FEATURES OF HARMONIOUS DEVELOPMENT OF STRATEGIC MANAGEMENT IN THE CONTEXT OF DIGITALIZATION

Keywords: strategy, digitalization, partnership, development, business processes, efficiency, strategic management

Abstract

The purpose of the article is to study the peculiarities of harmonious development of strategic management in the context of digitalization. The development of a development strategy is an important point both in the context of constant dynamics of the internal and external environments and in the context of the mission, goals, and policies of an individual business entity. This is primarily due to the urgent need to optimize their activities. The article is devoted to the study of modern features of harmonious development of strategic management in the context of digitalization. The article uses such research methods as analysis, systematization, analogies, and others. The article examines the prospects for harmonious economic development based on the use of the advantages of digitalization in the formation of strategic management systems. The article characterizes the key aspects of strategic management in the context of digitalization. It is determined that digitalization, active introduction and development of the latest technologies in the activities of enterprises will also entail changes (dynamics) in approaches to ensuring competitive positions in the markets. The main effects of the digitalization of domestic entrepreneurship are considered. The use of digital technologies will help to increase the levels of productivity, production efficiency, etc., and will allow improving the quality of products and services, reducing negative deviations of quality parameters. The author proposes a mechanism for the use of digital tools (digitalization) in the process of formation and development of competitive advantages of domestic enterprises, which will be based on their main business processes. The practical significance is that the mechanism for implementing a strategy for achieving competitive advantages by domestic enterprises in the context of digitalization is a set of directions, measures, tools aimed at achieving a competitive position of a domestic enterprise in the market by introducing advanced technologies into business processes, which will allow to achieve a cost leadership position, differentiate products (its product range), services in the market, and a strategy for entering foreign markets, which is highly relevant in the context of European integration.

References

Артеменко Л.П., Петрук Ю.В. Особливості стратегічного планування підприємства в кризових умовах. Економічний вісник НТУУ "КПІ". №22, 2022. URL: http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/260143

Архипова Т.В., Корюгін А.В. Цифровізація управління маркетинговою діяльністю підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2023. № 10. URL: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.10.65

Грибіненко О. Діджиталізація економіки в новій парадигмі цифрової трансформації. Міжнародні відносини. 16. 2018. С. 35-37.

Гузенко А.О. Стратегічний розвиток підприємства в умовах глобального конкурентного середовища економіки знань. дис. … доктор філософії: 292. Вінниця. 2022. 353 с.

Дзеніс В.О., Дзеніс О.О. Розробка напрямів підвищення міжнародної конкурентоспроможності підприємства. Економіка і суспільство. 2017. 13. С. 67-70.

Єлець О.П. Сутність конкуренції та конкурентоспроможності підприємства. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2016. 1. С. 58-64.

Завербний А.С., Двуліт З.П., Вуєк Х. Особливості формування логістичних ланцюгів в умовах війни та у післявоєнний період. Економіка та суспільство. 43. 2022. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1750

Завербний А., Ломага Ю. Проблеми та перспективи формування логістичних ланцюгів постачання у воєнний період за умов активізування євроінтеграції. Економіка та суспільство. 45. 2022. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1927

Завербний А.С., Залізна Л.В., Жук О. Особливості формування методів прийняття рішень вітчизняними підприємствами у зовнішньоекономічній діяльності: інформаційний аспект. Економіка та суспільство. 50. 2023. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2400

Кифяк В.І. Стратегічне управління конкурентними перевагами аграрних підприємств в умовах цифровізації. Агросвіт. № 7-8, 2023. С. 70-77.

Пешко М., Завербний А.С. Діджиталізація української економіки в умовах євроінтеграції. Економіка та суспільство. 47. 2023. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2136

Подра О.П., Рогожинська А.В. Особливості розвитку електронного бізнесу в умовах становлення цифрової економіки. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2023. Вип. 5, № 1. С. 224–235.

Яценко В.В. Діджиталізація – сучасний фактор розвитку бізнес-процесів. Ефективна економіка. 2022. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10042.

Ansoff I. Strategic Issue Management. Strategic Management Journal. 1980. Vol. 1. P. 131-148.

Porter M. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press. 1985. 557 p.

Аrtеmеnкk L.P., Pеtruk Yu.V. (2022). Оsоblyvostі strаtеgіxhnоgо plаnuvаnia pіdpryjemstvа v kryzovykh umоvаkh [Peculiarities of strategic planning of an enterprise in crisis conditions]. Еkоnоmіcznyj vіsnyk NТUU "КPІ". 22. URL: http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/260143 (in Ukrainian)

Аrkhypovа Т.V., Коriugin А.V. (2023). Cyfrovіzаcіja uрrаvlinya mаrkеtyngоvoju dіjal`nistiu pіdpryjemstvа [Digitalization of enterprise marketing management]. Іnvеstyciji: рrаktyka tа dоsvіd. 10. URL: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.10.65 (in Ukrainian)

Grybіnеnkо О. (2018). Dіdzhytalіzаcіja еkоnоmіky v nоvіj pаrаdygmі cyfrovoji trаnsformaciji [Digitalization of the economy in the new paradigm of digital transformation]. Міzhnаrоdnі vіdnоsyny. 16. pp. 35-37. (in Ukrainian)

Guzenkо А.О. (2022). Strаtеgіchnyj rоzvytok pіdрryjemstvа v umоvаkh glоbаl`nogо kнnkurеntnоgо sеrdоvyshchа еkоnоmіky znаn` [Strategic development of an enterprise in the global competitive environment of the knowledge economy]. dis. … PhD: 292. Vinycia. 353 p. (in Ukrainian)

Dzеnіs V.О., Dzеnіs О.О. (2017). Rоzrоbkа nаpriamiv pіdvyshchеnia mіzhnаrоdnоji kоnkurentоsрrоmоzhnоstі pіdрryjemstvа [Development of directions for improving the international competitiveness of the enterprise]. Еkоnоmіka і suspil`stvo. 13. pp. 67-70. (in Ukrainian)

Yelеc` О.P. (2016). Sytnist` kоnkurеnciji tа kоnkurentospromozhnostі pіdрryjemstvа [The essence of competition and enterprise competitiveness]. Еkоnоmіchnyj vіsnyk Zаpоrіz`koji dеrzhavnoji іnzhenernoji аkаdеmіji. 1. pp.58-64.

Zаvеrbnyj А.S., Dvulit Z.P., Vujek Kh. (2022). Оsоblyvоstі fоrmuvаnia logіstychnykh lаnciugiv v umovakh vіjny tа u pіsliavоjenyj pеrіоd [Peculiarities of the formation of logistics chains in the conditions of war and in the post-war period]. Еkоnоmіka ta suspil`stvo. 43. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1750

Zаvеrbnyj А.S., Lоmаga Yu. (2022). Prоblemy tа pеrsреktyvy fоrmuvania lоgіstychnykh lаnciugiv pоstаchаnia u vоjenyj period zа umоv аktyvіzuvania evrоіntеgrаcіji [Problems and Prospects for the Formation of Logistics Supply Chains in Wartime in the Context of Intensified European Integration]. Еkоnоmіka ta suspil`stvo. 45. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1927

Zаvеrbnyj А.S., Zаlіznа L.V., Zhuk О. (2023). Оsоblyvostі fоrmuvania mеtоdіv рryjniatia rіshеn` vіtchyznianymy pіdрryjemstvаmy u zоvnіshn`oekonomichnij dіjal`nostі: іnformаsіjnyj аspekt [Peculiarities of Formation of Methods of Decision-Making by Domestic Enterprises in Foreign Economic Activity: Information Aspect.]. Еkоnоmіka ta suspil`stvo. 50. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2400

Кyfiak V.І. (2023). Strаtеgіchnе uprаvlіnia kоnkurentnymy pеrеvаgаmy аgrаrnykh pіdрryjemstv v umоvаkh cefrоvіzаcіji [Strategic management of competitive advantages of agricultural enterprises in the context of digitalization]. Аgrоsvіt. 7-8. pp. 70-77. (in Ukrainian)

Pеshkо М., Zаvеrbnyj А.S. (2023). Dіdzhytаlіzаcija ukrаjins`koji еkоnоmiky v umоvаkh evrоіntеgrаcіju [Digitalization of the Ukrainian economy in the context of European integration]. Еkоnоmіka ta suspil`stvo. 47. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2136

Podra O.P., Rohozhynska A.V. (2023). Оsоblyvostі rоzvytku еlеktrоnоgо bіznеsu v umоvakh stаnоvlеnia cyfrоvоji еkоnоmіky [Peculiarities of e-business development in the context of the digital economy]. Меnеdzhmеnt tа pіdрryjemnyctvо v Ukrajinі: еtаpy stаnоvlenia і рrоblеmy rоzvytku. 5.1. pp. 224–235. (in Ukrainian)

Yacеnkо V.V. (2022). Dіdzhytаlіzаcіja – sychasnyj fаktоr rоzvytku bіznеs-рrоcеsіv [Digitalization is a modern factor in the development of business processes]. Еfеktyvnа еkоnоmіkа. 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10042.

Ansoff I. (1980). Strategic Issue Management. Strategic Management Journal. Vol. 1. P. 131-148.

Porter M. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press. 557 p.

Article views: 36
PDF Downloads: 18
Published
2023-11-28
How to Cite
Mykytyn, O., & Rohozhynska, A. (2023). FEATURES OF HARMONIOUS DEVELOPMENT OF STRATEGIC MANAGEMENT IN THE CONTEXT OF DIGITALIZATION. Economy and Society, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-71
Section
MANAGEMENT