WAYS TO CREATE SUPPLY IN THE INBOUND MILITARY TOURISM MARKET IN UKRAINE

Keywords: military tourism, military tours, resources of military tourism, structure of military tourism, supply on the market of military tourism

Abstract

The relevance of developing military tourism in Ukraine is due to several factors: honoring the memory of the fallen; the need to inform the world about the crimes of the occupiers; shaping the image of the Ukrainian state as a bastion of peace and democracy; supporting the domestic tourism market, which suffers significant losses as a result of Russian aggression; creating jobs and filling local budgets, etc. However, the development of this type of tourism is postponed until the end of the Russian-Ukrainian war, and thus is postponed is postponed for an indefinite period of time, despite the fact that demand exists and is met by self-organized travel. The purpose of this article is to identify ways to shape the supply side of the inbound military tourism market in Ukraine. The study was carried out on the basis of a systemic and structural approach using the methods of theoretical analysis and synthesis, comparison and contrast, forecasting and generalization. The study found that there is terminological uncertainty in the national tourismology, so the expediency of using the term “military tourism” is substantiated. The concept of military tourism is limited to travelling to safe areas (“cold” military tourism), while in the world it covers travel to the zone of active hostilities - “hot” military tourism. Accordingly, the structure of military tourism has been revised and expanded, and it has been determined which subtypes of it can be developed in a particular territory, depending on the risk zone it belongs to. The author analyzes the level of security in different regions of Ukraine and identifies those areas where inbound military tourism can be developed. The practical value of the article lies in the possibility of using the recommendations which are provided: based on the available resources of military tourism (memorial complexes; modern military and defense facilities; military-historical natural objects; military adventure infrastructure, military-historical museums, etc.) to form memory routes and tours of cognitive, adventure, entertainment, and event nature; to provide opportunities for the development of volunteer and solidarity tourism, where military tourism products can act as additional services, and volunteers and tourists can be secondary consumers.

References

Ткаченко Т. І. та ін. Аналітичне дослідження втрат туристичної індустрії від війни в Україні: аналітичний звіт з науково-дослідної роботи. Київ, 2023. 105 с. URL: https://nto.ua/assets/files/ntou-library-war-%D0%86mpact-analysis.pdf

Стратегічна Дорожня карта «Відновлення малого та середнього бізнесу у секторі туризму та гостинності в 2023–2033 роках». Київ, 2024. 61 с. URL: https://nto.ua/assets/files/ntou-library-small-and-medium-sized-businesses-recovery.pdf

Україні знадобиться 9 мільярдів доларів і 10 років, щоб відновити культуру й туризм – ЮНЕСКО. Радіо Свобода. 14 лютого 2024 р. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/news-yunesko-vidbudova-kultura/32819648.html

У ВТО ООН планують створити робочу групу для підтримки туризму і економіки України. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/u-vto-oon-planuyut-stvoriti-robochu-grupu-dlya-pidtrimki-turizmu-i-ekonomiki-ukrayini

У ДАРТ озвучили пріоритетні напрямки роботи на 2024 рік. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/u-dart-ozvuchili-prioritetni-napryamki-roboti-na-2024-rik

Havrylenko T.V., Mazurets R.R., SerbenivskaA.Y., Kotsan N.N. Promotion of military tourism as a tool of socioeconomic development of a region (on the example of Kyiv Oblast). Journal of Geology, Geography and Geoecology. 2024. №32 (4). С. 741–752. DOI: https://doi.org/10.15421/112365

Martseniuk L., Charkina T., Chernova N., Batmanghlich C. Military Tourism as a Strategic Direction of Internal Tourism in Ukraine. Philosophy, Economics аnd Law Review. 2023. Vol. 3, № 1. С. 116–127. DOI: https://doi.org/10.31733/2786-491X-2023-1-116-127

Гуда А. Концептуальні аспекти воєнного туризму. Географічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2024. № 3(3). С. 124–133. DOI: https://doi.org/10.32782/geochasvnu.2024.3.13

Каднічанський Д., Каднічанська М. Мілітарний туризм: проблематика термінології та класифікації. Географія, економіка і туризм: національний та міжнародний досвід : матеріали XIV Міжнародної наукової конференції, м. Львів, 9 жовтня 2020 р. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2020. С. 132–138.

Гуржій О., Пилявець Р. Сучасна воєнно-історична та воєнна термінологія: проблемні питання. Сторінки воєнної історії України. 2009. Вип. 12. С. 19‒24.

Гамкало М., Каднічанський Д. Аспекти розвитку воєнного туризму в Україні в контексті російсько-української війни ХХІ століття. Географія, економіка і туризм: національний та міжнародний досвід: Мат-ли XVІ наук. конф-ції з міжнар. участю. Львів, 2022. С. 73–78.

Hrusovsky M., Noeres K. Military tourism. The Long Tail of Tourism: Holiday Niches and their Impact on Mainstream Tourism. 2011. P. 87–94. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-8349-6231-7_10

Podciborski T., Klimach A., Konieczny D., Zabielski J. A method for evaluating the impact of universal design on the attractiveness of military tourism sites. Acta Scientiarum Polonorum Administratio Locorum. 2023. № 22(2). С. 209–224. DOI: https://doi.org/10.31648/aspal.8485

Заварика Г. Військовий туризм як особливість розвитку туризму на постконфліктній території. Журнал геології, географії та геоекології. 2022. № 31(1). С. 186–193. DOI: https://doi.org/10.15421/112218

Piekarz M. Hot War Tourism: The Live Battlefield and the Ultimate Adventure Holiday? In C. Ryan (Ed.) Battlefield Tourism: History, Place and Interpretation. Elsevier. 2007. Р. 153–169. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-045362-0.50019-1

Williams N. L., Wassler P., Fedeli G. Social representations of war tourism: A case of Ukraine. Journal of Travel Research. 2023. № 62(4). Р. 926–932. DOI: https://doi.org/10.1177/00472875221146797

Маршрути пам’яті. Частину зруйнованих від війни об'єктів в Україні збережуть для історії. URL: www.rbc.ua/ukr/travel/marshruty-pamyati-chast-razrushennyh-voyny-1650875008.html

Reimann M., Kornus O. H., Patsiuk V. S., Venherska N. S., Kholodok V. D., Palang H.. Tourism in Ukrainian frontline communities: trends, challenges, and development prospects. Journal of Geology, Geography and Geoecology. 2023. Vol 32(3). P. 89-98. DOI: https://doi.org/10.15421/112352

Пацюк В.С., Щука Г.П., Василенко А.І. Волонтерський туризм: теоретичний дискурс. Географічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2024. №4. С. 93–111.

Tkachenko T. I. ta in. (2023). Analitychne doslidzhennia vtrat turystychnoi industrii vid viiny v Ukraini: analitychnyi zvit z naukovo-doslidnoi roboty [Analytical study of the losses of the tourism industry from the war in Ukraine: an analytical report from the research work]. Kyiv. 105 р. Available at: https://nto.ua/assets/files/ntou-library-war-%D0%86mpact-analysis.pdf

Stratehichna Dorozhnia karta «Vidnovlennia maloho ta serednoho biznesu u sektori turyzmu ta hostynnosti v 2023–2033 rokakh» [Strategic Roadmap «Recovery of small and medium-sized businesses in the tourism and hospitality sector in 2023-2033»]. Kyiv, 2024. 61 р. Available at: https://nto.ua/assets/files/ntou-library-small-and-medium-sized-businesses-recovery.pdf

Ukraini znadobytsia 9 miliardiv dolariv i 10 rokiv, shchob vidnovyty kulturu y turyzm – YuNESKO [Ukraine will need 9 billion dollars and 10 years to restore culture and tourism – UNESCO]. Radio Svoboda, 14 liutoho 2024 r. Available at: https://www.radiosvoboda.org/a/news-yunesko-vidbudova-kultura/32819648.html

U VTO OON planuiut stvoryty robochu hrupu dlia pidtrymky turyzmu i ekonomiky Ukrainy [The UN WTO plans to create a working group to support tourism and the economy of Ukraine]. Available at: https://www.tourism.gov.ua/blog/u-vto-oon-planuyut-stvoriti-robochu-grupu-dlya-pidtrimki-turizmu-i-ekonomiki-ukrayini

U DART ozvuchyly priorytetni napriamky roboty na 2024 rik [DART announced the priority areas of work for 2024]. Available at: https://www.tourism.gov.ua/blog/u-dart-ozvuchili-prioritetni-napryamki-roboti-na-2024-rik

Havrylenko T.V., Mazurets R.R., SerbenivskaA.Y., Kotsan N.N. (2024). Promotion of military tourism as a tool of socioeconomic development of a region (on the example of Kyiv Oblast). Journal of Geology, Geography and Geoecology, no 32 (4), pp. 741–752. DOI: https://doi.org/10.15421/112365

Martseniuk, L., Charkina, T., Chernova, N., Batmanghlich C. (2023) Military Tourism as a Strategic Direction of Internal Tourism in Ukraine. Philosophy, Economics аnd Law Review. Vol. 3, no. 1. P. 116–127. DOI: https://doi.org/10.31733/2786-491X-2023-1-116-127

Huda, A. (2024). Kontseptualni aspekty voiennoho turyzmu [Conceptual aspects of military tourism]. Heohrafichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, no 3(3), pp. 124–133. DOI: https://doi.org/10.32782/geochasvnu.2024.3.13 (In Ukrainian)

Kadnichanskyi, D., Kadnichanska, M. (2020). Militarnyi turyzm: problematyka terminolohii ta klasyfikatsii [Military tourism: problems of terminology and classification]. Heohrafiia, ekonomika i turyzm: natsionalnyi ta mizhnarodnyi dosvid : materialy XIV Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, m. Lviv, 9 zhovtnia 2020 r. Lviv : LNU im. Ivana Franka, 2020. S. 132–138. (In Ukrainian)

Hurzhii, O., & Pyliavets, R. (2009). Suchasna voienno-istorychna ta voienna terminolohiia: problemni pytannia [Modern war-historical and war terminology: problematic issues]. Storinky voiennoi istorii Ukrainy. Vyp. 12. S. 19‒24. (In Ukrainian)

Hamkalo, M., Kadnichanskyi, D. (2022). Aspekty rozvytku voiennoho turyzmu v Ukraini v konteksti rosiisko-ukrainskoi viiny ХХІ stolittia [Aspects of the development of military tourism in Ukraine in the context of the Russian-Ukrainian war of the 21st century]. Heohrafiia, ekonomika i turyzm: natsionalnyi ta mizhnarodnyi dosvid: Mat-ly XVI nauk. konf-tsii z mizhnar. uchastiu. Lviv, 73–78 (In Ukrainian)

Hrusovsky M., Noeres K. (2011). Military tourism. The Long Tail of Tourism: Holiday Niches and their Impact on Mainstream Tourism. P. 87-94. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-8349-6231-7_10)

Podciborski, T., Klimach, A., Konieczny, D., & Zabielski, J. (2023). A method for evaluating the impact of universal design on the attractiveness of military tourism sites. Acta Scientiarum Polonorum Administratio Locorum. no 22(2). P. 209–224. DOI: https://doi.org/10.31648/aspal.8485

Zavarika, G. (2022) Militari-tury yak osoblyvist post-konfliktnoho rozvytku turyzmu terytorii [Military tours as a feature of the post-conflict tourism development of the territory]. Zhurnal z heolohii, heohrafii ta ekolohii, no 31(1). P. 186–193. DOI: https://doi. org/10.15421/112218 (in Ukrainian)

Piekarz, M. (2007). Hot War Tourism: The Live Battlefield and the Ultimate Adventure Holiday? In C. Ryan (Ed.). Battlefield Tourism: History, Place and Interpretation. Elsevier. P. 153–169. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-045362-0.50019-1

Williams, N. L., Wassler, P., & Fedeli, G. (2023). Social representations of war tourism: A case of Ukraine. Journal of Travel Research, no 62(4), P. 926–932. DOI: https://doi.org/10.1177/00472875221146797

Marshruty pamiati. Chastynu zruinovanykh vid viiny obiektiv v Ukraini zberezhut dlia istorii [Memory routes. Some of the objects destroyed by the war in Ukraine will be preserved for history]. Available at: www.rbc.ua/ukr/travel/marshruty-pamyati-chast-razrushennyh-voyny-1650875008.html

Reimann M., Kornus O. H., Patsiuk V. S., Venherska N. S., Kholodok V. D., Palang H. (2023). Tourism in Ukrainian frontline communities: trends, challenges, and development prospects. Journal of Geology, Geography and Geoecology. Vol 32(3). P. 89–98. DOI: https://doi.org/10.15421/112352

Patsiuk V.S., Shchuka H.P., Vasylenko A.I. (2024). Volonterskyi turyzm: teoretychnyi dyskurs [Volunteer tourism: theoretical discourse]. Heohrafichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. № 4. S. 93–111.

Article views: 39
PDF Downloads: 15
Published
2024-06-24
How to Cite
Shchuka, H., Zhurba, I., & Korobeinykova, Y. (2024). WAYS TO CREATE SUPPLY IN THE INBOUND MILITARY TOURISM MARKET IN UKRAINE. Economy and Society, (64). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-88