IMPACT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON INTERNATIONAL HOTEL CHAINS
Abstract
The article analyzes the dynamics of the development of the international hotel industry, it was identified the main leaders of international hotel chains, it was given a brief description of hotel chains. The main tendencies of the international hotel industry for 2014-2021 were studied and analyzed. The negative impact of the COVID-19 pandemic and possible ways of development of the international hotel industry were considered. More than 20% of the world's hotel enterprises are owned or operated by international hotel operators. The Hotel Leaders ranking for each major geographic area demonstrates that regional markets continue to be quite closed to international companies. Achieving leading positions in the top ten companies on the market is a primary necessity, because it allows you to gain trust and attract investors to your portfolio. Various models and approaches to the development of hotel enterprises and the hotel product in general were formed in Europe and the USA. On the territory of the United States, hotels received a geographical scale, a significant advantage in the number of rooms and the democratization of hotel services, at a time when hotel enterprises in Europe were formed, relying only on the quality of the hotel product, which significantly reduced geographical expansion. For a long time, the English operator InterContinental Hotel Group remained the leader of the rating by the number of hotels, but one of the biggest changes in the rating in recent years is the appearance of Chinese hotel chains in the TOP-10. In 2023, the indicators will change significantly due to the takeover of the Radisson Hotel Group hotel chain in July 2022 – it became part of Choice Hotels International, which will significantly expand its geography. The conducted research allows us to state that the latest trends in the international hotel industry are the presence of Chinese companies in leading chains. Shanghai Jin Jiang and Huazhu Group Ltd. (China Lodging Group) demonstrated a significant growth in the number of rooms in 2017-2019. Wyndham Hotel Group, Choice and BWH Hotel Group are among the hotel chains that have significantly lost their position.
References
Рейтинги готельних мереж «225 hotels». URL: https://cutt.ly/HXIivKw
Офіційний сайт AccorHotels. URL: https://www.accorhotels.com
Офіційний сайт Best Western Hotels & Resorts. URL: www.bestwestern.com
Офіційний сайт Choice Hotels International. URL: www.choicehotels.com
Офіційний сайт Hilton. URL: www.hiltonworldwide.com
Офіційний сайт InterContinental Hotels Group (IHG). URL: www.ihgplc.com
Офіційний сайт Marriott International. URL: www.Marriottdevelopment.com
Офіційний сайт Wyndham Hotels & Resorts. URL: www.wyndhamhotels.com
Market size of the global hotel industry from 2014 to 2018 (in billion U.S. dollars). Statista, 2020. URL: https://cutt.ly/qCkMjav
Даниліна С.О., Коцюрубенко Г.М., Шикіна О.В. Фінансово-економічні наслідки пандемії для світової туристичної галузі. Причорноморські економічні студії. 2020. № 52. Ч. 1. С. 29–34.
Корж Н.В., Онищук Н.В. Вплив пандемії COVID-19 на готельну галузь. Економічний простір. 2020. № 156. С. 140–143. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-25
Литовка А.О., Шикіна О.В. Класифікація інноваційної діяльності туристичного підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. Миколаїв, 2016. Випуск №14. С. 416–420.
Шикіна О.В., Гончаренко Я.Є., Козловський Р.С. Тенденції розвитку європейського ринку готельних послуг. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. Науки: економіка, політологія, історія. 2019. № 5 (268). С. 216–233.
Шикіна О.В. Динаміка розвитку міжнародної готельної індустрії на прикладі готельних мереж. Актуальні проблеми економіки. 2018. № 12 (210). С. 82–91.
Шикіна О.В., Гончаренко Я.Є., Козловський Р.С. Дослідження функціонування міжнародної готельної мережі «Hilton». Східна Європа: екноміка, бізнес та управління. 2019. № 5 (22). С. 175–181.
Шикіна О.В. Дослідження функціонування міжнародної готельної мережі «Marriott». Приазовський економічний вісник. 2019. № 6 (17). С. 222–227.
Ratings of hotel chains «225 hotels». Available at: https://cutt.ly/HXIivKw
Official site of AccorHotels. URL: https://www.accorhotels.com
Official site of Best Western Hotels & Resorts. Available at: www.bestwestern.com
Official site of Choice Hotels International. Available at: www.choicehotels.com
Official site of Hilton. Available at: www.hiltonworldwide.com
Official site of InterContinental Hotels Group (IHG). Available at:www.ihgplc.com
Official site of Marriott International. Available at: www.marriottdevelopment.com
Official site of Wyndham Hotels & Resorts. Available at: www.wyndhamhotels.com
Statista (2020). Market size of the global hotel industry from 2014 to 2018 (in billion U.S. dollars). Available at: https://cutt.ly/qCkMjav
Danilyna S.O., Kotsiurubenko G.M., Shykina O.V. (2020) Financial and economic consequences of the pandemic for the world tourism industry. Prychornomorski ekonomichni studii, Odesa, no. 52, pp. 29–34. DOI: https://doi.org/10.32843/bses.52-4
Korzh N.V., Onyshchuk N.V. (2020) Impact of the COVID-19 pandemic on the hotel industry. Ekonomichnyi prostir, no. 156, pp. 140–143. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-25
Lytovka A.O., Shykina O.V. (2016) Classification of innovative activity of a tourist enterprise. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. Mykolaiv. № 14. pp. 416–420.
Shykina O.V., Honcharenko Ya.Ye., Kozlovskyi R.S (2019) Development trends of the European market of hotel services. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu. Nauky: ekonomika, politolohiia, istoriia, no. 5 (268), pp. 216–233.
Shykina O.V. (2018) The dynamics of the development of the international hotel industry on the example of hotel chains. Aktualni problemy ekonomiky, no. 12 (210), pp. 82–91.
Shykina O.V., Honcharenko Ya.Ye., Kozlovskyi R.S. (2019) Study of the operation of the international hotel chain "Hilton". Skhidna Yevropa: eknomika, biznes ta upravlinnia, no. 5 (22), pp. 175–181.
Shykina O.V. (2019) Research of functioning of the international hotel network "Marriott". Priazovsky economic bulletin, no. 6 (17), рр. 222–227.