СУТНІСТЬ І ЗМІСТ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНОГО МЕХАНІЗМУ РОЗВИТКУ ФРАНЧАЙЗИНГУ В ГОТЕЛЬНОМУ БІЗНЕСІ
Анотація
У статті розкрито сутність та зміст організаційно-економічного механізму розвитку франчайзингу в готельному бізнесі. Здійснено аналіз підходів до визначення поняття «франчайзинг», окреслено специфіку його застосування у сфері гостинності та наведено класифікацію франчайзингових відносин за суб’єктами. Розглянуто функціональні ролі франчайзера і франчайзі, визначено ключові елементи механізму – правові, організаційні, економічні та управлінські. Запропоновано модель організаційно-економічного механізму, що базується на принципах партнерства, відповідальності, стандартизації та ефективного контролю. Визначено, що поєднання централізованого управління і децентралізованої ініціативи забезпечує синергійний ефект розвитку готельних мереж і підвищує їх конкурентоспроможність.
Посилання
Мельниченко С. В., Ткачук Т. М. Франчайзингові мережі туристичних підприємств. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2015. № 4 (102). С. 30-42.
European Code of Ethics for Franchising. URL: https://surli.cc/vykufy (дата звернення: 05.11.2025).
Шкурат М. Є., Стасишена Н. В. Франчайзинг як форма ведення бізнесу: міжнародний досвід і перспективи розвитку в Україні. Бізнес-інформ. 2024. №10. С.152-158.
Мартиненко О. О., Шуба М. В. Світовий досвід використання франчайзингу. Бізнес Інформ. 2018. № 9. С. 253-258.
Тонюк М.О. Франчайзинг як особлива форма організації та функціонування бізнесу в Україні. Економіка та суспільство. 2017. №9. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/117.pdf (дата звернення 05.11.2025).
Григоренко Т.М. Класифікація франчайзингових мереж у роздрібній торгівлі. Проблеми економіки. 2016. № 4. С. 114-119.
Чорна Л.В. Розвиток франчайзингу в туризмі в постковідний період: світова та вітчизняна практика. Вісник ХНТУ. Сфера обслуговування. 2024. № 2. С. 337-344.
Чкана В. О. Франчайзинг у сфері туристичного та готельного бізнесу. Інноватика в освіті, науці та бізнесі: виклики та можливості : матеріали II Всеукраїнської конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених, м. Київ, 18 листопада 2021 року. Т. 2. Київ : КНУТД, 2021. С. 255-259.
Кузьмін О., Сухорська У., Мирончук Т. Франчайзинг у підприємницькій діяльності. Львів: Вільна Україна, 2007.144 с.
Гайванович Н.В. Мережеві структури малих і середніх підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 6, Т. 4. С. 110-115.
Чепурда Л. М., Дубіновський Д. В. Інноваційні підходи до розвитку франчайзингових мереж туристичної галузі. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2023. № 1 (7). С. 27-31.
Шевчук Є.О. Франчайзингові відносини у туристичному бізнесі: обліково-контрольний аспект. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 10. С.832-837.
Филюк Г. М., Магомедова А.М. Організаційно-економічний механізм формування франчайзингових партнерських відносин між підприємствами в Україні. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2015. № 1(30). С.7-14.
Підіпригора, О., & Шикіна, О. (2025). Розширення готельного бізнесу: франчайзинг, горизонтальна і вертикальна інтеграція. Соціальний розвиток: економіко-правові проблеми, (6). https://doi.org/10.70651/3083-6018/2025.6.05
Melnychenko S. V., Tkachuk T. M. (2015) Franchayzynhovi merezhi turystychnykh pidpryiemstv [Franchise networks of tourism enterprises]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu, no. 4 (102), pp. 30–42. (in Ukrainian)
European Code of Ethics for Franchising. Available at: https://surli.cc/vykufy (accessed November 5, 2025).
Shkurat M. Ye., Stasishena N. V. (2024) Franchayzynh yak forma vedennia biznesu: mizhnarodnyi dosvid i perspektyvy rozvytku v Ukraini [Franchising as a form of doing business: international experience and development prospects in Ukraine]. Biznes-inform, no. 10, pp. 152–158. (in Ukrainian)
Martynenko O. O., Shuba M. V. (2018) Svitovyi dosvid vykorystannia franchayzynhu [World experience in the use of franchising]. Biznes Inform, no. 9, pp. 253–258. (in Ukrainian)
Toniuk M. O. (2017) Franchayzynh yak osoblyva forma orhanizatsii ta funktsionuvannia biznesu v Ukraini [Franchising as a special form of organization and functioning of business in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 9. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/117.pdf (accessed November 5, 2025). (in Ukrainian)
Hryhorenko T. M. (2016) Klasyfikatsiia franchayzynhovykh merezh u rozdribnii torhivli [Classification of franchise networks in retail trade]. Problemy ekonomiky, no. 4, pp. 114–119. (in Ukrainian)
Chorna L. V. (2024) Rozvytok franchayzynhu v turyzmi v postkovidnyi period: svitova ta vitchyzniana praktyka [Development of franchising in tourism in the post-COVID period: global and domestic practice]. Visnyk KHNTU. Sfera obsluhovuvannia, no. 2, pp. 337–344. (in Ukrainian)
Chkana V. O. (2021) Franchayzynh u sferi turystychnoho ta hotelnoho biznesu [Franchising in the field of tourism and hotel business]. Innovatyka v osviti, nautsi ta biznesi: vyklyky ta mozhlyvosti: proceedings of the II All-Ukrainian Conference of Students and Young Scientists (Kyiv, November 18, 2021), vol. 2, pp. 255–259. Kyiv: KNUTD. (in Ukrainian)
Kuzmin O., Sukhorska U., Myronchuk T. (2007) Franchayzynh u pidpryiemnytskii diialnosti [Franchising in entrepreneurial activity]. Lviv: Vilna Ukraina, 144 p. (in Ukrainian)
Haivanovych N. V. (2011) Merezhevi struktury malykh i serednikh pidpryiemstv [Network structures of small and medium-sized enterprises]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 6, vol. 4, pp. 110–115. (in Ukrainian)
Chepurda L. M., Dubinovskyi D. V. (2023) Innovatsiini pidkhody do rozvytku franchayzynhovykh merezh turystychnoi haluzi [Innovative approaches to the development of franchise networks in the tourism industry]. Innovatsii ta tekhnolohii v sferi posluh i kharchuvannia, no. 1 (7), pp. 27–31. (in Ukrainian)
Shevchuk Ye. O. (2017) Franchayzynhovi vidnosyny u turystychnomu biznesi: oblikovo-kontrolnyi aspekt [Franchise relations in the tourism business: accounting and control aspect]. Ekonomika i suspilstvo, no. 10, pp. 832–837. (in Ukrainian)
Fyliuk H. M., Mahomedova A. M. (2015) Orhanizatsiino-ekonomichnyi mekhanizm formuvannia franchayzynhovykh partnerskykh vidnosyn mizh pidpryiemstvamy v Ukraini [Organizational and economic mechanism for forming franchise partnership relations between enterprises in Ukraine]. Teoretychni ta prykladni pytannia ekonomiky, no. 1 (30), pp. 7–14. (in Ukrainian)
Pidipryhora O., Shykina O. (2025) Rozshyrennia hotelnoho biznesu: franchayzynh, horyzontalna i vertykalna intehratsiia [Expansion of hotel business: franchising, horizontal and vertical integration]. Sotsialnyi rozvytok: ekonomiko-pravovi problemy, no. 6. https://doi.org/10.70651/3083-6018/2025.6.05. (in Ukrainian)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

