QUALITY MANAGEMENT OF TOURIST SERVICES AND SERVICE WITHIN THE LIMITS OF GASTRONOMIC TOURISM
Abstract
The article examines the features of managing the quality of tourist services and service within the framework of gastronomic tourism. Managing the quality of tourist services and service in the context of gastronomic tourism is a key factor in forming a positive image of the region and attracting tourists. This involves the implementation of service standards, monitoring compliance with culinary traditions and continuous staff training. Gastronomic tourism is a promising type of tourism activity that uses the peculiarities of tourists' nutrition not only as a basic element of providing services at a place of temporary stay, but also as a separate attractive component of destinations. The gastronomic culture of territories is naturally one of the most expressive aspects of destination branding, and has examples of successful use. It has been determined that for the development of gastronomic tourism, it is critically important to establish contacts with consumers, study their requests and interests in the process of forming a gastronomic tourism product. In the context of gastronomic tourism, special attention is paid to the international standards ISO 9001 and ISO 22000, as well as the HACCP system as important tools for ensuring a high level of service and food safety. The importance of the HoReCa industry in the formation of a gastrotourism product capable of satisfying the needs of a modern tourist is revealed. Measures to ensure the quality management of tourist services enable the rapid development of gastronomic tourism, increase competitiveness in the tourism market, and increase sales of gastronomic products. The quality management structure is defined as a system that encompasses organizational mechanisms, personnel professionalism, standardization processes, and customer feedback. It is determined that quality in gastronomic tourism is not only a mandatory criterion for competitiveness, but also a factor in the popularization of regional cuisine and the formation of a positive image of tourist destinations. In this context, the quality of the product and service within gastronomic tourism becomes crucial for the formation of a positive tourist image.
References
Богдан Н.М., Писаревський І.М., Погасій С.О. Управління якістю туристських послуг: підручник. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. 340 с.
Графська О.І., Коркуна І.І., Мацюк С.П. Сертифікація і управління якістю в гастрономічному туризмі: проблеми і особливості впровадження. Проблеми сучасних трансфорсацій. Серія: Економіка та управління. 2024. № 11. С. 1–4. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-11-12-01.
Денисенко М. П., Терещенко Н.М. Формування системи управління якістю послуг у сфері туризму. Наукові праці МАУП. 2014. С. 134–138. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npmaup_2014_1_25.
Долинська О., Біницька О., Гільберг Т. Управління якістю туристичних послуг: сучасні тенденції. Економіка та суспільство. 2024. № 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-7. (дата звернення:12.05.2025).
Кривоберець М.М. Інструменти підвищення якості туристичних послуг. Ефективна економіка. 2017. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5382. (дата звернення:13.05.2025).
Кудла Н.Є. Управління якістю в туризмі: підручник. Київ: «Центр учбової літератури», 2015. 328 с.
Никига О. Інноваційний розвиток гастрономічного туризму в регіоні: монографія. Львів: ЛДУФК, 2024. 176 с.
Пилипенко Г. М., Смєсова В. Л., Безугла Л. С., Бондаренко Л. А. Теоретико-методологічні аспекти визначення якості послуг у туристичному бізнесі. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2023. № 1(81). С. 150–156.
Поворознюк І. М. Проблеми якості обслуговування на підприємствах індустрії гостиноості. Економіка та суспільство. Вип. 41. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-8. (дата звернення:13.05.2025).
Чепурда, Л.М., Юрченко, С.О. Теоретичні аспекти формування системи управління якістю на туристичних підприємствах. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2023. С.32–35. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(7).2023.6
Чорна Н.М. Система управління якістю на туристичному підприємстві: теоретичні аспекти впровадження та функціонування. Економіка та суспільство. 2021. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-56. (дата звернення:12.05.2025).
Bohdan N.M., Pysarevskyy I.M., Pohasiy S.O. (2021) Upravlinnya yakistyu turystskykh posluh [Quality management of tourist services]. Kharkiv: O. M. Beketov KhNUMG, 340 p. (in Ukrainian).
Hrafsʹka O.I., Korkuna I.I., Matsyuk S.P. (2024) Sertyfikatsiya i upravlinnya yakistyu v hastronomichnomu turyzmi: problemy i osoblyvosti vprovadzhennya [Certification and quality management in gastronomic tourism: problems and features of implementation]. Problemy suchasnykh transformatsiy. Seriya: Ekonomika ta upravlinnya. № 11. pp. 1–4. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-11-12-01. (in Ukrainian).
Denysenko M. P., Tereshchenko N.M. (2014) Formuvannya systemy upravlinnya yakistyu posluh u sferi turyzmu [Formation of a system for managing service quality in the tourism sector]. Naukovi pratsi MAUP. pp. 134–138. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npmaup_2014_1_25. (in Ukrainian).
Dolynska O., Binytska O., Hilberh T. (2024) Upravlinnya yakistyu turystychnykh posluh: suchasni tendentsiyi. [Quality management of tourism services: current trends]. Economy and society. 2024. № 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-7. (accessed May 12, 2025).
Kryvoberetsʹ M.M. (2017) Instrumenty pidvyshchennya yakosti turystychnykh posluh [Tools for improving the quality of tourist services]. Efektyvna ekonomika. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5382. (accessed May 13, 2025).
Kudla N. Je. (2015) Upravlinnja jakistju v turyzmi: pidruchnyk [Quality management in tourism: a textbook]. Kyiv: Center for Educational Literature. 328 p.
Nykyha O. (2024) Innovatsiynyy rozvytok hastronomichnoho turyzmu v rehioni: monohrafiya [Innovative development of gastronomic tourism in the region: monograph]. Lʹviv: LDUFK. 176 p. (in Ukrainian).
Pylypenko H. M., Smyesova V. L., Bezuhla L. S., Bondarenko L. A. (2023) Teoretyko-metodolohichni aspekty vyznachennya yakosti posluh u turystychnomu biznesi [Teoretyko-metodolohichni aspekty vyznachennya yakosti posluh u turystychnomu biznesi]. Economic Bulletin of the Dnipro Polytechnic Institute. No. 1(81). pp. 150–156. (in Ukrainian).
Povoroznyuk I. M. (2022) Problemy yakosti obsluhovuvannya na pidpryyemstvakh industriyi hostynoosti [Problems of service quality at hospitality industry enterprises]. Ekonomika ta suspilʹstvo. No. 41. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-8. (accessed May 13, 2025).
Chepurda L.M., Yurchenko S.O. (2023) Teoretychni aspekty formuvannya systemy upravlinnya yakistyu na turystychnykh pidpryyemstvakh [Theoretical aspects of forming a quality management system in tourism enterprises]. Innovatsiyi ta tekhnolohiyi v sferi posluh i kharchuvannya. pp.32–35. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(7).2023.6. (in Ukrainian).
Chorna N.M. (2021) Systema upravlinnya yakistyu yak instrument udoskonalennya menedzhmentu turystskoho pidpryyemstva [Quality management system as a tool for improving the management of a tourism enterprise]. Economy and society. No 28. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-28-14. (accessed May 12, 2025).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.