THEORETICAL SUBSTANTIATION OF THE ESSENCE OF THE “E-COMMERCE” CONCEPT
Abstract
Modern direction of the global economy development is e-commerce, which today is very actively developing and penetrates into all spheres and branches of life. E-commerce is at the stage of intensive growth, and this trend will continue for the next decade. Purpose of the article is substantiation of the essence of the “e-commerce” concept, highlighting features and models of e-commerce. Within the framework of this article, scientific approaches were revealed and key characteristics of e-commerce for such approaches as: organizational, procedural, functional, communication and time-spatial, which made it possible to form the author’s definition of this category, namely: e-commerce – is a component of e-business, which is a cooperation between the enterprise and all counterparties using e-commerce tools based on the use of information technologies to optimize the costs and improve economic efficiency of the business. In addition, levels of the e-commerce functioning were revealed, namely: first level – Internet-commerce; second level – e-commerce and third level – e-business. The main participants of e-commerce are highlighted – these are enterprises and companies (Business – B), consumer (Consumer – C), government (Government – G). Directions of e-commerce as a result of the interaction of all participants in the electronic market are given, models or forms of the e-commerce implementation are highlighted, the main of which are: business-business (B2B), business-consumer (В2С), business-government (В2G), consumer-business (С2В), consumer-consumer (С2С), consumer-government (С2G), government-business (G2B), government-consumer (G2C), government-government (G2G), a brief description of each e-commerce implementation model is provided. In the course of the study, it was found out that the most popular and frequently occupied models of such types of В2В and В2С, reasons of popularity are the simplifications of operations and greater business efficiency. After the study, a number of features that are inherent in the e-commerce were identified – this is convenience, integrity, security, coordination and availability of specialized equipment and software that will allow reliable access to Internet.
References
Апопій В. В., Міщук І. П., Ребицький В. М. та ін. Організація торгівлі : підручник; 2-ге вид., перероб. та доп. за ред В. В. Апопія. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 616 с.
Балик У. О., Колісник М. В. Електронна комерція як елемент системи світового господарства. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Логістика. 2014. № 811. С. 11–19. URL: http://surl.li/jyqes
Безугла Л. А. Електронний бізнес як базовий інститут інформаційної економіки. Journal of Economic Regulation (Питання регулювання економіки). 2013. № 1. Т. 4. С. 69–79.
Береза А. М., Козак І. А., Левченко Ф. А. Електронна комерція : Навч. посібник. Київ : КНЕУ, 2002. С. 326
Берко А. Ю., Висоцька В. А., Пасічник В. В. Системи електронної контент-комерції : Монографія. Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. 612 с.
Дражниця С. А. Забурмеха Є. М. Електронна комерція: світові тренди та прогноз розвитку в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2018. № 5(2). С. 69–73. URL: http://surl.li/jyqfh
Євтушенко Д. Д. Електронний бізнес, електронна комерція, інтернет-торгівля: сутність та взаємозв’язок понять. Бізнес Інформ. 2014. № 8. С. 184–188.
Зайцева О. О., Болотинюк І. М. Електронний бізнес : Навчальний посібник. / За наук. ред. Н. В. Морзе. Івано-Франківськ : «Лілея-НВ», 2015. 264 с.
Лебеденко М. С. Основні поняття та моделі електронного бізнесу. Ефективна економіка. 2014. № 12. URL: http://surl.li/jyqfl
Маєвська А. А. Електронна комерція і право : навч.-метод. посібник. Харків, 2010. С. 256.
Маліцька Г. Г., Мельник О. І. Особливості електронної комерції та стан її розвитку в сучасних економічних умовах України Ефективна економіка. 2018. № 12. URL: http://surl.li/jyqfv
Марусей Т. В. Основні тенденції розвитку ринку електронної комерції в Україні. Економіка і суспільство. 2018. № 14. С. 1011–1015.
Підкомітет з ЕДО та електронних довірчих послуг ІТ-комітету СУП. Всеукраїнське професійне юридичне видання. Юридична газета online. URL: http://surl.li/jyqgb
Плескач В. Л., Затонацька Т. Г. Електронна комерція : підруч. Київ : Знання, 2007. С. 535.
Про електронну комерцію. Закон України від 3 вересня 2015 року № 675-VIII (зі змінами і доповненнями). URL: http://surl.li/jrhw
П’ятницька Г. Т., Григоренко О. М. Електронна комерція В2С: розвиток у східній Європі, ризики та ефект інституціонального витіснення. Менеджмент та підприємництво в Україні. 2019. Вип. 1. № 1. С. 122–130.
Самойленко Л. Б. Застосування технологій електронної комерції для підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств. Ефективна економіка. 2015. № 4. URL: http://surl.li/jyqgr
Трубін І. О. Правові засади функціонування електронних грошей у сфері електронної комерції : монографія. Київ : Алерта, 2013. 136 с.
Царьов Р. Ю. Електронна комерція: навчальний посібник з підготовки бакалаврів. Одеса : ОНАЗ ім. О. С. Попова, 2010. 112 с.
Шалева О. І. Електронна комерція : навч. посіб. Київ : ЦУЛ, 2011. С. 216. URL: http://surl.li/rxoe
Шемет А. Д. Форми електронної комерції та її склад в системі цифрової економіки. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту. 2012. С. 311–315. URL: http://surl.li/jyqha
Marketing Encyclopedia. E-Commerce. URL: http://surl.li/jyqfq
Scott Borhauer. The role of e commerce in the Fourth Industrial Revolution. URL: http://surl.li/jyqhh
Summer, A., Dunkan, Gr. E-Commerce. New York: NYH Publishing, 1999. 263 p.
Treese C. Winfield, Stewart Lawrence C. Designing Systems for Internet Commerce. AddisonWesley, 1998. P. 375.
. Apopii, V. V., Mishchuk, I. P. & Rebytskyi, V. M., et al. (2005). Orhanizatsiya torhivli [Organization of trade]. Pidruchnyk; 2-he vyd., pererob. ta dop. za red V. V. Apopiya. Kyiv: Tsentr navchalnoyi literatury. [in Ukrainian]
Balik, U. O. & Kolisnyk, M. V. (2014) Elektronna komertsiya yak element systemy svitovoho hospodarstva [Electronic commerce as an element of the world economy system]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Lʹvivsʹka politekhnika». Lohistyka. – Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. Logistics, vol. 811, pp. 11–19. Available at: http://surl.li/jyqes [in Ukrainian]
Bezugla, L. A. (2013). Elektronnyy biznes yak bazovyy instytut informatsiynoyi ekonomiky.[Electronic business as a basic institute of information economy.]. Pytannya rehulyuvannya ekonomiky – Journal of Economic Regulation, no 1, vol. 4, pp. 69–79. [in Ukrainian]
Bereza, A. M., Kozak, I. A. & Levchenko, F. A. (2002). Elektronna komertsiya: Navch. posibnyk [Electronic commerce: Education. Manual]. Kyiv: KNEU. [in Ukrainian]
Berko, A. Yu., Vysotska, V. A. & Pasichnyk, V. V. (2009). Systemy elektronnoyi kontent-komertsiyi: Monohrafiy [Systems of electronic content commerce: Monograph]. Lviv: Publishing House of the National University «Lviv Polytechnic». [in Ukrainian]
Drazhnytsia, S. A. & Zaburmekha, E. M. (2018). Elektronna komertsiya: svitovi trendy ta prohnoz rozvytku v Ukrayini [Electronic commerce: global trends and development forecast in Ukraine]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Economic sciences, vol. 5(2). [in Ukrainian]
Yevtushenko, D. D. (2014). Elektronnyi biznes, elektronna komertsiia, internet-torhivlia: sutnist ta vzaiemozviazok poniat [E-business, E-commerce, Internet Commerce: The Nature and Interrelation of Concepts]. Biznes Inform, no. 8, pp. 184–188. [in Ukrainian]
Zaitseva, O. O., & Bolotyniuk, I. M. (2015). Elektronnyi biznes [E-business]. Ivano-Frankivsk: Lileia-NV. [in Ukrainian]
Lebedenko M. S. (2014). Osnovni ponyattya ta modeli elektronnoho biznesu [Basic concepts and models of electronic business] Efektyvna ekonomika – Effective economy, no. 12. Available at: http://surl.li/jyqfl [in Ukrainian].
Mayevska, A. A. (2010). Elektronna komertsiya i pravo: navch.-metod.. posibnyk [Electronic commerce and law: educational method. manual]. Kharkiv. [in Ukrainian]
Malitska, H. G. & Melnyk, O. I. (2018). Osoblyvosti elektronnoyi komertsiyi ta stan yiyi rozvytku v suchasnykh ekonomichnykh umovakh Ukrayiny [Peculiarities of e-commerce and the state of its development in modern economic conditions of Ukraine] Efektyvna ekonomika – Effective economy, vol. 12. Available at: http://surl.li/jyqfv [in Ukrainian]
Marusei, T. V. (2018). Osnovni tendentsiyi rozvytku rynku elektronnoyi komertsiyi v Ukrayini [The main trends in the development of the e-commerce market in Ukraine]. Ekonomika i suspilʹstvo – Economy and society, vol. 14, pp. 1011–1015. [in Ukrainian]
Pidkomitet z EDO ta elektronnykh dovirchykh posluh IT-komitetu SUP [Subcommittee on EDO and electronic trust services of the IT Committee of the SUP]. Vseukrayinsʹke profesiyne yurydychne vydannya, Yurydychna hazeta online – All-Ukrainian professional legal publication, Legal newspaper online. Available at: http://surl.li/jyqgb [in Ukrainian]
Pleskach, V. L. & Zatonatska T. G. (2007). Elektronna komertsiya: pidruch. [Electronic commerce: tutorial]. Kyiv: Znannia. [in Ukrainian]
About electronic commerce, Law of Ukraine № 675-VIII 3 (2015) (Ukraine) Available at: http://surl.li/jrhw [in Ukrainian]
Pyatnytska, G. T. & Grigorenko, O. M. (2019). Elektronna komertsiya V2S: rozvytok u skhidniy Yevropi, ryzyky ta efekt instytutsionalʹnoho vytisnennya [B2C electronic commerce: development in Eastern Europe, risks and effect of institutional crowding out]. Menedzhment ta pidpryyemnytstvo v Ukrayini. – Management and entrepreneurship in Ukraine, vol. 1, no. 1, pp. 122–130. [in Ukrainian]
Samoilenko, L. B. (2015). Zastosuvannya tekhnolohiy elektronnoyi komertsiyi dlya pidvyshchennya konkurentospromozhnosti vitchyznyanykh pidpryyemstv. [Application of electronic commerce technologies to increase the competitiveness of domestic enterprises]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, no. 4. Available at: http://surl.li/jyqgr [in Ukrainian]
Trubin, I. O. (2013). Pravovi zasady funktsionuvannia elektronnykh hroshei u sferi elektronnoi komertsii [Legal Principles of the Functioning of Electronic Money in the Field of Electronic Commerce]. Kyiv: Alerta. [in Ukrainian]
Tsarev, R. Yu. (2010). Elektronna komertsiya: navchalʹnyy posibnyk z pidhotovky bakalavriv [Electronic commerce: study guide for bachelor's training]. Odesa: ONAZ named after O.S. Popova. [in Ukrainian]
Shaleva, O. I. (2011). Elektronna komertsiya: navch. posib. [Electronic commerce: training. manual]. Kyiv. Available at: http://surl.li/rxoe [in Ukrainian]
Shemet, A. D. (2012). Formy elektronnoyi komertsiyi ta yiyi sklad v systemi tsyfrovoyi ekonomiky [Forms of electronic commerce and its structure in the digital economy system]. Visnyk Dnipropetrovsʹkoho natsionalʹnoho universytetu zaliznychnoho transportu – Bulletin of the Dnipropetrovsk National University of Railway Transport. P. 311–315. [in Ukrainian]
Marketing Encyclopedia. E-Commerce. Available at: http://surl.li/jyqfq
Borhauer, Scott. (2018). The role of e commerce in the Fourth Industrial Revolution. Available at: http://surl.li/jyqhh
Summer, A., Dunkan, Gr. (1999). E-Commerce. New York: NYH Publishing, 263.
Treese, C. (1998). Winfield, Stewart Lawrence C. Designing Systems for Internet Commerce. AddisonWesley, 375.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.