ОСОБЛИВОСТІ ДІЛОВОЇ ЕТИКИ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ ДО ЄС
Анотація
У статті проаналізовано особливості формування етичних норм у діловому середовищі в контексті євроінтеграційних процесів. Автор розглядає основні концепції бізнес-етики, визначає її роль у налагодженні партнерських взаємин, розвитку корпоративної культури та забезпеченні сталого розвитку підприємств. Особливу увагу приділено порівнянню етичних стандартів України та країн Європейського Союзу, а також аналізується вплив європейських норм і цінностей на вітчизняну бізнес-практику. Виокремлено ключові принципи побудови ефективних ділових відносин, заснованих на законодавчих, етичних і моральних засадах. Акцентовано важливість урахування культурних і національних особливостей у формуванні етичного клімату в компаніях. Окремо розглянуто питання відповідальності, прозорості, чесності, а також дотримання принципів сталого розвитку як ключових чинників європейської ділової етики. Розглянуто перспективи вдосконалення етичних практик у процесі поглиблення європейської інтеграції та адаптації українського бізнесу до сучасних викликів глобалізованого ринку.
Посилання
Орлова, К. Є., Бірюченко, С. Ю. Етика бізнесу як об’єкт наукового дослідження [Електронний ресурс] // Економіка, управління та адміністрування. – 2022. – № 1(99). – С. 76-82. – DOI: https://doi.org/10.26642/ema-2022-1(99)-76-82
Рейкін, В., Найдюк, П., Черняк, В. Етичні та інституціональні аспекти культури бізнесу [Електронний ресурс] // Економіка та суспільство. – 2024. – № 65. – DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-16
Рудакевич, М. Економічна етика в контексті парадигми соціальної етики й моралі // Матеріали Всеукраїнської наукової конференції за міжнародної участі «Перспективи розвитку економічних систем у середовищі глобально орієнтованого трансформаційного простору», 6 травня 2015 р. – Тернопіль : Крок, 2015. – С. 20-22. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/6837ї
Сидоренко, С. В. Теоретико-методологічні засади аналізу етики бізнесу // Гуманітарний вісник ЗДІА. Філософія. – 2009. – Вип. 39(8). – С. 91-106.
Шевчук, В. О., Стрілок, І. І. Етичні імперативи міжнародного бізнесу в контексті євроінтеграції України [Електронний ресурс] // Economic Synergy. – 2023. – № 2. – С. 105–114. – DOI: https://doi.org/10.53920/ES-2023-2-8
Hassan, Z., Basit, A. Impact of social media usage on organisational image mediated by customer trust [Electronic resource] // The International Journal of Business Management and Technology. – 2020. – Vol. 4, No. 6. – Access mode: https://www.researchgate.net/publication/345430938_Impact_of_Social_Media_Usage_on_Organisational_Image_Mediated_by_Customer_Trust (accessed May 21, 2025)
Mayer, D. M., Kuenzi, M., Greenbaum, R. Making ethical climate a mainstream topic: a review, critique, and prescription for the empirical research on ethical climate // In: De Cremer, D. (ed.) Psychological Perspectives on Ethical Behavior and Decision Making. – Charlotte, NC : Information Age Publishing, 2019. – P. 181-213.
Peterson, M. Ethics of business communication, equality and risk. – New York : Cambridge University Press, 2021. – 228 р.
Sims, R. Comparing ethical attitudes across cultures // Cross Cultural Management: An International Journal. – 2020. – Vol. 13, No. 2. – P. 101–113.
Orlova, K. Ye., & Biriuchenko, S. Yu. (2022). Etyka biznesu yak obiekt naukovoho doslidzhennia [Business ethics as an object of scientific research]. Ekonomika, Upravlinnia ta Administruvannia – Economics, Management and Administration, no. 1 (99), рр. 76-82. URL: https://doi.org/10.26642/ema-2022-1(99)-76-82 (in Ukrainian)
Reikin, V., Naidiuk, P., & Cherniak, V. (2024). Etychni ta instytutsionalni aspekty kultury biznesu [Ethical and institutional aspects of business culture]. Ekonomika ta Suspilstvo – Economics and Society, (65). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-16 (in Ukrainian)
Rudakevych, M. (2015, May 6). Ekonomichna etyka v konteksti paradyhmy sotsialnoi etyky y morali [Economic ethics in the context of the paradigm of social ethics and morality]. In Proceedings of the All-Ukrainian Scientific Conference with International Participation “Prospects for the Development of Economic Systems in a Globally Oriented Transformational Space” (pp. 20-22). KROK University. http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/6837 (accessed May 21, 2025) (in Ukrainian)
Sydorenko, S. V. (2009). Teoretyko-metodolohichni zasady analizu etyky biznesu [Theoretical and methodological foundations of business ethics analysis]. Humanitarian Bulletin of ZDIA. Philosophy, 39(8), 91-106. (in Ukrainian)
Shevchuk, V. O., & Strilok, I. I. (2023). Etychni imperatyvy mizhnarodnoho biznesu v konteksti yevrointehratsii Ukrainy [Ethical imperatives of international business in the context of Ukraine’s European integration]. Economic Synergy, (2), 105–114. https://doi.org/10.53920/ES-2023-2-8 (in Ukrainian)
Hassan, Z., & Basit, A. (2020). Impact of social media usage on organisational image mediated by customer trust. The International Journal of Business Management and Technology, vol. 4(6). https://www.researchgate.net/publication/345430938_Impact_of_Social_Media_Usage_on_Organisational_Image_Mediated_by_Customer_Trust (accessed May 21, 2025)
Mayer, D. M., Kuenzi, M., & Greenbaum, R. (2019). Making ethical climate a mainstream topic: A review, critique, and prescription for the empirical research on ethical climate. In D. De Cremer (Ed.), Psychological perspectives on ethical behavior and decision making (pp. 181-213). Information Age Publishing.
Peterson, M. (2021). Ethics of business communication, equality and risk. New York, NY: Cambridge University Press.– 228 р.
Sims, R. (2020). Comparing ethical attitudes across cultures. Cross Cultural Management: An International Journal, vol. 13(2), рр. 101-113.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.