine, no. 1, pp. 4–24 [in Ukrainian].

Article views: 28
PDF Downloads: 28
Published
2024-02-27
How to Cite
Bahorka, M., Yurchenko, N., & Abramovych, I. (2024). FORMATION OF A SYSTEM OF MARKETING RESEARCH AND INFORMATION SUPPLY OF AGRICULTURAL ENTERPRISES. Economy and Society, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-11
Section
MARKETING