ФОРМУВАННЯ SOFT SKILLS ФАХІВЦЯ В ГАЛУЗІ МАРКЕТИНГУ НА ОСНОВІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ
Анотація
Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню системи формування м’яких навичок фахівців в галузі маркетингу на основі компетентнісного підходу. Було визначено сутність та ознаки soft skills. Проведено дослідження вимог до наявності у маркетолога soft skills на ринку праці міста Харкова. Встановлено, що більшість роботодавців розуміють необхідність наявності м’яких навичок у потенційних працівників та приділяють цьому критерію суттєву увагу. Визначені soft skills, які сьогодні є найбільш затребуваними у вітчизняних роботодавців. В результаті виконаного аналізу світового досвіду розвитку навичок 21 століття в освітніх програмах, запропоновано систему soft skills фахівця в галузі маркетингу. Визначено, що для маркетолога найважливішими soft skills (вищого порядку) є критичне мислення та здатність приймати рішення, креативність, комунікабельність та кооперація (уміння працювати у команді). Саме вони дозволяють вирішувати складні професійні завдання.
Посилання
The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. URL: http://reports.weforum.org/future-of-jobs-2016/
Кудінова М. М., Євтушенко В. А., Лазарєва К. О. Інноваційні методи відбору персоналу в сучасних умовах. Східна Європа. Економіка, бізнес та управління. 2017. № 3 (08). С. 158−164.
Bates H. 11 Effective Employee Selection Methods To Start Using Today. 2020. URL: https://harver.com/blog/employee-selection-methods/
Sullivan J. 12 Effective Ways to Assess Candidates' Soft Skills. URL: https://business.linkedin.com/talent-solutions/blog/interview-questions/2017/assessing-soft-skills-is-one-of-the-biggest-interviewing-challenges-here-are-12-ways-to-overcome-it
Делія О. Особистість керівника як чинник ефективного управління. Економічний аналіз. 2012. Т. 11(2). С. 187–189.
Наход С. А. Значущість «Soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи. 2018. № 63. С. 131–135.
Коваль К. О. Розвиток «soft skills» у студентів – один з важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. № 2. С. 162–167
Кучинова Н. М. Розвиток креативної складової професійного мислення майбутніх маркетологів : дис. ... канд. психол. наук. 19.00.07. Київ, 2017. 248 с.
Що таке hard skills і soft skills: як нас оцінює роботодавець. URL: https://eduhub.in.ua/news/shcho-take-hard-skills-i-soft-skills-yak-nas-ocinyuye-robotodavec
Спенсер Л., Спенсер С. Компетенции на работе. Пер. с англ. Москва. 2009. 384 с.
Коляда Н. Кравченко О. Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. № 3 (27). С. 137–145.
Клюковская И. Функциональных навыков уже недостаточно? URL: http://www.management.com.ua/notes/soft_skills.html
Stewart C., Wall A., Marciniec S. Mixed signals: Do college graduates have the soft skills that employers want? In Competition Forum. American Society for Competitiveness. 2016. Vol. 14, No. 2. P. 276–281.
Schulz B. The importance of soft skills: Education beyond academic knowledge. Nawa Journal of Communication. 2008. № 3 2(1). P. 146–154.
Klaus P., Rohman J., Hamaker M. The hard truth about soft skills. HarperCollins Publishers. 2009. 205 р.
Yevtushenko V. A. Manager of corporate social responsibility: institutionalization and professional competence. International journal of experimental education. 2014. № 4-2. Р. 84–88. URL: https://www.expeducation.ru/ru/article/view?id=5103
Care E., Kim H., Vista A., Anderson K. Education System Alignment for 21st century skills: Focus On Assessment. Brookings institution. 2018. 41 р. URL: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2018/11/Education-system-alignment-for-21st-century-skills-012819.pdf
The Future of Jobs Report 2020. World Economic Forum. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf
The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. (2016). World Economic Forum. Retrieved from: http://reports.weforum.org/future-of-jobs-2016/
Kudinova, M.M., Yevtushenko, V.A., & Lazarjeva, K. O. (2017). Innovacijni metody vidboru personalu v suchasnykh umovakh [Innovative Methods of the Staff Selection in the Modern Conditions]. Skhidna Jevropa. Ekonomika, biznes ta upravlinnja – Eastern Europe: Economy, Business And Management, 3(08), 158−164. Retrieved from: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/8_2017/30.pdf [in Ukrainian].
Bates, H. (2020). 11 Effective Employee Selection Methods To Start Using Today. Retrieved from: https://harver.com/blog/employee-selection-methods/
Sullivan, J. (2017). 12 Effective Ways to Assess Candidates' Soft Skills. Retrieved from: https://business.linkedin.com/talent-solutions/blog/interview-questions/2017/assessing-soft-skills-is-one-of-the-biggest-interviewing-challenges-here-are-12-ways-to-overcome-it
Delia, O. (2012). Osobystistj kerivnyka jak chynnyk efektyvnogho upravlinnja [Identity of the Director as a Factor of HR-Management]. Ekonomichnyj analiz – Economic Analysis, 11(2), 187–189. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2012_11%282%29__38 [in Ukrainian].
Nakhod, S.A. (2018). Znachushhistj «Soft skills» dlja profesijnogho stanovlennja majbutnikh fakhivciv socionomichnykh profesij [Importance of "Soft Skills" for Professional Formation of Future Specialists of Socionomic Professions]. Naukovyj chasopys Nacionaljnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni M. P. Draghomanova. Serija 5 : Pedaghoghichni nauky : realiji ta perspektyvy – Scientific journal of M.P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 5 Pedagogical Sciences: Realities and Perspectives, 63, 131–135. Retrieved from: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23921 [in Ukrainian].
Кoval, К.О. (2015). Rozvytok «soft skills» u studentiv – odyn z vazhlyvykh chynnykiv pracevlashtuvannja [Development of "soft skills" for students is one of important factors of employment]. Visnyk Vinnycjkogho politekhnichnogho instytutu – Visnyk of Vinnytsia Polytechnical Institute, 2, 162–167. Retrieved from https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/827/826 [in Ukrainian].
Kuchynova, N.M. (2017). Rozvytok kreatyvnoji skladovoji profesijnogho myslennja majbutnikh marketologhiv [The Development of the Creative Component of Future Marketing Specialists’ Professional Thinking]. Candidate’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian].
Shho take hard skills i soft skills: jak nas ocinjuje robotodavecj [What are hard skills and soft skills: how we are evaluated by the employer]. Retrieved from: https://eduhub.in.ua/news/shcho-take-hard-skills-i-soft-skills-yak-nas-ocinyuye-robotodavec [in Ukrainian].
Spencer, L., & Spencer, S. (2009). Kompetencii na rabote [Competence at Work]. Moscow : Hippo Publishing Ltd. [in Russian]
Koliada, N., & Kravchenko, O. (2020). Praktychnyj dosvid formuvannja «soft-skills» v umovakh zakladu vyshhoji osvity [Practical Experience of “Soft-Skills” Formation in Terms of Higher Education Institution]. Aktualjni pytannja ghumanitarnykh nauk – Humanities science current issues, 3(27), 137–145. https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/27.203686 [in Ukrainian].
Kljukovskaja, Y. (2007). Funkcional'nyh navykov uzhe nedostatochno? [Functional skills are no longer enough?]. Retrieved from: http://www.management.com.ua/notes/soft_skills.html [in Russian].
Stewart, C., Wall, A., & Marciniec, S. (2016). Mixed signals: Do college graduates have the soft skills that employers want? In Competition Forum. American Society for Competitiveness, 14(2), 276–281. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/316066488
Schulz, B. (2008). The importance of soft skills: Education beyond academic knowledge. Nawa Journal of Communication, 2(1), 146-154. DOI: https://doi.org/10.1016/0006-3207(93)90452-7
Klaus, P., Rohman, J., & Hamaker, M. (2009). The hard truth about soft skills. HarperCollins Publishers.
Yevtushenko, V.A. (2014). Manager of corporate social responsibility: institutionalization and professional competence. Mezhdunarodnyj zhurnal eksperimental'nogo obrazovaniya – International journal of experimental education, 4(2), 84–88. Retrieved from https://www.expeducation.ru/ru/article/view?id=5103
Care, E., Kim, H., Vista, A., & Anderson, K. (2018). Education System Alignment for 21st century skills: Focus On Assessment. Brookings institution. Retrieved from: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2018/11/Education-system-alignment-for-21st-century-skills-012819.pdf
The Future of Jobs Report 2020. (2020). World Economic Forum. Retrieved from: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf