FINANCIAL AND REGULATORY MEASURES TO PROMOTE THE DEVELOPMENT OF HUB SCHOOLS AS A GUARANTEE OF QUALITY EDUCATION IN WARTIME
Abstract
The article examines financial and regulatory measures to stimulate the development of hub schools as a guarantee of quality education in wartime. The legislative aspects of financing and functioning of hub schools have been studied. It is noted that a significant reduction in education expenditures requires the introduction of new effective mechanisms for financing education and new approaches to management. The main sources of funding for secondary education have been identified and the necessity and importance of the development of hub schools in Ukraine has been proven. The main opportunities for secondary education at present are: improving the quality of general secondary education through more efficient use of budgetary resources; attraction of additional international funds for financing institutions of general secondary education; creation of a safe and comfortable environment for all participants of the educational process in secondary schools, including the digital environment; development of flexible and alternative forms and models of training and assessment systems. Limitations of development that must be taken into account when developing educational policy: insufficient availability of complete information and analytics necessary for making quality management decisions in the field of general secondary education; suboptimal network of secondary schools; limited financial resources of the state, the continuation of martial law on the territory of Ukraine for a long period. A general problem that complicates the transparent allocation of funds is the inconsistency of open data on financing general secondary education institutions. There are also no agreed and verified registers of education seekers and teaching staff. In addition, there are no standards for the financial support of educational institutions, as well as reliable data on the costs per student, taking into account the funds of the state, regional and local budgets. The main directions of the development of secondary education in the context of post-war reconstruction are highlighted. The importance of the cooperation of educational institutions with international organizations that can provide assistance and the importance of stimulating local authorities to invest resources in the development of education in the community, the development of new co-financing programs from the state and local budgets to improve the material and technical base of secondary education institutions is proven. Improving the level of education in rural areas, which is possible through the development of hub schools and the further division of institutions into primary, basic and specialized secondary education, improvement of employee remuneration systems. The main challenges and priorities of the development of secondary education in wartime and its financing are formulated.
References
Дем’янишина О., Ареп’єва О., Гвоздєй Н. Оцінка фінансування закладів середньої освіти в умовах децентралізації. Економічні горизонти. 2022. № 3(21). С. 121–131. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.3(21).2022.274346
Денисюк О., Дронь Т., Колодій Опорні школи: особливості організації та фінансування. Освітня аналітика України. 2018. № 1. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2018/12/71_81_Denisuk_ta-in.pdf
Держбюджет на 2023 рік видатки на освіту та науку. Міністерство освіти та науки. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/derzhbyudzhet-na-2023-rik-vidatki-na-osvitu-ta-nauku
Загальна інформація про опорні школи. Децентралізація. URL: https://decentralization.gov.ua/education/oporni-shkoly
Застрожнікова І., Самофалов Д. Формульне фінансування середньої освіти в умовах децентралізації та роль територіальних громад у фінансуванні шкіл. Економіка та суспільство. 2021. № 30. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-23
Застрожнікова І.В., Безугла Л.С. Майбутнє освіти в територіальних громадах: покращення кадрового потенціалу та оптимізація шкільних мереж. Економіка та суспільство. 2022. № 35. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1095
Застрожнікова І.В. Створення опорних навчальних закладів в об’єднаних територіальних громадах. Публічне адміністрування: теорія та практика. 2019. № 2(22). URL: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik/2019-02(22)/8.pdf
Застрожнікова І.В. Створення опорних навчальних закладів в об’єднаних територіальних громадах. Публічне адміністрування: теорія та практика. 2019. № 2(22). URL: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik/2019-02(22)/8.pdf
Застрожнікова І.В. Принципи децентралізації в управлінні освітою. Науковий вісник: Державне управління. 2019. № 2. С. 59–65.
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Когут .І, Нікуліна О., Сирбу О. та ін. Війна та освіта: Як рік повномасштабного вторгнення вплинув на українські школи. Saved. URL: https://saved.foundation/reports/ua/yearofwar_report_ua.pdf?fbclid=IwAR37nHRuxpB8NaIESx4HJRyLnOnDWPZ0NKWQmTA_NlnmhtE6PQNAODokmQc&utm_source=eSputnik-promo&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter_22.03.2023&utm_content=647521724
Опорні школи. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/oporni-shkoli (дата звернення: 23.05.2023)
Токаренко О., Матвієнко Г. Стратегічне управління фінансами територіальних громад. Економіка та суспільство. 2023. № 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-5
Цифрова платформа публічних фінансів Open Budget. URL: https://openbudget.gov.ua/local-budget
Demianyshyna, O., Arepieva, O., & Hvozdiei, N. (2022). Otsinka finansuvannia zakladiv serednoi osvity v umovakh detsentralizatsii [Assessment of financing of secondary education institutions in conditions of decentralization]. Economic horizons, 3(21), 121–131. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.3(21).2022.274346 (in Ukrainian)
Denysiuk O., Dron T., & Kolodii. (2018). Oporni shkoly: osoblyvosti orhanizatsii ta finansuvannia. Osvitnia analityka Ukrainy [Hub schools: peculiarities of organization and financing]. Educational analytics of Ukraine, 1. Available at: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2018/12/71_81_Denisuk_ta-in.pdf (in Ukrainian)
Derzhbiudzhet na 2023 rik vydatky na osvitu ta nauku. Ministerstvo osvity ta nauky [State budget for 2023 expenditure on education and science]. Ministry of Education and Science. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/derzhbyudzhet-na-2023-rik-vidatki-na-osvitu-ta-nauku (in Ukrainian)
Zahalna informatsiia pro oporni shkoly. Detsentralizatsiia [General information about hub schools]. Decentralization. Available at: https://decentralization.gov.ua/education/oporni-shkoly (in Ukrainian)
Zastrozhnikova, I., & Samofalov, D. (2021). Formulne finansuvannia serednoi osvity v umovakh detsentralizatsii ta rol terytorialnykh hromad u finansuvanni shkil [Formula financing of secondary education in conditions of decentralization and the role of territorial communities in financing schools]. Economy and society, 30. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-23 (in Ukrainian)
Zastrozhnіkova І. & Bezugla L. (2022) Majbutnє osvіti v teritorіal'nih gromadah: pokrashchennya kadrovogo potencіalu ta optimіzacіya shkіl'nih merezh. [Future education in territorial communities: improving personnel potential and optimizing school networks]. Economy and Society, vol. 35. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1095
Zastrozhnіkova І.V. (2019) Stvorennya opornih navchal'nih zakladіv v ob’єdnanih teritorіal'nih gromadah. [Establishment of support educational institutions in the united territorial communities]. Public administration: theory and practice. (electronic journal), vol. 2(22). Available at: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik/2019-02(22)/8.pdf
Zastrozhnіkova І.V. (2019) Stvorennya opornih navchal'nih zakladіv v ob’єdnanih teritorіal'nih gromadah [Establishment of support educational institutions in the united territorial communities]. Public administration: theory and practice (electronic journal), no. 2(22). Available at: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik/2019-02(22)/8.pdf (accessed 10 May 2023)
Zastrozhnikova I.V. (2019) Pryntsypy detsentralizatsii v upravlinni osvitoiu [Principles of decentralization in education management]. Scientific Bulletin: Public Administration, 2, 59–65.
Zakon Ukrainy "Pro osvitu" vid 05.09.2017 № 2145-VIII [Law of Ukraine "On Education"] from 05.09.2017 № 2145-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).
Kohut I., Nikulina O., Syrbu O. (2023). Viina ta osvita: Yak rik povnomasshtabnoh vtorhnennia vplynuv na ukrainski shkoly [War and Education: How a Year of Full-Scale Invasion Affected Ukrainian Schools]. Saved. Available at: https://saved.foundation/reports/ua/yearofwar_report_ua.pdf?fbclid=IwAR37nHRuxpB8NaIESx4HJRyLnOnDWPZ0NKWQmTA_NlnmhtE6PQNAODokmQc&utm_source=eSputnik-promo&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter_22.03.2023&utm_content=647521724 (in Ukrainian).
Oporni shkoly. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [HUB schools]. Ministry of Education and Science of Ukraine. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/oporni-shkoli (in Ukrainian)
Tokarenko, O., & Matviienko, H. (2023). Stratehichne upravlinnia finansamy terytorialnykh hromad [Strategic management of finances of territorial communities]. Economy and society, 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-5 (in Ukrainian)
Tsyfrova platforma publichnykh finansiv Open Budget [Digital public finance platform. Open Budget]. Available at: https://openbudget.gov.ua/local-budget (in Ukrainian)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.