ПАНДЕМІЧНІ ЗМІНИ ІНСТИТУЦІЙНИХ ФОРМ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В ПІДПРИЄМНИЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Ключові слова: COVID-19, інституційні форми, корпоративна соціальна відповідальність, пандемія, підприємство, підприємницька діяльність, соціальна відповідальність

Анотація

У статті проаналізовано сучасний стан корпоративної соціальної відповідальності у світі в розрізі економічних і соціальних процесів, пов’язаних із всесвітньою пандемією, викликаною COVID-19. Показані відмінності в реалізації технологій корпоративної соціальної відповідальності в актуальних умовах ведення бізнесу, визначені перспективи подальшого розвитку інституційних форм соціальної відповідальності. Висвітлено залежність обізнаності щодо соціальних ініціатив підприємства з рішенням про купівлю його товарів, що є вагомим фактором подолання постпандемічного кризового стану компанії. Виділені переваги використання нових тенденцій розвитку інституційних форм соціальної відповідальності підприємницьких структур (інклюзивність, недопустимість дискримінації, всебічна підтримка працівників, повсякденна підтримка місцевих громад та т.і.) в епоху глобальної пандемії.

Посилання

Moore K. Corporate Social Responsibility: Consumers Will Remember Companies That Led In 2020. Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2020/07/31/corporate-social-responsibility-consumers-will-remember-companies-that-led-in2020/?sh= 359650 88eb65 (дата звернення: 31.07.2020).

Kramer M. Coronavirus Is Putting Corporate Social Responsibility to the Test. Harvard Business Review. URL: https://hbr.org/2020/04/coronavirus-is-putting-corporate-social-responsibility-to-the-test (дата звернення: 30.04.2020).

The trends to know in 2019. GlobalWebIndex. URL: https://www.gwi.com/reports/trends-19?hsCtaTracking=62ea46df-2ace-4b22-ad53-6e13786a3ad0%7Ca3696ef8-0c16-4eae-9dad-b3a88e9a7f8d (дата звернення: 20.01.2020).

Manimalar R., Sudha S. Corporate ethical and legal responsibility: effects of CSR on consumer trust and brand loyalty. Indian Journal of Management. 2016. № 9(6). Р. 7.

Sharma, R., Jain V. CSR, trust, brand loyalty and brand equity: empirical evidences from sportswear industry in the NCR region of India. Metamorphosis: A Journal of Management Research. 2019. № 18(1), Р. 57–67.

Han H., Yu, J., Kim W. Environmental corporate social responsibility and the strategy to boost the airline’s image and customer loyalty intentions. Journal of Travel & Tourism Marketing. 2019. № 36(3). Р. 371–383.

Zhang, Q., Ahmad, S. Analysis of Corporate Social Responsibility Execution Effects on Purchase Intention with the Moderating Role of Customer Awareness. Sustainability. URL: https://doi.org/10.3390/su13084548 (дата звернення: 13.03.2021).

Abdeen A., Rajah E., Gaur S. Consumers’ beliefs about firm’s CSR initiatives and their purchase behaviour. Mark. Intell. Plan. 2016. № 34. Р. 2–18.

Amoroso D., Roman, F. Corporate social responsibility and purchase intention: The roles of loyalty, advocacy and quality of life in the Philippines. Int. J. Manag. 2015. № 4. Р. 25–41.

Mulaessa N., Wang H. The effect of corporate social responsibility (CSR) activities on consumers purchase intention in China: Mediating role of consumer support for responsible business. Int. J. Mark. Stud. 2017. № 9. Р. 73–81.

Clark S. What Corporate Social Responsibility Looks Like in 2020. URL: https://www.reworked.co/leadership/what-corporate-social-responsibility-looks-like-in-2020/ (дата звернення: 08.06.2020).

Battilana J., Casciaro T. Power Sharing Can Change Corporations for the Better Harvard Business Review. URL: https://hbr.org/2021/05/power-sharing-can-change-corporations-for-the-better (дата звернення: 13.05.2021).

Саприкіна М. У компаній з’являється голос. Найголовніші КСВ тренди у 2021 році. Delo.ua. URL: https://delo.ua/business/jakimi-budut-trendi-korporativnoji-socialnoji-vi-381723/ (дата звернення: 3.05.2021).

Ventura L. ESG. Reporting Fails The Transparency Test. Global Finance. URL: https://www.gfmag.com/magazine/april-2021/esg-reporting-fails-transparency-test (дата звернення: 6.04.2021).

Colombo L. Corporate Social Responsibility Is Not Only Ethical, But Also A Modern Business Tool. Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/forbeshumanresourcescouncil/2021/04/05/corporate-social-responsibility-is-not-only-ethical-but-also-a-modern-business-tool/?sh=ccf0ebc1bfa5 (дата звернення: 05.04.2021).

Moore K. Corporate Social Responsibility: Consumers Will Remember Companies That Led In 2020. Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2020/07/31/corporate-social-responsibility-consumers-will-remember-companies-that-led-in 2020/?sh=359650 88eb65 (accessed 31 July 2020).

Kramer M. Coronavirus Is Putting Corporate Social Responsibility to the Test. Harvard Business Review. URL: https://hbr.org/2020/04/coronavirus-is-putting-corporate-social-responsibility-to-the-test (accessed 30 April 2020).

The trends to know in 2019. GlobalWebIndex. URL: https://www.gwi.com/reports/trends-19?hsCtaTracking=62ea46df-2ace-4b22-ad53-6e13786a3ad0%7Ca3696ef8-0c16-4eae-9dad-b3a88e9a7f8d (accessed 20 January 2020).

Manimalar R., Sudha S. Corporate ethical and legal responsibility: effects of CSR on consumer trust and brand loyalty. Indian Journal of Management. 2016. № 9(6). Р. 7.

Sharma, R., Jain V. CSR, trust, brand loyalty and brand equity: empirical evidences from sportswear industry in the NCR region of India. Metamorphosis: A Journal of Management Research. 2019. № 18(1), Р. 57–67.

Han H., Yu, J., Kim W. Environmental corporate social responsibility and the strategy to boost the airline’s image and customer loyalty intentions. Journal of Travel & Tourism Marketing. 2019. № 36(3). Р. 371–383.

Zhang, Q., Ahmad, S. Analysis of Corporate Social Responsibility Execution Effects on Purchase Intention with the Moderating Role of Customer Awareness. Sustainability. URL: https://doi.org/10.3390/su13084548 (accessed 13 March 2021).

Abdeen A., Rajah E., Gaur S. Consumers’ beliefs about firm’s CSR initiatives and their purchase behaviour. Mark. Intell. Plan. 2016. № 34. Р. 2–18.

Amoroso D., Roman, F. Corporate social responsibility and purchase intention: The roles of loyalty, advocacy and quality of life in the Philippines. Int. J. Manag. 2015. № 4. Р. 25–41.

Mulaessa N., Wang H. The effect of corporate social responsibility (CSR) activities on consumers purchase intention in China: Mediating role of consumer support for responsible business. Int. J. Mark. Stud. 2017. № 9. Р. 73–81.

Clark S. What Corporate Social Responsibility Looks Like in 2020. URL: https://www.reworked.co/leadership/what-corporate-social-responsibility-looks-like-in-2020/ (accessed 8 June 2020).

Battilana J., Casciaro T. Power Sharing Can Change Corporations for the Better. Harvard Business Review. URL: https://hbr.org/2021/05/power-sharing-can-change-corporations-for-the-better (accessed 13 May 2021).

Saprykina M. U kompanii ziavliaietsia holos. Naiholovnishi KSV trendy u 2021 rotsi [The main CSR trends in 2021]. Delo.ua. URL: https://delo.ua/business/jakimi-budut-trendi-korporativnoji-socialnoji-vi-381723/ (accessed 3 May 2021) (in Ukrainian)

Ventura L. ESG. Reporting Fails The Transparency Test. Global Finance. URL: https://www.gfmag.com/magazine/april-2021/esg-reporting-fails-transparency-test (accessed 6 April 2021).

Colombo L. Corporate Social Responsibility Is Not Only Ethical, But Also A Modern Business Tool. Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/forbeshumanresourcescouncil/2021/04/05/corporate-social-responsibility-is-not-only-ethical-but-also-a-modern-business-tool/?sh=ccf0ebc1bfa5 (accessed 5 April 2021).

Переглядів статті: 24
Завантажень PDF: 21
Опубліковано
2021-06-29
Як цитувати
Євтушенко, В. (2021). ПАНДЕМІЧНІ ЗМІНИ ІНСТИТУЦІЙНИХ ФОРМ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В ПІДПРИЄМНИЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Економіка та суспільство, (28). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-28-49
Розділ
ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ