ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Тетяна Балановська Національний університет біоресурсів і природокористування України https://orcid.org/0000-0001-6814-5888
  • Яньцзя Чжен Національний університет біоресурсів і природокористування України https://orcid.org/0009-0009-9850-4699
Ключові слова: управління, якість, освітні послуги, заклад вищої освіти, якість освітніх послуг, здобувачі вищої освіти, управління якістю

Анотація

У статті наведено визначення понять «освітня послуга» та «управління якістю». Встановлено, що поняття «якість освіти» є набагато ширшим ніж «якість освітньої послуги». Розглянуто погляди науковців щодо визначення поняття «якість освітніх послуг». Встановлено, що основними характерними рисами управління якістю освітніх послуг закладу вищої освіти є їх відповідність внутрішнім та зовнішнім вимогам. Доведено, що забезпечення якості освітніх послуг закладу вищої освіти має включати: розробку та оновлення освітніх програм, організацію освітнього процесу, підтримку здобувачів вищої освіти та оцінювання знань. На основі аналізу інформаційних джерел встановлено, що сам процес управління якістю освітніх послуг закладу вищої освіти повинен включати шість етапів, дотримання яких забезпечує цілісність, системність та ефективність даного процесу.

Посилання

Бачинська О. Управління якістю освітніх послуг закладів вищої освіти в умовах ринкового середовища. Нарощування фінансово-економічного потенціалу суб’єктів економічних відносин як основа поступального розвитку територіально-господарських систем : моногафія. Тернопіль : ФОП Паляниця В. А., 2021. С. 64–72.

Вінковецька Л. Менеджмент якості освіти в контексті сучасних викликів. Вісник Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Гжицького. 2020. Т. 22. № 94. С. 131–137.

Єршова О. І. Управління якістю освітніх послуг у закладах вищої освіти: сучасні виклики та рішення. Педагогічний дискурс. 2021. № 30. С. 87–91.

Засєкіна Т. М. Системний підхід до управління якістю вищої освіти. Освітній вимір. 2020. № 1. С. 41–46.

Калініна С. В. Якість освітніх послуг у контексті інноваційного розвитку вищої освіти. Вища освіта України. 2020. № 2. С. 27–33.

Мінакова Т. Удосконалення сутності освітніх послуг на сучасному етапі економічного розвитку. Вісник Хмельницького національного університету. Серія :Економічні науки. 2015. № 1. С. 123–126.

Морзе Н. В., Спіріна О. М. Моніторинг якості освітніх послуг засобами ІКТ. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Т. 89. № 2. С. 58–66.

Ничкало Н. Г. Якість освіти в контексті компетентнісного підходу. Педагогіка і психологія. 2020. № 1. С. 3–10.

Савченко О. Якість освіти: сутність, показники, підходи до управління. Педагогічна думка. 2021. № 2. С. 8–13.

Субота О. Д. Теоретичні аспекти надання освітніх послуг. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2020. № 183. С. 54–59.

Фініков Т. В., Олійник О. М. Забезпечення якості вищої освіти: європейські виміри. Київ : Таксон, 2018. 160 с.

Ямполь Ю. В. Економічні передумови становлення менеджменту якості освіти в Україні. Академічні візії. 2023. № 21. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8163494 (дата звернення: 01.07.2025).

Bernhard A. Quality assurance in an international higher education area: A summary of a case-study approach and comparative analysis. Tertiary Education and Management. 2012. Vol. 18. No. 2. P. 153–169.

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Brussels : ENQA, 2015. 32 p. URL: https://enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf (дата звернення: 01.07.2025).

Supriyanto A., Fauzi A., Ahmad N. Exploring academic service quality and student loyalty in higher education: The mediating role of student satisfaction. The TQM Journal. 2024. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/tqm-10-2023-0334/full/html (дата звернення: 01.07.2025).

Bachynska O. (2021) Upravlinnia yakistiu osvitnikh posluh zakladiv vyshchoi osvity v umovakh rynkovoho seredovyshcha [Managing the quality of educational services of higher education institutions in a market environment]. Naroshchuvannia finansovo-ekonomichnoho potentsialu subiektiv ekonomichnykh vidnosyn yak osnova postupalnoho rozvytku terytorialno-hospodarskykh system : monohafiia [Increasing the financial and economic potential of economic relations subjects as the basis for the progressive development of territorial and economic systems : monograph]. Ternopil : FOP Palianytsia V. A., pp. 64–72. (in Ukrainian)

Vinkovetska L. (2020) Menedzhment yakosti osvity v konteksti suchasnykh vyklykiv [Education quality management in the context of modern challenges]. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu veterynarnoi medytsyny ta biotekhnolohii imeni S. Z. Hzhytskoho, vol. 20, no. 94, pp. 131–137.

Iershova O. I. (2021) Upravlinnia yakistiu osvitnikh posluh u zakladakh vyshchoi osvity: suchasni vyklyky ta rishennia [Quality management of educational services in higher education institutions: modern challenges and solutions]. Pedahohichnyi dyskurs, no. 30, pp. 87–91.

Zasiekina T. M. (2020) Systemnyi pidkhid do upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity [A systematic approach to quality management in higher education]. Osvitnii vymir, no. 1, pp. 41–46.

Kalinina S. V. (2020) Yakist osvitnikh posluh u konteksti innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity [Quality of educational services in the context of innovative development of higher education]. Vyshcha osvita Ukrainy, no. 2, pp. 27–33.

Minakova T. (2015) Udoskonalennia sutnosti osvitnikh posluh na suchasnomu etapi ekonomichnoho rozvytku [Improving the essence of educational services at the current stage of economic development]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Seriia : Ekonomichni nauky, no. 1, pp. 123–126.

Morze N. V., Spirina O. M. (2022) Monitorynh yakosti osvitnikh posluh zasobamy IKT [Monitoring the quality of educational services using ICT]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, vol. 89, no. 2, pp. 58–66.

Nychkalo N. H. (2020) Yakist osvity v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu [Quality of education in the context of a competency-based approach]. Pedahohika i psykholohiia, no. 1, pp. 3–10.

Savchenko O. (2021) Yakist osvity: sutnist, pokaznyky, pidkhody do upravlinnia [Quality of education: essence, indicators, approaches to management]. Pedahohichna dumka, no. 2, pp. 8–13.

Subota O. D. (2020) Teoretychni aspekty nadannia osvitnikh posluh [Theoretical aspects of providing educational services]. Naukovi zapysky. Seriia : Pedahohichni nauky, no. 183, pp. 54–59.

Finikov T. V., Oliinyk O. M. (2018) Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity: yevropeiski vymiry [Quality assurance in higher education: European dimensions]. Kyiv : Takson, 160 p. (in Ukrainian)

Iampol Yu. V. (2023) Ekonomichni peredumovy stanovlennia menedzhmentu yakosti osvity v Ukraini [Economic prerequisites for the establishment of quality management in education in Ukraine]. Akademichni vizii, no. 21. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8163494 (accessed July 01, 2025).

Bernhard A. (2012) Quality assurance in an international higher education area: A summary of a case-study approach and comparative analysis. Tertiary Education and Management, vol. 18, no. 2, pp. 153–169.

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). (2015) Brussels : ENQA, 32 p. Available at: https://enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf (accessed July 01, 2025).

Supriyanto A., Fauzi A., Ahmad N. (2024) Exploring academic service quality and student loyalty in higher education: The mediating role of student satisfaction. The TQM Journal. Available at: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/tqm-10-2023-0334/full/html (accessed July 01, 2025).

Переглядів статті: 2
Завантажень PDF: 1
Опубліковано
2025-06-30
Як цитувати
Балановська, Т., & Чжен, Я. (2025). ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Економіка та суспільство, (76). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-76-3
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ