MANAGEMENT OF MARKETING SUPPORT FOR THE INNOVATION ACTIVITY OF SCIENTIFIC INSTITITIONS IN THE CONTEXT OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Abstract
The article is devoted to the study of topical issues related to the management of marketing support for innovative activities of scientific institutions in the context of modern challenges of sustainable development. The role of marketing as a tool for activating scientific research activities, promoting innovative developments and forming a positive image of scientific organizations is considered. The specifics of marketing strategies for scientific institutions are analyzed, taking into account the environmental, social and economic aspects of sustainable development. It was found that despite the significant scientific potential, the majority of domestic scientific institutions face difficulties in promoting innovations. The main barriers include: insufficient development of marketing competencies among scientists; weak interaction between science and business; lack of institutional support for innovation infrastructure (technological parks, business incubators, venture funds); orientation of research towards publications, rather than implementation; lack of long-term strategies for sustainable development at the level of scientific organizations. Scientific institutions also face the need to improve the promotion of their innovative developments. The need to integrate the principles of sustainable development into the innovation potential management system is substantiated, and practical approaches to the formation of an effective marketing policy for scientific structures are proposed. Special attention is paid to communication strategies, interaction with target audiences, and the introduction of digital tools to support innovative activity. The importance of a comprehensive approach to the innovative growth of scientific institutions is emphasized by strengthening the role of science in the formation and implementation of effective innovation policy, direct involvement of intellectual potential in transformational processes at both the state and regional levels in the context of sustainable development.
References
Сидорчук І. Сутність та зміст основних понять, що складають термінологічний апарат управління інноваційним розвитком підприємства. Економічні науки. 2023. Т. 314. №. 1. С. 139-143.
Продіус О.І., Адирова Т.І. Особливості менеджменту організацій в умовах глобалізаційних ризиків та кризових явищ. Економіка та суспільство. 2023. № 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-61 (дата звернення: 05.06.2025).
Кифяк В. Стратегії інноваційного сталого розвитку бізнесу: модель реалізації. Економіка та суспільство. 2024. № 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-57 (дата звернення: 05.06.2025).
Бубенко П. Т. Теоретико-методичні складові розвитку інноваційної економіки та інвестицій: монографія / П. Т. Бубенко, О. В. Димченко; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2022. – 232 с.
Продіус О.І., Запорожська А.М. Розробка інноваційного проекту в будівельній галузі України. Економіка: реалії часу. 2022. №4 (62). С. 32-43. URL: https://economics.net.ua/files/archive/2022/Nо4/32.pdf (дата звернення: 05.06.2025).
Вірченко В., Вірченко В. Пріоритети розвитку інноваційної діяльності в контексті реіндустріалізації економіки України. Економіка та суспільство. 2022. № 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-10 (дата звернення: 05.06.2025).
Полозова,Т., Ткаченко, А. Модель інноваційного розвитку компетентної організації. Економічний простір. 2024. № 191. С. 384-389.
Цілі сталого розвитку та Україна. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina (дата звернення: 05.06.2025).
Командровська В. Моделювання механізму управління інноваційним забезпеченням сталого розвитку підприємства. Економіка та суспільство. 2024. №. 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-141 (дата звернення: 05.06.2025).
Шпак Ю., Рудюк Я. Роль та вплив інноваційного розвитку на економічне зростання країн. Економічний простір. 2023. №187. С. 152–157.
Микитюк П. П, Крисько Ж. Л., Овсянюк-Бердадіна О. Ф., Скочиляс С. М. Інноваційний розвиток підприємства. Навчальний посібник. Тернопіль: ПП «Принтер Інформ», 2015. 224 с.
Терещенко Н. В. Напрями інноваційного розвитку науки та освіти як об'єктів державної соціальної політики в Україні (на прикладі досвіду розвинених країн Західної Європи). Міждисциплінарний дискурс у дослідженні феномену соціального: колект. монографія / ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана. 2021. С. 171-181.
Бондаренко В. Використання принципів маркетингового менеджменту в умовах війни. Економіка та суспільство. 2023. №. 56. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-101 (дата звернення: 05.06.2025).
Лошенюк, І. Р., Кірєєва, К. О., Мілашовська, О. І. Дилемні питання розвитку цифрового маркетингу в реаліях масштабної військової агресії. Академічні візії. 2023. №21. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8143076. (дата звернення: 05.06.2025).
Kemper J., Ballantine P. What do we mean by sustainability marketing? Journal of Marketing Management. 2019. № 35. DOI: https://doi.org/10.1080/0267257X.2019.1573845. (дата звернення: 05.06.2025).
Sydorchuk I. (2023). Sutnist ta zmist osnovnykh poniat, shcho skladaiut terminolohichnyi aparat upravlinnia innovatsiinym rozvytkom pidpryiemstva [The essence and content of the basic concepts that make up the terminological apparatus of managing the innovative development of an enterprise]. Ekonomichni nauky, vol. 1, pp. 139-143.
Prodius O.I., Adyrova T.I. (2023). Osoblyvosti menedzhmentu orhanizatsii v umovakh hlobalizatsiinykh ryzykiv ta kryzovykh yavyshch [Peculiarities of organizational management in the context of globalization risks and crisis phenomena]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-61 (accessed June 5, 2025).
Kyfiak V. (2024). Stratehii innovatsiinoho staloho rozvytku biznesu: model realizatsii [Strategies for innovative sustainable business development: an implementation model]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-57 (accessed June 5, 2025).
Bubenko P. T. (2022). Teoretyko-metodychni skladovi rozvytku innovatsiinoi ekonomiky ta investytsii [Theoretical and methodological components of the development of the innovative economy and investments]: monohrafiia / P. T. Bubenko, O. V. Dymchenko; Kharkiv. nats. un-t misk. hosp-va im. O. M. Beketova. Kharkiv: KhNUMH im. O. M. Beketova, 232 p.
Prodius O.I., Zaporozhska A.M. (2022). Rozrobka innovatsiinoho proektu v budivelnii haluzi Ukrainy [Development of an innovative project in the construction industry of Ukraine]. Ekonomika: realii chasu, vol. 4 (62), pp. 32-43. Available at: https://economics.net.ua/files/archive/2022/No4/32.pdf (accessed June 5, 2025).
Virchenko V., Virchenko V. (2022) Priorytety rozvytku innovatsiinoi diialnosti v konteksti reindustrializatsii ekonomiky Ukrainy [Priorities for the development of innovative activity in the context of the reindustrialization of the Ukrainian economy]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-10. (accessed June 5, 2025).
Polozova T., Tkachenko A. (2024). Model innovatsiinoho rozvytku kompetentnoi orhanizatsii [Model of innovative development of a competent organization]. Ekonomichnyi prostir, vol. 191, pp. 384-389.
Tsili staloho rozvytku ta Ukraina. Available at: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina (accessed June 5, 2025).
Komandrovska V. (2024). Modeliuvannia mekhanizmu upravlinnia innovatsiinym zabezpechenniam staloho rozvytku pidpryiemstva [Modeling the mechanism for managing innovative support for sustainable development of an enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-141 (accessed June 5, 2025).
Shpak Yu., Rudiuk Ya. (2023). Rol ta vplyv innovatsiinoho rozvytku na ekonomichne zrostannia krain [The role and impact of innovative development on the economic growth of countries]. Ekonomichnyi prostir, vol. 187, pp. 152–157.
Mykytiuk P. P, Krysko Zh. L., Ovsianiuk-Berdadina O. F., Skochylias S. M. (2015). Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstva [Innovative development of the enterprise]. Navchalnyi posibnyk. Ternopil: PP «Prynter Inform», 224 p.
Tereshchenko N. V. (2021). Napriamy innovatsiinoho rozvytku nauky ta osvity yak obiektiv derzhavnoi sotsialnoi polityky v Ukraini (na prykladi dosvidu rozvynenykh krain Zakhidnoi Yevropy). Mizhdystsyplinarnyi dyskurs u doslidzhenni fenomenu sotsialnoho [Directions of innovative development of science and education as objects of state social policy in Ukraine (using the example of the experience of developed countries of Western Europe). Interdisciplinary discourse in the study of the phenomenon of social]: kolekt. monohrafiia / DVNZ «Kyiv. nats. ekon. un-t im. V. Hetmana, pp.171-181.
Bondarenko V. (2023). Vykorystannia pryntsypiv marketynhovoho menedzhmentu v umovakh viiny [Using marketing management principles in wartime]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 56. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-101 (accessed June 5, 2025).
Losheniuk, I. R., Kirieieva, K. O., Milashovska, O. I. (2023). Dylemni pytannia rozvytku tsyfrovoho marketynhu v realiiakh masshtabnoi viiskovoi ahresii [Dilemma issues of digital marketing development in the realities of large-scale military aggression]. Akademichni vizii, vol. 21. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8143076. (accessed June 5, 2025).
Kemper J., Ballantine P. (2019). What do we mean by sustainability marketing? Journal of Marketing Management. № 35. DOI: https://doi.org/10.1080/0267257X.2019.1573845. (accessed June 5, 2025).
Copyright (c) 2025 Оксана Продіус, Тамара Адирова, Юлія Ковальчук

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.