COMPREHENSIVE ACCOUNTING AND ANALYTICAL SUPPORT FOR MARKETING SYSTEMS AT AGRICULTURAL ENTERPRISES – CURRENT CHALLENGES
Abstract
The paper examines the principles and elements of comprehensive accounting and analytical support for marketing systems at agricultural enterprises, taking into account modern digital solutions. Considering multi-level information blocks, the expediency of distinguishing between internal and external marketing information flows is highlighted. The implementation of comprehensive CRM/ERP solutions is shown, which ensures the creation of a digital customer profile: interaction history, number of orders, frequency of repeat purchases, typical nomenclature, average check, geography of deliveries, etc. This information, integrated with accounting data, allows for in-depth analysis of the profitability of each customer or group of customers. The integration of accounting and marketing systems is shown, which creates the prerequisites for building a comprehensive, transparent, and adaptive model of marketing management in agriculture. It allows you to quickly respond to changes in demand, manage product profitability across channels, quickly forecast resource needs, and increase promotion effectiveness by accurately accounting for every hryvnia of marketing expenses. It is noted that financial reporting by area allows for horizontal and vertical analysis, comparing profitability dynamics between years, seasons, or crops, as well as the structure of costs in the overall cost system. This makes it possible to identify both stable patterns and seasonal or one-time deviations that affect sales performance. And the integration of ERP/CRM with accounting systems allows for the implementation of a multi-level analytics system — from daily operations to strategic KPIs, such as customer acquisition cost (CAC), profitability of each market segment, or the effectiveness of new product promotion campaigns. Particular attention was paid to the synergy effect that arises when combining analytical reporting, operational accounting, and marketing information. Such a combination not only reduces the time spent on preparing reports but also creates internal performance benchmarks.
References
Єршова Н. Ю. Обліково-аналітичне забезпечення маркетингової діяльності підприємства. Енергозбереження. Енергетика. Енергоаудит. 2022. №7–8. С. 3–11.
Власов В.О. Організаційно-економічні положення обліково-аналітичного забезпечення управління маркетинговою діяльністю аграрних підприємств. Актуальні питання економічних наук. 2024. №5, С. 28–33.
Свиноус І. В., Гаврик О. Ю., Ткаченко К. В., Микитюк Д. М., Семисал А. В. Організаційно-економічні засади використання цифрових технологій у діяльності сільськогосподарських підприємств. Агросвіт. 2020. №16. С. 9-14.
Кіпоренко С. С., Юрчук Н. П. Цифровізація сільського господарства: виклики і можливості для фермерських господарств. Агросвіт. 2024. №19, С. 53–61.
Свиноус І. В., Гаврик О. Ю., Ткаченко К. В., Микитюк Д. М., Семисал А. В. Сучасний стан та проблеми впровадження цифрових технологій в практику діяльності сільськогосподарських підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 15-16. С. 35-39.
Овчарова Н. В., Кравченко О. Є., Бобошко Р. І. Формування обліково-аналітичного забезпечення управління витратами сільськогосподарських підприємств. Економіка та суспільство. 2021. №30. С. 45–52.
Коляденко С. В., Дзісь О. В., Гайдей В. Л. Перспективні напрями цифровізації в аграрних підприємствах у контексті економічної безпеки. Економіка та суспільство. 2024. №59, С. 177–185
Лях І. С. Теоретичні аспекти контролінгу маркетингу на підприємстві. Бизнес Информ. 2017. №7. С. 251-256.
Yershova N. Yu. (2022) Oblikovo-analitychne zabezpechennia marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva. [Accounting and analytical support for the marketing activities of the enterprise]. Enerhozberezhennia. Enerhetyka. Enerhoaudyt. №7–8. S. 3–11
Vlasov V.O. (2024) Orhanizatsiino-ekonomichni polozhennia oblikovo-analitychnoho zabezpechennia upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu ahrarnykh pidpryiemstv. [Organizational and economic provisions for accounting and analytical support of marketing management in agricultural enterprises]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk. №5, S. 28–33
Svynous I. V., Havryk O. Yu., Tkachenko K. V., Mykytiuk D. M., Semysal A. V. (2020) Orhanizatsiino-ekonomichni zasady vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii u diialnosti silskohospodarskykh pidpryiemstv. [Organizational and economic principles of using digital technologies in the activities of agricultural enterprises]. Ahrosvit. №16. S. 9-14.
Kiporenko S. S., Yurchuk N. P. (2024) Tsyfrovizatsiia silskoho hospodarstva: vyklyky i mozhlyvosti dlia fermerskykh hospodarstv [Digitalization of agriculture: challenges and opportunities for farms]. Ahrosvit. №19, S. 53–61.
Svynous I. V., Havryk O. Yu., Tkachenko K. V., Mykytiuk D. M., Semysal A. V. (2020) Suchasnyi stan ta problemy vprovadzhennia tsyfrovykh tekhnolohii v praktyku diialnosti silskohospodarskykh pidpryiemstv. [Current status and problems of implementing digital technologies in the practice of agricultural enterprises]. Investytsii: praktyka ta dosvid. № 15-16. S. 35-39.
Ovcharova N. V., Kravchenko O. Ye., Boboshko R. I. (2021) Formuvannia oblikovo-analitychnoho zabezpechennia upravlinnia vytratamy silskohospodarskykh pidpryiemstv. [Formation of accounting and analytical support for cost management in agricultural enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo. №30. S. 45–52.
Koliadenko S. V., Dzis O. V., Haidei V. L. (2024) Perspektyvni napriamy tsyfrovizatsii v ahrarnykh pidpryiemstvakh u konteksti ekonomichnoi bezpeky. [Promising areas of digitalization in agricultural enterprises in the context of economic security] Ekonomika ta suspilstvo. №59, S. 177–185
Liakh I. S. (2017) Teoretychni aspekty kontrolinhu marketynhu na pidpryiemstvi. [Theoretical aspects of marketing controlling in an enterprise]. Byznes Ynform. №7. S. 251-256.
Copyright (c) 2025 Валерій Бондаренко, Любов Гуцаленко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.