МАЙБУТНІ ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ НАВИЧОК ШІ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ЕКОНОМІЧНИХ ОСВІТНІХ НАПРЯМІВ

Ключові слова: штучний інтелект, економічна освіта, навички майбутнього, компетенції, технологічний прогрес

Анотація

Стрімкий розвиток штучного інтелекту (ШІ) та його проникнення в усі сфери життя, включаючи економіку, вимагають переосмислення підходів до освіти та підготовки фахівців. Студенти економічних спеціальностей повинні не лише володіти глибокими знаннями в галузі економіки, але й опановувати навички роботи з ШІ, щоб бути конкурентоспроможними на ринку праці та ефективно використовувати нові технології для вирішення економічних задач. Мета статті – це дослідження майбутніх перспектив розвитку навичок ШІ для студентів економічних освітніх напрямів, визначити ключові компетенції, які будуть затребувані в майбутньому, та запропонувати рекомендації щодо вдосконалення освітніх програм. Завдання дослідження: проаналізувати вплив ШІ на сферу економіки та зміни на ринку праці, визначити ключові навички та компетенції в галузі ШІ, необхідні для майбутніх економістів, дослідити існуючі та перспективні методи інтеграції ШІ в освітні програми з економіки, розробити рекомендації щодо вдосконалення навчальних програм та підготовки студентів до роботи з ШІ, визначити роль вищих навчальних закладів у розвитку екосистеми ШІ в Україні. В статті використано комплекс методів наукового дослідження, включаючи аналіз наукової літератури, опитування експертів, статистичний аналіз даних, моделювання та прогнозування. В статті показано, що ШІ суттєво впливає на економічну сферу, автоматизуючи процеси, створюючи нові інструменти аналізу та прогнозування, а також генеруючи нові види економічної діяльності. Визначено ключові навички в галузі ШІ, які будуть необхідні майбутнім економістам. Розвиток навичок ШІ для студентів економічних освітніх напрямів є важливим завданням для системи освіти. Необхідно модернізувати освітні програми, включаючи до них дисципліни, присвячені ШІ, та забезпечувати студентів практичним досвідом роботи з новими технологіями. Це допоможе підготувати висококваліфікованих фахівців, здатних ефективно використовувати ШІ для розвитку економіки та прийняття стратегічних рішень.

Посилання

Celik I. Towards Intelligent-TPACK: An empirical study on teachers’ professional knowledge to ethically integrate artificial intelligence (AI)-based tools into education. Computers in Human Behavior. 2023. pp. 107.

Chen X. et al. Two decades of artificial intelligence in education. Educational Technology & Society. 2022. pp. 28–47.

Devi J. S. et al. A path towards child-centric Artificial Intelligence based Education. International Journal of Early Childhood. 2022. Vol. 03. pp. 2022

Alam A., Mohanty A. Foundation for the Future of Higher Education or ‘Misplaced Optimism’? Being Human in the Age of Artificial Intelligence. Innovations in Intelligent Computing and Communication: First International Conference, ICIICC 2022, Bhubaneswar, Odisha, India, December 16-17, 2022, Proceedings. – Cham : Springer International Publishing, 2023. pp.17–29.

Kozak , M., Shhygheljsjka, Gh. (2016). Shtuchnyj intelekt: dobro chy zlo? [Artificial intelligence: good or bad?]. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/74515814.pdf (accessed December 18, 2024).

Prospects for the use of artificial intelligence in school education. Available at: https://naurok.com.ua/post/perspektivi-vikoristannya-shtuchnogo-intelektu-v-shkilniy-osviti (accessed December 18, 2024).

The Finnish university allowed the use of artificial intelligence in classes. Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/3660036-finskij-universitet-dozvoliv-vikoristanna-stucnogo-intelektu-na-urokah.html (accessed December 18, 2024).

Celik I. Towards Intelligent-TPACK: An empirical study on teachers’ professional knowledge to ethically integrate artificial intelligence (AI)-based tools into education. Computers in Human Behavior. 2023. Т. 138. С. 107468.

Chen X. et al. Two decades of artificial intelligence in education. Educational Technology & Society. 2022. Т. 25. № 1. С. 28–47.

Devi J. S. et al. A path towards child-centric Artificial Intelligence based Education. International Journal of Early Childhood. 2022. Т. 14. № 03. С. 2022.

Alam A., Mohanty A. Foundation for the Future of Higher Education or ‘Misplaced Optimism’? Being Human in the Age of Artificial Intelligence. Innovations in Intelligent Computing and Communication: First International Conference, ICIICC 2022, Bhubaneswar, Odisha, India, December 16-17, 2022, Proceedings. – Cham : Springer International Publishing, 2023. С. 17–29.

Козак М., Щигельська Г. Штучний інтелект: добро чи зло? URL: https://core.ac.uk/download/pdf/74515814.pdf (дата звернення 18.12.2024).

Prospects for the use of artificial intelligence in school education: https://naurok.com.ua/post/perspektivi-vikoristannya-shtuchnogo-intelektu-v-shkilniy-osviti (дата звернення 18.12.2024).

The Finnish university allowed the use of artificial intelligence in classes: https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/3660036-finskij-universitet-dozvoliv-vikoristanna-stucnogo-intelektu-na-urokah.html (дата звернення 18.12.2024).

Переглядів статті: 12
Завантажень PDF: 3
Опубліковано
2025-01-27
Як цитувати
Бублик, Л. (2025). МАЙБУТНІ ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ НАВИЧОК ШІ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ЕКОНОМІЧНИХ ОСВІТНІХ НАПРЯМІВ . Економіка та суспільство, (71). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-19
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ