DEVELOPMENT OF RECOMMENDATIONS FOR THE IMPLEMENTATION OF MARKETING MANAGEMENT SOLUTIONS IN AGRICULTURAL ENTERPRISES
Abstract
The article examines the components of the marketing activity management system and makes proposals for management decisions regarding the implementation of marketing tools in the activities of agricultural enterprises. It was determined that for agrarian enterprises, the use of marketing tools based on marketing management contributes to its flexible adaptation to changes in the environment, solving strategic tasks of further effective development and maintaining the level of competitiveness in the market. The authors present their own vision of the essence of marketing management and measures that are the basis of marketing activity management. It was established that marketing management at the enterprise is implemented using a set of marketing tools. Functioning of modern agribusiness is impossible without wide use of marketing tools. There is no doubt that increasing the efficiency of agricultural producers in the conditions of competition on the agricultural market depends significantly on the skillful use of high-quality marketing tools that will ensure effective sales of products and obtaining the planned profit, provided that products are promoted to target markets in accordance with consumer needs. Help in this is the implementation of market segmentation - the division of existing consumers on the market into certain segments based on common characteristics. functional support for conducting effective marketing activities of an agricultural enterprise includes the following actions: organization of the marketing department (service); the existence of an effective marketing information component; development of marketing strategy and tactics; conducting marketing research and quality marketing control. After that, the marketing complex of the agricultural enterprise is further developed. Proposals regarding the adoption of effective management decisions for each component of the marketing complex are provided. Practical recommendations on the organization of the system of marketing activities for agrarian enterprises have been formed.
References
Спаський Г.В. Стан, проблеми та шляхи підвищення конкурентоспроможності аграрних підприємств в умовах євроінтеграції. Економіка АПК. 2017. № 9. С. 49¬59.
Іващенко А.А. Особливості управління маркетинговою діяльністю в аграрній сфері. Економіка АПК. 2011. №2. С. 11¬14.
Багорка М.О., Басараб В.С. Забезпечення ефективної системи управління маркетинговою діяльністю аграрних підприємств. Збірник наукових праць «Проблеми системного підходу в економіці». 2023. № 3 (92). С. 156–162. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2023-3-21
Мазур К.В., Кубай О.Г. Менеджмент аграрного підприємства : навч. посібник. Вінниця: ТВОРИ, 2020. 284 с.
Мордвінцева Т.В. Управління маркетинговою діяльністю підприємства в сучасних умовах. Держава та регіони. Серія: Економіка і підприємництво. 2006. № 3. С. 209¬211.
Багорка М.О., Варварова А.С. Напрями підвищення ефективності комплексу маркетингу аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Міжнародні економічні відносини та світове господарство». 2022. Вип. 43. С. 7¬12.
Ніценко В.С. Збутова політика аграрних підприємств: сучасний стан та перспективи розвитку. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Економіка і менеджмент». 2015. Вип. 4 (63). С. 103-107.
Spaskyi H.V. (2017). Stan, problemy ta shliakhy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti ahrarnykh pidpryiemstv v umovakh yevrointehratsii [The state, problems and ways of increasing the competitiveness of agricultural enterprises in the conditions of European integration]. Economy of agro-industrial complex, no.9, pp. 49¬59.
Ivashchenko A.A. (2011). Osoblyvosti upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu v ahrarnii sferi. [Peculiarities of management of marketing activities in the agricultural sector]. Economy of agro-industrial complex. no. 2, pp. 11-14.
Bahorka M.O., Basarab V.S. (2023). Zabezpechennia efektyvnoi systemy upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu ahrarnykh pidpryiemstv [Ensuring an effective management system for marketing activities of agrarian enterprises]. Collection of scientific works "Problems of the systemic approach in economics", no. 3 (92), pp. 156¬162.
Mazur K.V., Kubai O.H. (2020). Menedzhment ahrarnoho pidpryiemstva [Management of an agricultural enterprise: training. Manual]. Vinnytsia: CREATIONS, 284 p.
Mordvinceva T.V. (2006). Upravlinnya marketyngovoyu diyalnistyu pidpry`yemstva v suchasnyx umovax [Management of enterprise marketing activity in modern conditions]. State and regions. Series: Economics and Entrepreneurship, no. 3, pp. 209¬211.
Bahorka M.O., Varvarova A.S. (2022). Napriamy pidvyshchennia efektyvnosti kompleksu marketynhu ahrarnykh pidpryiemstv [Directions for increasing the effectiveness of the marketing complex of agricultural enterprises]. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series "International Economic Relations and World Economy", no. 43, pp. 7¬12.
Nitsenko V.S. (2015). Zbutova polityka ahrarnykh pidpryiemstv: suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku [Marketing policy of agricultural enterprises: current state and prospects for development]. Bulletin of the Sumy National Agrarian University. "Economics and Management" series, no. 4 (63), pp. 103¬107.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.