THEORETICAL BASICS OF THE FORMATION OF THE FINANCIAL POTENTIAL OF ENTERPRISES IN THE TOURISM INDUSTRY AND HOSPITALITY
Abstract
This article examines the complex process of forming the financial potential of enterprises in the dynamic spheres of the tourism and hospitality industry. Financial potential is one of the main factors that determines the success of the enterprise in modern market conditions. The higher it is, the more competitive and attractive for investment the enterprise is. Usually, this term is understood as the totality of the existing and potential ability to increase the potential of a business entity. It has been analyzed that the process of forming the financial potential of enterprises is an important stage in the operation and development of the tourism business and the field of hospitality. It is argued that the formation of the financial potential of enterprises is one of the main stages of creating an effective enterprise and requires thorough research. The conceptual apparatus of the financial potential of the enterprise is highlighted. The structure of modern principles of forming the financial potential of enterprises is given. Factors such as sustainable practices, technological integration and sustainability strategies are considered. The study focuses on the challenges and opportunities inherent in this economic space. Through a combination of quantitative analysis and qualitative insights, the study aims to make a valuable contribution to the development of the discourse on the financial sustainability of enterprises in the tourism and hospitality industry. Improving the processes of stable and effective functioning of tourist enterprises and formation justified financial actions taking into account uncertainty of the external environment should be based on the development of a system of strategies for financial development and functioning of industrial enterprises tourism and hospitality. Financial potential is a criterion that determines the ability of an enterprise to adapt to changes in the economic situation, because it plays an important role in the ability of the enterprise to generate the necessary amount of positive cash flows, to be attractive for investment, liquid and financially reliable.
References
Бондар Ю.А., Друзенко К.Є. Фінансово-економічні аспекти функціонування туристичної галузі. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/24.pdf
Графська О.І., Коркуна І.І., Перегіняк Т.І. Менеджмент підприємств індустрії гостинності в умовах світової фінансової кризи: виклики і можливості, сильні і слабкі сторони. Матеріали І Всеукр. наук.-практ. конф. «Сучасний стан та потенціал розвитку індустрії гостинності в Україні» (м. Херсон, 23 квітня 2021 р.). Херсон: ХДАЕУ, 2021. C.72-76.
Круглянко А. Менеджмент готельно-ресторанного бізнесу в умовах війни. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Управління розвитком сфери гостинності: регіональний аспект», 05 травня 2022 р. Чернівці: Технодрук, 2022. С. 62-64.
Круковська О.В. Нові організаційно-економічні засади управління послугами в індустрії гостинності на рівні підприємств готельно-ресторанного бізнесу. URL: http://www.agrosvit.info/?op=1&z=3575&i=8
Милько І, Нагорнова О., Ожема С. Заходи підвищення ефективності управління розвитком готельно-ресторанного комплексу. URL: https://mdes.khmnu.edu.ua/index.php/mdes/article/view/21
Стручок Н.М., Удуд І.Р., Вівчарук О.М. Інструменти становлення фінансово-економічної безпеки підприємств туристичної індустрії. URL: file:///C:/Users/%D0%90%D0%B4%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80/Downloads/a_v_k,+27.pdf
Bondar Y.A., Druzenko K.E. Finansovo-ekonomichni aspekty funktsionuvannia turystychnoi haluzi. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/24.pdf
Grafska O.I., Korkuna I.I., Pereghinyak T.I. (2021) Menedzhment pidpryiemstv industrii hostynnosti v umovakh svitovoi finansovoi kryzy: vyklyky i mozhlyvosti, sylni i slabki storony [Management of hospitality industry enterprises in the conditions of the global financial crisis: challenges and opportunities, strengths and weaknesses]. Kherson: KhDAEU, pp.72-76. (in Ukrainian)
Kruglyanko A. (2022) Menedzhment hotelno-restorannoho biznesu v umovakh viiny [Hotel and restaurant business management in wartime conditions]. Chernivtsi: Technoprint, pp. 62-64.
Krukovska O.V. Novi orhanizatsiino-ekonomichni zasady upravlinnia posluhamy v industrii hostynnosti na rivni pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu. URL: http://www.agrosvit.info/?op=1&z=3575&i=8
Mylko I, Nahornova O., Ozhema S. Zakhody pidvyshchennia efektyvnosti upravlinnia rozvytkom hotelno-restorannoho kompleksu. URL: https://mdes.khmnu.edu.ua/index.php/mdes/article/view/21
Struchok N.M., Udud I.R., Vivcharuk O.M. Instrumenty stanovlennia finansovo-ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstv turystychnoi industrii. URL: file:///C:/Users/%D0%90%D0%B4%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80/Downloads/a_v_k,+27.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.