ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПЕРСОНАЛІЗАЦІЇ ПОСЛУГ ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ

Ключові слова: штучний інтелект, індустрія гостинності, персоналізація, гіперперсоналізація, інноваційні технології, цифрові технології, чат-боти, індивідуалізація обслуговування, прогнозна аналітика

Анотація

У статті обґрунтовано перспективи і напрямки використання технологій штучного інтелекту (ШІ) як інструменту персоналізації послуг в індустрії гостинності. Визначено етапи впровадження технологій штучного інтелекту в персоналізації послуг індустрії гостинності та окреслено результати такої персоналізації. Обґрунтовано, що технології штучного інтелекту допомагають зрозуміти і задовольнити потреби клієнтів індустрії гостинності на всіх етапах обслуговування від вибору туру і розробки маршруту до встановлення комфортних умов у номері. Систематизовано переваги ШІ – персоналізації в індустрії гостинності для клієнтів і компаній, а також окреслено виклики, з якими стикаються підприємства при впровадженні даної технології. Обґрунтовано, що компанії, що зможуть подолати названі виклики і почнуть використовувати інструменти ШІ у своїй діяльності, здійснять інвестицію в забезпечення конкурентоспроможності свого бізнесу у довгостроковій перспективі, адже технології продовжують розвиватись, відкриваючи все нові і нові рівні персоналізації.

Посилання

Adobe + Skift (2018) Understanding Travel’s Personalization Revolution. URL: https://skift.com/2018/04/27/understanding-travels-personalization-revolution

Afshar V. (2023) How to achieve hyper-personalization using generative AI platforms. ZDNET. URL: https://www.zdnet.com/article/how-to-achieve-hyper-personalization-using-generative-ai-platforms/

American Express Travel (2024) 2024 Global Travel Trends Report. URL: https://www.americanexpress.com/en-us/travel/discover/get-inspired/global-travel-trends

Bilan M. (2024) Generative AI in Hospitality and Travel: How to Boost Guest Experiences and Multiply Revenue. MOCG. URL: https://masterofcode.com/blog/generative-ai-chatbots-in-the-travel-and-hospitality-industry-use-cases

Darshan.K. Implementing Hyper-Personalization In Hospitality Industry. Asia. Business outlook. URL: https://www.asiabusinessoutlook.com/perspective/implementing-hyperpersonalization-in-hospitality-industry-nwid-5574.html

Dowling L. (2023) How AI is Transforming the Travel Industry. Pathmonk. URL: https://pathmonk.com/how-ai-is-transforming-the-travel-industry/

Mnyakin M. (2023). Big Data in the Hospitality Industry: Prospects, Obstacles, and Strategies. International Journal of Business Intelligence and Big Data Analytics, 6(1), 12–22. URL: https://research.tensorgate.org/index.php/IJBIBDA/article/view/4

Natanson E. (2023) Hyper-Personalization Is Already Here – Its Future Is Even More Cutting-Edge. Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/eladnatanson/2023/06/01/hyper-personalization-is-already-here---its-future-is-even-more-cutting-edge/

Precedence research (2023) Generative AI in Travel Market. Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends, Regional Outlook, and Forecast 2023-2032. Precedence research. URL: https://www.precedenceresearch.com/generative-ai-in-travel-market

Revinate (2023) 9 types of hospitality data: How to collect it and how to use it. URL: https://www.revinate.com/blog/9-types-of-hospitality-data-how-to-collect-and-use/

Said S. (2023). The Role of Artificial Intelligence (AI) and Data Analytics in Enhancing Guest Personalization in Hospitality. Journal of Modern Hospitality, 2, 1–13. URL: https://www.researchgate.net/publication/376218704_The_Role_of_Artificial_Intelligence_AI_and_Data_Analytics_in_Enhancing_Guest_Personalization_in_Hospitality

Twilio Segment (2024) The State of Personalization Report 2024. URL: https://segment.com/state-of-personalization-report/

Svitla team (2024) AI Use Cases in Personalized Traveling Recommendations. URL: https://svitla.com/blog/ai-use-cases-in-traveling

Adobe + Skift (2018) Understanding Travel’s Personalization Revolution. Available at: https://skift.com/2018/04/27/understanding-travels-personalization-revolution

Afshar V. (2023) How to achieve hyper-personalization using generative AI platforms. ZDNET. Available at: https://www.zdnet.com/article/how-to-achieve-hyper-personalization-using-generative-ai-platforms/

American Express Travel (2024) 2024 Global Travel Trends Report. Available at: https://www.americanexpress.com/en-us/travel/discover/get-inspired/global-travel-trends

Bilan M. (2024) Generative AI in Hospitality and Travel: How to Boost Guest Experiences and Multiply Revenue. MOCG. Available at: https://masterofcode.com/blog/generative-ai-chatbots-in-the-travel-and-hospitality-industry-use-cases

Darshan K. Implementing Hyper-Personalization In Hospitality Industry. Asia. Business outlook. Available at: https://www.asiabusinessoutlook.com/perspective/implementing-hyperpersonalization-in-hospitality-industry-nwid-5574.html

Dowling L. (2023) How AI is Transforming the Travel Industry. Pathmonk. Available at: https://pathmonk.com/how-ai-is-transforming-the-travel-industry/

Mnyakin M. (2023). Big Data in the Hospitality Industry: Prospects, Obstacles, and Strategies. International Journal of Business Intelligence and Big Data Analytics, 6(1), 12–22. Available at: https://research.tensorgate.org/index.php/IJBIBDA/article/view/4

Natanson E. (2023) Hyper-Personalization Is Already Here – Its Future Is Even More Cutting-Edge. Forbes. Available at: https://www.forbes.com/sites/eladnatanson/2023/06/01/hyper-personalization-is-already-here---its-future-is-even-more-cutting-edge/

Precedence research (2023) Generative AI in Travel Market. Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends, Regional Outlook, and Forecast 2023-2032. Precedence research. Available at: https://www.precedenceresearch.com/generative-ai-in-travel-market

Revinate (2023) 9 types of hospitality data: How to collect it and how to use it. Available at: https://www.revinate.com/blog/9-types-of-hospitality-data-how-to-collect-and-use/

Said S. (2023). The Role of Artificial Intelligence (AI) and Data Analytics in Enhancing Guest Personalization in Hospitality. Journal of Modern Hospitality, 2, 1–13. Available at: https://www.researchgate.net/publication/376218704_The_Role_of_Artificial_Intelligence_AI_and_Data_Analytics_in_Enhancing_Guest_Personalization_in_Hospitality

Twilio Segment (2024) The State of Personalization Report 2024. Available at: https://segment.com/state-of-personalization-report/

Svitla team (2024) AI Use Cases in Personalized Traveling Recommendations. Available at: https://svitla.com/blog/ai-use-cases-in-traveling

Переглядів статті: 31
Завантажень PDF: 34
Опубліковано
2024-06-24
Як цитувати
Шейко , Ю. (2024). ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПЕРСОНАЛІЗАЦІЇ ПОСЛУГ ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ. Економіка та суспільство, (64). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-68
Розділ
ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННА СПРАВА