IMPLEMENTATION OF CRM-SYSTEMS AS A MEANS OF INCREASING THE EFFICIENCY OF MARKETING ACTIVITIES
Abstract
The article is devoted to topical issues of defining the concept of CRM system. The role of information technology in the introduction of marketing activities. The importance of modern solutions in the field of CRM is justified, allowing enterprises to optimize the process of interaction with customers, as well as create an effective mechanism for managing marketing, sales and service. Modern IT solutions in this area allow enterprises to collect a complete history of customer relationships, and always have up-to-date information about the sales process, about solving customer service problems, about the effectiveness of marketing activities. The importance of the CRM system is determined, which, like most automated information systems, is designed to quickly process a large number of information flows and quickly create reports as a reaction to a change in the functioning environment. CRM systems are rational time management, optimization of business processes, brand promotion in the market and, as a result, satisfied customers and an increase in enterprise profits. It is proved that the introduction of CRM systems means a comprehensive transition of the enterprise to a new customer-oriented development policy, as it will be able to improve the quality of customer service and reduce the labor costs of support. The advantages and possibilities of CRM-systems are analyzed. The types of CRM are investigated, which are divided into four groups: operational, analytical, collaborative and combined. The attention is focused on the used CRM-systems at the enterprise, as technologies for collecting and processing large amounts of information about customers, which is simply necessary in modern conditions of a market economy. Implementation of the CRM-system allows to expand and simplify the service, develop individualized measures to preserve and maintain contacts, improve the consumer properties of the offered goods and services, it is a powerful tool for organizing effective communications. The use of such technologies allows companies to reduce administrative costs and increase sales, which leads to increased efficiency of the company. The reserves of increasing the level of marketing activities after the introduction of systems are outlined.
References
CRM-системи стали найбільшим сегментом ринку в 2022 році. URL: https://news.finance.ua (дата звернення 09.01.2022).
TQM systems. Впровадження CRM-системи: роль CRM-технологій у підвищенні ефективності бізнесу. URL: https://tqm.com.ua/ua/likbez/crm-systemy/rol-vprovadzhennia-crm (дата звернення: 4.01.2023)
Бутенко Н.В. Впровадження концепції CRM на промисловому ринку. Економіка та держава. 2019. № 3. С. 40–42.
Ганущак-Єфіменко Л.М. CRM-система як ефективний інструмент розвитку готельного бізнесу в Україні. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія : Економічні науки. 2017. № 4. С. 51–56.
Островерхов В.М. Застосування CRM-систем у маркетинговій діяльності та управлінні персоналом транспортних підприємств. Економічний аналіз. 2018. № 3. С. 199–206. URL: https://www.econa.org.ua/index.php/econa/article/download/1581/6565656670 (дата звернення 5.01.2023)
Результати дослідження ринку CRM в Україні. URL: https://www.bitrix24.ua (дата звернення 10.12.2022).
Сьомкіна Т.В., Литвинова О.В., Лобань О.О. Особливості моделей функціонування IT-компаній в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 19(3). С. 84–87.
CRM-системи – що це таке і в чому їхня користь для бізнесу? Lemarbet. URL: https://lemarbet.com/ua/razvitie-internet-magazina/crm-sistemy/. (дата звернення 11.01.2023).
Гордієнко Д.О. Особливості впровадження CRM-систем у діяльність підприємств Облік, аналіз, аудит та оподаткування: сучасні концепції розвитку : Зб. матеріалів VІІ Всеукраїнської науково-практичної студентської конференції; 11 травня 2021 р. Київ : КНЕУ, 2021. С. 446–448.
Навіщо впроваджувати CRM-систему: основні функції та переваги URL: https://nethunt.ua/blog/navishcho-vprovadzhuvati-crm-sistiemu-osnovni-funktsiyi-ta-pierievaghi/. (дата звернення 17.12.2022).
Шпортько Г., Вишневська М. Критерії вибору CRM-система Трансформація податкової та обліково-аналітичної систем в контексті сучасних кризових явищ: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Чернівці (Україна, 20 травня 2021 р. Чернівці : Технодрук, 2021. 379 с.
Янчук Т.В. Використання сучасних інформаційних технологій в маркетинговому механізмі державного управління у регіональному розвитку. Економіка і організація управління. 2017. № 2. С. 100–108.
CRM-systemy staly naibilshym sehmentom rynku v 2022 rotsi [CRM systems have become the largest market segment in 2022]. Available at: https://news.finance.ua
TQM systems. Vprovadzhennia CRM-systemy: rol CRM-tekhnolohii u pidvyshchenni efektyvnosti biznesu [TQM systems. Implementation of the CRM system: the role of CRM technologies in improving business efficiency] Available at: https://tqm.com.ua/ua/likbez/crm-systemy/rol-vprovadzhennia-crm
Butenko N.V. (2019) Vprovadzhennia kontseptsii CRM na promyslovomu rynku [Implementation of the CRM concept in the industrial market.] Economy and state. № 3. P. 40–42.
Hanushchak-Yefimenko L.M. (2017) CRM-systema yak efektyvnyi instrument rozvytku hotelnoho biznesu v Ukraini [CRM-system as an effective tool for the development of hotel business in Ukraine] Bulletin of Kyiv National University of Technology and Design. Series: Economic Sciences. № 4. P. 51–56.
Ostroverkhov V.M. (2018) Zastosuvannia crm-system u marketynhovii diialnosti ta upravlinni personalom transportnykh pidpryiemstv [Application of crm-systems in marketing activities and personnel management of transport enterprises] Economic analysis. № 3. P. 199–206. Available at: https://www.econa.org.ua/index.php/econa/article/download/1581/6565656670
Rezultaty doslidzhennia rynku CRM v Ukraini [Results of CRM market research in Ukraine]. Available at: https://www.bitrix24.ua.
Somkina T.V., Lytvynova O.V., Loban O.O. (2018) Osoblyvosti modelei funktsionuvannia IT-kompanii v Ukraini [Features of models of functioning of IT-companies in Ukraine]. Scientific Bulletin of Uzhgorod National University. Series: International economic relations and world economy. Vol. 19(3). P. 84–87.
CRM-systemy – shcho tse take i v chomu yikhnia koryst dlia biznesu? Lemarbet [CRM systems – what is it and what are their benefits for business? Lemarbet]. Available at: https://lemarbet.com/ua/razvitie-internet-magazina/crm-sistemy/.
Hordiienko D.O. (2021) Osoblyvosti vprovadzhennia CRM-system u diialnist pidpryiemstv [Features of the introduction of CRM-systems in the activities of enterprises] Accounting, analysis, audit and taxation: modern concepts of development: Sat. materials of the VII All-Ukrainian Scientific and Practical Student Conference. Kyiv: KNEU. PP. 446–448.
Navishcho vprovadzhuvaty CRM-systemu: osnovni funktsii ta perevahy [Why implement a CRM system: the main functions and advantages]. Available at: https://nethunt.ua/blog/navishcho-vprovadzhuvati-crm-sistiemu-osnovni-funktsiyi-ta-pierievaghi/.
Shportko H., Vyshnevska M. (2021) Kryterii vyboru CRM-systema [Criteria for choosing a CRM system] Transformation of tax and accounting and analytical systems in the context of modern crisis phenomena: materials of the International Scientific and Practical Conference, Chernivtsi (Ukraine, May 20, 2021 Chernivtsi: Technodruk. 379 p.
Yanchuk T.V. (2017) Vykorystannia suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii v marketynhovomu mekhanizmi derzhavnoho upravlinnia u rehionalnomu rozvytku [The use of modern information technologies in the marketing mechanism of public administration in regional development]. Economics and organization of management. № 2, pp. 100–108.