FACTORS INFLUENCING THE DIGITALIZATION OF BUSINESS PROCESSES AND THE INTEGRATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE AT UKRAINIAN ENTERPRISES
Abstract
In the context of the rapid introduction of digital technologies and the intensification of digital transformation processes at all levels, it is digitalization that plays the role of an important factor influencing the development of the economy, the stability of positions in international markets, and the level of competitiveness of the country. In particular, the digitalization of business processes of enterprises plays a key role in ensuring their profitability, increasing financial indicators, creating competitive advantages through the automation of business processes, the implementation of modern software products, and also guarantees their development in the future and ensures the growth of the competitiveness of the Ukrainian economy. It was determined that the integration of artificial intelligence at enterprises allows to automate business processes, increase the efficiency of management processes, improve the process of production and sales of products, carry out high-quality personnel selection, as well as ensure the processing of large data sets and form effective proposals for solving problems. Based on the fact that Ukraine is actively researching and implementing the EU experience in digitalizing the work of enterprises, the need to analyze, take into account and neutralize the influence of factors that affect the process of digitalizing business processes has been proven. It was determined that the isolation of a group of factors will allow the formation of measures for the adaptation of the enterprise to their influence, to determine promising directions for the implementation of innovations, which will contribute to their development and prosperity in the long term. The current state of digitalization of business processes of enterprises and the use of artificial intelligence was investigated. The results of the study identified factors that influence the digitalization of business processes of enterprises and the integration of artificial intelligence, which allowed the formation of practical recommendations for the implementation of innovative technologies and increasing the level of digitalization, namely: forming a digital strategy of the enterprise; attracting investments in personnel training; implementing digital platforms, CRM/ERP systems, artificial intelligence systems; using a data-based management model; ensuring data cybersecurity; adjusting the organizational structure taking into account digital changes; studying the current level of digital maturity.
References
Гладкий О. Чинники цифрової трансформації підприємства в умовах диджиталізації. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2024. Т. 336, № 6. С. 40–46.
Державна служба статистики України. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємствах. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/
Македон В. В., Чабаненко А. В. Факторні складові цифровізації глобальної економіки та макроекономічних систем країн світу. Ефективна економіка. 2022. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2022/13.pdf
Пушкар Т. А., Соболєва Г. Г., Славута О. І. Цифровізація як фактор забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Сталий розвиток економіки. 2023. № 2 (47). С. 165–170.
Савіна Г. Г., Скібіна Т. І. Фактори зовнішнього та внутрішнього впливу на рівень ефективності управління підприємством комплексу комунальних послуг. Ефективна економіка. 2016. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5300
Сірук О. М. Цифровізація бізнесу та її вплив на конкурентоспроможність суб’єктів господарювання у сфері торгівлі. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 66. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4617
Череп А. В., Дашко І. М., Огренич Ю. О. Діджиталізація бізнес-процесів на підприємствах як фактор забезпечення соціально-економічної безпеки в умовах сучасних євроінтеграційних викликів. Економіка та суспільство. 2024. № 64. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4235
Череп А., Череп О., Огренич Ю., Курченко М. Досвід Данії з цифровізації бізнес-процесів як приклад для України. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки. 2023. Т. 324. № 6. С. 164–168.
Шпак Н. О., Грабович І. В. Чинники формування та розвитку цифрового інструментарію маркетингу підприємств. Економічний простір. 2024. № 189. С. 337–343.
Struk N., Yevtushenko N., Khlevytska T., Nasad N., Ryazantsev R. Impact analysis of digital transformation on the national business structures development. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2022. Vol. 6 (47). Р. 218–229.
Hladkyi O. (2024). Chynnyky tsyfrovoi transformatsii pidpryiemstva v umovakh dydzhytalizatsii [Factors of digital transformation of an enterprise in the context of digitalization]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences, Vol. 336, No. 6, рр. 40–46.
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii na pidpryiemstvakh. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (in Ukrainian)
Makedon V., Chabanenko A. (2022). Faktorni skladovi tsyfrovizatsii hlobalnoi ekonomiky ta makroekonomichnykh system krain svitu [Factor components of digitalization of the global economy and macroeconomic systems of countries]. Efficient economy, no. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2022/13.pdf (in Ukrainian)
Pushkar T., Sobolieva H., Slavuta O. (2023). Tsyfrovizatsiia yak faktor zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Digitalization as a factor of ensuring the competitiveness of the enterprise]. Steely economic development, no. 2 (47), рр. 165–170.
Savina G. G., Skibina Т. I. (2016). Faktory zovnishnoho ta vnutrishnoho vplyvu na riven efektyvnosti upravlinnia pidpryiemstvom kompleksu komunalnykh posluh [External and internal factor of influence on effectiveness of the management company that provides a range of utilities]. Effective economy, no. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5300 (in Ukrainian)
Siruk O. (2024). Tsyfrovizatsiia biznesu ta yii vplyv na konkurentospromozhnist subiektiv hospodariuvannia u sferi torhivli [Digitalization of business and its impact on the competitiveness of business entities in the field of trade]. Economy and Society, Issue 66. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4617 (in Ukrainian)
Cherep A., Dashko I., Ohrenych Yu. (2024). Didzhytalizatsiia biznes-protsesiv na pidpryiemstvakh yak faktor zabezpechennia sotsialno-ekonomichnoi bezpeky v umovakh suchasnykh yevrointehratsiinykh vyklykiv [Digitalization of business processes at enterprises as a factor of socio-economic security in the context of modern European integration challenges]. Economy and society, no. 64. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4235 (in Ukrainian)
Cherep A., Cherep O., Ohrenych Yu., Kurchenko M. (2023). Dosvid Danii z tsyfrovizatsii biznes-protsesiv yak pryklad dlia Ukrainy [Danish experience in digitalization of business processes as an example for Ukraine]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences, Vol. 324, No. 6, рр. 164–168.
Shpak N., Hrabovych I. (2024). Chynnyky formuvannia ta rozvytku tsyfrovoho instrumentariiu marketynhu pidpryiemstv [Factors of formation and development of enterprises’ digital marketing tools]. Economic space, no. 189, рр. 337–343.
Struk N., Yevtushenko N., Khlevytska T., Nasad N., Ryazantsev R. (2022). Impact analysis of digital transformation on the national business structures development. Financial and credit activity: problems of theory and practice, Vol. 6 (47), рр. 218–229.
Copyright (c) 2025 Алла Череп, Юлія Огренич, Ірина Дашко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.