ЧИННИКИ ВПЛИВУ НА ЦИФРОВІЗАЦІЮ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ ТА ІНТЕГРАЦІЮ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА ПІДПРИЄМСТВАХ УКРАЇНИ

Ключові слова: цифровізація, цифровізація бізнес-процесів, цифрові платформи, цифрові технології, штучний інтелект, підприємства, чинники впливу, ринкове середовище, прибутковість

Анотація

В умовах стрімкого впровадження цифрових технологій, активізації процесів цифрової трансформації на всіх рівнях саме цифровізація виконує роль важливого чинника впливу на розвиток економіки, стійкість позицій на міжнародних ринках, рівень конкурентоспроможності країни. Зокрема, цифровізація бізнес-процесів підприємств відіграє ключову роль у забезпеченні їх прибутковості, зростанні фінансових показників, формуванні конкурентних переваг шляхом автоматизації бізнес-процесів, впровадження сучасних програмних продуктів, а також гарантує їх розвиток у майбутньому та забезпечує зростання конкурентоспроможності економіки України. Визначено, що інтеграція штучного інтелекту на підприємствах дозволяє автоматизувати бізнес-процеси, підвищити ефективність управлінських процесів, вдосконалити процес виробництва та збуту продукції, здійснити якісний відбір кадрів, а також забезпечити обробку великих масивів даних та сформувати ефективні пропозиції до вирішення проблем. На підставі врахування того, що в Україні активно досліджується та впроваджується досвід ЄС щодо цифровізації роботи підприємств доведено необхідність аналізу, врахування та нейтралізації впливу чинників, які впливають на процес цифровізації бізнес-процесів. Визначено, що виокремлення групи чинників дозволить сформувати заходи щодо адаптації підприємства до їх впливу, визначити перспективні напрямки впровадження інновацій, що сприятиме їх розвитку та процвітанню у довгостроковому періоді. Досліджено поточний стан цифровізації бізнес-процесів підприємств та використання штучного інтелекту. За результатами дослідження виокремлено чинники, які впливають на цифровізацію бізнес-процесів підприємств та інтеграцію штучного інтелекту, що дозволило сформувати практичні рекомендації до впровадження інноваційних технологій, підвищення рівня цифровізації, а саме: формування цифрової стратегії підприємства; залучення інвестицій у навчання персоналу; впровадження цифрових платформ, CRM/ERP-систем, систем штучного інтелекту; використання моделі управління на основі даних; забезпечення кібербезпеки даних; коригування організаційної структури враховуючи цифрові зміни; дослідження поточного рівня цифрової зрілості.

Посилання

Гладкий О. Чинники цифрової трансформації підприємства в умовах диджиталізації. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2024. Т. 336, № 6. С. 40–46.

Державна служба статистики України. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємствах. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/

Македон В. В., Чабаненко А. В. Факторні складові цифровізації глобальної економіки та макроекономічних систем країн світу. Ефективна економіка. 2022. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2022/13.pdf

Пушкар Т. А., Соболєва Г. Г., Славута О. І. Цифровізація як фактор забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Сталий розвиток економіки. 2023. № 2 (47). С. 165–170.

Савіна Г. Г., Скібіна Т. І. Фактори зовнішнього та внутрішнього впливу на рівень ефективності управління підприємством комплексу комунальних послуг. Ефективна економіка. 2016. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5300

Сірук О. М. Цифровізація бізнесу та її вплив на конкурентоспроможність суб’єктів господарювання у сфері торгівлі. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 66. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4617

Череп А. В., Дашко І. М., Огренич Ю. О. Діджиталізація бізнес-процесів на підприємствах як фактор забезпечення соціально-економічної безпеки в умовах сучасних євроінтеграційних викликів. Економіка та суспільство. 2024. № 64. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4235

Череп А., Череп О., Огренич Ю., Курченко М. Досвід Данії з цифровізації бізнес-процесів як приклад для України. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки. 2023. Т. 324. № 6. С. 164–168.

Шпак Н. О., Грабович І. В. Чинники формування та розвитку цифрового інструментарію маркетингу підприємств. Економічний простір. 2024. № 189. С. 337–343.

Struk N., Yevtushenko N., Khlevytska T., Nasad N., Ryazantsev R. Impact analysis of digital transformation on the national business structures development. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2022. Vol. 6 (47). Р. 218–229.

Hladkyi O. (2024). Chynnyky tsyfrovoi transformatsii pidpryiemstva v umovakh dydzhytalizatsii [Factors of digital transformation of an enterprise in the context of digitalization]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences, Vol. 336, No. 6, рр. 40–46.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii na pidpryiemstvakh. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (in Ukrainian)

Makedon V., Chabanenko A. (2022). Faktorni skladovi tsyfrovizatsii hlobalnoi ekonomiky ta makroekonomichnykh system krain svitu [Factor components of digitalization of the global economy and macroeconomic systems of countries]. Efficient economy, no. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2022/13.pdf (in Ukrainian)

Pushkar T., Sobolieva H., Slavuta O. (2023). Tsyfrovizatsiia yak faktor zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Digitalization as a factor of ensuring the competitiveness of the enterprise]. Steely economic development, no. 2 (47), рр. 165–170.

Savina G. G., Skibina Т. I. (2016). Faktory zovnishnoho ta vnutrishnoho vplyvu na riven efektyvnosti upravlinnia pidpryiemstvom kompleksu komunalnykh posluh [External and internal factor of influence on effectiveness of the management company that provides a range of utilities]. Effective economy, no. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5300 (in Ukrainian)

Siruk O. (2024). Tsyfrovizatsiia biznesu ta yii vplyv na konkurentospromozhnist subiektiv hospodariuvannia u sferi torhivli [Digitalization of business and its impact on the competitiveness of business entities in the field of trade]. Economy and Society, Issue 66. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4617 (in Ukrainian)

Cherep A., Dashko I., Ohrenych Yu. (2024). Didzhytalizatsiia biznes-protsesiv na pidpryiemstvakh yak faktor zabezpechennia sotsialno-ekonomichnoi bezpeky v umovakh suchasnykh yevrointehratsiinykh vyklykiv [Digitalization of business processes at enterprises as a factor of socio-economic security in the context of modern European integration challenges]. Economy and society, no. 64. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4235 (in Ukrainian)

Cherep A., Cherep O., Ohrenych Yu., Kurchenko M. (2023). Dosvid Danii z tsyfrovizatsii biznes-protsesiv yak pryklad dlia Ukrainy [Danish experience in digitalization of business processes as an example for Ukraine]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences, Vol. 324, No. 6, рр. 164–168.

Shpak N., Hrabovych I. (2024). Chynnyky formuvannia ta rozvytku tsyfrovoho instrumentariiu marketynhu pidpryiemstv [Factors of formation and development of enterprises’ digital marketing tools]. Economic space, no. 189, рр. 337–343.

Struk N., Yevtushenko N., Khlevytska T., Nasad N., Ryazantsev R. (2022). Impact analysis of digital transformation on the national business structures development. Financial and credit activity: problems of theory and practice, Vol. 6 (47), рр. 218–229.

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-07-28
Як цитувати
Череп, А., Огренич, Ю., & Дашко, І. (2025). ЧИННИКИ ВПЛИВУ НА ЦИФРОВІЗАЦІЮ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ ТА ІНТЕГРАЦІЮ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА ПІДПРИЄМСТВАХ УКРАЇНИ. Економіка та суспільство, (77). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-77-43
Розділ
ФІНАНСИ, БАНКІВСЬКА СПРАВА ТА СТРАХУВАННЯ