СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ІНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГУ В ТУРИЗМІ ТА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ

Ключові слова: інтернет-маркетинг, туризм, гостинність, готельно-ресторанний бізнес, цифрові технології, персоналізація

Анотація

У статті висвітлено ключові аспекти інтернет-маркетингу в індустрії туризму та гостинності, що активно трансформується під впливом цифровізації. Проведено аналіз сучасних інструментів цифрового просування, зокрема мобільних додатків, соціальних мереж, маркетингу впливу, відеоконтенту, систем онлайн-бронювання та інструментів на базі штучного інтелекту. Особливу увагу приділено ролі персоналізації, достовірності онлайн-контенту та мобільній оптимізації, як чинникам, що визначають споживчу поведінку сучасних мандрівників. Розкрито специфіку використання digital-каналів різними поколіннями споживачів, а також проаналізовано рівень довіри до рекомендацій інфлюенсерів. Запропоновано стратегічні рекомендації щодо адаптації глобальних інтернет-маркетингових практик до локального контексту з урахуванням особливостей українського ринку.

Посилання

Брадулов П. О. Порівняння традиційного та інтернет-маркетингу. Світ економічної науки. 2018. Випуск 8. URL: https://www.economy-confer.com.ua/full-article/2885.

Васильченко Л., Пепчук С., Ганжала І. Цифрові маркетингові інструменти у просуванні туристичних дестинацій. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2025. Том 26 № 74(1). DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326613.

Витвицька О., Суворова С., Корюгін А. Вплив цифрового маркетингу на розвиток підприємництва в умовах війни. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-66.

Віннікова І. І., Пономаренко І. В. Інтернет-маркетинг як ефективний інструмент налагодження комунікацій з цільовою аудиторією. Вчені записки : зб. наук. пр. М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана»; [редкол.: О. Яценко (голов. ред.) та ін.]. Київ : КНЕУ, 2020. Вип. 21. С. 32–43.

Гречаник О., Хлєбнікова Т., Темченко О. Digital-маркетинг як інструмент антикризового розвитку підприємств. Економіка та суспільство. 2022. Вип.43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-78.

Зубехіна Т., Матвійчук Л. Організаційно-економічні інструменти стратегічного розвитку підприємств індустрії гостинності в умовах цифровізації. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. Вип.6 (15), С. 273-278. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.15-43.

Кириченко Н.В., Алєщенко Л.О. Управління соціально-етичним маркетингом в умовах воєнного та повоєнного періодів. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 3. С. 87-91.

Кінас І. О. Інтернет–маркетинг та його роль у формуванні маркетингової стратегії підприємства. Ефективна економіка. 2021. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2021_4_49.

Куруджи Ю., Холодний Г., Холодна Ю. Використання цифрового маркетингу для розвитку туристичної сфери в умовах сучасних викликів. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-8.

Петлін І. В., Клюйник Х. А. Роль цифрового маркетингу у розвитку підприємств готельної індустрії в сучасних умовах. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 37-43.

Ратинський В., Галицька І., Серевіна Ю. Використання інформаційних технологій та SMM у сфері туризму. Соціально-економічні проблеми і держава. 2021. Вип. 2 (25). С. 695-701.

Турчин Л., Островерхов В. Сучасні тренди інтернет-маркетингу. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. Вип. 24. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/38298/1/%D0%A2%D1% 83%D1%80%D1%87%D0%B8%D0%BD.pdf.

Храпкіна В.В., Брюшко Н.О. Сучасні тренди інтернет-маркетингу. Економіка та суспільство. Випуск 38. 2022. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1320/1275/.

Average conversion rate of travel and hospitality websites worldwide in 2023-2024. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/ 1350599/conversion-rate-travel-tourism-websites-by-device-worldwide (дата звернення 10.06.2025 р.).

2024 Trends Report. What Millennials, Gen Z, Gen X and Baby Boomers Tell Us About Travel in the Year Ahead. Hilton. URL: https://stories-editor.hilton.com/wp-content/uploads/2023/10/2024-Trends-Report.pdf (дата звернення 10.06.2025 р.).

Leading social media channels used for trip planning worldwide as of November 2023, by generation. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/1454402/top-social-media-platforms-trrip-planning/#:~:text=In%20a%20survey%20conducted%20in%20November%202023,%20Instagram,notified%20via%20email%20when%20this%20statistic%20is%20updated (дата звернення 10.06.2025 р.).

Mobile travel trends - statistics & facts. Statista. URL: https://www.statista.com/topics/10685/mobile-travel-trends/#topicOverview (дата звернення 10.06.2025 р.).

Online Travel Market Report by Service Type, Platform, Mode of Booking, Age Group, and Region 2025-2033. Research and Markets. URL: https://www.researchandmarkets.com/report/online-travel#product--description (дата звернення 10.06.2025 р.).

Revolutionising Travel: ChatGPT and Generative AI Usher in New Era of Automation. Euromonitor International. URL: https://www.euromonitor.com/article/revolutionising-travel-chatgpt-and-generative-ai-usher-in-new-era-of-automation (дата звернення 10.06.2025 р.).

Share of traffic of travel and hospitality websites worldwide in 2024, by device. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/1323824/travel-tourism-websites-traffic-by-device-worldwide (дата звернення 12.06.2025 р.)

Social Media Marketing Remains a Focus for European Accommodations. Statista. URL: https://www.statista.com/chart/amp/30211/important-digital-transformation-topics-for-european-accommodations (дата звернення 12.06.2025 р.).

Social media use in travel and tourism - statistics & facts. Statista. URL: https://www.statista.com/topics/13406/social-media-use-in-travel-and-tourism/#topicOverview (дата звернення 12.06.2025 р.).

American Express Travel’s 2023 Global Travel Trends Report URL: https://www.americanexpress.com/en-us/travel/discover/img/gtt2023/ AmericanExpress2023GlobalTravelTrends.pdf (дата звернення 12.06.2025 р.).

Travel Bookings: Online Vs. Agency. Statista. URL: https://www.statista.com/chart/29622/travel-bookings-online-vs-agency (дата звернення 12.06.2025 р.).

Travel&Tourism – Worldwide. Statista. URL: https://www.statista.com/ outlook/mmo/travel-tourism/worldwide (дата звернення 12.06.2025 р.).

Tripadvisor’s 2024 Experience of Travel Study: 3 Charts. Skift. URL: https://skift.com/2023/11/16/tripadvisors-2024-experience-of-travel-study-3-charts (дата звернення 12.06.2025 р.).

18+ Statistics on How Social Media Affects Travel [2025]. Photoaid. URL: https://photoaid.com/blog/how-social-media-affects-travel-statistics (дата звернення 15.06.2025 р.).

2023 Online Travel Market Trends The Resurgence Of The Travel Industry. Sale Cycle. URL: https://d34w0339mx0ifp.cloudfront.net/content/2023Travel MarketTrends_EN.pdf. (дата звернення 15.06.2025 р.).

2025 Social Media Industry Benchmark Report. RivalIQ. URL: https://www.rivaliq.com/blog/social-media-industry-benchmark-report. (дата звернення 15.06.2025 р.).

70+ online travel booking statistics & trends. Travelperk. URL: https://www.travelperk.com/uk/blog/online-travel-booking-statistics (дата звернення 15.06.2025 р.).

Bradulov P. O. (2018) Porivnyannya tradytsiynoho ta internet-marketynhu [Comparison of traditional and online marketing]. Svit ekonomichnoyi nauky. Issue 8. URL: https://www.economy-confer.com.ua/full-article/2885.

Vasylchenko L., Pepchuk S., Ganzhala I. (2025) Tsyfrovi marketynhovi instrumenty u prosuvanni turystychnykh destynatsiy [Digital marketing tools in the promotion of tourist destinations]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Cherkasʹkoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriya: Ekonomichni nauky, vol.26, no. 74(1). DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326613.

Vytvytska O., Suvorova S., Koryugin A. (2022) Vplyv tsyfrovoho marketynhu na rozvytok pidpryyemnytstva v umovakh viyny [The impact of digital marketing on the development of entrepreneurship in wartime]. Ekonomika ta suspilʹstvo, issue 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-66.

Vinnikova I. I., Ponomarenko I. V. (2020) Internet-marketynh yak efektyvnyy instrument nalahodzhennya komunikatsiy z tsilʹovoyu audytoriyeyu [Internet marketing as an effective tool for establishing communications with the target audience]. Vcheni zapysky : zb. nauk. pr. M-vo osvity i nauky Ukrayiny, DVNZ «Kyyiv. nats. ekon. un-t im. Vadyma Hetʹmana»; [redkol.: O. Yatsenko (holov. red.) ta in.], Kyiv: KNEU, issue 21, pp. 32–43.

Grechanyk O., Khlebnikova T., Temchenko O. (2022) Digital-marketynh yak instrument antykryzovoho rozvytku pidpryyemstv [Digital marketing as an instrument of anti-crisis development of enterprises]. Ekonomika ta suspilʹstvo, issue 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-78.

Zubekhina T., Matviychuk L. (2024) Orhanizatsiyno-ekonomichni instrumenty stratehichnoho rozvytku pidpryyemstv industriyi hostynnosti v umovakh tsyfrovizatsiyi [Organizational and economic tools for strategic development of hospitality industry enterprises in the context of digitalization]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, issue 6 (15), pp. 273-278. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.15-43.

Kyrychenko N.V., Aleschenko L.O. (2024) Upravlinnya sotsialʹno-etychnym marketynhom v umovakh voyennoho ta povoyennoho periodiv. [Management of social and ethical marketing in the context of war and post-war periods]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, no. 3, pp. 87-91.

Kinas I. O. (2021) Internet–marketynh ta yoho rolʹ u formuvanni marketynhovoyi stratehiyi pidpryyemstva [Internet marketing and its role in the formation of the marketing strategy of the enterprise]. Efektyvna ekonomika, no. 4. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2021_4_49.

Kurudzhi Yu., Kholodnyi G., Kholodna Yu. (2023) Vykorystannya tsyfrovoho marketynhu dlya rozvytku turystychnoyi sfery v umovakh suchasnykh vyklykiv [Using digital marketing for the development of the tourism sector in the face of modern challenges]. Ekonomika ta suspilʹstvo, issue 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-8.

Petlin I., Klyuynyk Kh. (2023) Rolʹ tsyfrovoho marketynhu u rozvytku pidpryyemstv hotelʹnoyi industriyi v suchasnykh umovakh [The role of digital marketing in the development of hotel industry enterprises in modern conditions] Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi, no. 8, pp. 37-43.

Ratynskyi V., Halytska I., Serevina Yu. (2021) Vykorystannya informatsiynykh tekhnolohiy ta SMM u sferi turyzmu [The use of information technologies and SMM in the field of touris]. Sotsialʹno-ekonomichni problemy i derzhava, issue 2 (25), pp 695-701.

Turchyn L., Ostroverkhov V. (2019) Suchasni trendy internet-marketynhu [Modern trends in Internet marketing]. Rehionalʹni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrayiny, issue 24. Available at: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/ 316497/38298/1/%D0%A2%D1%83%D1%80%D1%87%D0%B8%D0%BD.pdf.

Khrapkina V., Bryushka N. (2022) Suchasni trendy internet-marketynhu [Modern trends in internet marketing]. Ekonomika ta suspilʹstvo, issue 38. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1320/1275/.

Average conversion rate of travel and hospitality websites worldwide in 2023 and 2024, by device. Statista. Available at: https://www.statista.com/statistics/1350599/conversion-rate-travel-tourism-websites-by-device-worldwide (accessed June 10, 2025).

2024 Trends Report. What Millennials, Gen Z, Gen X and Baby Boomers Tell Us About Travel in the Year Ahead. Hilton. Available at: https://stories-editor.hilton.com/wp-content/uploads/2023/10/2024-Trends-Report.pdf (accessed June 10, 2025).

Leading social media channels used for trip planning worldwide as of November 2023. Statista. Available at: https://www.statista.com/statistics/1454402/top-social-media-platforms-trrip-planning/#:~:text=In%20a%20survey%20conducted%20in%20November%202023,%20Instagram,notified%20via%20email%20when%20this%20statistic%20is%20updated (accessed June 10, 2025).

Mobile travel trends - statistics & facts. Statista. Available at: https://www.statista.com/topics/10685/mobile-travel-trends/#topicOverview (accessed June 10, 2025).

Online Travel Market Report by Service Type, Platform, Mode of Booking, Age Group, and Region 2025-2033. Research and Markets. Available at: https://www.researchandmarkets.com/report/online-travel#product--description (accessed June 10, 2025).

Revolutionising Travel: ChatGPT and Generative AI Usher in New Era of Automation. Euromonitor International. Available at: https://www.euromonitor.com/article/revolutionising-travel-chatgpt-and-generative-ai-usher-in-new-era-of-automation (accessed June 10, 2025).

Share of traffic of travel and hospitality websites worldwide in 2024, by device. Statista. Available at: https://www.statista.com/statistics/1323824/travel-tourism-websites-traffic-by-device-worldwide (accessed June 12, 2025).

Social Media Marketing Remains a Focus for European Accommodations. Statista. Available at: https://www.statista.com/chart/amp/30211/important-digital-transformation-topics-for-european-accommodations (accessed June 12, 2025).

Social media use in travel and tourism - statistics & facts. Statista. Available at: https://www.statista.com/topics/13406/social-media-use-in-travel-and-tourism/#topicOverview (accessed June 12, 2025).

American Express Travel’s 2023 Global Travel Trends Report. Available at: https://www.americanexpress.com/en-us/travel/discover/img/gtt2023/American Express2023GlobalTravelTrends.pdf (accessed June 10, 2025).

Travel Bookings: Online Vs. Agency. Statista. Available at: https://www.statista.com/chart/29622/travel-bookings-online-vs-agency (accessed June 10, 2025).

Travel&Tourism – Worldwide. Statista. Available at: https://www.statista.com/outlook/mmo/travel-tourism/worldwide (accessed June 10, 2025).

Tripadvisor’s 2024 Experience of Travel Study: 3 Charts. Skift. Available at: https://skift.com/2023/11/16/tripadvisors-2024-experience-of-travel-study-3-charts (accessed June 10, 2025).

18+ Statistics on How Social Media Affects Travel [2025]. Photoaid. Available at: https://photoaid.com/blog/how-social-media-affects-travel-statistics (accessed June 15, 2025).

2023 Online Travel Market Trends The Resurgence Of The Travel Industry. Sale Cycle. Available at: https://d34w0339mx0ifp.cloudfront.net/content/ 2023TravelMarketTrends_EN.pdf (accessed June 15, 2025).

2025 Social Media Industry Benchmark Report. RivalIQ. Available at: https://www.rivaliq.com/blog/social-media-industry-benchmark-report (accessed June 15, 2025).

70+ online travel booking statistics & trends. Travelperk. Available at: https://www.travelperk.com/uk/blog/online-travel-booking-statistics (accessed June 15, 2025).

Переглядів статті: 3
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Шейко, Ю. (2025). СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ІНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГУ В ТУРИЗМІ ТА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ. Економіка та суспільство, (75). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-75-58