ONLINE COMMUNICATION IS ON THE GROWTH COMPETITIVE OPPORTUNITIES FOR DEALERS IN THE CAR MARKET CARS OF UKRAINE

Keywords: car market of Ukraine, dealers, marketing communications, the number of rejections on the site, advertising on the Internet

Abstract

The purpose of this article is to analyze the current trends in the development of the passenger car market of Ukraine and the development of recommendations for improving online dealer communications on it. Studies have shown that there is a market for passenger cars in Ukraine, many dealers are official representatives of world-famous manufacturers. In recent years, a civilized car market has been forming in Ukraine, among which is the creation of proper import conditions, which has been constantly growing recently. In 2021, the automobile market of Ukraine reflected a stable upward trend. The corporation sold the most cars "UkrAvto", the company "Toyota Ukraine" and "Renault Ukraine". Leaders in terms of volume sales in Ukraine in 2021 were such car brands as Toyota, Renault and Kia. Taking into account the significant decrease in the level of income of the population. In the conditions of martial law in Ukraine, it is possible to predict a decrease in demand for new cars in Ukraine. This factor and the presence of fierce competition actualize the development of measures by dealers to improve their marketing online communications. The conducted research allowed establishing that the website of the official dealer of Toyota cars in the Lviv region is characterized by a high number of refusals, insufficient activity on social networks, lack of traffic from media advertising and mailing, and a low level of referral traffic. Recommended measures were developed regarding the decrease in the number of rejections on the car dealer's website due to the increase in its loading speed, improved navigation, increased website mobility, improving its design and text readability, saving relevance of content, identification, elimination of non-working links, and optimal use of advertising appeals. For dealers in the car market, it is also recommended to activate online advertising through the use of search promotion, contextual, media, mobile, and advertising on social networks. Improvement of site operation and activation of advertising activities on the Internet dealers in the car market of Ukraine will allow to increase their number of customers, increase their level of competitiveness, and improve financial results.

References

Чикусова М. Аналіз автомобільного ринку України. Маркетинг в Україні. 2012. № 1. С. 38–45.

Коломієць І.Ф., Рифяк Р.Р. Ринок автомобілів в Україні: особливості функціонування і розвитку. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2013. Вип. 1 (99). С. 546–554.

Маньківський Ю.Р., Томчук О.Ф. Порівняння автомобільного ринку України і розвинених країн ЄС. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2020. Вип. 31. С. 67–75. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2020-31-11

Савич О.П. Сучасні тенденції і перспективи розвитку глобального автомобільного ринку. Ефективна економіка. 2016. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5178 (дата звернення 15.07.2022).

Луценко О. Автоексперт – 2009: результати експертного опитування топ-менеджменту українських автомобільних компаній. Маркетинг в Україні. 2009. № 1. С. 13–14.

Прицюк Л. А. Перспективи і проблеми діяльності посередників на автомобільному ринку України в умовах економічної кризи. Торгівля, комерція, підприємництво. 2009. № 10. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Torg/2009_10/32.pdf (дата звернення 18.07.2022).

Ложачевська О.М., Григоренко Р.В. Аналіз маркетингової діяльності та комунікаційної політики підприємств автосервісу України. Економічний аналіз. 2018. Том 28. № 3. С. 170–175.

Аналітичне дослідження вторинного авторинку України. URL: https://eauto.org.ua/news/13-analitichne-doslidzhennya-vtorinnogo-avtorinku-ukrajini (дата звернення 20.07.2022).

Український ринок нових та вживаних легкових авто в першому півріччі 2021: аналіз ключових тенденцій. URL: https://tsn.ua/auto/news/ukrayina/ukrayinskiy-rinok-novih-ta-vzhivanih-legkovih-avto-v-pershomu-pivrichchi-2021-analiz-klyuchovih-tendenciy-1824619.html (дата звернення 23.07.2022).

В 2021 году украинцы потратили рекордную сумму на покупку новых автомобилей. URL: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=50629 (дата звернення 20.07.2022).

На украинском авторынке сменился лидер. Рейтинг крупнейших операторов за 2021 год. URL: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=50519 (дата звернення 21.07.2022).

Украинский авторынок в 2021 году вырос на 20%. URL: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=50400 (дата звернення 21.07.2022).

Toyota стала найпопулярнішим автомобільним брендом у Мережі у 2021 році. URL: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=50434 (дата звернення 25.07.2022).

Український авторинок у квітні трохи підріс, але поки демонструє катастрофічне падіння. URL: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=51146 (дата звернення 24.05.2022).

Сервіс SimilarWeb. URL: https://www.similarweb.com (дата звернення 22.07.2022).

Кузьо Н.Є, Косар Н.С., Мельниченко І.І. Електронна комерція в Україні: сучасний стан, галузеві особливості та організаційні форми. Маркетинг і цифрові технології. 2021. Том 5, № 1. С. 27–41. DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.5.1.2021.3

21 спосіб зменшити показник відмов на вашому сайті. URL: https://hostpro.ua/blog/ua/21-sposib-zmenshiti-pokaznik-vidmov-na-vashomu-sajti (дата звернення 25.07.2022).

Chykusova, M. (2012) Analiz avtomobilnoho rynku Ukrainy [Analysis of the automobile market of Ukraine]. Marketynh v Ukraini – Marketing in Ukraine, 1, 38–45. (in Ukrainian)

Kolomiiets, I.F. & Ryfiak, R.R. (2013) Rynok avtomobiliv v Ukraini: osoblyvosti funktsionuvannia i rozvytku [Car market in Ukraine: features operation and development]. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy – Socio-economic problems of the modern period of Ukraine, 1 (99), 546–554. (in Ukrainian)

Mankivskyi, Yu.R. & Tomchuk, O.F. (2020) Porivniannia avtomobilnoho rynku Ukrainy i rozvynenykh krain ES [Comparison of the automotive market of Ukraine and developed eu countries]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Uzhorod National University Herald. International Economic Relations And World Economy, 31, 67–75. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2020-31-11 (in Ukrainian)

Savych, O.P. (2016) Suchasni tendentsii i perspektyvy rozvytku hlobalnoho avtomobilnoho rynku [Modern trends and prospective of the global car market]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, 10. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5178 (in Ukrainian)

Lutsenko, O. (2009) Avtoekspert – 2009: rezultaty ekspertnoho opytuvannia top-menedzhmentu ukrainskykh avtomobilnykh kompanii [Avtoexpert – 2009: results of an expert survey of the top management of Ukrainian automobile companies]. Marketynh v Ukraini – Marketing in Ukraine, 1, 13–14. (in Ukrainian)

Prytsiuk, L. A. (2009) Perspektyvy i problemy diialnosti poserednykiv na avtomobilnomu rynku Ukrainy v umovakh ekonomichnoi kryzy [Prospects and problems of the activities of intermediaries in the automotive market of Ukraine in the conditions of the economic crisis.]. Torhivlia, komertsiia, pidpryiemnytstvo – Trade, commerce, entrepreneurship, 10. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Torg/2009_10/32.pdf (in Ukrainian)

Lozhachevska, O.M. & Hryhorenko, R.V. (2018) Analiz marketynhovoi diialnosti ta komunikatsiinoi polityky pidpryiemstv avtoservisu Ukrainy [Analysis of marketing activity and communication policy of car service enterprises of Ukraine]. Ekonomichnyi analiz – Economic analysis, 28(3), 170–175. (in Ukrainian)

Analitychne doslidzhennia vtorynnoho avtorynku Ukrainy [Analytical study of the secondary car market of Ukraine]. Available at: https://eauto.org.ua/news/13-analitichne-doslidzhennya-vtorinnogo-avtorinku-ukrajini (in Ukrainian)

Ukrainskyi rynok novykh ta vzhyvanykh lehkovykh avto v pershomu pivrichchi 2021: analiz kliuchovykh tendentsii [Ukrainian market of new and used passenger cars in the first half of 2021: analysis of key trends]. Available at: https://tsn.ua/auto/news/ukrayina/ukrayinskiy-rinok-novih-ta-vzhivanih-legkovih-avto-v-pershomu-pivrichchi-2021-analiz-klyuchovih-tendenciy-1824619.html (in Ukrainian)

V 2021 hodu ukrayntsy potratyly rekordnuiu summu na pokupku novykh avtomobylei [In 2021, Ukrainians spent a record amount on the purchase of new cars]. Available at: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=50629 (in Russian)

Na ukraynskom avtorynke smenylsia lyder. Reitynh krupneishykh operatorov za 2021 hod [The leader has changed in the Ukrainian car market. Rating of the largest operators for 2021]. Available at: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=50519 (in Russian)

Ukraynskyi avtorynok v 2021 hodu vyros na 20% [The Ukrainian car market in 2021 grew by 20%]. Available at: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=50400 (in Russian)

Toyota stala naipopuliarnishym avtomobilnym brendom u Merezhi u 2021 rotsi [Toyota has become the most popular car brand in Merezhi in 2021]. Available at: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=50434 (in Ukrainian)

Ukrainskyi avtorynok u kvitni trokhy pidris, ale poky demonstruie katastrofichne padinnia [Ukrainian avtorivka near kvіtnі trohi pіdrіs, but for the time being demonstrating a catastrophic fall]. Available at: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=51146 (in Ukrainian)

Servis SimilarWeb [Service SimilarWeb]. Available at: https://www.similarweb.com

Kuzo, N.Ye, Kosar, N.S. & Melnychenko, I.I. (2021) Elektronna komertsiia v Ukraini: suchasnyi stan, haluzevi osoblyvosti ta orhanizatsiini formy [E-commerce in Ukraine: current situation, industrial features and organizational forms]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii – Marketing and Digital Technologies, 5 (1), 27–41 DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.5.1.2021.3 (in Ukrainian)

21 sposib zmenshyty pokaznyk vidmov na vashomu saiti [21 ways to change the display of video on your site]. Available at: https://hostpro.ua/blog/ua/21-sposib-zmenshiti-pokaznik-vidmov-na-vashomu-sajti (in Ukrainian)

Article views: 17
PDF Downloads: 14
Published
2022-06-28
How to Cite
Kosar, N., & Kuzo, N. (2022). ONLINE COMMUNICATION IS ON THE GROWTH COMPETITIVE OPPORTUNITIES FOR DEALERS IN THE CAR MARKET CARS OF UKRAINE. Economy and Society, (40). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-47
Section
MARKETING