DIGITAL ЕТИКЕТ ТА КОМУНІКАЦІЇ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА ВИМОГИ СЬОГОДЕННЯ

  • Жанна Андрійченко Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця https://orcid.org/0000-0003-2061-0036
  • Тетяна Близнюк Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця https://orcid.org/0000-0002-8291-4150
  • Ольга Майстренко Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця https://orcid.org/0000-0002-8007-3191
Ключові слова: digital етикет, комунікації, мережевий етикет, цифрова культура, нетикет

Анотація

У статті досліджується digital етикет і комунікації, їх розвиток та тенденції в сучасних умовах. У статті аналізуються специфіка та функції digital етикету і як виду поведінкової культури у віртуальному середовищі, і як одного із способів набуття індивідуальної свободи самовираження з урахуванням інтересів іншої людини. Показано роль та значення етикету як історично сформованого нормативно-етичного регулятора соціальних відносин у становленні та розвитку мережевого суспільства. Визначені та розглянуті принципи та правила використання digital етикет за потреб покоління Z, яке визначило персональну свободу як головну цінність свого буття у соціумі. Досліджено, що digital етика або інформаційна етика в найширшому сенсі стосується впливу цифрових інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на суспільство та навколишнє середовище загалом.

Посилання

Апресян Р. Г. Этикет: энциклопедический словарь. Этика / под ред. Р. Г. Апресян, А. А. Гусейнова. Москва : Гардарики, 2001. 329 с.

Володин А. Ю. Digital Humanities (Цифровые гуманитарные науки): в поисках самоопределения. Вестн. Пермского ун-та. Сер. История. 2014. № 3 (26). C. 5–12.

Козьякова М. И. Этикет как феномен культуры. Культура культуры. 2016. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/etiket-kak-fenomen-kultury/viewer

Кузьменкова М. А. Phygital-технологии – инновация в мире коммуникаций. Медиаскоп. 2014. № 3. URL: http://www.mediascope.ru/1570

Лихачева Л. С. Этикет как культурная универсалия. Фундаментальные проблемы культурологии : сб. ст. по материалам конгресса. Т. 6. Культурное наследие: от прошлого к будущему. Москва : Новый хронограф: Эйдос, 2009. С. 146–156.

Лукинова О. Как не бесить друг друга в Интернете. URL: https://snob.ru/entry/150669

Лукінова О. Цифровой этикет: как правильно общаться в сети? URL: https://rosuchebnik.ru/material/tsifrovoy-etiket-kak-pravilno-obshchatsya-v-internete/

Мамина Р. И. Деловой этикет в системе имиджа: философско-культурологический анализ. СПб. : Петрополис, 2012. 278 с.

Можаева Г. В. Digital humanities: цифровой поворот в гуманитарных науках. Гуманитарная информатика. 2015. № 9. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/digital-humanities-tsifrovoypovorot-v-gumanitarnyh-naukah

Стиллман Д., Стиллман Дж. Поколение Z на работе. Как его понять и найти с ним общий язык / пер. c нем. Ю. Кондукова. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2018. 189 с.

Террас М. Цифровые гуманитарные науки: хрестоматия / под ред. М. Террас, Д. Найхан, Э. Ванхутта, И. Кижнер. Красноярск : Изд-во СФУ, 2017. 212 с.

Horizon R. The EU Framework Programme for Research and Innovation. URL: https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/area/ict-research-innovation

Van Dijk J. The Network Society. Social Aspects of New Media. L.: Sage Publications, 2006. 142 p.

Элькин А., Пащенко М. НеоЭтикет: новая грамотность в цифровом веке. СПб. : Дом рекламы, 2014. 196 с.

Apresyan R. G. (2001), Etiket: enciklopedicheskij slovar'. Etika / pod red. R. G. Apresyan, A. A. Gusejnova. Moskva: Gardariki, 329 s.

Volodin A. YU. (2014), Digital Humanities (Cifrovye gumanitarnye nauki): v poiskah samoopredeleniya. Vestn. Permskogo un-ta. Ser. Istoriya. № 3 (26). S. 5–12.

Koz’yakova, M.I. (2016), “Etiquette as a cultural phenomenon”, Kul'tura kul'tury [Culture of culture], available at: https://cyberleninka.ru/article/n/etiket-kak-fenomen-kultury/viewer

Kuz’menkova, M.A. (2014), “Phygital technologies – an innovation in the world of communications”, Mediascope, no. 3, available at: http://www.mediascope.ru/1570

Likhacheva, L.S. (2009), “Etiquette as a cultural universal”, Fundamental’nye problemy kul'turologii: sb. st. po materialam kongressa. T. 6: Kul'turnoe nasledie: Ot proshlogo k budushchemu [Fundamental problems of cultural studies: collection of articles based on the materials of the congress. Vol. 6: Cultural heritage: From the past to the future], Novyi khronograf: Eidos, Moscow, pp. 146–156.

Lukinova, O. (2020), Tsifrovoi etiket. Kak ne besit' drug druga v internete [Digital etiquette. How not to piss off each other on the Internet], ODRI, Moscow.

Lukinova, O. (2020), Cifrovoj etiket: kak pravil'no obshchat'sya v seti? URL: https://rosuchebnik.ru/material/tsifrovoy-etiket-kak-pravilno-obshchatsya-v-internete/

Mamina, R.I. (2020), Iskusstvo samoprezentatsii v epokhu tsifry [The art of self-presentation in the digital age], Petropolis, SPb.

Mozhaeva G. V. (2015), Digital humanities: cifrovoj povorot v gumanitarnyh naukah. Gumanitarnaya informatika. № 9. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/digital-humanities-tsifrovoypovorot-v-gumanitarnyh-naukah

Stillman D., Stillman Dzh. (2018), Pokolenie Z na rabote. Kak ego ponyat' i najti s nim obshchij yazyk / per. c nem. YU. Kondukova. Moskva: Mann, Ivanov i Ferber, 189 s.

Terras M. (2017), Cifrovye gumanitarnye nauki: hrestomatiya / pod red. M. Terras, D. Najhan, E. Vanhutta, I. Kizhner. Krasnoyarsk: Izd-vo SFU, 212 s.

Horizon R. (2020), The EU Framework Programme for Research and Innovation. URL: https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/area/ict-research-innovation

Van Dijk J. (2006), The Network Society. Social Aspects of New Media. L.: Sage Publications, 2006. 142 p.

El’kin, A. and Pashchenko, M. (2014), NeoEtiquette: New Literacy in the Digital Age, Dom reklamy, SPb.

Переглядів статті: 159
Завантажень PDF: 172
Опубліковано
2021-12-28
Як цитувати
Андрійченко, Ж., Близнюк, Т., & Майстренко, О. (2021). DIGITAL ЕТИКЕТ ТА КОМУНІКАЦІЇ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА ВИМОГИ СЬОГОДЕННЯ. Економіка та суспільство, (34). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-24
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ