ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ФАКТОР ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ЕКСПОРТНО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДПРИЄМСТВА: ІНФОРМАЦІЙНИЙ АСПЕКТ

Ключові слова: діджиталізація, експорт, бізнес-процес, цифрова економіка, інноваційна діяльність, інформація

Анотація

Стаття присвячена проблематиці діджиталізації. Вивчено її особливості з точки зору важливості при формуванні та гармонійному розвитку конкурентоспроможності експортно-орієнтованого підприємства. Проаналізовано інформаційний аспект діджиталізації в умовах експортно-імпортної діяльності. Визначено, що для вітчизняних підприємств діджиталізування передбачає перехід від «традиційних» методів реалізування ними їх підприємницької діяльності (включаючи всі види їх бізнес процесів) до запровадження, використання інноваційних методів, застосування цифрових, інтелектуальних технологій. Констатовано, що процес діджиталізації передбачає трансформування, активне запровадження та використання цифрових технологій у бізнес-процесах задля їх оптимізування. В роботі запропоновано поетапність формування інформаційно-комунікаційної системи підприємства за умов діджиталізації.

Посилання

Варга В. П. Діджиталізація як один з чинників конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2020. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8121

Грішнова О. А. Людський, інтелектуальний і соціальний капітал України: сутність, взаємозв'язок, оцінка, напрями розвитку. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2014. № 1 (7). С. 34–42.

Грішнова О. А., Василик А. В. Організаційно-економічний механізм управління інтелектуалізацією трудової діяльності. Вісник Прикарпатського університету. Економіка. 2008. Випуск 6. С. 159–166.

Гудзь О., Федюнін С., Щербина В. Диджиталізація, як конкурентна перевага підприємств. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2019. № 3 (29), С. 18–24. URL: http://journals.dut.edu.ua/index.php/emb/article/view/2215

Данильян О. Г., Дзьобань О. П. Інформатизація як атрибут інформаційного суспільства: від ретроспекції до сучасної рефлексії. Інформація і право. № 1(40). 2022. С. 9–20.

Завербний А. С., Дрималовська Х. В. Конкурентоспроможність вітчизняних підприємств. Вісник НУ «ЛП». 2012. № 727. С. 218–225.

Копитко М. І., Завербний А. С. Проблеми і перспективи формування конкурентоспроможності вітчизняних промислових підприємств та вплив на його рівень системи управління персоналом. Науковий погляд: економіка та управління. № 4 (80). 2022. С. 63–68.

Король С., Польовик Є. Діджиталізація економіки як фактор професійного розвитку. «Modern Economics». 18. 2019. С. 67–73. URL: http://217.77.213.157:8080/jspui/bitstream/123456789/6619/1/korol.pdf

Лазебник Л. Діджиталізація економічних відносин як фактор удосконалення бізнес-процесів підприємства. Економічний вісник. Серія: фінанси, облік, оподаткування. 2. 2018. С.69–74.

Лазоренко Т.В., Шолом І.Л. Діджиталізація як основний фактор розвитку бізнесу. Зб. тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи». 2020. С. 50–51.

Лєзіна А. В., Борей А. А. Діджиталізація бізнес-процесів сучасного підприємства. Економіка підприємства: теорія та практика: зб. матеріалів VІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. 12-13 жовт. 2020 р. Київ: КНЕУ, 2020. С. 95–96.

Лігоненко Л., Хріпко А., Доманський А. Зміст та механізм формування стратегії діджиталізації в бізнес-організаціях. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Економічні науки. 22 (62). 2 т. 2018. С. 21–24.

Літвінов О. С. Визначення сутності інтелектуального капіталу. Modern Economics. 2018. № 11. С. 98–104.

Малишко Є. Діджиталізація на фінансовому ринку: переваги та недоліки. Економіка та суспільство. 2022. 39. URL:https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1372

Павлова В. А., Хаврова К. С. Система управління інтелектуалізацією діяльності торговельних підприємств. Академічний огляд. 2020. № 1 (52) 50. С. 50–57.

Пешко М., Завербний А. Діджиталізація української економіки в умовах євроінтеграції. Економіка та суспільство. 2023. 47. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2136

Устенко М., Руських А. Діджиталізація: основа конкурентоспроможності підприємства в реаліях цифрової економіки. Вісник економіки транспорту і промисловості. 68. 2019. С.181–192.

Чобіток В. І. Інтелектуалізація управління холістичним розвитком підприємств: категоріальний силогізм. Бізнес Інформ. 2020. 2. C. 463–472.

Чухно А. А. Інтелектуальний капітал: сутність, форми і закономірності розвитку. Економіка України. 11. 2002. С. 48–55.

Шпак Н. О., Грабович І. В. Тенденції розвитку інструментарію маркетингу підприємств в умовах диджиталізації. Бізнес Інформ. 2021. 9. C. 259–265.

Schwab K. The Fourth Industrial Revolution: what it means, how to respond. URL: https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/

Vаrgа V. P. (2020) Didzhytalizatsiia yak odyn z chynnykiv konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Digitalization as a factor of enterprise competitiveness]. Еfеktyvnа еkоnоmіkа. 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8121

Grishnovа О. А. Hrishnova O. A. (2014) Liudskyi, intelektualnyi i sotsialnyi kapital Ukrainy: sutnist, vzaiemozviazok, otsinka, napriamy rozvytku [Human, іntellectual and social capital of Ukraine: essence, interrelation, assessment, and development directions]. Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia ta praktyka. 1 (7). pp. 34–42. (in Ukrainian).

Hrishnova O. A., Vasylyk A. V. (2008).Orhanizatsiino-ekonomichnyi mekhanizm upravlinnia intelektualizatsiieiu trudovoi diialnosti [Organizational and economic mechanism for managing the intellectualization of labor activity]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Ekonomika. 6. pp. 159–166. (in Ukrainian).

Hudz O., Fediunin S., Shcherbyna V. (2019) Dydzhytalizatsiia, yak konkurentna perevaha pidpryiemstv [Digitalization as a competitive advantage of enterprises]. Еkоnоmіkа. Меnеdzhment. Bіznеs. 3 (29). pp. 18–24. URL: http://journals.dut.edu.ua/index.php/emb/article/view/2215

Danylian O. H., Dzoban O. P. (2022) Informatyzatsiia yak atrybut informatsiinoho suspilstva: vid retrospektsii do suchasnoi refleksii [Informatization as an attribute of the information society: from retrospection to contemporary reflection]. Іnfоrmаcіja і рrаvо. 1(40). pp. 9–20. (in Ukrainian).

Zaverbnyi A. S., Drymalovska Kh. V. (2012).Konkurentospromozhnist vitchyznianykh pidpryiemstv [Competitiveness of domestic enterprises]. Vіsnyk NU «LP. 727. pp. 218–225. (in Ukrainian).

Kopytko M. I., Zaverbnyi A. S. (2022) Problemy i perspektyvy formuvannia konkurentospromozhnosti vitchyznianykh promyslovykh pidpryiemstv ta vplyv na yoho riven systemy upravlinnia personalom [Problems and prospects for the formation of competitiveness of domestic industrial enterprises and the impact of the human resource management system on its level]. Nаukovyj pogliad: еkоnоmіkа tа upravlinnia. 4 (80). pp. 63–68. (in Ukrainian).

Korol S., Polovyk Ye. (2019) Didzhytalizatsiia ekonomiky yak faktor profesiinoho rozvytku [Digitalization of the economy as a factor of professional development]. «Modern Economics». 18. pp. 67–73. URL: http://217.77.213.157:8080/jspui/bitstream/123456789/6619/1/korol.pdf

Lаzеbnyk L. (2018) Didzhytalizatsiia ekonomichnykh vidnosyn yak faktor udoskonalennia biznes-protsesiv pidpryiemstva [Digitalization of economic relations as a factor in improving business processes of an enterprise]. Еkоnоmіchnyj vіsnyk. 2. pp. 69–74. (in Ukrainian).

Lazorenko T. V., Sholom I. L. (2020) Didzhytalizatsiia yak osnovnyi faktor rozvytku biznesu [Digitalization as a key driver of business development]. Zb. tez dopovidei Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Biznes, innovatsii, menedzhment: problemy ta perspektyvy». рp. 50–51. (in Ukrainian).

Liezina A. V., Borei A. A. (2020) Didzhytalizatsiia biznes-protsesiv suchasnoho pidpryiemstva [Digitalization of business processes of a modern enterprise]. Ekonomika pidpryiemstva: teoriia ta praktyka: zb. materialiv VIII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. 12-13.10.2020. Кyjiv: КNЕU. pp. 95-96. (in Ukrainian).

Lihonenko L., Khripko A., Domanskyi A. (2018) Zmist ta mekhanizm formuvannia stratehii didzhytalizatsii v biznes-orhanizatsiiakh [Content and mechanism of digitalization strategy formation in business organizations]. Міzhnarоdnyj nаukovyj zhurnаl «Іnternaukа». 22 (62) рp. 21–24. (in Ukrainian).

Litvinov O. S. (2018) Vyznachennia sutnosti intelektualnoho kapitalu [Defining the essence of intellectual capital]. Modern Economics. 11. pp. 98–104. (in Ukrainian).

Malyshko Ye. (2022) Didzhytalizatsiia na finansovomu rynku: perevahy ta nedoliky [Digitalization in the financial market: advantages and disadvantages]. Ekonomika ta suspilstvo. 39. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1372

Pavlova V. A., Khavrova K. S. (2020) Systema upravlinnia intelektualizatsiieiu diialnosti torhovelnykh pidpryiemstv [Management system for the intellectualization of trade enterprises]. Аkаdеmіchnyj оgliad. 1 (52). pp. 50–57. (in Ukrainian).

Peshko M., Zaverbnyi A. (2023) Didzhytalizatsiia ukrainskoi ekonomiky v umovakh yevrointehratsii [Digitalization of the Ukrainian economy in the context of European integration]. Ekonomika ta suspilstvo. 47. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2136

Ustenko M., Ruskykh A. (2019) Didzhytalizatsiia: osnova konkurentospromozhnosti pidpryiemstva v realiiakh tsyfrovoi ekonomiky [Digitalization: the basis of enterprise competitiveness in the digital economy]. Vіsnyk еkоnоmіky trаnsportu і рrоmyslovostі. 68. pp.181–192. (in Ukrainian).

Chobitok V. I. (2020) Intelektualizatsiia upravlinnia kholistychnym rozvytkom pidpryiemstv: katehorialnyi sylohizm [Intellectualization of management of holistic development of enterprises: a categorical syllogism]. Bіznеs Іnfоrm. 2. pp. 463–472. (in Ukrainian).

Chukhno A. A. (2002) Intelektualnyi kapital: sutnist, formy i zakonomirnosti rozvytku [Intellectual capital: essence, forms and patterns of development]. Еkоnоmіka Ukrajiny. 11. pp. 48–55. (in Ukrainian).

Shpak N. O., Hrabovych I. V. (2021) Tendentsii rozvytku instrumentariiu marketynhu pidpryiemstv v umovakh dydzhytalizatsii [Trends in the development of enterprise marketing tools in the context of digitalization]. Bіznеs Іnfоrm. 9. pp. 259–265. (in Ukrainian).

Schwab K. (2016) The Fourth Industrial Revolution: what it means, how to respond. URL: https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/

Переглядів статті: 10
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2024-02-27
Як цитувати
Завербний , А., Залізна, Л., & Трач , М. (2024). ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ФАКТОР ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ЕКСПОРТНО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДПРИЄМСТВА: ІНФОРМАЦІЙНИЙ АСПЕКТ. Економіка та суспільство, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-19
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>