INNOVATION STRATEGY IN THE MANAGEMENT SYSTEM OF THE MODERN ENTERPRISE
Abstract
The article investigates the essence of innovation strategy, clarifies its place in the strategic set of a modern enterprise, and substantiates role in the system of its management. It is determined that in the current realities, the innovation strategy is an effective tool for ensuring the successful development of an enterprise in the long term. An in-depth analysis of the concept of “innovation strategy of an enterprise” has allowed us to formulate approaches to its interpretation, in particular, adaptive, instrumental and systemic. The author’s own vision of the concept of “innovation strategy of a modern enterprise” as a set of measures to ensure the effective implementation of innovation processes in the context of ensuring the strategic development of an enterprise through the optimal use of the existing innovation potential and taking into account the permanent impact of environmental factors is proposed. The article considers the main characteristics of an enterprise’s innovation strategy, the main of which are: focus on novelty, flexibility and adaptability, emphasis on consumer demands, strategic orientation, formation of an innovative corporate culture, use of digital technologies, and systemic nature. The article argues that it is expedient to classify the innovation strategy of an enterprise as a functional strategy. The innovation strategy, being a component of the overall strategy, does not provide for the determination of its own strategic priorities but is formed in the context of ensuring the achievement of the goals set by the latter. Its main purpose is to develop a model of search, adaptation and implementation of innovations that act as drivers of increasing the competitiveness of an enterprise and ensuring its strategic development. It was determined that in modern realities, the development and implementation of an innovative strategy should involve the use of various digital technologies. It is proved that the innovation strategy plays a significant role in the enterprise management system, as it gives the process of creation, implementation, production and commercialization of innovations a targeted nature, which forms the prerequisites for its strategic development.
References
Боковець В. В., Прутська Т. Ю. Формування та обґрунтування стратегії інноваційного розвитку корпоративних підприємств. Інфраструктура ринку. 2017. Вип. 6. С. 79–84. URL : http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/6_2017_ukr/17.pdf (дата звернення: 20.12.2024).
Вергал К. Ю. Теоретичні підходи до класифікації інноваційних стратегій. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності. 2011. Вип. 2. С. 214-219.
Волощук Ю. Р., Іванишин О. В., Богачик С. В. Формування та реалізація стратегії інноваційного розвитку підприємства. Держава та регіони. Серія «Економіка та підприємництво». 2020. №2 (113). С. 101–106.
Глуха Г. Я., Цимбалюк А. І. Сучасний підхід до побудови інноваційної стратегії на підприємстві. Академічний огляд. 2018. №2 (49). С. 62–74.
Золевська М. І. Розроблення інноваційної стратегії підприємства. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Економіка і управління». 2018. Т. 29 (68). №6. С. 59–62.
Коваль А. А. Концептуальні підходи до формування стратегії управління інноваційною діяльністю підприємства. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. 2011. №3. С. 134–138.
Ковтун О. І. Інноваційні стратегії для вітчизняних підприємств: принципи та методи генерації та вибору альтернатив. Економіка та держава. 2013. № 3. С. 27–31.
Кравець І. В. Формування стратегії інноваційного розвитку підприємств галузі свинарства на основі SWOT-аналізу. Агроінком. 2012. № 10–12. С. 48–50.
Лук’янчук О., Ткачук Т. Інноваційна стратегія: сутність, особливості використання, економічний ефект. Соціально-економічні проблеми і держава. 2019. Вип. 2 (21). С. 312-321. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2019/19lomvee.pdf (дата звернення: 21.12.2024)
Семенюк О. М. Узагальнення теоретичних підходів до сутності інноваційної стратегії підприємства. Економічний аналіз. 2013. Т 13. С. 372–379.
Bokovets V. V., Prutska T. Yu. (2017) Formuvannia ta obgruntuvannia stratehii innovatsiinoho rozvytku korporatyvnykh pidpryiemstv [The formation and justification of strategy of innovative development of corporate enterprises]. Infrastruktura rynku, vol. 6, pp. 79–84. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/6_2017_ukr/17.pdf (accessed December 20, 2024).
Verhal K. Yu. (2011) Teoretychni pidkhody do klasyfikatsii innovatsiinykh stratehii [The theoretical approaches to the classification of innovative strategies]. Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualnoi vlasnosti, vol. 2, pp. 214–219.
Voloshchuk Yu. R., Ivanyshyn O. V., Bohachyk S. V. (2020) Formuvannia ta realizatsiia stratehii innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva [Implementation of the enterprise innovation development strategy]. Derzhava ta rehiony. Seriia «Ekonomika ta pidpryiemnytstvo», no. 2 (113), pp. 101–106.
Hlukha H. Ya., Tsymbaliuk A. I. (2018) Suchasnyi pidkhid do pobudovy innovatsiinoi stratehii na pidpryiemstvi [Modern approach for development of innovative strategy at the enterprise]. Akademichnyi ohliad, no. 2 (49), pp. 62–74.
Zolevska M. I. (2018) Rozroblennia innovatsiinoi stratehii pidpryiemstva [Development of an innovative strategy of the enterprise]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia «Ekonomika i upravlinnia», vol. 29 (68), no. 6, pp. 59–62.
Koval A. A. (2011) Kontseptualni pidkhody do formuvannia stratehii upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu pidpryiemstva [Conceptual approaches to the formation of a strategy for managing the innovation activity of an enterprise]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu, no. 3, pp. 134–138.
Kovtun O. I. (2013) Innovatsiini stratehii dlia vitchyznianykh pidpryiemstv: pryntsypy ta metody heneratsii ta vyboru alternatyv [Innovative strategies for domestic enterprises: principles and methods of generating choice of alternatives]. Ekonomika ta derzhava, no. 3, pp. 27–31.
Kravets I. V. (2012) Formuvannia stratehii innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv haluzi svynarstva na osnovi SWOT-analizu [Formation of the strategy of innovative development of enterprises in the pig industry based on SWOT-analysis]. Ahroinkom, no. 10–12, pp. 48–50.
Lukianchuk O., Tkachuk T. (2019) Innovatsiina stratehiia: sutnist, osoblyvosti vykorystannia, ekonomichnyi efekt [Innovative strategy: essence, features of use, economic effect]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava, vol. 2 (21), pp. 312–321. Available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2019/19lomvee.pdf (accessed December 21, 2024)
Semeniuk O. M. (2013) Uzahalnennia teoretychnykh pidkhodiv do sutnosti innovatsiinoi stratehii pidpryiemstva [Theoretical approaches generalization to the nature of an enterprise innovative strategy]. Ekonomichnyi analiz, vol. 13, pp. 372–379.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.