ЦИРКУЛЯРНІ БІЗНЕС-МОДЕЛІ: БАР’ЄРИ ЗАСТОСУВАННЯ ТА ПОВЕДІНКА СПОЖИВАЧІВ

Ключові слова: циркулярна економіка, циркулярні бізнес-моделі, сталий розвиток, поведінка споживачів, повоєнна відбудова

Анотація

Актуальність дослідження циркулярних бізнес-моделей в Україні обумовлена необхідністю впровадження сталих економічних практик, що сприятимуть зменшенню екологічного навантаження та оптимальному використанню ресурсів, особливо в умовах післявоєнного відновлення. Стан дослідження цієї проблеми вказує на недостатнє врахування технічних, економічних, соціальних і регуляторних бар’єрів, які перешкоджають успішній інтеграції циркулярних моделей. Метою роботи є аналіз та систематизація циркулярних бізнес-моделей та розробка стратегічних напрямів зміни поведінки споживачів в циркулярній економіці на основі переходу до екологічно свідомого споживання. Для успішної реалізації циркулярних бізнес-моделей необхідно забезпечити комплексну підтримку на державному рівні, розвивати екобрендинг і підвищувати екологічну свідомість населення.

Посилання

Bocken N.M.P., Bakker C., and I. De Pauw. Product design and business model strategies for a circular economy. Journal of Industrial and Production Engineering. 2016. vol. 1015. 20.

Kirchherr J., Reike D., Hekkert M. Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, Conservation & Recycling. 2017. No. 127. P. 221-232.

Geissdoerfer M. et al. The circular economy: A new sustainability paradigm? Journal of Cleaner Production. 2017. Vol. 143. Р. 757-768.

Rizos V. et al. Implementation of circular economy business models by small and medium-sized enterprises (SMEs): barriers and enablers. Sustainability. 2016. 8(11). Р. 1212-1230.

Stahel W. R. The circular economy. Nature. 2016. 531(7595). Р. 435-438.

Бурлуцька С. В., Дідашко Ю. І. Циркулярна економіка в контексті сталого розвитку. Наукові праці Національного університету харчових технологій. 2021. Т. 27, № 6. С. 55-64.

Подра О. П., Горошко Ю. В. Циркулярні моделі управління розвитком бізнесу: проблеми та перспективи в Україні. Бізнес Інформ. 2022. № 11. С. 231-236.

Руда М. В., Мирка Я. В. Циркулярні бізнес-моделі в Україні. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2020. Том 2, № 1. С. 107-121.

Тесленок І. М., Златьєв К. Ю. Циркулярна економіка: концептуальні засади. Ефективна економіка. 2024. № 6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_6_54 (дата звернення: 21.11.2024).

Трушкіна Н. В. Циркулярна економіка: становлення концепції, еволюція розвитку, бар’єри, проблеми і перспективи. Вісник економічної науки України. 2021. № 1. С. 9-20.

Черевко Г., Коцай В. Циркулярна економіка, соціальна відповідальність та конкурентоспроможність підприємства. Аграрна економіка. 2023. Т. 16, № 3-4. С. 15-26.

Швець А. І. Циркулярна економіка як нова модель розвитку економіки України в процесі євроінтеграції. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2022. № 1. С. 43-49.

Kirchherr J., et al. Barriers to the circular economy: evidence from the European Union (EU). Ecological Economics. 2018. Vol. 150. P. 264-272.

Maitre-Ekern E., Dalhammar C. Towards a hierarchy of consumption behaviour in the circular economy. Maastricht Journal of European and Comparative Law. 2019. 26(3). P. 394-420.

Michaud C., Lerena D. Green consumer behaviour: an experimental analysis of willingness to pay for remanufactured products. Business Strategy and the Environment. 2011. 20(6). P. 408-420.

Mugge R. Product design and consumer behaviour in a circular economy. Sustainability. 2018. 10(10). 3704.

Parajuly K., Fitzpatrick C., Muldoon O., Kuehr R. Behavioral change for the circular economy: a review with focus on electronic waste management in the EU. Resources, Conservation and Recycling. 2020. X. 6. 00035.

Corsini F., Gusmerotti N.M., Frey M. Consumer’s Circular Behaviors in Relation to the Purchase, Extension of Life, and End of Life Management of Electrical and Electronic Products: A Review. Sustainability. 2020. 12(24). 10443.

Cakmakci Y., Hurma H., Cakmakci C. Determination of Consumer Perceptions of Eco-Friendly Food Products Using Unsupervised Machine Learning. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi. 2024. 21. P. 634-647.

Bocken, N.M.P., Bakker, C., and I. De Pauw. (2016). Product design and business model strategies for a circular economy. Journal of Industrial and Production Engineering, 1015, 20.

Kirchherr, J., Reike, D., Hekkert, M. (2017). Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, Conservation & Recycling, 127, 221-232.

Geissdoerfer, M. et al. (2017). The circular economy: A new sustainability paradigm? Journal of Cleaner Production, 143, 757-768.

Rizos, V. et al. (2016). Implementation of circular economy business models by small and medium-sized enterprises (SMEs): barriers and enablers. Sustainability, 8(11), 1212-1230.

Stahel, W. R. (2016). The circular economy. Nature, 531(7595), 435-438.

Burlutska S. V., Didashko Yu. I. (2021). Tsyrkulyarna ekonomika v konteksti staloho rozvytku [Circular economy in the context of sustainable development]. Naukovi pratsi Natsionalʹnoho universytetu kharchovykh tekhnolohiy - Scientific works of the National University of Food Technologies, vol. 27(6), pp. 55-64.

Podra O. P., Goroshko Yu.V. (2022). Tsyrkulyarni modeli upravlinnya rozvytkom biznesu: problemy ta perspektyvy v Ukrayini [Circular business development management models: problems and prospects in Ukraine]. Biznes Inform - Business Inform, vol. 11, pp. 231-236.

Ruda M. V., Myrka Y.V. (2020). Tsyrkulyarni biznes-modeli v Ukrayini [Circular business models in Ukraine]. Menedzhment ta pidpryyemnytstvo v Ukrayini: etapy stanovlennya ta problemy rozvytku - Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and development problems, vol. 2 (1), pp. 107-121.

Teslenok I. M., Zlatiev K. Yu. (2024). Tsyrkulyarna ekonomika: kontseptualʹni zasady [Circular Economy: Conceptual Framework]. Efektyvna ekonomika - Efficient economy, vol. 6. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_6_54 (accessed November 21, 2024).

Trushkina N. V. (2021). Tsyrkulyarna ekonomika: stanovlennya kontseptsiyi, evolyutsiya rozvytku, barʺyery, problemy i perspektyvy [Circular economy: the emergence of the concept, the evolution of development, barriers, problems and prospects]. Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny - Bulletin of Economic Science of Ukraine, vol. 1, pp. 9-20.

Cherevko H., Kotsai V. (2023). Tsyrkulyarna ekonomika, sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ ta konkurentospromozhnistʹ pidpryyemstva [Circular economy, social responsibility and enterprise competitiveness]. Ahrarna ekonomika - Agrarian economy, vol. 16(3-4), pp. 15-26.

Shvets A. I. (2022). Tsyrkulyarna ekonomika yak nova modelʹ rozvytku ekonomiky Ukrayiny v protsesi yevrointehratsiyi [Circular economy as a new model for the development of Ukraine's economy in the process of European integration]. Ekonomichnyy visnyk Dniprovsʹkoyi politekhniky - Economic Bulletin of the Dnipro Polytechnic, vol. 1, pp. 43-49.

Kirchherr, J., et al. (2018). Barriers to the circular economy: evidence from the European Union (EU). Ecological Economics, 150, 264-272.

Maitre-Ekern, E., Dalhammar, C. (2019). Towards a hierarchy of consumption behaviour in the circular economy. Maastricht Journal of European and Comparative Law, 26(3), 394-420.

Michaud, C., Lerena, D. (2011). Green consumer behaviour: an experimental analysis of willingness to pay for remanufactured products. Business Strategy and the Environment, 20(6), 408-420.

Mugge, R. (2018). Product design and consumer behaviour in a circular economy. Sustainability, 10(10), 3704.

Parajuly, K., Fitzpatrick, C., Muldoon, O., Kuehr, R. (2020). Behavioral change for the circular economy: a review with focus on electronic waste management in the EU. Resources, Conservation and Recycling, X. 6, 00035.

Corsini, F., Gusmerotti, N.M., Frey, M. (2020). Consumer’s Circular Behaviors in Relation to the Purchase, Extension of Life, and End of Life Management of Electrical and Electronic Products: A Review. Sustainability, 12(24), 10443.

Cakmakci, Y., Hurma, H., Cakmakci, C. (2024). Determination of Consumer Perceptions of Eco-Friendly Food Products Using Unsupervised Machine Learning. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 21, 634-647.

Переглядів статті: 5
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Васильєва, О., Домашенко, С., & Гіль, Л. (2024). ЦИРКУЛЯРНІ БІЗНЕС-МОДЕЛІ: БАР’ЄРИ ЗАСТОСУВАННЯ ТА ПОВЕДІНКА СПОЖИВАЧІВ. Економіка та суспільство, (70). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-136
Розділ
ЕКОНОМІКА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають