STATE AND PROSPECTS OF INTERNET MARKETING DEVELOPMENT IN TOURISM AND HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS
Abstract
The article is devoted to the study of Internet marketing as one of the key promotion tools in the field of tourism and hospitality in the context of digital transformation of the economy and changing consumer behavioral patterns. The purpose of the study is to identify current digital trends, assess the effectiveness of Internet marketing tools and formulate strategic recommendations for their adaptation to the conditions of the domestic tourism market. The relevance of the topic is due to the rapid growth of the role of digital communication channels in the choice of tourist services, in particular the use of mobile applications, social networks, online booking platforms, influencer recommendations and artificial intelligence in the process of travel planning. The methodological basis of the study was general scientific methods of analysis and synthesis, systematization of secondary data, comparative analysis of international and local practices, content analysis of open statistical sources (Statista, Tripadvisor, Hilton, etc.). An analysis of modern digital promotion tools was conducted. Particular attention was paid to the role of personalization, online content credibility, and mobile optimization as factors that determine the consumer behavior of modern travelers. The specifics of the use of digital channels by different generations of consumers were revealed, and the level of trust in influencer recommendations was analyzed. As a result of the work, it was determined that the most influential Internet marketing tools in tourism are personalization, video marketing, mobile technologies, social proof (reviews) and influence marketing. The importance of adapting global strategies to the local context is substantiated, taking into account digital readiness, behavioral characteristics, and audience trust in online content. The practical value of the study lies in the possibility of implementing the proposed approaches by tourism enterprises to increase their digital efficiency, competitiveness, and customer engagement in new market conditions.
References
Брадулов П. О. Порівняння традиційного та інтернет-маркетингу. Світ економічної науки. 2018. Випуск 8. URL: https://www.economy-confer.com.ua/full-article/2885.
Васильченко Л., Пепчук С., Ганжала І. Цифрові маркетингові інструменти у просуванні туристичних дестинацій. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2025. Том 26 № 74(1). DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326613.
Витвицька О., Суворова С., Корюгін А. Вплив цифрового маркетингу на розвиток підприємництва в умовах війни. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-66.
Віннікова І. І., Пономаренко І. В. Інтернет-маркетинг як ефективний інструмент налагодження комунікацій з цільовою аудиторією. Вчені записки : зб. наук. пр. М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана»; [редкол.: О. Яценко (голов. ред.) та ін.]. Київ : КНЕУ, 2020. Вип. 21. С. 32–43.
Гречаник О., Хлєбнікова Т., Темченко О. Digital-маркетинг як інструмент антикризового розвитку підприємств. Економіка та суспільство. 2022. Вип.43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-78.
Зубехіна Т., Матвійчук Л. Організаційно-економічні інструменти стратегічного розвитку підприємств індустрії гостинності в умовах цифровізації. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. Вип.6 (15), С. 273-278. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.15-43.
Кириченко Н.В., Алєщенко Л.О. Управління соціально-етичним маркетингом в умовах воєнного та повоєнного періодів. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 3. С. 87-91.
Кінас І. О. Інтернет–маркетинг та його роль у формуванні маркетингової стратегії підприємства. Ефективна економіка. 2021. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2021_4_49.
Куруджи Ю., Холодний Г., Холодна Ю. Використання цифрового маркетингу для розвитку туристичної сфери в умовах сучасних викликів. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-8.
Петлін І. В., Клюйник Х. А. Роль цифрового маркетингу у розвитку підприємств готельної індустрії в сучасних умовах. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 37-43.
Ратинський В., Галицька І., Серевіна Ю. Використання інформаційних технологій та SMM у сфері туризму. Соціально-економічні проблеми і держава. 2021. Вип. 2 (25). С. 695-701.
Турчин Л., Островерхов В. Сучасні тренди інтернет-маркетингу. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. Вип. 24. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/38298/1/%D0%A2%D1% 83%D1%80%D1%87%D0%B8%D0%BD.pdf.
Храпкіна В.В., Брюшко Н.О. Сучасні тренди інтернет-маркетингу. Економіка та суспільство. Випуск 38. 2022. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1320/1275/.
Average conversion rate of travel and hospitality websites worldwide in 2023-2024. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/ 1350599/conversion-rate-travel-tourism-websites-by-device-worldwide (дата звернення 10.06.2025 р.).
2024 Trends Report. What Millennials, Gen Z, Gen X and Baby Boomers Tell Us About Travel in the Year Ahead. Hilton. URL: https://stories-editor.hilton.com/wp-content/uploads/2023/10/2024-Trends-Report.pdf (дата звернення 10.06.2025 р.).
Leading social media channels used for trip planning worldwide as of November 2023, by generation. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/1454402/top-social-media-platforms-trrip-planning/#:~:text=In%20a%20survey%20conducted%20in%20November%202023,%20Instagram,notified%20via%20email%20when%20this%20statistic%20is%20updated (дата звернення 10.06.2025 р.).
Mobile travel trends - statistics & facts. Statista. URL: https://www.statista.com/topics/10685/mobile-travel-trends/#topicOverview (дата звернення 10.06.2025 р.).
Online Travel Market Report by Service Type, Platform, Mode of Booking, Age Group, and Region 2025-2033. Research and Markets. URL: https://www.researchandmarkets.com/report/online-travel#product--description (дата звернення 10.06.2025 р.).
Revolutionising Travel: ChatGPT and Generative AI Usher in New Era of Automation. Euromonitor International. URL: https://www.euromonitor.com/article/revolutionising-travel-chatgpt-and-generative-ai-usher-in-new-era-of-automation (дата звернення 10.06.2025 р.).
Share of traffic of travel and hospitality websites worldwide in 2024, by device. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/1323824/travel-tourism-websites-traffic-by-device-worldwide (дата звернення 12.06.2025 р.)
Social Media Marketing Remains a Focus for European Accommodations. Statista. URL: https://www.statista.com/chart/amp/30211/important-digital-transformation-topics-for-european-accommodations (дата звернення 12.06.2025 р.).
Social media use in travel and tourism - statistics & facts. Statista. URL: https://www.statista.com/topics/13406/social-media-use-in-travel-and-tourism/#topicOverview (дата звернення 12.06.2025 р.).
American Express Travel’s 2023 Global Travel Trends Report URL: https://www.americanexpress.com/en-us/travel/discover/img/gtt2023/ AmericanExpress2023GlobalTravelTrends.pdf (дата звернення 12.06.2025 р.).
Travel Bookings: Online Vs. Agency. Statista. URL: https://www.statista.com/chart/29622/travel-bookings-online-vs-agency (дата звернення 12.06.2025 р.).
Travel&Tourism – Worldwide. Statista. URL: https://www.statista.com/ outlook/mmo/travel-tourism/worldwide (дата звернення 12.06.2025 р.).
Tripadvisor’s 2024 Experience of Travel Study: 3 Charts. Skift. URL: https://skift.com/2023/11/16/tripadvisors-2024-experience-of-travel-study-3-charts (дата звернення 12.06.2025 р.).
18+ Statistics on How Social Media Affects Travel [2025]. Photoaid. URL: https://photoaid.com/blog/how-social-media-affects-travel-statistics (дата звернення 15.06.2025 р.).
2023 Online Travel Market Trends The Resurgence Of The Travel Industry. Sale Cycle. URL: https://d34w0339mx0ifp.cloudfront.net/content/2023Travel MarketTrends_EN.pdf. (дата звернення 15.06.2025 р.).
2025 Social Media Industry Benchmark Report. RivalIQ. URL: https://www.rivaliq.com/blog/social-media-industry-benchmark-report. (дата звернення 15.06.2025 р.).
70+ online travel booking statistics & trends. Travelperk. URL: https://www.travelperk.com/uk/blog/online-travel-booking-statistics (дата звернення 15.06.2025 р.).
Bradulov P. O. (2018) Porivnyannya tradytsiynoho ta internet-marketynhu [Comparison of traditional and online marketing]. Svit ekonomichnoyi nauky. Issue 8. URL: https://www.economy-confer.com.ua/full-article/2885.
Vasylchenko L., Pepchuk S., Ganzhala I. (2025) Tsyfrovi marketynhovi instrumenty u prosuvanni turystychnykh destynatsiy [Digital marketing tools in the promotion of tourist destinations]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Cherkasʹkoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriya: Ekonomichni nauky, vol.26, no. 74(1). DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326613.
Vytvytska O., Suvorova S., Koryugin A. (2022) Vplyv tsyfrovoho marketynhu na rozvytok pidpryyemnytstva v umovakh viyny [The impact of digital marketing on the development of entrepreneurship in wartime]. Ekonomika ta suspilʹstvo, issue 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-66.
Vinnikova I. I., Ponomarenko I. V. (2020) Internet-marketynh yak efektyvnyy instrument nalahodzhennya komunikatsiy z tsilʹovoyu audytoriyeyu [Internet marketing as an effective tool for establishing communications with the target audience]. Vcheni zapysky : zb. nauk. pr. M-vo osvity i nauky Ukrayiny, DVNZ «Kyyiv. nats. ekon. un-t im. Vadyma Hetʹmana»; [redkol.: O. Yatsenko (holov. red.) ta in.], Kyiv: KNEU, issue 21, pp. 32–43.
Grechanyk O., Khlebnikova T., Temchenko O. (2022) Digital-marketynh yak instrument antykryzovoho rozvytku pidpryyemstv [Digital marketing as an instrument of anti-crisis development of enterprises]. Ekonomika ta suspilʹstvo, issue 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-78.
Zubekhina T., Matviychuk L. (2024) Orhanizatsiyno-ekonomichni instrumenty stratehichnoho rozvytku pidpryyemstv industriyi hostynnosti v umovakh tsyfrovizatsiyi [Organizational and economic tools for strategic development of hospitality industry enterprises in the context of digitalization]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, issue 6 (15), pp. 273-278. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.15-43.
Kyrychenko N.V., Aleschenko L.O. (2024) Upravlinnya sotsialʹno-etychnym marketynhom v umovakh voyennoho ta povoyennoho periodiv. [Management of social and ethical marketing in the context of war and post-war periods]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, no. 3, pp. 87-91.
Kinas I. O. (2021) Internet–marketynh ta yoho rolʹ u formuvanni marketynhovoyi stratehiyi pidpryyemstva [Internet marketing and its role in the formation of the marketing strategy of the enterprise]. Efektyvna ekonomika, no. 4. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2021_4_49.
Kurudzhi Yu., Kholodnyi G., Kholodna Yu. (2023) Vykorystannya tsyfrovoho marketynhu dlya rozvytku turystychnoyi sfery v umovakh suchasnykh vyklykiv [Using digital marketing for the development of the tourism sector in the face of modern challenges]. Ekonomika ta suspilʹstvo, issue 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-8.
Petlin I., Klyuynyk Kh. (2023) Rolʹ tsyfrovoho marketynhu u rozvytku pidpryyemstv hotelʹnoyi industriyi v suchasnykh umovakh [The role of digital marketing in the development of hotel industry enterprises in modern conditions] Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi, no. 8, pp. 37-43.
Ratynskyi V., Halytska I., Serevina Yu. (2021) Vykorystannya informatsiynykh tekhnolohiy ta SMM u sferi turyzmu [The use of information technologies and SMM in the field of touris]. Sotsialʹno-ekonomichni problemy i derzhava, issue 2 (25), pp 695-701.
Turchyn L., Ostroverkhov V. (2019) Suchasni trendy internet-marketynhu [Modern trends in Internet marketing]. Rehionalʹni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrayiny, issue 24. Available at: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/ 316497/38298/1/%D0%A2%D1%83%D1%80%D1%87%D0%B8%D0%BD.pdf.
Khrapkina V., Bryushka N. (2022) Suchasni trendy internet-marketynhu [Modern trends in internet marketing]. Ekonomika ta suspilʹstvo, issue 38. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1320/1275/.
Average conversion rate of travel and hospitality websites worldwide in 2023 and 2024, by device. Statista. Available at: https://www.statista.com/statistics/1350599/conversion-rate-travel-tourism-websites-by-device-worldwide (accessed June 10, 2025).
2024 Trends Report. What Millennials, Gen Z, Gen X and Baby Boomers Tell Us About Travel in the Year Ahead. Hilton. Available at: https://stories-editor.hilton.com/wp-content/uploads/2023/10/2024-Trends-Report.pdf (accessed June 10, 2025).
Leading social media channels used for trip planning worldwide as of November 2023. Statista. Available at: https://www.statista.com/statistics/1454402/top-social-media-platforms-trrip-planning/#:~:text=In%20a%20survey%20conducted%20in%20November%202023,%20Instagram,notified%20via%20email%20when%20this%20statistic%20is%20updated (accessed June 10, 2025).
Mobile travel trends - statistics & facts. Statista. Available at: https://www.statista.com/topics/10685/mobile-travel-trends/#topicOverview (accessed June 10, 2025).
Online Travel Market Report by Service Type, Platform, Mode of Booking, Age Group, and Region 2025-2033. Research and Markets. Available at: https://www.researchandmarkets.com/report/online-travel#product--description (accessed June 10, 2025).
Revolutionising Travel: ChatGPT and Generative AI Usher in New Era of Automation. Euromonitor International. Available at: https://www.euromonitor.com/article/revolutionising-travel-chatgpt-and-generative-ai-usher-in-new-era-of-automation (accessed June 10, 2025).
Share of traffic of travel and hospitality websites worldwide in 2024, by device. Statista. Available at: https://www.statista.com/statistics/1323824/travel-tourism-websites-traffic-by-device-worldwide (accessed June 12, 2025).
Social Media Marketing Remains a Focus for European Accommodations. Statista. Available at: https://www.statista.com/chart/amp/30211/important-digital-transformation-topics-for-european-accommodations (accessed June 12, 2025).
Social media use in travel and tourism - statistics & facts. Statista. Available at: https://www.statista.com/topics/13406/social-media-use-in-travel-and-tourism/#topicOverview (accessed June 12, 2025).
American Express Travel’s 2023 Global Travel Trends Report. Available at: https://www.americanexpress.com/en-us/travel/discover/img/gtt2023/American Express2023GlobalTravelTrends.pdf (accessed June 10, 2025).
Travel Bookings: Online Vs. Agency. Statista. Available at: https://www.statista.com/chart/29622/travel-bookings-online-vs-agency (accessed June 10, 2025).
Travel&Tourism – Worldwide. Statista. Available at: https://www.statista.com/outlook/mmo/travel-tourism/worldwide (accessed June 10, 2025).
Tripadvisor’s 2024 Experience of Travel Study: 3 Charts. Skift. Available at: https://skift.com/2023/11/16/tripadvisors-2024-experience-of-travel-study-3-charts (accessed June 10, 2025).
18+ Statistics on How Social Media Affects Travel [2025]. Photoaid. Available at: https://photoaid.com/blog/how-social-media-affects-travel-statistics (accessed June 15, 2025).
2023 Online Travel Market Trends The Resurgence Of The Travel Industry. Sale Cycle. Available at: https://d34w0339mx0ifp.cloudfront.net/content/ 2023TravelMarketTrends_EN.pdf (accessed June 15, 2025).
2025 Social Media Industry Benchmark Report. RivalIQ. Available at: https://www.rivaliq.com/blog/social-media-industry-benchmark-report (accessed June 15, 2025).
70+ online travel booking statistics & trends. Travelperk. Available at: https://www.travelperk.com/uk/blog/online-travel-booking-statistics (accessed June 15, 2025).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.