MARKETING COMMUNICATIONS OF THE WAR PERIOD: CHANGES AND FEATURES
Abstract
The article is devoted to the research of the complex of marketing communications in the conditions of martial law. The article discusses theoretical approaches to defining the concept of "marketing communications". Since Ukraine is in an active phase of the war, it is necessary to particularly carefully study the impact of this factor on the activities of enterprises, including on their marketing communications. All tools of marketing communications were directly affected by the war. In order to find out the degree of influence of the war on the processes of marketing communications, the main elements of marketing communications were defined and analyzed. Attention is focused on the emergence of new principles of functioning of marketing communications in the conditions of martial law. The main goal of marketing communications in the conditions of war is the formation of stable conditions for the functioning of the entire enterprise. The use of the above principles is aimed at achieving this goal. Their correct use in practice allows you to increase the level of organization of the functioning of marketing communications in non-standard conditions, namely during war. The article also provides an analysis of the main changes in the marketing strategy organization in wartime conditions. In the conditions of war, people become quite vulnerable and may not perceive certain information. Since the unstable situation, shelling and hostilities have changed their relationship with all business representatives operating in the Ukrainian market. As a result, a change in consumer behavior is observed. During the formation of the marketing policy, it is necessary to take into account, first of all, the person and his emotional state. Because values have changed in the modern world. A conclusion was made, which indicates that marketing communications is a key element of marketing that affects the level of business development and its level of profit. Like any other sphere of the socio-economic space of Ukraine, marketing was also significantly affected by the full-scale war that began as a result of the military aggression of the Russian Federation.
References
Витвицька О. М., Суворова С. Г., Корюгін А. В. Вплив цифрового маркетингу на розвиток підприємництва в умовах війни. Економіка та суспільство. 2022. № 40.
Гринько Т. В., Гвініашвілі Т. З., Кириченко А. С. Стратегічні підходи до управління маркетинговими комунікаціями на підприємстві. Ефективна економіка. 2021. No 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9703 (дата звернення: 10.06.2024).
Єрмакова Я., Симоненко К. Маркетинг під час воєнного стану: канали комунікації, трансформація бізнесу і стратегій: спільний проект RAU і Promodo. URL: https://rau.ua/novyni/marketing-strategij-rau-promodo/ (дата звернення: 26.06.2024).
Зеркаль А. В., Балабуха К. Є. Маркетинг під час воєнного стану: побудова каналів комунікації та трансформація бізнесу. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія: "Економічні науки". 2023. №1.
Зоріна О. І., Сиволовська О. В., Нескуба Т. В., Мкртичьян О. М. Маркетингові комунікації : навчальний посібник. Харків : УкрДУЗТ, 2022. 228 с.
Король І. В. Маркетингові комунікації: навчально-методичний посібник. Умань: Візаві. 2018. 191 с.
Коростова І. О. Стан та перспективи маркетингу під час війни. Цифрова економіка і економічна безпека. 2022. № 2 (02). С. 52–55. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.2-9
Нестеренко В. І. Вплив сталого розвитку на зміни в застосуванні маркетингових комунікацій. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2022. Випуск 45. URL. http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/45_2022ua/8.pdf (дата звернення: 26.06.2024).
Попова Н. В., Катаєв Л. В., Базалієва Л. В., Кононов О. І., Муха Т. А. Маркетингові комунікації: підручник. Харків: «Факт». 2020. 315 с.
Ромат Є. В. Маркетингові комунікації: підручник. Київ: ННІЖ Київ. нац. унів-т імені Тараса Шевченка. Студцентр. 2022. 354 с.
Як вести комунікацію з клієнтами під час війни. URL: https://web-promo.ua/ua/blog/vedenie-kommunikacii-s-klientami-vo-vremya-vojny/ (дата звернення: 26.06.2024).
Як змінились життя і поведінка українців – інсайти із досліджень воєнного часу. URL: https://gradus.app/documents/216/Gradus_Dentsu_05052022.pdf (дата звернення: 26.06.2024).
Яловега Н. І. Маркетингові комунікації в умовах війни: виклики й шляхи просування товарів. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. 2023. Випуск 37. С. 373–379. URL: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/824/749 (дата звернення: 26.06.2024).
Vytvycjka O. M., Suvorova S. Gh., Korjughin A. V. (2022) Vplyv cyfrovogho marketynghu na rozvytok pidpryjemnyctva v umovakh vijny [The influence of digital marketing on the development of entrepreneurship in the conditions of war]. Ekonomika ta suspiljstvo – Economy and society. no. 40.
Grynko T.V., Gviniashvili T.Z., Kirichenko A.S. (2021) Stratehichni pidkhody do upravlinnya marketynhovymy komunikatsiyamy na pidpryyemstvi [Strategic approaches to the management of marketing communications at the enterprise]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, no. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9703 (accessed June 10, 2024).
Yermakova Ya. & Symonenko K. (2023) Marketynh pid chas voiennoho stanu: kanaly komunikatsii, transformatsiia biznesu i stratehii (spilnyi proekt RAU i Promodo) [Marketing during martial law: communication channels, business transformation and strategies (joint project of RAU and Promodo)]. Available at: https://rau.ua/ novyni/marketing-strategij-rau-promodo/ (accessed June 26, 2024)
Zerkal A.V., Balabuha K.E. (2023) Marketynh pid chas voyennoho stanu: pobudova kanaliv komunikatsiyi ta transformatsiya biznesu [Marketing during martial law: building communication channels and business transformation]. Mizhnarodnyy naukovyy zhurnal "Internauka". Seriya: "Ekonomichni nauky" - International scientific journal "Internauka". Series: "Economic Sciences". no. 1.
Zorina O. I., Syvolovska O. V., Neskuba T. V., Mkrtychyan O. M. (2022) Marketynhovi komunikatsiyi: navchalʹnyy posibnyk [Marketing communications: a study guide]. Marketynhovi komunikatsiyi: navchalʹnyy posibnyk, 228 p. (in Ukrainian).
Korol I. V. (2018) Marketynhovi komunikatsiyi: navchalʹno-metodychnyy posibnyk [Marketing communications: educational and methodological manual]. Umanʹ: Vizavi. 191 p. (in Ukrainian).
Korostova I. O. (2022) Stan ta perspektyvy marketynghu pid chas vijny. Cyfrova ekonomika i ekonomichna bezpeka, no. 2 (02), рр. 52–55. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.2-9
Nesterenko V. I. (2022) Vplyv staloho rozvytku na zminy v zastosuvanni marketynhovykh komunikatsiy [The impact of sustainable development on changes in the application of marketing communications]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo - Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: International economic relations and the world economy. Issue 45. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/45_2022ua/8.pdf (access June 26, 2024).
Popova N. V., Kataev L. V., Bazalieva L. V., Kononov O. I., Mukha T. A. (2020) Marketynhovi komunikatsiyi: pidruchnyk [Marketing communications: a textbook]. Kharkiv: "Fact". 2020. 315 p. (in Ukrainian).
Romat Ye. V. (2022) Marketynhovi komunikatsiyi [Marketing communications]. pidruchnyk. Kyyiv: NNIZH Kyyiv. nats. univ-t imeni Tarasa Shevchenka. Studtsentr. 354 p. (in Ukrainian).
Yak vesty komunikatsiyu z kliyentamy pid chas viyny [How to communicate with customers during war]. Available at: https://web-promo.ua/ua/blog/vedenie-kommunikacii-s-klientami-vo-vremya-vojny/ (accessed June 26, 2024).
Yak zminylysʹ zhyttya i povedinka ukrayintsiv – insayty iz doslidzhenʹ voyennoho chasu [How the life and behavior of Ukrainians changed - insights from wartime research]. Available at: https://gradus.app/documents/216/Gradus_Dentsu_05052022.pdf (accessed June 26, 2024).
Ialoveha N. I. (2023) Marketynhovi komunikatsii v umovakh viiny: vyklyky i shliakhy prosuvannia tovariv [Marketing communications in wartime: challenges and ways to promote goods]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava – Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, no. 37, pp. 373–379. Available at: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/824 (accessed June 26, 2024).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.