METHODOLOGICAL APPROACHES TO ASSESSING THE TARGET AUDIENCE AND COMPETITIVE ENVIRONMENT IN THE ALTERNATIVE ENERGY SECTOR

Keywords: alternative energy, bioenergy, methodological approaches, target audience, competitive environment, strategic substitution potential, net competitive potential

Abstract

The purpose of the article is the development and substantiation of methodological approaches to assessing the target audience and competitive environment in the alternative energy sector, particularly bioenergy, which is necessary to increase the effectiveness of market expansion for economic entities and strengthen the country's energy security. The relevance of the study is due to the fact that the renewable energy sector operates under conditions of high technological dynamics and regulatory volatility. At the same time, existing studies focus mainly on the macro level or technological aspects of production, insufficiently considering the integrated analysis of market demand and the competitive environment. The key unresolved problem was the lack of a holistic methodological toolkit for quantitatively determining the physical possibility of substituting the needs of strategically important sectors of the economy with imported traditional energy sources (TES) using domestic bioresources. The main results of the study consist in forming a complex of interconnected methodologies that translate the general bioenergy potential into measurable economic and strategic indicators. Specifically, the following were developed: the strategic substitution potential, which establishes the physical possibility of covering the needs of target sectors (agro-industrial complex, housing and communal services, transport) with national bioresources; the economic efficiency of substitution, which assesses the financial feasibility of the transition, taking into account the coefficient of strategic priority for reducing import dependence; and the net competitive potential, which integrates the physical availability of resources and economic competitiveness, determining the actual volume of energy capable of competing with TES, considering logistics costs. The proposed approach provides a reliable analytical basis for substantiating mechanisms for state stimulation of the sector and prioritizing investment directions. Further research perspectives include the empirical verification of the developed formulas based on current macroeconomic data to clarify parameters, particularly the coefficient of strategic priority.

References

Рябчик А.В., Половинченко В.С. Теоретичні засади маркетингового забезпечення розвитку альтернативної енергетики. Цифрова економіка та економічна безпека. 2025. Випуск 3 (18). С. 3-9. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.18-1

Гончарук І.В., Гонтарук Я.В., Ємчик Т.В., Голембіський С.О. Оцінка потенціалу агробіомаси АПК України для виробництва біопалив. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. практики. 2023. № 4 (54). С. 34-46. DOI: https://doi.org/10.37128/2411-4413-2023-4-3.

Фурман І.В., Ратушняк Н.О. Перспективи виробництва біопалив в умовах реформування земельних відносин. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2021. № 3 (57). С. 53-68. DOI: https://doi.org/10.37128/2411-4413-2021-3-4.

Гальчинська Ю.М. Системно-синергетичний підхід у формуванні маркетингових стратегій інноваційного розвитку підприємств на біоенергетичному ринку. Інноваційна економіка. 2022. № 2-3. С. 42-49. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2022.2-3.7

Фурман І.В., Ксенчин Д.О. Теоретико-методичні аспекти формування біоенергетичного потенціалу. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. Випуск 5 (14). С. 59-66. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.14-9

Гончарук І.В., Логоша Р.В., Семчук І.А. Маркетингові аспекти розвитку сільськогосподарських підприємств із виробництва біопалив. монографія. Вінниця: «Твори», 2023. 264 с.

Гонтарук Я.В., Бєлкін І.В., Трапаідзе С.М. Формування моделі взаємодії енергокооперативів з комерційними посередницькими підприємствами в сфері реалізації біопалива. Науковий погляд: економіка та управління. 2022. № 3 (79). С. 22-28 DOI: https://doi.org/10.32782/2521-666X/2022-79-3

Брич В., Галишин Н., Борисюк О. Стратегія управління підприємством з виробництва біопалива: монографія. Тернопіль: ВПЦ «Економічна думка ТНЕУ», 2020. 224 с.

Бондаренко В.М., Гонтарук Я.В. Формування моделей маркетингу взаємодії сільськогосподарських підприємств з виробництва біопалива. Економіка та суспільство. 2022. № 37. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1247 DOI: https://doi.org/10.32782/2524-072/2022-37-67.

Riabchyk A.V., Polovynchenko V.S. (2025). Teoretychni zasady marketynhovoho zabezpechennia rozvytku alternatyvnoi enerhetyky [Theoretical principles of marketing support for the development of alternative energy]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka. Vypusk 3 (18). рр. 3-9. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.18-1 [In Ukrainian].

Honcharuk I.V., Hontaruk Ya.V., Yemchyk T.V., Holembiskyi S.O. (2023). Otsinka potentsialu ahrobiomasy APK Ukrainy dlia vyrobnytstva biopalyv [Assessment of the potential of agro-biomass of the agricultural sector of Ukraine for the production of biofuels]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky. praktyky, vol. 4 (54), pp. 34-46. DOI: https://doi.org/10.37128/2411-4413-2023-4-3 https://doi.org/10.37128/2411-4413-2020-4-7 [In Ukrainian].

Furman I.V., Ratushnyak N.O. (2021). Perspektyvy vyrobnytstva biopalyv v umovakh reformuvannya zemel'nykh vidnosyn [Prospects for the production of biofuels in terms of reforming land relations]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktual'ni pytannya nauky i praktyky. № 3 (57). рр. 53-68. https://doi.org/10.37128/2411-4413-2021-3-4. [in Ukrainian].

Halchynska Yu.M. (2022). Systemno-synerhetychnyi pidkhid u formuvanni marketynhovykh stratehii innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv na bioenerhetychnomu rynku [Systemic and synergistic approach in the formation of marketing strategies for innovative development of enterprises in the bioenergy market]. Innovatsiina ekonomika. № 2-3. рр. 42-49. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2022.2-3.7 [In Ukrainian].

Furman I.V., Ksenchyn D.O. (2024). Teoretyko-metodychni aspekty formuvannia bioenerhetychnoho potentsialu [Theoretical and methodological aspects of the formation of bioenergy potential]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, vol. 5 (14), pp. 59–66. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.14 [In Ukrainian].

Honcharuk I.V., Lohosha R.V., Semchuk I.A. Marketynhovi aspekty rozvytku silskohospodarskykh pidpryiemstv iz vyrobnytstva biopalyv [Marketing aspects of the development of agricultural enterprises for the production of biofuels]. monohrafiia. Vinnytsia: «Tvory», 2023. 264 р. [In Ukrainian].

Hontaruk, Ya. V., Bielkin, I. V., & Trapaidze, S. M. (2022). Formuvannia modeli vzaiemodii enerhokooperatyviv z komertsiinymy poserednytskymy pidpryiemstvamy v sferi realizatsii biopalyva [Formation of a model of interaction between energy cooperatives and commercial intermediary enterprises in the field of biofuel sales]. Naukovyi Pohliad: Ekonomika ta Upravlinnia, 3(79), 22-28. https://doi.org/10.32782/2521-666X/2022-79-3 [In Ukrainian].

Brych V., Halyshyn N., Borysiuk O. Stratehiia upravlinnia pidpryiemstvom z vyrobnytstva biopalyva: monohrafiia [Biofuel production enterprise management strategy]. Ternopil: VPTs «Ekonomichna dumka TNEU», 2020. 224 р. [In Ukrainian].

Bondarenko V.M., Hontaruk Ya.V. (2022). Formuvannia modelei marketynhu vzaiemodii silskohospodarskykh pidpryiemstv z vyrobnytstva biopalyva. [Formation of marketing models of interaction of agricultural enterprises in the production of biofuel]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 37. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-072/2022-37-67 [In Ukrainian].

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2025-09-29
How to Cite
Riabchyk, A., & Polovynchenko, V. (2025). METHODOLOGICAL APPROACHES TO ASSESSING THE TARGET AUDIENCE AND COMPETITIVE ENVIRONMENT IN THE ALTERNATIVE ENERGY SECTOR. Economy and Society, (79). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-79-151
Section
MARKETING