FORMATION OF THE COMPETITIVE STRATEGY OF THE ENTERPRISE IN AN ANTI-CRISIS MANAGEMENT SYSTEM

Keywords: competitive strategy, anti-crisis management, model, external environment, matrix model, method of analyzing hierarchies

Abstract

The article states that the lack of due attention to the development of competitive strategies of enterprises in the anti-crisis management system has become an obstacle to the expanded reproduction of production and technical potential and sustainable economic growth of domestic commercial structures and the national economy as a whole. There is a need to improve approaches to the formation of competitive strategies in the anti-crisis management system, which are aimed at creating competitive advantages, which will allow business entities to effectively use resources and make strategic decisions in the market environment of the enterprise. The concept of "competitive strategy" is substantiated. It is noted that the competitive strategy in the anti-crisis management system is a model of the enterprise's behavior in the relevant market, which allows it to ensure the necessary market share and competitiveness, to increase the economic potential of resisting crisis processes in the conditions of the changing external environment of the enterprise's functioning. A model of the formation of a competitive strategy in the anti-crisis management system has been developed, which reflects the target setting of a competitive strategy, a competitive position on the market, the development of a matrix model of the formation and selection of a general competitive strategy, the detailing and selection of a local competitive strategy by the method of analyzing hierarchies, the development of measures to implement the company's competitive strategy in crisis management system. A system of factors determining the competitive strategy of the enterprise in conditions of negative influence of the external environment has been formed. Among the areas of further research, it is expedient to define the development of a mechanism for the formation of strategic alternatives and a methodological toolkit for evaluating the effectiveness of the implementation of competitive strategies in the anti-crisis management system.

References

Ареф’єва О. В., Пілецька С. Т., Заболотна Д. В. Стратегічні ресурси забезпечення економічного потенціалу в контексті інтеграційно-диверсифікаційного розвитку підприємства. Бізнес Інформ. 2020. С. 398–404. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-11-398-404

Ареф’єва О. В., Ареф’єв С. О. Методологічні підходи реалізації інноваційного управління розвитком підприємств. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Економіка». 2017. Випуск 3 (6). URL: http://am.eor.by/index.php/gallery/125-vipusk-3-6-2017

Балабанова Л. В., Кривенко А. В. Управление конкурентоспособностью предприятий на основе маркетинга. Донецк : Донец. гос. ун-т экономики и торговли, 2004. 147 с.

Барабась Д. О. Управління конкурентними перевагами підприємства (на прикладі швейної галузі) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня екон. наук : спец. 08.06.01 «Економіка, організація і управління підприємствами». Київ : КНЕУ, 2003. 18 с.

Воронкова А. Э. Стратегическое управление конкурентоспособным потенциалом предприятия: диагностика и организация. Луганск : Изд-во Вост.-укр. нац. ун-та, 2000. 315 с.

Довбуш Р. А., Зозуля А. Л.. Управління конкурентоспроможністю підприємств. Харків : Основа, 2003. 250 с.

Должанський І. З., Лозюк В. М. Диверсифікація товарної пропозиції торгового підприємства. Механізм регулювання економіки. 2009. № 4. Т. 2. C. 70–78.

Кузнецова І. О. Сучасні підходи до формування конкурентної стратегії організації. Методологія та практика стратегічного управління розвитком сучасних організацій : монографія. за ред. І. О. Кузнецової. Одеса : ОНЕУ, 2016. С. 24–34.

Нефедова О. Г. Механізм вибору конкурентної стратегії підприємства. Вісник економічної науки України. 2008. № 2(14). С. 117–120.

Пілецька С. Т., Коритько Т. Ю. Ефективність управління підприємством, підходи та методи щодо її оцінки. Проблеми системного підходу в економіці. 2018. Вип. 5(67). С. 100–106.

Портер М. Стратегія конкуренції: Методика аналізу галузей і діяльності конкурентів / пер. з англ. А. Олійник, Р. Сільський. Київ : Основи, 1997. 390 с.

Саєнко М. Г. Стратегія підприємства : підручник. Тернопіль : «Економічна думка», 2006. 390 с.

Смерічевський С. Ф., Ареф’єва О. В., Пілецька С. Т. Формування стратегічних рішень при управлінні змінами на підприємстві. Бізнес Інформ. 2022. № 6. C. 108–117. URL: https://www.business-inform.net/article/?year=2022&abstract=2022_6_0_108_117

Толстиков Е. А. Теоретические основы формирования стратегии повышения конкурентоспособности предприятия. Молодой ученый. 2017. № 24. С. 304–307.

Drucker P. F. Managing in Turbulent Times. New York: Harper & Row, 1980. 312 p.

Arefieva O. V., Piletska S. T., & Zabolotna D. V. (2020) Stratehichni resursy zabezpechennia ekonomichnoho potentsialu v konteksti intehratsiino-dyversyfikatsiinoho rozvytku pidpryiemstva [Strategic resources for securing economic potential in the context of the integration and diversification development of entrepreneurship]. Biznes Inform, no 11, pp. 398–404. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-11-398-404 (in Ukrainian)

Arefieva O. V., & Arefiev S. O. (2017) Metodolohichni pidkhody realizatsii innovatsiinoho upravlinnia rozvytkom pidpryiemstv [Methodological approaches to the implementation of innovative management of business development]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia «Ekonomika», no 3 (6). Available at: http://am.eor.by/index.php/gallery/125-vipusk-3-6-2017 (in Ukrainian)

Balabanova L. V., & Krivenko, A. V. (2004) Upravlenie konkurentosposobnostyu predpriyatiy na osnove marketinga [Management of the competitiveness of enterprises based on marketing]. Donetsk : Donets. gos. un-t ekonomiki i torgovli, 147 p. (in Ukrainian)

Barabas D. O. (2003) Upravlinnia konkurentnymy perevahamy pidpryiemstva (na prykladi shveinoi haluzi) [Management of competitive advantages of the enterprise (on the example of the garment industry)] : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia ekon. nauk : spets. 08.06.01 «Ekonomika, orhanizatsiia i upravlinnia pidpryiemstvamy». Kyiv : KNEU, 18 p. (in Ukrainian)

Voronkova A. E. (2000) Stratehycheskoe upravlenye konkurentosposobnыm potentsyalom predpryiatyia: dyahnostyka y orhanyzatsyia [Stratehycheskoe upravlenye konkurentosposobnыm potentsyalom predpryiatyia: dyahnostyka y orhanyzatsyia]. Luhansk : Yzd-vo Vost.-ukr. nats. un-ta, 315 p. (in Ukrainian)

Dovbush R. A., Zozulia A. L. (2003) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv [Business competitiveness management]. Kharkiv : Osnova, 250 p. (in Ukrainian)

Dolzhanskyi I. Z., & Loziuk V. M. (2009) Dyversyfikatsiia tovarnoi propozytsii torhovoho pidpryiemstva [Diversification of the commercial enterprise's product offer]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, no 4 t. 2, pp. 70–78. (in Ukrainian)

Kuznetsova I. O. (2016) Suchasni pidkhody do formuvannia konkurentnoi stra tehi orhanizatsii. Metodolohiia ta praktyka stratehichnoho upravlinnia rozvytkom suchasnykh orhanizatsii [Such a time comes to the formation of a competitive strategy of an organization. Methodology and practice of strategic management of the development of modern organizations]. monohrafiya [a monograph] za red. I. O. Kuznetsovoi. Odesa: ONEU, pp. 24–34. (in Ukrainian)

Nefedova O. H. (2008) Mekhanizm vyboru konkurentnoi stratehii pidpryiemstva [The mechanism for choosing a competitive business strategy]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, no 2(14), pp. 117–120. (in Ukrainian)

Piletska S. T., & Korytko T. Iu. (2018) Effectiveness of enterprise management, approaches and methods for its assessment [Effectiveness of enterprise management, approaches and methods for its assessment]. Problems of the systemic approach in economics, no 5(67), pp. 100–106. (in Ukrainian).

Porter M. (1997) Stratehiia konkurentsii: Metodyka analizu haluzei i diialnosti konkurentiv [Competition strategy: Methodology for the analysis of galleys and the activity of competitors]. per. z anhl. A. Oliinyk, R. Silskyi. Kyiv: Osnovy, 390 p. (in Ukrainian)

Saienko M. H. (2006) Stratehiia pidpryiemstva: pidruchnyk [Business strategy]. Ternopil: «Ekonomichna dumka», 390 p. (in Ukrainian)

Smerichevskyi S. F., Arefieva O. V., & Piletska S. T. (2022) Formuvannia stratehichnykh rishen pry upravlinni zminamy na pidpryiemstvi [Formation of strategic decisions in the management of changes in the enterprises]. Biznes Inform, no 6. pp. 108–117. Available at: https://www.business-inform.net/article/?year=2022&abstract=2022_6_0_108_117 (in Ukrainian)

Tolstikov E. A. (2017) Teoreticheskiye osnovy formirovaniya strategii povysheniya konkurentosposobnosti predpriyatiya [Theoretical foundations for the formation of a strategy for increasing the competitiveness of an enterprise]. Molodoy ucheniy, no 24, pp. 304–307. (in Ukrainian)

Drucker P. F. Managing in Turbulent Times. New York: Harper & Row, 1980. 312 p.

Article views: 627
PDF Downloads: 548
Published
2022-09-27
How to Cite
Arefieva, O., Piletska, S., & Listrova, M. (2022). FORMATION OF THE COMPETITIVE STRATEGY OF THE ENTERPRISE IN AN ANTI-CRISIS MANAGEMENT SYSTEM. Economy and Society, (43). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-35
Section
ECONOMICS