AUTHOR'S TOURS AS A PROMISING VARIETY AND AN IMPORTANT FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF DOMESTIC TOURISM IN UKRAINE
Abstract
The article is devoted to the study of niche tourism, specifically author's tours, which are currently a popular yet understudied form of tourism. At the same time, author's tours have the potential to become a significant factor in the development of domestic tourism in Ukraine. The purpose of this study is to examine domestic experiences in organizing such tours and to assess their effectiveness in fostering the growth of Ukraine’s tourism industry. In addressing this issue, the authors employed methods such as observation, fact accumulation and analysis, description of factors and phenomena, as well as systematization and generalization of information. The article provides a retrospective analysis of the emergence of author's tours as a result of the shift from mass conveyor tourism to highly specialized tourism. It also identifies the specific characteristics of author's tours as a distinct subset of specialized niche tourism, including a clearly defined target audience united by a shared desire for unique experiences and mutual interaction, multifaceted goals, and exclusive tour programs. It has been established that author's tours facilitate the integration of lesser-known regions and locations of Ukraine into active tourism development, contribute to the expansion of domestic travel geography, utilize local resources and infrastructure, and, consequently, support the sale of local products, stimulate small businesses, generate additional revenue for local community budgets, and engage a broader segment of the population in meaningful recreational activities. The article summarizes the experiences of representatives from public organizations, regional tourism management structures, and individual tourism market stakeholders in Ukraine. It provides practical examples of the creation and implementation of author's tours, thoroughly analyzes the principles of their organization, and examines the distinctive features of their program offerings. Given the potential for incorporating the development and execution of such tours into practical training sessions in professional disciplines at higher education institutions in Ukraine, the study suggests applying the method of designing author's tour projects. This approach is illustrated through the experience of the Department of Special Tourism Disciplines at the Academy of Labor, Social Relations, and Tourism. The article highlights the need for further research and systematization of best practices in developing author's tours as a promising avenue for advancing domestic tourism in Ukraine.
References
Бабарицька В. К., Малиновська О. Ю. Менеджмент туризму. Туроперейтинг. Понятійно-термінологічні основи, сервісне забезпечення турпродукту. Навчальний посібник. 2-ге вид., перероб. та доп. К. : «Альтерпрес», 2008. 288 с.
Кифяк В. Ф. Організація туризму: Навчальний посібник. Чернівці : Книги XXI, 2008. 344 с.
Грабовський Ю.А., Скалій О.В., Скалій Т.В. Спортивний туризм. Навчальний посібник. Тернопіль : Навчальна книга.2009. 304 с.
Пуцентейло П.Р. Економіка і організація туристично-готельного підприємництва. Навч. посібник. К. : Центр учбової літератури, 2007. 344 с.
Сокол Т.Г. Основи туризмознавства. Навчальний посібник. К. : Ред Лайн, 1999. 77 с.
Cокол Т.Г. Основи туристичної діяльності. Підручник / За заг. ред. В.Ф.Орлова. К. : Грамота, 2006. 264 с.
Novelli M. Niche Tourism: Contemporary issues, trends and cases/ Oxfordand Burlington: Elsevier Butterworth Heinemann. 2005. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781136376177_A23851326/preview-9781136376177_A23851326.pdf (дата звернення 13.02.2025).
Lew, Alan A. Long Tail tourism: New geographies for marketing niche tourism products. Journal of Travel and Tourism Marketing. 2008. Vol. 25 (3 – 4). P. 409–419. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/ 10548400802508515
Ali-Nay, J. M. The role of niche tourist products in the Development of the Destination. 2011. URL: https://dokumen.tips/documents/the-role-of-niche-tourism-products-in-mediaworktribeoutput-209366fullthesispdfpdfappendix.html?page=23 (дата звернення 13.02.2025).
O’Regan M. Niche Tourism. In: The SAGE International Encyclopedia of Travel and Tourism. 2017. P. 901–904. DOI: http://dx.doi.org/https://doi. org/10.4135/9781483368924
Лозинський Р., Кучинська І. Спеціалізований (нішевий) туризм: розвиток концепції в українській і зарубіжній науковій літературі. Вісник Львівського університету. Серія географічна. 2018. Вип. 52. С. 170–182. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ vgg.2018.52.10183
Уварова Г. Ш., Мелько Л. Ф. Нішевий туризм як чинник активізації регіонального туризму в Україні. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. № 1 (61). С. 154–162. DOI: https://doi.org/10.31732/ 2663-2209-2021-61-154-162
Щука Г.П. Нішевий туризм: концептуальні питання. Нішеві види туризму : [монографія]. Берегове: Вид-во «ЗУІ ім. Ф.Ракоці ІІ», 2024. С. 6–43. DOI: 10.58423/978-617-8143336/8-44
Щука Г.П., Міхо О.І., Літовка-Деменіна С. Нішевий туризм як шлях розвитку повоєнної України. Причорноморські економічні студії.. Випуск 84. 2023. DOI: https://doi.org/10.32782/bses.84-29
Колотуха О.В. Cпортивний туризм та активна рекреація: географія, систематизація, практика (словник-довідник). Льотна академія Національного авіаційного університету. 2021. URL: https://geohub.org.ua/node/5865 (дата звернення 13 лютого 2025 р.)
Авторські тури. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki (дата звернення 13 лютого 2025 р.)
Edwards, J. Challenges in managing and promoting Niche Tourism in the Irpinia region. Palermo Business Review. 2012. Special Issue. С. 207–212. URL: https://www.palermo.edu/economicas/PDF_2012/PBR6/PBR-edicion-especial-16.pdf (дата звернення 13 лютого 2025 р.)
Державне агентство розвитку туризму України. Офіційний сайт. URL: https://www.tourism.gov.ua. (дата звернення 13 лютого 2025 р.)
Смаки Яготинщини. URL: https://www.facebook.com/groups/1089248341888 (дата звернення 13 лютого 2025 р.)
Мандруй Київщиною. URL: https://kyivregiontours.gov.ua/index (дата звернення 13.02.2025).
Тренди Туризму. URL: https://www.facebook.com/groups/191683413811994? (дата звернення 13 лютого 2025 р.)
Юльча Непосидюча. URL: https://www.facebook.com/YulchaTravelClub/ (дата звернення 13.02.2025).
Babaritska, V. K., & Malynovska, O. Y. (2008). Menedzhment turyzmu. Turoperatyng. Poniatiino-terminalohichni osnovy, servise zabezpechennia turproduktu [Tourism management. Tour operating. Conceptual and terminological foundations, service provision of the tourism product] (2nd ed.). Kyiv: Alterpress. 288 р. (іn Ukrainian).
Kyfiak, V. F. (2008). Orhanizatsiia turyzmu [Tourism organization]. Chernivtsi: Knyhy XXI. 344 р. (іn Ukrainian).
Hrabovskyi, Yu. A., Skalii, O. V., & Skalii, T. V. (2009). Sportyvnyi turyzm [Sports tourism]. Ternopil: Navchalna Knyha, 304 р. (In Ukrainian).
Putsenteilo, P. R. (2007). Ekonomika i orhanizatsiia turystychno-hotelnoho pidpryiemnytstva [Economy and organization of tourism and hotel entrepreneurship]. Kyiv: Tsentr Uchbovoi Literatury, 344 р. (іn Ukrainian).
Sokol, T. H. (1999). Osnovy turyzmoznavstva [Basics of tourism studies]. Kyiv: Red Line, 77 р. (іn Ukrainian).
Sokol, T. H. (2006). Osnovy turystychnoi diialnosti [Basics of tourism activities] (V. F. Orlov, Ed.). Kyiv: Hramota, 264 р. (іn Ukrainian).
Novelli, M. (2005). Niche tourism: Contemporary issues, trends and cases. Oxford & Burlington: Elsevier Butterworth Heinemann. Available at: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781136376177_A23851326/preview-9781136376177_A23851326.pdf (accessed February 13, 2025).
Lew, A. A. (2008). Long tail tourism: New geographies for marketing niche tourism products. Journal of Travel and Tourism Marketing, 25(3–4), 409–419. DOI: https://doi.org/10.1080/10548400802508515
Ali-Nay, J. M. (2011). The role of niche tourist products in the development of the destination. Available at: https://dokumen.tips/documents/the-role-of-niche-tourism-products-in-mediaworktribeoutput-209366fullthesispdfpdfappendix.html? (accessed February 13, 2025).
O’Regan, M. (2017). Niche tourism. In The SAGE International Encyclopedia of Travel and Tourism (pp. 901–904). DOI: https://doi.org/10.4135/9781483368924.
Lozinskyi, R., & Kuchynska, I. (2018). Spetsializovanyi (nishevyi) turyzm: rozvytok kontseptsii v ukrainskii i zarubizhnii naukovii literaturi [Specialized (niche) tourism: Development of the concept in Ukrainian and foreign scientific literature]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia heohrafichna, 52, 170–182. DOI: https://doi.org/10.30970/vgg.2018.52.10183 (іn Ukrainian)
Uvarova, H. Sh., & Melko, L. F. (2021). Nishevyi turyzm yak chynnyk aktyvizatsii rehionalnoho turyzmu v Ukraini [Niche tourism as a factor in activating regional tourism in Ukraine]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», 1(61), 154–162. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-154-162 (іn Ukrainian)
Shchuka, H. P. (2024). Nishevyi turyzm: kontseptualni pytannia [Niche tourism: Conceptual issues]. Nishevi vydy turyzmu – Niche types of tourism. Berehove: Vydavnytstvo «ZUI im. F. Rakotsi II», pp. 6–43. DOI: 10.58423/978-617-8143336/8-44 (іn Ukrainian)
Shchuka, H. P., Mikho, O. I., & Litovka-Demenina, S. (2023). Nishevyi turyzm yak shliakh rozvytku povoiiennoi Ukrainy [Niche tourism as a way of developing post-war Ukraine]. Prychornomorski ekonomichni studii, 84. DOI: https://doi.org/10.32782/bses.84-29 (іn Ukrainian)
Kolotukha, O. V. (2021). Sportyvnyi turyzm ta aktyvna rekreatsiia: heohrafiia, systematyzatsiia, praktyka (slovnyk-dovidnyk) [Sports tourism and active recreation: Geography, systematization, practice (dictionary-guide)]. Flight Academy of the National Aviation University. Available at: https://geohub.org.ua/node/5865 (accessed February 13, 2025) (іn Ukrainian).
Wikipedia contributors. (n.d.). Avtorski tury [Author’s tours]. Wikipedia. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki (accessed February 13, 2025). (іn Ukrainian).
Edwards, J. (2012). Challenges in managing and promoting niche tourism in the Irpinia region. Palermo Business Review, Special Issue, 207–212. Available at: https://www.palermo.edu/economicas/PDF_2012/PBR6/PBR-edicion-especial-16.pdf (accessed February 13, 2025).
State Agency for Tourism Development of Ukraine. (n.d.). Official website. Available at: https://www.tourism.gov.ua (accessed February 13, 2025) (іn Ukrainian)
Smaky Yahotynshchyny. (n.d.). Available at: https://www.facebook.com/groups/1089248341888 (accessed February 13, 202 (іn Ukrainian)
Mandruy Kyivshchynoiu. (n.d.). Available at: https://kyivregiontours.gov.ua/index (accessed February 13, 2025) (іn Ukrainian)
Trendy Turyzmu. (n.d.). Available at: https://www.facebook.com/groups/191683413811994 (accessed February 13, 2025) (іn Ukrainian)
Yulcha Neposydyucha. (n.d.). Available at: https://www.facebook.com/YulchaTravelClub/ (accessed February 13, 2025) (іn Ukrainian)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.