СОЦІАЛЬНА, ЕТИЧНА ТА ЕКОЛОГІЧНА СКЛАДОВІ МАРКЕТИНГУ МАЛОГО БІЗНЕСУ УКРАЇНИ: ПОШУК ТОЧОК ПЕРЕТИНУ

Ключові слова: етичний маркетинг, соціальна відповідальність, малий бізнес, зелений маркетинг, точки перетину, модель етичного маркетингу малого бізнесу

Анотація

Стаття присвячена дослідженню точок перетину складових етичного маркетингу в малому бізнесі України в умовах соціально-економічних трансформацій, цифровізації та зростання суспільного запиту на відповідальну бізнес-поведінку. На основі аналізу сучасних наукових джерел розкрито зміст поняття «етичний маркетинг», визначено його еволюцію від соціально відповідального до інтегрованого підходу, що поєднує етичні, гуманістичні, екологічні та цифрові компоненти. Окреслено особливості функціонування малого бізнесу в Україні, включно з фінансовими обмеженнями, необхідністю персоналізації комунікацій, формуванням персонального бренду та дотриманням принципів прозорості й чесності у взаємодії зі споживачами. Визначено точки перетину соціального, етичного та «зеленого» маркетингу як бази для побудови стійких конкурентних переваг у секторі малого підприємництва. Розглянуто вплив цифрових технологій і штучного інтелекту на формування нових етичних стандартів маркетингової діяльності. Результати дослідження підкреслюють важливість етичної поведінки бізнесу для зміцнення довіри споживачів, підтримки суспільного добробуту та підвищення конкурентоспроможності малого підприємництва в умовах євроінтеграції.

Посилання

Laczniak G. R., Murphy P. E. Ethical Marketing Decisions: The Higher Road. Boston, 1993. 256 p.

Laczniak G., Shultz C. Toward a Doctrine of Socially Responsible Marketing (SRM): A Macro and Normative-Ethical Perspective. Journal of Macromarketing. 2021. Vol. 41. Issue 2. URL: https://doi.org/10.1177/0276146720963682

Kotler P., Hermawan H., Setiawan I. Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit. Hoboken: John Wiley and Sons Ltd, 2010. 256 p.

Врублевська О. Концепція соціально-етичного маркетингу: витоки і сучасні засади. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2022. № 5(46). С. 373-386. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.46.2022.3873

Соціально-етичний маркетинг як стратегія ведення бізнесу / О.С. Костюк, І.І. Степанишин, М.Б. Читайло. Київ, 2023. 198 с.

Кириченко Н.В., Алещенко Л.О. Управління соціально-економічним маркетингом в умовах воєнного і повоєнного періодів. Харків, 2024. 144 с.

Милько І., Федорчук І. Теоретичні аспекти соціально-етичного маркетингу. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2024. №1. С.153-161. DOI: https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-01-153-161

Рубан В.В. Сучасні інструменти цифрового маркетингу. Вісник НТУ «ХПІ». 2018. Вип. 30. №20. С. 143-146.

Обіход С., Матвеєв М., Бойко В. Digital-маркетинг в умовах цифровізації сучасних бізнес-процесів. Економіка та суспільство. 2023. №50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-76

Барабанова В.В., Лохман Н.В. Вплив концепції екологічного маркетингу на діяльність підприємств. Торгівля і ринок України. 2024. №1(53). DOI: https://doi.org/10.33274/2079-4762-2023-53-1-81-89

Інститут економічних досліджень і політичних консультацій. NRES: Щомісячне опитування підприємств «Український бізнес під час війни». 2025. URL: http://www.ier.com.ua/files/Projects/2025/News/_NRES_June_25_ua_FINAL%20(1).pdf

Віноградова О. В., Дрокіна Н. І. Особливості маркетингової політики малого бізнесу в Україні в умовах війни. Економіка, менеджмент та бізнес. 2024. №2. DOI: https://doi.org/10.31673/2415-8089.2023.120110

International Association of Interactive Advertising Bureau (ІАВ). Офіційний сайт. URL: https://iab.com.ua

Струнгар А. В. Автоматизація маркетингу. Інвестиції: практика та досвід. 2024. №13. С.147-150. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.13.147

Соляник Л. Г. Особливості фінансування бізнесу в контексті світових тенденцій використання FinTech інновацій на ринку капіталу. Економічний вісник. 2021. № 3. С.75-86. DOI: https://doi.org/10.33271/ebdut/75.074

Морохова В., Бойко О. та ін. Маркетингове забезпечення діяльності підприємств малого бізнесу. Економічний форум. 2023. Т.13. №4. С.56-61. URL: https://e-forum.com.ua/uk/journals/tom-13-4-2023/marketingove-zabezpechennya-diyalnosti-pidpriyemstv-malogo-biznesu

Ranktracker. Стратегії цифрового маркетингу для малого бізнесу: як забезпечити зростання онлайн. Ranktracker: блог. URL: https://www.ranktracker.com/uk/blog/digital-marketingstrategies-for-small-businesses-driving-growth-online

Kaur G. Benefits of digital marketing for small businesses. IndeedSEO: blog. URL: https://indeedseo.com/uk/blog/benefits-of-digital-marketing-for-small-businesses

Ціни на SMM-послуги в Україні. iFish: веб-сайт. URL: https://ifish.com.ua/ua/tsiny-na-smm

Українська Асоціація Маркетингу (ГО УАМ). Стандарти професійної діяльності. URL: https://uam.in.ua/standarti

The value of getting personalization right (or wrong) is multiplying. McKinsey & Company. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/the-value-of-getting-personalization-right-or-wrong-is-multiplying

Попко О.В., Філатов В.В. Персоналізація у сучасному маркетингу і її вплив на лояльність клієнтів. Економіка та суспільство. 2023. № 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-10

Болотна О.В. Етичність масового використання персоналізованого маркетингу. Економічний журнал Херсонського державного університету. 2024. №10. С.45-52. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic

Головня Ю.І., Білоусько Т.Ю. Інвестиції в зелений бізнес та сталий розвиток. Економіка і регіон. 2024. № 3(94). С.114-121. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.3(94).3489

Ларіна Я., Ремезь Ю., Перерядкіна Є. Методи та сучасні особливості екологічного маркетингу в діяльності підприємств. Київський економічний науковий журнал. 2024. №5. С.70-77. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-5-11

Некрасова Л., Панченко М. Тренди та перспективи розвитку ринку органічних добрив у контексті циркулярної економіки та маркетингових відносин. Економіка та суспільство. 2024. №69. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-99

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку органічного виробництва: Закон України від 21.06.2020 № 2320-20. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2320-20#Text

Про затвердження Порядку ведення реєстру операторів органічного ринку: Постанова Кабінету Міністрів України від 14.02.2024 № 1003. Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1003-2024-%D0%BF#Text

Органічна ініціатива. Дослідження споживчої поведінки щодо органічних продуктів в Україні. Organic Initiative. 2024. URL: https://organicinitiative.org.ua/news/consumer-study-2024

Laczniak, G. R., & Murphy, P. E. (1993). Ethical marketing decisions: The higher road. Boston. [in English].

Laczniak, G., & Shultz, C. (2021). Toward a doctrine of socially responsible marketing (SRM): A macro and normative-ethical perspective. Journal of Macromarketing, 41(2). https://doi.org/10.1177/0276146720963682 [in English].

Kotler, P., Hermawan, H., & Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0: From products to customers to the human spirit. Hoboken: John Wiley and Sons Ltd. [in English].

Vrublevska, O. (2022). Kontseptsiia sotsialno-etychnoho marketynhu: vytoky i suchasni zasady [The concept of socio-ethical marketing: Origins and modern foundations]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, (5(46)), 373-386. https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.46.2022.3873 [in Ukrainian].

Kostiuk, O.S., Stepanyshyn, I.I., & Chytailo, M.B. (2023). Sotsialno-etychnyi marketynh yak stratehiia vedennia biznesu [Socio-ethical marketing as a business strategy]. Kyiv. [in Ukrainian].

Kyrychenko, N.V., & Aleshchenko, L.O. (2024). Upravlinnia sotsialno-ekonomichnym marketynhom v umovakh voiennoho i povoiennoho periodiv [Management of socio-economic marketing during wartime and post-war periods]. Kharkiv. [in Ukrainian].

Mylko, I., & Fedorchuk, I. (2024). Teoretychni aspekty sotsialno-etychnoho marketynhu [Theoretical aspects of socio-ethical marketing]. Ekonomichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, (1), 153–161. https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-01-153-161 [in Ukrainian].

Ruban, V.V. (2018). Suchasni instrumenty tsyfrovoho marketynhu [Modern tools of digital marketing]. Visnyk NTU "KhPI", 30(20), 143–146. [in Ukrainian].

Obikhod, S., Matvieiev, M., & Boiko, V. (2023). Digital-marketynh v umovakh tsyfrovizatsii suchasnykh biznes-protsesiv [Digital marketing in the context of modern business process digitalization]. Ekonomika ta suspilstvo, (50). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-76 [in Ukrainian].

Barabanova, V.V., & Lokhman, N.V. (2024). Vplyv kontseptsii ekolohichnoho marketynhu na diialnist pidpryiemstv [The influence of the concept of ecological marketing on the activity of enterprises]. Torhivlia i rynok Ukrainy, (1(53)). https://doi.org/10.33274/2079-4762-2023-53-1-81-89 [in Ukrainian].

Instytut ekonomichnykh doslidzhen i politychnykh konsultatsii. (2025). NRES: Shchomisiachne opytuvannia pidpryiemstv "Ukrainskyi biznes pid chas viiny" [NRES: Monthly survey of enterprises "Ukrainian business during the war"]. Retrieved from http://www.ier.com.ua/files/Projects/2025/News/_NRES_June_25_ua_FINAL%20(1).pdf [in Ukrainian].

Vinohradova, O.V., & Drokina, N.I. (2024). Osoblyvosti marketynhovoi polityky maloho biznesu v Ukraini v umovakh viiny [Features of marketing policy of small business in Ukraine during the war]. Ekonomika, menedzhment ta biznes, (2). https://doi.org/10.31673/2415-8089.2023.120110 [in Ukrainian].

International Association of Interactive Advertising Bureau (IAB), Ukraina. (n.d.). Ofitsiinyi sait [Official website]. Retrieved from https://iab.com.ua/ [in Ukrainian].

Strunhar, A.V. (2024). Avtomatyzatsiia marketynhu [Marketing automation]. Investytsii: praktyka ta dosvid, (13), 147-150. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.13.147 [in Ukrainian].

Solianyk, L.H. (2021). Osoblyvosti finansuvannia biznesu v konteksti svitovykh tendentsii vykorystannia FinTech innovatsii na rynku kapitalu [Features of business financing in the context of global trends in the use of FinTech innovations in the capital market]. Ekonomichnyi visnyk, (3), 75–86. https://doi.org/10.33271/ebdut/75.074 [in Ukrainian].

Morokhova, V., Boiko, O., et al. (2023). Marketynhove zabezpechennia diialnosti pidpryiemstv maloho biznesu [Marketing support for small business enterprises]. Ekonomichnyi forum, 13(4), 56-61. Retrieved from https://e-forum.com.ua/uk/journals/tom-13-4-2023/marketingove-zabezpechennya-diyalnosti-pidpriyemstv-malogo-biznesu [in Ukrainian].

Ranktracker. (n.d.). Stratehii tsyfrovoho marketynhu dlia maloho biznesu: yak zabezpechyty zrostannia onlain [Digital marketing strategies for small businesses: driving growth online]. Retrieved from https://www.ranktracker.com/uk/blog/digital-marketingstrategies-for-small-businesses-driving-growth-online [in Ukrainian].

Kaur, G. Benefits of digital marketing for small businesses. IndeedSEO: blog. Retrieved from https://indeedseo.com/uk/blog/benefits-of-digital-marketing-for-small-businesses [in English].

iFish. (n.d.). Tsiny na SMM-posluhy v Ukraini [SMM service prices in Ukraine]. Retrieved from https://ifish.com.ua/ua/tsiny-na-smm [in Ukrainian].

Ukrainska Asotsiatsiia Marketynhu (HO UAM). (n.d.). Standarty profesiinoi diialnosti [Professional activity standards]. Retrieved from https://uam.in.ua/standarti [in Ukrainian].

McKinsey & Company. (n.d.). The value of getting personalization right (or wrong) is multiplying. Retrieved from https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/the-value-of-getting-personalization-right-or-wrong-is-multiplying

Popko, O.V., & Filatov, V.V. (2023). Personalizatsiia u suchasnomu marketynhu i yii vplyv na loialnist kliientiv [Personalization in modern marketing and its impact on customer loyalty]. Ekonomika ta suspilstvo, (58). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-10 [in Ukrainian].

Bolotna, O.V. (2024). Etychnist masovoho vykorystannia personalizovanoho marketynhu [Ethics of mass use of personalized marketing]. Ekonomichnyi zhurnal Khersonskoho derzhavnoho universytetu, (10), 45-52. Retrieved from http://www.ej.kherson.ua/journal/economic 10/04.pdf [in Ukrainian].

Holovnia, Y.I., & Bilousko, T.Y. (2024). Investytsii v zelenyi biznes ta stalyi rozvytok [Investments in green business and sustainable development]. Ekonomika i rehion, (3(94)), 114-121. https://doi.org/10.26906/EiR.2024.3(94).3489 [in Ukrainian].

Larina, Y., Remez, Y., & Pereriadkina, Y. (2024). Metody ta suchasni osoblyvosti ekolohichnoho marketynhu v diialnosti pidpryiemstv [Methods and modern features of ecological marketing in the activity of enterprises]. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal, (5), 70-77. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-5-11 [in Ukrainian].

Nekrasova, L., & Panchenko, M. (2024). Trendy ta perspektyvy rozvytku rynku orhanichnykh dobryv u konteksti tsyrkuliarnoi ekonomiky ta marketynhovykh vidnosyn [Trends and prospects for the development of the organic fertilizer market in the context of circular economy and marketing relations]. Ekonomika ta suspilstvo, (69). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-99 [in Ukrainian].

Verkhovna Rada Ukrainy. (2020, June 21). Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo rozvytku orhanichnoho vyrobnytstva: Zakon Ukrainy No. 2320-20 [On amendments to certain legislative acts of Ukraine on the development of organic production: Law of Ukraine No. 2320-20]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2320-20#Text [in Ukrainian].

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2024, February 14). Pro zatverdzhennia Poriadku vedennia reiestru operatoriv orhanichnoho rynku: Postanova No. 1003 [On approval of the procedure for maintaining the register of organic market operators: Resolution No. 1003]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1003-2024-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Organic Initiative. (2024). Doslidzhennia spozhyvchoi povedinky shchodo orhanichnykh produktiv v Ukraini [Consumer behavior study on organic products in Ukraine]. Retrieved from https://organicinitiative.org.ua/news/consumer-study-2024 [in Ukrainian].

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-10-27
Як цитувати
Аровіна, М. (2025). СОЦІАЛЬНА, ЕТИЧНА ТА ЕКОЛОГІЧНА СКЛАДОВІ МАРКЕТИНГУ МАЛОГО БІЗНЕСУ УКРАЇНИ: ПОШУК ТОЧОК ПЕРЕТИНУ . Економіка та суспільство, (80). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-80-21
Розділ
МАРКЕТИНГ