INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE HOTEL AND RESTAURANT
Abstract
The article substantiates the need for innovation in the hotel and restaurant industry, offers the necessary aspects that allow the hospitality industry to adapt to ever-changing conditions with innovative services and processes. At the present stage of economic development of competitive positions of enterprises, strategies have been identified that will provide appropriate technological innovation solutions. The main factors influencing the introduction of innovative technologies are highlighted, namely: adverse effects of macroeconomic shocks, increased flow of financial risks, shortage of own financial resources, low innovation activity in the field of services in Ukraine. It is proved that the key position of the innovative strategy of hospitality industry development is consumer orientation, which increases the importance of analyzing marketing relationships with consumers and customers, assessing their importance at different stages and exchanging information in the formation of a new market for services. The basis of the innovation strategy is close ties with partners, facilitating access to resources of all kinds, determining which services should be provided in greater volume, which areas of innovative development of enterprises should be financed. Formation and implementation of the strategy of innovative development of enterprises in the service sector is impossible without the availability of accessible, full, sufficient and high-quality information support. It is proved that the effective development of the hospitality industry objectively requires fundamental changes in the applied technologies, the principles of building organizational structures, management of all processes occurring in hotels and restaurants. Under such conditions, the development and implementation of innovations is the most important condition for the development not only of an individual hotel and restaurant company, but also of the economy as a whole. Thus, under the conditions of introduction of innovative activity, hotel and restaurant enterprises should aim to expand the scope of their activities for efficient operation, high profits and increase their competitiveness in the market. To achieve this, enterprises must embark on an innovative path of development, which means the creation or use of innovations.
References
Гірняк Л., Глагола В. Сучасний стан, перспективи та тенденції розвитку ресторанного господарства в Україні. Інфраструктура ринку. 2018. Вип. 16. С. 71–77.
Гросул В., Балацька Н. Digital-маркетинг як дієвий інструмент антикризового розвитку підприємства ресторанного бізнесу в період пандемії та її рецесії. Підприємництво та інновації. 2020. № 11–2. C. 7–12. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/11.20
Завадинська О. Інноваційні технології господарювання в ресторанному бізнесі. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2018. № 2. С. 93–102.
Кирніс Н. Інновації у сфері підприємств ресторанного господарства, які надають кейтерингові послуги. Економіко-правова парадигма розвитку сучасного суспільства. 2017. № 1. URL: https://studlib.org.ua/index.php/eprs/article/view/105/102 (дата звернення: 18.06.2022).
Осідач О. Методичні основи формування інноваційних бізнес-моделей. Вісник Львівського університету. Серія: Економічна. 2015. Вип. 52. С. 127–134.
Шацька З.Я., Семко В.В. Впровадження нових технологій на вітчизняних підприємствах : Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні детермінанти розвитку бізнес-процесів в Україні»: 2017 р. : матеріали Міжнар. нак.-практ. конф., 24 травня 2017 р. Київ : КНУТД, 2017. С. 370–373.
Кожухівська Р.Б. Використання міжнародного досвіду впровадження інновацій у сферу готельного бізнесу. Вісник Донецького національного університету. Економіка і право. 2015. Вип. 1. С. 160–164.
Girnyak L., Glagola V. (2018) Suchasnyj stan, perspektyvy ta tendenciyi rozvytku restorannogo gospodarstva v Ukrayini [The current state, prospects and trends of the development of the restaurant industry in Ukraine]. Infrastruktura rynku, vol. 16, pp. 71–77.
Grosul V., Balaczka N. (2020) Digital marketing as an effective tool for crisis development of the restaurant business in the period of the pandemic and its recession. Entrepreneurship and innovation (electronic journal), no. 11–2, pp. 7–12. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/11.20
Zavadynska O. (2018) Innovacijni texnologiyi gospodaryuvannya v restorannomu biznesi [Innovative management technologies in the restaurant business]. Restorannyj i gotelnyj konsaltyng. Innovaciyi, no. 2, pp. 93–102.
Kyrnis N. (2017) Innovaciyi u sferi pidpryyemstv restorannogo gospodarstva, yaki nadayut kejteryngovi poslugy [Innovations in the field of catering businesses]. Ekonomiko-pravova paradygma rozvytku suchasnogo suspilstva, no. 1. URL: https://studlib.org.ua/index.php/eprs/article/view/105/102 (аccessed: June, 18, 2022).
Osidach O. (2015) Metodychni osnovy formuvannya innovacijnyx biznes-modelej [Methodical bases of formation of innovative business models]. Visnyk Lvivskogo universytetu. Seriya: Еkonomichna, vol. 52, pp. 127–134.
Shats'ka Z.Ya., Semko V.V. (2017) “Introduction of new technologies at domestic enterprises”: International scientific-practical conference Modern determinants of business process development in Ukraine, Kyivskyj natsionalnyj universytet tekhnolohij ta dyzajnu.
Kozhukhivska R.B. (2015) Vykorystannia mizhnarodnoho dosvidu vprovadzhennia innovatsii u sferu hotelnoho biznesu [Using international experience in introducing innovations in the sphere of hotel business]. Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu. Ser. B: Ekonomika i pravo, vol. 1, pp. 160–164. (in Ukrainian)