СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА РОЗВИТОК НОВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ СТУДЕНТІВ ДЛЯ ШВИДКОГО ВІДНОВЛЕННЯ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ

Ключові слова: вища освіта, компетенції, навички, стійкий розвиток, персоналізація, адаптивне навчання

Анотація

У статті досліджено основні напрями модернізації вищої освіти та компетенції студентів, які необхідні для швидкого відновлення економіки України. Доведено необхідність змін в системі вищої освіти через демографічні та технологічні зміни в суспільстві. Виділені основні напрямки змін вищої освіти на шляху до стійкого відновлення економіки України, основними з яких є: підтримка психічного здоров’я студентів; використання штучного інтелекту в навчальному процесі; розвиток компетенцій; розширення функцій та ролі центрів кар’єри у ВНЗ; покращена персоналізація та адаптивне навчання. Зазначено, що підхід, який ґрунтується на компетенціях, дає більшу гнучкість і зосереджується на демонстрації конкретних навичок здобувачів вищої освіти. Визначені основні навички, які забезпечать соціальний, індивідуальний, екологічний та цифровий перехід до стійкого розвитку і які вкрай необхідно впровадити у систему вищої освіти.

Посилання

Лібанова Е. (2023) Населення України зменшиться в 2 рази — Елла Лібанова. Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН. URL: https://idss.org.ua/index

Bouchrika Imed (2023) 11 Top Trends in Higher Education: 2023 Data, Insights & Predictions URL: https://research.com/education/trends-in-higher-education

Brauer, S. (2021), "Towards competence-oriented higher education: a systematic literature review of the different perspectives on successful exit profiles", Education + Training, Vol. 63 No. 9, pp. 1376-1390. https://doi.org/10.1108/ET-07-2020-0216

Dondi Marco (2021), Defining the skills citizens will need in the future world of work. McKinsey. URL:https://www.mckinsey.com/industries/public-sector/our-insights/defining-the-skills-citizens-will-need-in-the-future-world-of-work#/

Elif Bengu (2020). Rethinking higher education for the emerging needs of society. Global solution journal. Issue 5. URL: https://www.global-solutions-initiative.org/wp-content/uploads/2020/04/GSJ5_Abrignani_Yilaz_Bengu_Sabuncuoglu.pdf

Howard, S.K., Tondeur, J. Higher education teachers' digital competencies for a blended future. Education Tech Research Dev 71, 1–6 (2023). URL:https://doi.org/10.1007/s11423-023-10211-6

Idoiaga Mondragon N, Yarritu I, Saez de Cámara E, Beloki N, Vozmediano L. (2023) The challenge of education for sustainability in higher education: key themes and competences within the University of the Basque Country. Front Psychol. 2023 Jul 3;14:1158636. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1158636.

Ng, D.T.K., Leung, J.K.L., Su, J. et al. Teachers’ AI digital competencies and twenty-first century skills in the post-pandemic world. Education Tech Research Dev 71, 137–161 (2023). URL:https://doi.org/10.1007/s11423-023-10203-6

Nurken Akimov, Nurlan Kurmanov, (2023) Components of education 4.0 in open innovation competence frameworks: Systematic review, Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity,Volume 9, Issue 2,2023,100037, URL:https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2023.100037

OECD Skills Outlook 2023 (2023): Skills for a Resilient Green and Digital Transition. OECD. URL: https://doi.org/10.1787/27452f29-en

Reimagining our futures together: a new social contract for education (2021) International Commission on the Futures of Education. URL: https://doi.org/10.54675/ASRB4722

Rismawati Br Sitepu (2020). The Readiness of Educational Competency in Higher Education in Connecting the Era of Industrial Revolution 4.0 SHS Web of Conferences 76. URL:https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/pdf/2020/04/shsconf_icsh2020_01045.pdf

The future of higher education: skills for the world of tomorrow. UNESCO. URL:https://www.iesalc.unesco.org/en/2023/08/11/the-future-of-higher-education-skills-for-the-world-of-tomorrow/

The UNESCO Roadmap for the Transformation of Higher Education: No More Business as Usual (2023). An Interview with Prof. Francesc Pedró URL:chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://johepal.com/article-1-285-en.pdf

Tondeur, J., Howard, S., Van Zanten, M. et al. The HeDiCom framework: Higher Education teachers’ digital competencies for the future. Education Tech Research Dev 71, 33–53 (2023). URL:https://doi.org/10.1007/s11423-023-10193-5

World Population Prospects (2022). United Nation. URL:https://population.un.org/wpp/Graphs/DemographicProfiles/900

Libanova E. (2023) Naselennia Ukrainy zmenshytsia v 2 razy — Ella Libanova. Instytut demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen imeni M.V. Ptukhy [The population of Ukraine will decrease by 2 times — Ella Libanova]. Available at: https://idss.org.ua/index(in Ukrainian)

Bouchrika Imed (2023) 11 Top Trends in Higher Education: 2023 Data, Insights & Predictions Available at: https://research.com/education/trends-in-higher-education

Brauer, S. (2021), "Towards competence-oriented higher education: a systematic literature review of the different perspectives on successful exit profiles", Education + Training, Vol. 63 No. 9, pp. 1376-1390. Available at: https://doi.org/10.1108/ET-07-2020-0216

Dondi Marco (2021), Defining the skills citizens will need in the future world of work. McKinsey. Available at: https://www.mckinsey.com/industries/public-sector/our-insights/defining-the-skills-citizens-will-need-in-the-future-world-of-work#/ (accessed 15 November 2023)

Elif Bengu (2020). Rethinking higher education for the emerging needs of society. Global solution journal. Issue 5. Available at: https://www.global-solutions-initiative.org/wp-content/uploads/2020/04/GSJ5_Abrignani_Yilaz_Bengu_Sabuncuoglu.pdf

Howard, S.K., Tondeur, J. Higher education teachers' digital competencies for a blended future. Education Tech Research Dev 71, 1–6 (2023). Available at: https://doi.org/10.1007/s11423-023-10211-6

Idoiaga Mondragon N, Yarritu I, Saez de Cámara E, Beloki N, Vozmediano L. (2023) The challenge of education for sustainability in higher education: key themes and competences within the University of the Basque Country. Front Psychol. 2023 Jul 3;14:1158636. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1158636.

Ng, D.T.K., Leung, J.K.L., Su, J. et al. Teachers’ AI digital competencies and twenty-first century skills in the post-pandemic world. Education Tech Research Dev 71, 137–161 (2023). Available at: https://doi.org/10.1007/s11423-023-10203-6

Nurken Akimov, Nurlan Kurmanov, (2023) Components of education 4.0 in open innovation competence frameworks: Systematic review, Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity,Volume 9, Issue 2,2023,100037, Available at: https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2023.100037

OECD Skills Outlook 2023 (2023): Skills for a Resilient Green and Digital Transition. OECD. Available at: https://doi.org/10.1787/27452f29-en

Reimagining our futures together: a new social contract for education (2021) International Commission on the Futures of Education. Available at: https://doi.org/10.54675/ASRB4722

Rismawati Br Sitepu (2020). The Readiness of Educational Competency in Higher Education in Connecting the Era of Industrial Revolution 4.0 SHS Web of Conferences 76. Available at: https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/pdf/2020/04/shsconf_icsh2020_01045.pdf

The future of higher education: skills for the world of tomorrow. UNESCO. Available at: https://www.iesalc.unesco.org/en/2023/08/11/the-future-of-higher-education-skills-for-the-world-of-tomorrow/

The UNESCO Roadmap for the Transformation of Higher Education: No More Business as Usual (2023). An Interview with Prof. Francesc Pedró Available at: :chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://johepal.com/article-1-285-en.pdf(accessed 22 November 2023)

Tondeur, J., Howard, S., Van Zanten, M. et al. The HeDiCom framework: Higher Education teachers’ digital competencies for the future. Education Tech Research Dev 71, 33–53 (2023). Available at: https://doi.org/10.1007/s11423-023-10193-5

World Population Prospects (2022). United Nation. Available at: https://population.un.org/wpp/Graphs/DemographicProfiles/900 (accessed 12 November 2023).

Переглядів статті: 72
Завантажень PDF: 42
Опубліковано
2023-11-28
Як цитувати
Мирошниченко, В., Матвієнко , Г., & Клименко, О. (2023). СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА РОЗВИТОК НОВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ СТУДЕНТІВ ДЛЯ ШВИДКОГО ВІДНОВЛЕННЯ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ . Економіка та суспільство, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-37
Розділ
ЕКОНОМІКА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають