ОСОБЛИВОСТІ ГАСТРОНОМІЧНОГО БРЕНДИНГУ ТЕРИТОРІЇ
Анотація
В статті визначено сутність та особливості гастрономічного брендингу території в порівнянні з подібними процесами: брендинг території та туристичний брендинг дестинації. Досліджено зміст поняття «гастрономія» та його відмінність від поняття «їжа / кухня», сформовано розуміння гастрономічної ідентичності території та її впливу на процес формування бренду місця, запропоновано типізацію туристів в залежності від ставлення до їжі та охарактеризовано основні групи гастротуристів за мотивами подорожі. Встановлено, що ефективний гастрономічний брендинг передбачає залучення широкого кола стейкхолдерів, включаючи виробників локальних продуктів, представників ресторанного бізнесу, туроператорів, а також експертів у сфері збереження та відродження кулінарних традицій. Виокремлено ключові етапи розробки гастробренду та розглянуто його особливості з огляду на пріоритетність гастрономічної складової.
Посилання
Cities of Gastronomy. URL: https://citiesofgastronomy.com/ (дата звернення: 30.01.2025).
60+ Food Tourism Statistics. UN Tourism. 2023. URL: https://surl.li/mdhvms (дата звернення: 30.01.2025).
Berg P. O., Sevón G. Food-branding places – A sensory perspective. Place Branding and Public Diplomacy. 2015. No 0. P. 1–16. https://doi.org/10.1057/pb.2014.29
Hall C. M., Mitchell R. Gastronomic tourism: Comparing food and wine tourism experiences. In: Niche tourism: Contemporary issues, trends and cases / Ed. Novelli M. Oxford, 2015. P. 73–88. DOI:10.4324/9780080492926
Koerich, G. H. & De Sousa, R. P. L. Sensorialidade e marca na experiência gastronômica. Revista Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade. 2019. No11(4), Р. 861–874. http://dx.doi.org/10.18226/21789061.v11i4p861
Anholt S. Nation Branding: A continuing theme. Journal of Brand Management. 2002. N 10, P. 59–60. https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2540101
Клімова І., Архипова Т., Тарасов І. Маркетинг та брендинг регіонів. Наукові перспективи. 2023. № 5(35). https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-5(35)-386-401
Хитра О. Туристичний брендинг в умовах економіки вражень. Економіка та суспільство. 2022. № 42. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-64
Зеленко О. Гастрономічний бренд як ефективний інструмент управління туристичною дестинацією. Причорноморські економічні студії. 2021. №66. С. 82–86. https://doi.org/10.32843/bses.66-14
Олішевська Ю. Особливості гастрономічного брендингу України. Географія та туризм. 2019. № 53, С. 27–34. https://doi.org/10.17721/2308-135X.2019.53.27-34
Нестерчук І. Гастрономічний бренд території (на прикладі культурно-історичної спадщини Правобережного Полісся). Географія та туризм. 2020. Вип. 60. С. 43–56. https://doi.org/10.17721/2308-135X.2020.60.43-56
Церклевич В., Онищук М., Шпаковський С. Культурні детермінанти еволюції гастрономічних спеціалітетів: до питання формування гастрономічного бренду Поділля. Трансформаційна економіка. 2023. №1 (01), С. 67–75. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-1-12
Ткач В., Харенко Д., Камушков О. Маркетингова стратегія просування гастрономічного бренду туристичної дестинації. Український журнал прикладної економіки. 2021. Том 6. № 1. С. 169–176.
Красовський С. Гастрономічний туризм як актуальний тренд сучасної культури. Питання культурології. 2021. № 37. C. 169–180. https://doi.org/10.31866/2410-1311.37.2021.236018
Ставська У. Гастрономічний туризм як популярний напрям в туристичній індустрії. Економіка, фінанси, менеджмент: Актуальні питання науки і практичної діяльності. 2023. Вип. №2(64). С. 148–167. DOI: 10.37128/2411-4413-2023-2-10
Muñiz-Martinez N., Florek M. Food‑based place branding as holistic place ecosystems: the case of Basque Gastronomic Ecosystem. Place Branding and Public Diplomacy. 2023. № 19. Р. 155–166. https://doi.org/10.1057/s41254-021-00222-6
Щука Г. П., Головня С. І. Туристичний регіон чи туристична дестинація: співставлення понять. Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку: матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Старобільськ, 16-17 листопада 2021 р.) Старобільськ: ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2021. С. 103–105. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/schuka5.htm (дата звернення: 30.01.2025).
Gastronomy. UN Tourism. URL: https://www.unwto.org/gastronomy
Щука Г., Безрученков Ю., Медвідь Л. Гастрономічний бренд території: сутність та структура. Інфраструктура ринку. 2025. Вип. 83.
Про культуру: Закон України №2778-VI, в редакції від 06.10.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text (дата звернення: 30.01.2025).
Cities of Gastronomy. Available at: https://citiesofgastronomy.com/ (accessed January 30, 2025) (in English).
UN Tourism (2023). 60+ food tourism statistics. Available at: https://surl.li/mdhvms (accessed January 30, 2025) (in English).
Berg P. O., Sevón G. (2015). Food-branding places – A sensory perspective. Place Branding and Public Diplomacy, vol. 0, pp. 1–16. Available at: https://doi.org/10.1057/pb.2014.29 (in English).
Hall C. M., Mitchell R. (2015). Gastronomic tourism: Comparing food and wine tourism experiences. In: Niche tourism: Contemporary issues, trends and cases / Ed. Novelli M. Oxford, P. 73–88. DOI:10.4324/9780080492926 (in English).
Koerich, G. H. & De Sousa, R. P. L. (2019). Sensorialidade e marca na experiência gastronômica [Sensory aspects and brand in the gastronomic experience]. Revista Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade.. No11(4), Р. 861–874. http://dx.doi.org/10.18226/21789061.v11i4p861 (in Portuguese)
Anholt S. (2002). Nation branding: A continuing theme. Journal of Brand Management, vol. 10, no. 1, pp. 59–60. Available at: https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2540101 (in English).
Klimova I., Arkhipova T., Tarasov I. (2023). Marketynh ta brendynh rehioniv [Marketing and branding of regions]. Naukovi perspektyvy – Scientific Perspectives, no. 5(35). Available at: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-5(35)-386-401 (in Ukrainian).
Khytra O. (2022). Turystychnyi brendynh v umovakh ekonomiky vrazhen [Tourism branding in the experience economy]. Ekonomika ta suspilstvo – Economics and Society, no. 42. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-64 (in Ukrainian).
Zelenko O. (2021). Hahstronomichnyi brend yak efektyvnyi instrument upravlinnia tury stychnoui destynatsiiei [Gastronomic brand as an effective tool for managing a tourist destination]. Prychornomorski ekonomichni studii – Black Sea Economic Studies, no. 66, pp. 82–86. Available at: https://doi.org/10.32843/bses.66-14 (in Ukrainian).
Olishevska Yu. (2019). Osoblyvosti gastronomichnoho brandynhu Ukrainy [Features of gastronomic branding of Ukraine]. Heohrafiia ta turyzm – Geography and Tourism, vol. 53, pp. 27–34. https://doi.org/10.17721/2308-135X.2019.53.27-34 (in Ukrainian).
Nestarchuk I. (2020) Gastronomichnyi brand terytorii (na prykladi kulturno-istorychnoi spadshchyny Pravoberezhnoho Polissia) [Gastronomic brand of the territory (on the example of cultural and historical heritage of Right-Bank Polissia)]. Heohrafiia ta turyzm – Geography and Tourism, vol. 60, pp. 43–56. https://doi.org/10.17721/2308-135X.2020.60.43-56 (in Ukrainian).
Tserklevych V., Onyshchuk M., Shpakovskyi S. (2023) Kulturni determinanty evoliutsii hahstronomichnykh spetsialitetiv: do pytannia formuvannia hahstronomichnoho brendu Podillia [Cultural determinants of the evolution of gastronomic specialties: On the issue of forming the gastronomic brand of Podillia]. Transformatsiina ekonomika, no. 1(01), pp. 67–75. Available at: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-1-12 (in Ukrainian).
Tkach V., Kharenko D., Kamushkov O. (2021) Marketynhova stratehiia prosuvannia hahstronomichnoho brendu tury stychnoui destynatsiiei [Marketing strategy for promoting a gastronomic brand of a tourist destination]. Ukrainskyi zhurnal pryk ladnoi ekonomiky – Ukrainian Journal of Applied Economics, vol. 6, no. 1, pp. 169–176 (in Ukrainian).
Krasovskyi S. (2021) Gastronomichnyi turyzm yak aktualnyi trend suchasnoi kultury [Gastronomic tourism as a current trend of modern culture]. Pytannia kulturolohii – Issues of Cultural Studies, vol. 37, pp. 169–180. https://doi.org/10.31866/2410-1311.37.2021.236018 (in Ukrainian).
Stavska U. (2023) Gastronomichnyi turyzm yak populiarnyi napriam v turystychnii industrii [Gastronomic tourism as a popular direction in the tourism industry]. Ekonomika, finansy, menedzhment: Aktualni pytannia nauky i praktychnoi diialnosti – Economics, Finance, Management: Current Issues of Science and Practical Activity, vol. 2(64), pp. 148–167. DOI: 10.37128/2411-4413-2023-2-10 (in Ukrainian).
Muñiz-Martinez N., Florek M. (2023) Food-based place branding as holistic place ecosystems: The case of Basque gastronomic ecosystem. Place Branding and Public Diplomacy, vol. 19, pp. 155–166. Available at: https://doi.org/10.1057/s41254-021-00222-6 (in English).
Shchuka H., Holovnia S. (2021) Turystychnyi rehion chy turystychna destynatsiia: spivstavlennia poniat [Tourist region or tourist destination: comparison of concepts]. Turystychnyi ta hotelno-restorannyi biznes: suchasnyi stan, problemy ta perspektyvy rozvytku: Materials of the I Inter. Scientific and Practic.l Conference (Starobelsk, November 16–17, 2021), pp. 103–105. Available at: https://tourlib.net/statti_ukr/schuka5.htm (accessed January 30, 2025) (in Ukrainian).
UN Tourism. Gastronomy. Available at: https://www.unwto.org/gastronomy (accessed January 30, 2025) (in English).
Shchuka H., Bezruchenkov Yu., Medvid L. (2025) Gastronomichnyi brand terytorii: sutnist ta struktura [Gastronomic brand of the territory: essence and structure]. Infrastruktura rynku – Market Infrastructure, vol. 83 (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro kulturu». 2778-VI, v redaktsii vid 06.10.2024 [Law of Ukraine "On Culture" 2778-VI, as amended on October 6, 2024]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text (accessed January 30, 2025) (in Ukrainian).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.