COPYWRITING AND VISUALIZATION IN SOCIAL MARKETING ON THE EXAMPLE OF UKRAINIAN ANIMAL PROTECTION ADVERTISING

Keywords: copywriting, social advertising copywriting, marketing, social marketing, animal protection, advertising about animal protection, visualization in advertising, copywriting in advertising

Abstract

The article examines the specifics of copywriting and visualization in social marketing using the example of Ukrainian social advertising about animal protection. Social advertising of this type is considered as an important social phenomenon, and the problem it highlights needs to be popularized and find solutions. Particular attention is paid to the components of influence on the reader's consciousness in advertising messages about animal protection, in particular emotional, communicative, cognitive, motivational and other types of influence. It has been established that such social advertising takes place and is developing in Ukraine. Advertising appeals have the necessary influencing factors for successful social advertising. Individual advertising campaigns were studied, particularly after the start of full-scale hostilities, when the danger to people and animals clearly increased. Reserves for improving social advertising about animal protection have also been determined, in particular, strengthening the informational component about real ways to help animals, strengthening the cognitive component and the emotional connection between the welfare of animals and the welfare of people, breaking and destroying stereotypes about the opposition of these two benefits. Also, among the reserves of updating and solving the problem of inhumane treatment of animals, one can name the popularization of humane treatment, highlighting in advertising communications real ways of helping animals, increasing emphasis on the relationship between animal welfare and human welfare, combining animal welfare with leisure, etc. It is proposed to continue and expand the experience of creating communities in social networks and messengers, which in a native form popularize the rules of pet care, and also provide real contacts to whom you can turn for help. In addition, it is important to expand the circle of animals for which the issue of proper maintenance and care needs to be raised, in particular through social advertising tools. We are talking about rodents, rabbits, birds and other domestic animals, questions about the proper maintenance of which are almost never raised.

References

Альянс Захисників Тварин. Офіційна спільнота у соціальній мережі Facebook. URL: http://surl.li/oxagp

Дім Сірка. Благодійна організація. Офіційна сторінка у соціальній мережі Instagram. URL: https://www.instagram.com/dim_sirka_official/

«Дім Сірка» хоче запустити соціальну рекламу про проблеми безпритульних тварин (фото). Firtka. Агенція новин. 2019. URL: http://surl.li/oxcmg

Докторович М.О. Соціальна реклама: структура, функції, психологічний вплив. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2014. Вип. 115. С. 70–73.

Домівка Врятованих Тварин / Home Of Rescued Animals. Офіційна спільнота у соціальній мережі Facebook. URL: http://surl.li/jzzoi

Ізюмський М. «Фундаментальні засади» ефективної соціальної реклами. Ресурсний центр ГУРТ. 2010. URL: http://surl.li/owzyr

Коваленко О. Ми відповідаємо за тих, кого приручили, або Новації українського законодавства стосовно захисту тварин. Укрінформ. 2018. URL: http://surl.li/oxblw

Колесник О.С. Основні прийоми психологічного впливу в сучасній телевізійній соціальній рекламі. Науковий блог. Національний університет «Острозька академія». 2020. URL: http://surl.li/owzwc

Скляренко В., Глінська А., Потанін С., Чернявський Б., Яворський О. Соціальна реклама захисту домашніх тварин. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми сучасного дизайну». Київ, КНУТД. 2021. URL: http://surl.li/oxakh

Соціальна реклама як засіб психологічного впливу на свідомість підлітків. RiseAndShine. Київський Столичний Університет імені Бориса Грінченка. 2018. URL: http://surl.li/oxadt

Тимчасовий притулок для тварин «Виставковий центр». Офіційна спільнота у соціальній мережі Facebook. URL: http://surl.li/oxbrx

У Чернівцях зробили соціальну рекламу про безпритульних тварин. Чернівецький промінь. 2016. URL: http://surl.li/oxamt

Happy лапки. БФ «Nika Ukraine» Допомога тваринам. Телеграм-канал. URL: https://t.me/LookForMe_animals

Happy Paw. Благодійний фонд. Офіційний сайт. URL: https://happypaw.ua/ua

UAnimals. Благодійна організація. Офіційний сайт. URL: https://uanimals.org/

UAnimals. Благодійна організація. Офіційна сторінка у соціальній мережі Instagram. https://www.instagram.com/uanimals.official/# URL: http://surl.li/oxbob; http://surl.li/oxbmw; http://surl.li/oxbxq

UAnimals запустили соціальну рекламу про військових, які рятують тварин. Wonderzine. Wonder. Україна. 2022. URL: http://surl.li/oxbcz

Alians Zakhysnykiv Tvaryn [Alliance of Animal Defenders]. Ofitsiina spilnota u sotsialnii merezhi Facebook. Retrieved from: http://surl.li/oxagp [in Ukrainian].

Dim Sirka. Blahodiina orhanizatsiia [House of Sirko. Charitable Organization]. Ofitsiina storinka u sotsialnii merezhi Instagram. Retrieved from: https://www.instagram.com/dim_sirka_official/ [in Ukrainian].

«Dim Sirka» khoche zapustyty sotsialnu reklamu pro problemy bezprytulnykh tvaryn (foto) [«House of Sirko» wants to launch social advertising about the problems of homeless animals (photo)]. Firtka. Ahentsiia novyn. Retrieved from: http://surl.li/oxcmg [in Ukrainian].

Doktorovych M.O. (2014) Sotsialna reklama: struktura, funktsii, psykholohichnyi vplyv [Social advertising: structure, functions, psychological influence]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky. 115. 70–73. [in Ukrainian].

Domivka Vriatovanykh Tvaryn [Home Of Rescued Animals]. Ofitsiina spilnota u sotsialnii merezhi Facebook. Retrieved from: http://surl.li/jzzoi [in Ukrainian].

Iziumskyi M. (2010) «Fundamentalni zasady» efektyvnoi sotsialnoi reklamy [«Fundamental principles» of effective social advertising] Resursnyi tsentr HURT. Retrieved from: http://surl.li/owzyr [in Ukrainian].

Kovalenko O. (2018) My vidpovidaiemo za tykh, koho pryruchyly, abo Novatsii ukrainskoho zakonodavstva stosovno zakhystu tvaryn [We are responsible for those who have been domesticated, or Innovations in the Ukrainian legislation regarding the protection of animals]. Ukrinform. Retrieved from: http://surl.li/oxblw [in Ukrainian].

Kolesnyk O.S. (2020) Osnovni pryiomy psykholohichnoho vplyvu v suchasnii televiziinii sotsialnii reklami [The main methods of psychological influence in modern television social advertising]. Naukovyi bloh. Natsionalnyi universytet «Ostrozka akademiia». Retrieved from: http://surl.li/owzwc [in Ukrainian].

Skliarenko V., Hlinska A., Potanin S., Cherniavskyi B., Yavorskyi O. (2021) Sotsialna reklama zakhystu domashnikh tvaryn [Social advertising for the protection of pets]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Aktualni problemy suchasnoho dyzainu». Kyiv, KNUTD. Retrieved from: http://surl.li/oxakh [in Ukrainian].

Sotsialna reklama yak zasib psykholohichnoho vplyvu na svidomist pidlitkiv [Social advertising as a means of psychological influence on the consciousness of teenagers]. RiseAndShine. Kyivskyi Stolychnyi Universytet imeni Borysa Hrinchenka. Retrieved from: http://surl.li/oxadt [in Ukrainian].

Tymchasovyi prytulok dlia tvaryn «Vystavkovyi tsentr» [Temporary shelter for animals «Exhibition Center»]. Ofitsiina spilnota u sotsialnii merezhi Facebook. Retrieved from: http://surl.li/oxbrx [in Ukrainian].

U Chernivtsiakh zrobyly sotsialnu reklamu pro bezprytulnykh tvaryn [In Chernivtsi, a social advertisement about homeless animals was made]. Chernivetskyi promin. Retrieved from: http://surl.li/oxamt [in Ukrainian].

Happy lapky. BF «Nika Ukraine» Dopomoha tvarynam [Happy little feet. BF «Nika Ukraine» Helping animals]. Telehram-kanal. Retrieved from: https://t.me/LookForMe_animals [in Ukrainian].

Happy Paw. Blahodiinyi fond [Happy Paw. Charitable Foundation]. Ofitsiinyi sait. Retrieved from: https://happypaw.ua/ua [in Ukrainian].

UAnimals. Blahodiina orhanizatsiia [UAnimals. Charitable Organization]. Ofitsiinyi sait. Retrieved from: https://uanimals.org/ [in Ukrainian].

UAnimals. Blahodiina orhanizatsiia [UAnimals. Charitable Organization]. Ofitsiina storinka u sotsialnii merezhi Instagram. Retrieved from: https://www.instagram.com/uanimals.official/# [in Ukrainian].

UAnimals zapustyly sotsialnu reklamu pro viiskovykh, yaki riatuiut tvaryn [UAnimals launched a social ad about the military saving animals]. Wonderzine. Wonder. Ukraina. Retrieved from: http://surl.li/oxbcz [in Ukrainian].

Article views: 2
PDF Downloads: 2
Published
2024-01-30
How to Cite
Tkachuk, S. (2024). COPYWRITING AND VISUALIZATION IN SOCIAL MARKETING ON THE EXAMPLE OF UKRAINIAN ANIMAL PROTECTION ADVERTISING. Economy and Society, (59). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-93
Section
MARKETING